Masser af oplevelser og god tid til afslapning følges ad på denne kombinerede rundrejse og badeferie. Fra den moderne storby Ho Chi Minh City og det frodige Mekongdelta i syd går turen nordpå til hovedstaden Hanoi med sine levende handelsgader, templer og Ho Chi Minhs mausoleum. Naturligvis sejler vi også ud i den UNESCO-fredede Halongbugt, hvis landskab med over 3.000 kalkstensbjerge drysset ud over det klare, blågrønne hav er helt enestående.
Vi besøger den historiske kejserby Hué og fortsætter til den charmerende gamle handelsby Hoi An, som både er kendt for sin hyggelige stemning og lækre strande. Her har du 5 dage til at slappe af eller tage på flere udflugter i området, hvor vejret på denne tid af året er perfekt til badeferie.
Masser af oplevelser og god tid til afslapning følges ad på denne kombinerede rundrejse og badeferie. Fra den moderne storby Ho Chi Minh City og det frodige Mekongdelta i syd går turen nordpå til hovedstaden Hanoi med sine levende handelsgader, templer og Ho Chi Minhs mausoleum. Naturligvis sejler vi også ud i den UNESCO-fredede Halongbugt, hvis landskab med over 3.000 kalkstensbjerge drysset ud over det klare, blågrønne hav er helt enestående.
Fra Københavns Lufthavn flyver vi mod Vietnam, hvor vi ankommer næste dag.
Dag 1
Afrejse fra København
Fra Københavns Lufthavn flyver vi mod Vietnam, hvor vi ankommer næste dag.
Vi lander i den pulserende metropol Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam. Byen har gennemgået en imponerende udvikling i de senere år, og gadebilledet er domineret af store, moderne bygninger, farverige reklameskilte, spritnye biler og bogstaveligt talt millioner af motorcykler. Men midt i det moderne findes stadig det vidunderlige Vietnam, lige som den franske kolonitid stadig præger bybilledet med brede alléer og flotte villaer.
Vi kører direkte til vores centralt beliggende hotel, hvor der bliver tid til at friske sig op, inden vi spadserer til en lokal restaurant, hvor vi nyder velkomstmiddag. Har du energi til det, kan du kigge forbi det livlige natmarked på vejen tilbage til hotellet.
Dag 2
Ankomst til Ho Chi Minh City. Velkomstmiddag.
Vi lander i den pulserende metropol Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam. Byen har gennemgået en imponerende udvikling i de senere år, og gadebilledet er domineret af store, moderne bygninger, farverige reklameskilte, spritnye biler og bogstaveligt talt millioner af motorcykler. Men midt i det moderne findes stadig det vidunderlige Vietnam, lige som den franske kolonitid stadig præger bybilledet med brede alléer og flotte villaer.
Vi kører direkte til vores centralt beliggende hotel, hvor der bliver tid til at friske sig op, inden vi spadserer til en lokal restaurant, hvor vi nyder velkomstmiddag. Har du energi til det, kan du kigge forbi det livlige natmarked på vejen tilbage til hotellet.
Efter en god nats søvn er vi klar til at tage fat på oplevelserne. Vi begynder med en tur til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodjanske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Tilbage i Ho Chi Minh City ser vi på en byrundtur nogle af Ho Chi Minh Citys mange historiske seværdigheder. Vi besøger blandt andet Genforeningspaladset, der tidligere var kendt som Præsidentpaladset eller Uafhængighedspaladset. Paladset er en klassisk konstruktion bygget i 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Vi får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når vi vandrer gennem de store sale, der står præcis, som de blev efterladt i 1975.
Turen går videre til Notre Dame-katedralen, bygget i årene 1877-1883, som har to 40 meter høje tårne med jernspir, der kan ses på lang afstand. Vi ser kirken udefra og nyder samtidig udsigten til det berømte posthus, der er ligger overfor kirken. Begge bygninger er fra kolonitiden. Vi besøger også krigsmuseet, som omhandler Vietnams lange vej til selvstændighed. Museet fortæller om frihedskrigen mod Frankrig samt den amerikanske krig, som Vietnamkrigen kaldes her. Udstillingerne er som historien en barsk omgang, men absolut interessant og relevant for at forstå Vietnams historie.
