I slutningen af 2021 åbnede den længe ventede jernbanestrækning Lao–China Railway, som hermed forbandt Kina med ’det glemte land’ Laos mod syd.
På denne rejse benytter vi muligheden for endelig at kunne rejse på denne fantastiske jernbanestrækning, når vi tager toget det meste af vejen fra Thailands hovedstad Bangkok til den gamle kongeby Luang Prabang i Laos.
Undervejs på vores togrejse stopper vi og besøger de mest interessante byer på ruten og ser også nærmere på både landsbyer og de lokale markeder.
Vores togrejse slutter ved de røgblå bjerge, hvor floderne Mekong og Nam Ou mødes. Her går vi på opdagelse i den gamle kongeby Luang Prabang, der er på UNESCOs verdensarvsliste. Byen, som indtil for nylig nærmest var afskåret fra omverdenen, bærer tydeligt præg af sin tid som en del af Fransk Indokina.
Fra Luang Prabang hopper vi ombord på vores egen traditionelle båd, som på en todages sejlads fører os op ad Mekongfloden gennem naturskøn jungle mod Thailand. Undervejs ser vi små landsbyer og Pak Ou-grotterne med de tusindvis af hellige buddhafigurer.
I Nordthailand besøger vi det berygtede opiumområde, Den Gyldne Trekant, inden vi kører til Nordthailands største by Chiang Mai. Her tilbringer vi et par dage, før vi flyver retur til Bangkok, hvor rejsen slutter.
I slutningen af 2021 åbnede den længe ventede jernbanestrækning Lao–China Railway, som hermed forbandt Kina med ’det glemte land’ Laos mod syd.
Vi rejser fra Danmark med kurs mod Sydøstasien.
Dag 1
Afrejse fra Danmark
Vi rejser fra Danmark med kurs mod Sydøstasien.
Ved ankomsten til Bangkok kører vi til vores hotel. Her bliver der lidt tid til slappe af oven på flyrejsen, eventuelt ved hotellets swimmingpool. Senere tager vi på en gåtur fra hotellet til det nærliggende tempel Golden Mount. Golden Mount, også kendt som Wat Saket, er kendt for sin gyldne chedi eller stupa der er placeret på det høje, menneskeskabte bjerg. Navnet "Golden Mount" refererer således til dette bjerg og stupaens fremtrædende gyldne farve.
Fra toppen er der en fantastisk udsigt over Bangkok. Men for at nå frem skal vi gå de ca. 300 trin op. Vi passerer en smuk have og et klokketårn på vej op, og den betagende udsigt over byens skyline fra toppen er absolut anstrengelserne værd.
Wat Saket er ikke kun et populært turistmål, det er også et vigtigt sted for de lokale. Især under en af Thailands største højtider, Loy Krathong-festivalen, hvor mange thaier besøger templet for at deltage i forskellige ceremonielle og kulturelle aktiviteter. Under festivalen er bjerget og stupaen smukt oplyst, og folk vandrer op ad bjerget i en proces, der betragtes som en pilgrimsfærd.
Vi vender retur til hotellet, hvor vi senere spiser en velkomstmiddag sammen.
Overnatning i Bangkok.
Dag 2
Ankomst til Bangkok. Let gåtur i Bangkok og velkomstmiddag
Ved ankomsten til Bangkok kører vi til vores hotel. Her bliver der lidt tid til slappe af oven på flyrejsen, eventuelt ved hotellets swimmingpool. Senere tager vi på en gåtur fra hotellet til det nærliggende tempel Golden Mount. Golden Mount, også kendt som Wat Saket, er kendt for sin gyldne chedi eller stupa der er placeret på det høje, menneskeskabte bjerg. Navnet "Golden Mount" refererer således til dette bjerg og stupaens fremtrædende gyldne farve.
Fra toppen er der en fantastisk udsigt over Bangkok. Men for at nå frem skal vi gå de ca. 300 trin op. Vi passerer en smuk have og et klokketårn på vej op, og den betagende udsigt over byens skyline fra toppen er absolut anstrengelserne værd.