Vi kører tilbage til vores hotel, og du har tid til at slentre rundt på Binh Tay-markedet. Om aftenen har rejselederen forslag til fælles middag for de, der har lyst.
Dag 3
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnelerne og byrundtur
Efter en god nats søvn er vi klar til at tage fat på oplevelserne. Vi begynder med en tur til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodjanske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Tilbage i Ho Chi Minh City ser vi på en byrundtur nogle af Ho Chi Minh Citys mange historiske seværdigheder. Vi besøger blandt andet Genforeningspaladset, der tidligere var kendt som Præsidentpaladset eller Uafhængighedspaladset. Paladset er en klassisk konstruktion bygget i 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Vi får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når vi vandrer gennem de store sale, der står præcis, som de blev efterladt i 1975.
Turen går videre til Notre Dame-katedralen, bygget i årene 1877-1883, som har to 40 meter høje tårne med jernspir, der kan ses på lang afstand. Vi ser kirken udefra og nyder samtidig udsigten til det berømte posthus, der er ligger overfor kirken. Begge bygninger er fra kolonitiden. Vi besøger også krigsmuseet, som omhandler Vietnams lange vej til selvstændighed. Museet fortæller om frihedskrigen mod Frankrig samt den amerikanske krig, som Vietnamkrigen kaldes her. Udstillingerne er som historien en barsk omgang, men absolut interessant og relevant for at forstå Vietnams historie.
Vi kører tilbage til vores hotel, og du har tid til at slentre rundt på Binh Tay-markedet. Om aftenen har rejselederen forslag til fælles middag for de, der har lyst.
De næste par dage skal vi på en eventyrlig udflugt i Mekongdeltaet, som er et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, før den munder ud og forgrener sig i deltaet. Dette unikke område kaldes også Vietnams spisekammer, og der høstes ris tre-fire gange om året.
Tidligt om morgenen kører vi til den lille charmerende by Cai Be, der ligger på bredden af den nordligste forgrening i Mekongdeltaet. Vi skifter vores bus ud med en båd og sejler en tur på Mekongfloden gennem de mange kanaler. Vi går i land på den lille ø Ban Tre. Her er en meget idyllisk stemning, og det er en fornøjelse at vandre rundt i de frodige omgivelser og hilse på de lokale samt smage på de mange eksotiske frugter. Vi spiser frokost på øen, inden vi fortsætter mod Can Tho, hvor vi overnatter.
Dag 4
Ho Chi Minh City – Can Tho. Mekongdeltaet. Sejlads og besøg på Ban Tre-øen
De næste par dage skal vi på en eventyrlig udflugt i Mekongdeltaet, som er et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, før den munder ud og forgrener sig i deltaet. Dette unikke område kaldes også Vietnams spisekammer, og der høstes ris tre-fire gange om året.
Tidligt om morgenen kører vi til den lille charmerende by Cai Be, der ligger på bredden af den nordligste forgrening i Mekongdeltaet. Vi skifter vores bus ud med en båd og sejler en tur på Mekongfloden gennem de mange kanaler. Vi går i land på den lille ø Ban Tre. Her er en meget idyllisk stemning, og det er en fornøjelse at vandre rundt i de frodige omgivelser og hilse på de lokale samt smage på de mange eksotiske frugter. Vi spiser frokost på øen, inden vi fortsætter mod Can Tho, hvor vi overnatter.
Vi står tidligt op og spiser morgenmad på hotellet, inden vi sejler til det flydende marked i nærliggende Cai Rang. Det er uden sammenligning det mest farverige og myldrende flydende marked i verden. Her transporteres alskens frugter, afgrøder og andre varer naturligvis per båd, og hvorfor ikke ordne køb og salg fra båden også, nu når varerne er læsset om bord? Det er en helt speciel oplevelse at være en del af markedet, når der er allermest aktivitet, nemlig tidligt om morgenen. Efterfølgende sejler vi gennem nogle af de helt små kanaler. Vi gør holdt i en landsby på en af de små øer i kanalerne, og vi besøger haver og små plantager med ananas, rambutan og kokosnødder. Vi fortsætter til lufthavnen i Can Tho og flyver til Hanoi i det nordlige Vietnam.