Wat Saket er ikke kun et populært turistmål, det er også et vigtigt sted for de lokale. Især under en af Thailands største højtider, Loy Krathong-festivalen, hvor mange thaier besøger templet for at deltage i forskellige ceremonielle og kulturelle aktiviteter. Under festivalen er bjerget og stupaen smukt oplyst, og folk vandrer op ad bjerget i en proces, der betragtes som en pilgrimsfærd.
Vi vender retur til hotellet, hvor vi senere spiser en velkomstmiddag sammen.
Overnatning i Bangkok.
Efter morgenmad på hotellet tager vi hul på dagens udflugtsprogram, der i dag består af en tur rundt mellem Bangkoks største seværdigheder.
Fra hotellet kører vi med tuk-tuk afsted mod Pak Klong Talad, Bangkoks primære blomstermarked. Markedet er åbent 24 timer i døgnet, og der en fascinerende aktivitet og blomster i alle tænkelige farver. Blomsterne sælges både til grossister og til private, og mange af blomsterne købes af gadehandlere, der laver dem om til guirlander, hvorefter de sælger dem som lykkebringende genstande og offergaver. Markedet var tidligere et flydende fiskemarked, men blev omdannet til et blomstermarked, hvilket det har været i over 60 år.
Vi kigger os omkring på markedet og bevæger os gennem de livlige gange, hvor vi oplever en verden af blomster – fra klassiske roser og orkideer til eksotiske blomster og dekorationer. Vi får hurtigt en fornemmelse af det lokale liv og de traditioner, der er forbundet med blomster i Thailand.
Efter at have oplevet blostermarkedet går vi den korte vej til templet Wat Pho. Her befinder sig en stor statue af en liggende buddha, der er et billede på Buddhas færd til nirvana. Den store buddha har kolossale dimensioner: Den er 46 meter lang og 15 meter høj, og den er opbygget af gips og mursten, som er belagt med bladguld og perlemor. Templet, der er det ældste i Bangkok, blev grundlagt i det 16. århundrede af tidligere monarker lige ved siden af kongepaladset. Wat Pho er det største tempel i Bangkok, og det er meget velstillet, da det modtager offentlige donationer. Alle bygninger er rigt dekorerede og udstråler en fuldendt harmoni og skønhed.
Templet er altid omgivet af et mylder af turister samt buddhistiske munke og studerende, der anvender templet til religiøse ceremonier. Templet rummer også den velrenommerede Wat Pho-skole for traditionel massage og her opbevares Thailands største samling af opskrifter på naturmedicin. Vores besøg i Wat Pho er en god anledning til at lære lidt mere om buddhismen og dens betydning for thailandsk kultur og livsstil. Vi vil således opleve, at mange thailændere betragter et tempelbesøg som en uundværlig hverdagsrutine.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant tæt ved floden, og derefter venter der en spændende sejltur på floden og kanalerne vest for floden, de såkaldte klonger.
Sejlturen går gennem det store netværk af kanaler, der indimellem kan virke som en hel labyrint. Visse steder hersker der en smittende ro, og vi kan kigge ind i husene, hvor de lokale stilfærdigt udfører deres dagligdags gøremål, mens der på de større kanaler udspiller sig et utroligt liv med handlende, rejsende, transportfartøjer og longtail-både.
Undervejs passerer vi også Wat Arun, Morgengryets Tempel, hvis pragt bedst nydes fra floden. Det porcelænsbelagte tempel er ganske betagende, og vi kan nyde synet allerede på lang afstand takket være templets imponerende højde på 79 meter.
Efter en begivenhedsrig eftermiddag på og langs floden finder vi tilbage til vores hotel.
Overnatning i Bangkok.
Dag 3
Bangkok. Byrundtur med templet Wat Pho, sejltur på klongerne
Efter morgenmad på hotellet tager vi hul på dagens udflugtsprogram, der i dag består af en tur rundt mellem Bangkoks største seværdigheder.