Vi ankommer til Hanois lufthavn om eftermiddagen og kører til vores hotel, hvor vi tjekker ind. Vi har lidt tid til at friske os op, inden vi skal opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa. Vi stiger af cykeltaxaen ved Hoan Kiem-søen, der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. Vi krydser en rødmalet træbro til en lille ø og ser det turkisfarvede Ngoc Son-tempel (Jadebjerg-templet), som blev grundlagt i 1700. Om aftenen spiser vi en hyggelig middag sammen.
Dag 5
Mekongdeltaet – Hanoi. Flydende marked
Vi står tidligt op og spiser morgenmad på hotellet, inden vi sejler til det flydende marked i nærliggende Cai Rang. Det er uden sammenligning det mest farverige og myldrende flydende marked i verden. Her transporteres alskens frugter, afgrøder og andre varer naturligvis per båd, og hvorfor ikke ordne køb og salg fra båden også, nu når varerne er læsset om bord? Det er en helt speciel oplevelse at være en del af markedet, når der er allermest aktivitet, nemlig tidligt om morgenen. Efterfølgende sejler vi gennem nogle af de helt små kanaler. Vi gør holdt i en landsby på en af de små øer i kanalerne, og vi besøger haver og små plantager med ananas, rambutan og kokosnødder. Vi fortsætter til lufthavnen i Can Tho og flyver til Hanoi i det nordlige Vietnam.
Vi ankommer til Hanois lufthavn om eftermiddagen og kører til vores hotel, hvor vi tjekker ind. Vi har lidt tid til at friske os op, inden vi skal opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa. Vi stiger af cykeltaxaen ved Hoan Kiem-søen, der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. Vi krydser en rødmalet træbro til en lille ø og ser det turkisfarvede Ngoc Son-tempel (Jadebjerg-templet), som blev grundlagt i 1700. Om aftenen spiser vi en hyggelig middag sammen.
Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester siden hans død i 1969 er blevet opbevaret i en glassarkofag. Mausoleet er dog lukket hvert år i september-november, hvor den balsamerede præsident sendes til Moskva og får en ansigtsløftning post mortem. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle, vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.
Vi vender os herefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav. Vi spadserer nu videre ind i Hanois små gader og gyder og får et godt indblik i i lokalbefolkningens levevis. Vi kommer bl.a. forbi en lille dam, hvor resterne af et nedskudt amerikansk bombefly ligger som et monument fra krigens tid.
Vi besøger Litteraturtemplet – landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Templet blev bygget i år 1070 til ære for den kinesiske filosof Kungfutse og blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad, og fra 1442 til 1778 står der blot 82 mindeplader.
Endelig samles vi for at se det berømte vanddukketeater, der er helt unikt for Vietnam, og vanddukketeaterforestillingerne opleves bedst i Hanoi.
Dag 6
Hanoi. Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søjle-pagoden, vanddukketeater
Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester siden hans død i 1969 er blevet opbevaret i en glassarkofag. Mausoleet er dog lukket hvert år i september-november, hvor den balsamerede præsident sendes til Moskva og får en ansigtsløftning post mortem. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle, vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.
Vi vender os herefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav. Vi spadserer nu videre ind i Hanois små gader og gyder og får et godt indblik i i lokalbefolkningens levevis. Vi kommer bl.a. forbi en lille dam, hvor resterne af et nedskudt amerikansk bombefly ligger som et monument fra krigens tid.
Vi besøger Litteraturtemplet – landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Templet blev bygget i år 1070 til ære for den kinesiske filosof Kungfutse og blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad, og fra 1442 til 1778 står der blot 82 mindeplader.
Endelig samles vi for at se det berømte vanddukketeater, der er helt unikt for Vietnam, og vanddukketeaterforestillingerne opleves bedst i Hanoi.
I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. Vi kører ruten i bus og kommer forbi rismarker, floder og landbrugsområder, indtil vi når den berømte bugt, der er et af naturens ubestridte vidundere. 3.000 kalkstensbjerge i alverdens former er strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper.
Og det er netop, hvad vi skal.Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som skal være vores hjem det næste døgns tid, hvor vi skal på krydstogt i bugten. Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.
Dag 7
Hanoi – Halongbugten. Minikrydstogt
I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. Vi kører ruten i bus og kommer forbi rismarker, floder og landbrugsområder, indtil vi når den berømte bugt, der er et af naturens ubestridte vidundere. 3.000 kalkstensbjerge i alverdens former er strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper.
Og det er netop, hvad vi skal.Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som skal være vores hjem det næste døgns tid, hvor vi skal på krydstogt i bugten. Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.
Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske stadig tro, at du drømmer, da sceneriet udenfor hører blandt noget af det smukkeste natur i verden. Mens vi nyder vores morgenmad, sejler båden stille tilbage mod fastlandet.
Vi begiver os herefter mod Hanoi, hvor vi spiser aftensmad, inden vi skal med nattoget til kejserbyen Hué. Selv om vi rejser på den bedste klasse, er turen med nattoget en meget lokal oplevelse. Vi indlogeres i 4-personers sovekupeer og har inden togturen mulighed for at proviantere øl, vand, vin og snacks. Der er basis for en hyggelig og munter tur, hvor vi kan gå på besøg hos hinanden, mens toget ruller mod syd.
(Bemærk, at der er muligt at tilkøbe sin egen kupé eller rejse med fly i stedet for togturen. Se flere oplysninger og pris under praktiske oplysninger.)
Dag 8
Halongbugten – Hanoi. Nattog til kejserbyen Hué
Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske stadig tro, at du drømmer, da sceneriet udenfor hører blandt noget af det smukkeste natur i verden. Mens vi nyder vores morgenmad, sejler båden stille tilbage mod fastlandet.
Vi begiver os herefter mod Hanoi, hvor vi spiser aftensmad, inden vi skal med nattoget til kejserbyen Hué. Selv om vi rejser på den bedste klasse, er turen med nattoget en meget lokal oplevelse. Vi indlogeres i 4-personers sovekupeer og har inden togturen mulighed for at proviantere øl, vand, vin og snacks. Der er basis for en hyggelig og munter tur, hvor vi kan gå på besøg hos hinanden, mens toget ruller mod syd.
(Bemærk, at der er muligt at tilkøbe sin egen kupé eller rejse med fly i stedet for togturen. Se flere oplysninger og pris under praktiske oplysninger.)
Vi ankommer til kejserbyen Hué om morgenen og kører direkte til vores hotel, hvor morgenmad og mulighed for at friske sig op efter togturen venter.
Vi skal nu på tur og opleve Hué, som historisk set er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Vi begynder med en spændende sejltur på Duftenes Flod (Song Huong), der løber gennem Hué. Vi sejler ud til Thien Mu-pagoden, der er blevet et slags uofficielt symbol på den gamle kejserby. Den 21 meter høje pagode ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Pagoden blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en lang række pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. I bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Den vejer mere end to tons, og dens klang siges at kunne høres på ti kilometers afstand.
I området omkring Hué ligger en lang række mausoleer for Vietnams mange kejsere. Vi besøger et af de smukkest beliggende, nemlig kejser Ming Mangs mausoleum. Samspillet mellem natur og arkitektur var af så stor betydning for kejser Ming Mang, at han brugte 14 år på at finde den helt rigtige beliggenhed til sit mausoleum. Derefter brugte over 10.000 arbejdere tre år på at bygge det. Og det har bestemt været sliddet og besværet værd, for smukt ligger det i sine parklignende omgivelser med kønne pavilloner beklædt med røde tagsten og et sindrigt indrettet system af små søer og kinesiske haver. I den nordlige ende af parken ligger kejseren begravet ved siden af sin kejserinde, der døde i en alder af bare 17 år. Det fik dog ikke kejseren til at leve i cølibat. Han nåede nemlig at have i alt 33 koner og flere hundrede konkubiner.
Dag 9
Ankomst til Hué. Sejltur på Duftenes Flod, Thien Mu-pagoden og Ming Mangs mausoleum
Vi ankommer til kejserbyen Hué om morgenen og kører direkte til vores hotel, hvor morgenmad og mulighed for at friske sig op efter togturen venter.
Vi skal nu på tur og opleve Hué, som historisk set er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Vi begynder med en spændende sejltur på Duftenes Flod (Song Huong), der løber gennem Hué. Vi sejler ud til Thien Mu-pagoden, der er blevet et slags uofficielt symbol på den gamle kejserby. Den 21 meter høje pagode ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Pagoden blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en lang række pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. I bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Den vejer mere end to tons, og dens klang siges at kunne høres på ti kilometers afstand.
I området omkring Hué ligger en lang række mausoleer for Vietnams mange kejsere. Vi besøger et af de smukkest beliggende, nemlig kejser Ming Mangs mausoleum. Samspillet mellem natur og arkitektur var af så stor betydning for kejser Ming Mang, at han brugte 14 år på at finde den helt rigtige beliggenhed til sit mausoleum. Derefter brugte over 10.000 arbejdere tre år på at bygge det. Og det har bestemt været sliddet og besværet værd, for smukt ligger det i sine parklignende omgivelser med kønne pavilloner beklædt med røde tagsten og et sindrigt indrettet system af små søer og kinesiske haver. I den nordlige ende af parken ligger kejseren begravet ved siden af sin kejserinde, der døde i en alder af bare 17 år. Det fik dog ikke kejseren til at leve i cølibat. Han nåede nemlig at have i alt 33 koner og flere hundrede konkubiner.
Efter morgenmaden skal vi en tur til citadellet, byens gamle fæstning. Kejser Gia Long påbegyndte i 1804 det store citadel, der er omgivet af en vandgrav og en ti kilometer lang mur. Oprindeligt var muren bygget af jord, men i begyndelsen af 1900-tallet arbejdede titusindvis af mænd i flere år på at dække murene med et tykt lag mursten. Mange af byens seværdigheder – inklusiv kejserens vældige kompleks af paladser og modtagelsessale – og en stor del af befolkningen har hjemme inden for de to meter tykke mure. Desværre blev mange af bygningerne i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, et af Vietnamkrigens blodigste opgør.
Efter vores citadelbesøg sætter vi kursen mod den idylliske og UNESCO-fredede havneby Hoi An.
En vidunderlig smuk køretur venter os, og undervejs kører vi over Hai Van-passet. Vi spiser frokost i Danang ved China Beach, inden vi kører det sidste stykke vej til Hoi An.
Hoi An er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by med en helt utrolig historie, der går mange tusind år tilbage. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Byen har altid været kendt som en travl handelshavn, og i 1700-tallet kom her især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Cirka fem kilometer fra den idylliske by ligger en skøn strand ud mod Det Sydkinesiske Hav.
Fremme i Hoi An kører til vores hotel, hvor der bliver tid til en forfriskende dukkert i poolen. Om eftermiddagen slentrer vi en lille tur i Hoi Ans smalle gader og krydser også Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen meget solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte den mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter.
Vi tager sammen ud for at nyde solnedgangen fra en båd, der mageligt sejler os rundt på Thu Bon-floden og spiser middag på en af byens mange hyggelige restauranter.
Dag 10
Hué – Hoi An. Citadeller i Hué, Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Efter morgenmaden skal vi en tur til citadellet, byens gamle fæstning. Kejser Gia Long påbegyndte i 1804 det store citadel, der er omgivet af en vandgrav og en ti kilometer lang mur. Oprindeligt var muren bygget af jord, men i begyndelsen af 1900-tallet arbejdede titusindvis af mænd i flere år på at dække murene med et tykt lag mursten. Mange af byens seværdigheder – inklusiv kejserens vældige kompleks af paladser og modtagelsessale – og en stor del af befolkningen har hjemme inden for de to meter tykke mure. Desværre blev mange af bygningerne i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, et af Vietnamkrigens blodigste opgør.
Efter vores citadelbesøg sætter vi kursen mod den idylliske og UNESCO-fredede havneby Hoi An.
En vidunderlig smuk køretur venter os, og undervejs kører vi over Hai Van-passet. Vi spiser frokost i Danang ved China Beach, inden vi kører det sidste stykke vej til Hoi An.
Hoi An er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by med en helt utrolig historie, der går mange tusind år tilbage. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder. Hoi An kom på UNESCOs liste over verdens kulturarv i 1999. Byen har altid været kendt som en travl handelshavn, og i 1700-tallet kom her især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Cirka fem kilometer fra den idylliske by ligger en skøn strand ud mod Det Sydkinesiske Hav.
Fremme i Hoi An kører til vores hotel, hvor der bliver tid til en forfriskende dukkert i poolen. Om eftermiddagen slentrer vi en lille tur i Hoi Ans smalle gader og krydser også Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen meget solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte den mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter.
Vi tager sammen ud for at nyde solnedgangen fra en båd, der mageligt sejler os rundt på Thu Bon-floden og spiser middag på en af byens mange hyggelige restauranter.
Hoi An er det oplagte sted at tilbringe nogle afslappende dage; byen og området har det hele. I den fredede gamle bydel er der et væld af fremragende restauranter og caféer samt forretninger, gallerier og små museer. Om aftenen er byen oplyst af farvestrålende lanterner, som skaber en skøn atmosfære.
Det er muligt at tage på cykelture i området – der er mange gode cykelstier og ruter, som fører til rismarker og små landsbyer. Du kan dase i hotellets skønne have eller tage på tur til den nærliggende strand. Byen har også et stort udbud af massage og anden wellness. Hvis du vil kombinere driverlivet med lidt flere oplevelser, kan du vælge at tage med på nogle af de ekstra udflugter, som vi arrangerer. Rejselederen er med på udflugterne og kommer desuden med forslag til fælles middage for de, som har lyst. Bemærk venligst, at de ekstra udflugter er tilkøb og skal bestilles samt betales hjemmefra senest 45 dage før afrejse.
Formiddagen er til fri disposition, men om eftermiddagen vil rejselederen arrangere en endnu en gåtur rundt i byens gader. Turen bringer os gennem den gamle bydel, og vi besøger nogle af de smukke, historiske huse, en af de mange gamle pagoder og det lokale marked.
Dag 11
Hoi An. Tid på egen hånd.
Hoi An er det oplagte sted at tilbringe nogle afslappende dage; byen og området har det hele. I den fredede gamle bydel er der et væld af fremragende restauranter og caféer samt forretninger, gallerier og små museer. Om aftenen er byen oplyst af farvestrålende lanterner, som skaber en skøn atmosfære.
Det er muligt at tage på cykelture i området – der er mange gode cykelstier og ruter, som fører til rismarker og små landsbyer. Du kan dase i hotellets skønne have eller tage på tur til den nærliggende strand. Byen har også et stort udbud af massage og anden wellness. Hvis du vil kombinere driverlivet med lidt flere oplevelser, kan du vælge at tage med på nogle af de ekstra udflugter, som vi arrangerer. Rejselederen er med på udflugterne og kommer desuden med forslag til fælles middage for de, som har lyst. Bemærk venligst, at de ekstra udflugter er tilkøb og skal bestilles samt betales hjemmefra senest 45 dage før afrejse.
Formiddagen er til fri disposition, men om eftermiddagen vil rejselederen arrangere en endnu en gåtur rundt i byens gader. Turen bringer os gennem den gamle bydel, og vi besøger nogle af de smukke, historiske huse, en af de mange gamle pagoder og det lokale marked.
Dagen er din egen, og du kan nyde de skønne omgivelser i og omkring Hoi An. Eller tage med på en cykeltur til Kim Bong-øen (tilkøb). Læs mere om udflugten under beskrivelsen af ekstra udflugter.
Dag 12
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighed for tilkøb af halvdags cykeltur til Kim Bong-øen inkl. frokost
Dagen er din egen, og du kan nyde de skønne omgivelser i og omkring Hoi An. Eller tage med på en cykeltur til Kim Bong-øen (tilkøb). Læs mere om udflugten under beskrivelsen af ekstra udflugter.
I dag er der mulighed for at blive klogere på det vietnamesiske køkken på et madlavningskursus (tilkøb). Læs mere om udflugten under beskrivelsen af ekstra udflugter.
Dag 13
Hoi An. Tid på egen hånd. Mulighed for madlavningskursus
I dag er der mulighed for at blive klogere på det vietnamesiske køkken på et madlavningskursus (tilkøb). Læs mere om udflugten under beskrivelsen af ekstra udflugter.
Dagen er til fri disposition med rig mulighed for at opleve byen og gøre de sidste indkøb inden turen går hjemad.
Dag 14
Hoi An. Tid på egen hånd.
Dagen er til fri disposition med rig mulighed for at opleve byen og gøre de sidste indkøb inden turen går hjemad.
Alt godt har en ende, og i dag tager vi afsked med Vietnam. Vi kører til lufthavnen i Danang og flyver tilbage til København.
Dag 15
Hjemrejse. Fly Danang – København
Alt godt har en ende, og i dag tager vi afsked med Vietnam. Vi kører til lufthavnen i Danang og flyver tilbage til København.
Vi ankommer til København med kufferten fuld af minder for en begivenhedsrig sommerrejse til Vietnam.
Dag 16
Ankomst til København
Vi ankommer til København med kufferten fuld af minder for en begivenhedsrig sommerrejse til Vietnam.
I rejsens pris indgår indkvartering på Hoi An Historic Hotel under opholdet i Hoi An. Du kan vælge at opgradere til Hoi An Beach Resort mod et tillæg.
Tillæg per person i delt dobbeltværelse – Grand Deluxe River View 1.298 kr.
Tillæg for en person i enkeltværelse - Grand Deluxe River View: 2.598 kr.
* Bemærk, at det er muligt at få en 2-personers kupé og at flyve i stedet for at tage nattoget. Begge dele mod ekstra tillæg.
Hoi An Historic Hotel er godt placeret tæt ved den gamle bydel. Hotellet er bygget i klassisk vietnamesisk stil, hvor de frodige haver skaber en fredfyldt og rolig atmosfære midt i Hoi Ans stress og jag. Der er mulighed for afslapning ved poolen og ellers ligger det meste i gåafstand i byen, som man også let kan komme rundt i på cykel. Disse kan lejes på hotellet. Stranden ligger ca. 4 km fra hotellet og der er shuttlebus hertil flere gange om dagen. Værelserne er rummelige og har bl.a. aircondition. Der findes desuden spaområde, fitnesscenter samt restaurant og bar på hotellet.
Du kan læse mere på http://www.hoianhistorichotel.com.vn/
Et lækkert, moderne 4+ stjernet resort beliggende mellem floden og Cua Dai-stranden ved Hoi An ud til Det Sydkinesiske Hav. Fra hotellet er der ca. 5 km til den gamle bydel i Hoi An, som nemt nås med hotellets gratis shuttle service. Hotellet er velfungerende, og her er en skøn og fredfyldt atmosfære. Hotellets restaurant ligger ud til floden, og der serveres morgenmad (buffet) samt frokost og middag. Hotellet har privat strand med liggestole, parasoller og strandbar. Man skal krydse en vej for at komme over til hotellets strand. Som gæst har man adgang til en 150 meter lang pool i en dejlig have. De store Grand Deluxe værelser har udsigt til floden eller til haven og har egen balkon eller terrasse og alle de faciliteter, man forventer af et 4-stjernet resort.
Værelsesfaciliteter:
Brusekabine og badekar (Grand deluxe værelser)
Hårtørrer
Badekåbe og badetøfler
24-timers roomservice
Køleskab
Minibar
Kaffe- og tefaciliteter
TV
Sikkerhedsboks
Aircondition
Strygejern og strygebræt
Gratis wifi
Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører til havnefronten i Hoi An. Herfra sejler vi ud i floddeltaet til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltraffik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m.
Vi besøger også lokale værksteder og ser fremstilling af risnudler, sivmåtter og bambusbåde.
På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle forskrifter. Efter nogle spændende timer sejler vi tilbage til Hoi An, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden. Du er velkommen til at beholde cyklen resten af dagen, hvis du har mod på flere oplevelser.
Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører til havnefronten i Hoi An. Herfra sejler vi ud i floddeltaet til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltraffik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m.
Vi besøger også lokale værksteder og ser fremstilling af risnudler, sivmåtter og bambusbåde.
På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle forskrifter. Efter nogle spændende timer sejler vi tilbage til Hoi An, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden. Du er velkommen til at beholde cyklen resten af dagen, hvis du har mod på flere oplevelser.
På vores rundrejse har vi allerede stiftet bekendtskab med det velsmagende vietnamesiske køkken, og i dag skal vi selv forsøge os udi kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme!
På vores rundrejse har vi allerede stiftet bekendtskab med det velsmagende vietnamesiske køkken, og i dag skal vi selv forsøge os udi kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme!
Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører til havnefronten i Hoi An. Herfra sejler vi ud i floddeltaet til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltraffik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m.
Vi besøger også lokale værksteder og ser fremstilling af risnudler, sivmåtter og bambusbåde.
På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle forskrifter. Efter nogle spændende timer sejler vi tilbage til Hoi An, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden. Du er velkommen til at beholde cyklen resten af dagen, hvis du har mod på flere oplevelser.
På vores rundrejse har vi allerede stiftet bekendtskab med det velsmagende vietnamesiske køkken, og i dag skal vi selv forsøge os udi kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme!
Dansk
Nej
Ja
Dong
Dansk
Nej
Ja
Dong
Sommeren er en af de bedste årstider i Vietnam og kaldes den grønne sæson. I det sydlige og nordlige Vietnam falder sommerregnen oftest som korte byger sidst på eftermiddagen, aftenen eller om natten. I det centrale Vietnam i Hué og Hoi An er det ikke regntid. Temperaturen ligger mellem 25-30 grader.
På denne rejse har vi inkluderet en togrejse med nattog. Vi rejser på den bedste klasse, 4-personers sovekupé (1.klasse) med 2 nedre og 2 øvre sengepladser. I kupéerne er der sengelinned, og i hver ende af vognen er der toilet og håndvaske. Det er muligt at få sin egen kupé mod tillæg – se prisen under prisinformation.
Du kan også vælge at flyve på strækningen mellem Hanoi og Hué i stedet for at tage nattoget. I Hanoi bliver du kørt til lufthavnen og flyver til Hué, hvor transfer til hotellet er inkluderet. Næste morgen mødes du med resten af gruppen og følges herefter igen med den. Se prisen for at flyve under prisinformation.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Læs mere her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Er du på udkig efter inspiration til flere sommerrejser, så læs vores artikel: Hvor skal jeg rejse hen til sommer? eller se vores udvalg af Rejser sommer 2021
Sommeren er en af de bedste årstider i Vietnam og kaldes den grønne sæson. I det sydlige og nordlige Vietnam falder sommerregnen oftest som korte byger sidst på eftermiddagen, aftenen eller om natten. I det centrale Vietnam i Hué og Hoi An er det ikke regntid. Temperaturen ligger mellem 25-30 grader.
På denne rejse har vi inkluderet en togrejse med nattog. Vi rejser på den bedste klasse, 4-personers sovekupé (1.klasse) med 2 nedre og 2 øvre sengepladser. I kupéerne er der sengelinned, og i hver ende af vognen er der toilet og håndvaske. Det er muligt at få sin egen kupé mod tillæg – se prisen under prisinformation.
Du kan også vælge at flyve på strækningen mellem Hanoi og Hué i stedet for at tage nattoget. I Hanoi bliver du kørt til lufthavnen og flyver til Hué, hvor transfer til hotellet er inkluderet. Næste morgen mødes du med resten af gruppen og følges herefter igen med den. Se prisen for at flyve under prisinformation.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Læs mere her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Er du på udkig efter inspiration til flere sommerrejser, så læs vores artikel: Hvor skal jeg rejse hen til sommer? eller se vores udvalg af Rejser sommer 2021