Fra hotellet kører vi med tuk-tuk afsted mod Pak Klong Talad, Bangkoks primære blomstermarked. Markedet er åbent 24 timer i døgnet, og der en fascinerende aktivitet og blomster i alle tænkelige farver. Blomsterne sælges både til grossister og til private, og mange af blomsterne købes af gadehandlere, der laver dem om til guirlander, hvorefter de sælger dem som lykkebringende genstande og offergaver. Markedet var tidligere et flydende fiskemarked, men blev omdannet til et blomstermarked, hvilket det har været i over 60 år.
Vi kigger os omkring på markedet og bevæger os gennem de livlige gange, hvor vi oplever en verden af blomster – fra klassiske roser og orkideer til eksotiske blomster og dekorationer. Vi får hurtigt en fornemmelse af det lokale liv og de traditioner, der er forbundet med blomster i Thailand.
Efter at have oplevet blostermarkedet går vi den korte vej til templet Wat Pho. Her befinder sig en stor statue af en liggende buddha, der er et billede på Buddhas færd til nirvana. Den store buddha har kolossale dimensioner: Den er 46 meter lang og 15 meter høj, og den er opbygget af gips og mursten, som er belagt med bladguld og perlemor. Templet, der er det ældste i Bangkok, blev grundlagt i det 16. århundrede af tidligere monarker lige ved siden af kongepaladset. Wat Pho er det største tempel i Bangkok, og det er meget velstillet, da det modtager offentlige donationer. Alle bygninger er rigt dekorerede og udstråler en fuldendt harmoni og skønhed.
Templet er altid omgivet af et mylder af turister samt buddhistiske munke og studerende, der anvender templet til religiøse ceremonier. Templet rummer også den velrenommerede Wat Pho-skole for traditionel massage og her opbevares Thailands største samling af opskrifter på naturmedicin. Vores besøg i Wat Pho er en god anledning til at lære lidt mere om buddhismen og dens betydning for thailandsk kultur og livsstil. Vi vil således opleve, at mange thailændere betragter et tempelbesøg som en uundværlig hverdagsrutine.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant tæt ved floden, og derefter venter der en spændende sejltur på floden og kanalerne vest for floden, de såkaldte klonger.
Sejlturen går gennem det store netværk af kanaler, der indimellem kan virke som en hel labyrint. Visse steder hersker der en smittende ro, og vi kan kigge ind i husene, hvor de lokale stilfærdigt udfører deres dagligdags gøremål, mens der på de større kanaler udspiller sig et utroligt liv med handlende, rejsende, transportfartøjer og longtail-både.
Undervejs passerer vi også Wat Arun, Morgengryets Tempel, hvis pragt bedst nydes fra floden. Det porcelænsbelagte tempel er ganske betagende, og vi kan nyde synet allerede på lang afstand takket være templets imponerende højde på 79 meter.
Efter en begivenhedsrig eftermiddag på og langs floden finder vi tilbage til vores hotel.
Overnatning i Bangkok.
I dag tager vi hul på vores togrejse mod Laos. Efter morgenmaden kører til en af Bangkoks mange togstationer, og herfra triller vi af sted mod byen Nakhon Ratchasima, der ligger nordøst for Bangkok. Vi rejser på 2. klasse som er siddepladser med airconditio,n og undervejs spiser vi vores medbragte mad. Togturen tager ca. 4 timer, og vi ankommer hen på eftermiddagen.
Nakhon Ratchasima, også kendt som "Korat," er den største by i Isan-regionen og fungerer som hovedstaden i Nakhon Ratchasima-provinsen. Byen har en rig kultur og en historie, der går flere århundreder tilbage.
Sidst på eftermiddagen bliver vi hentet på hotellet og tager derefter en tur rundt i byen med en af de lokale trehjulede cykler. Vi kan blot læne og tilbage og nyde at blive kørt stille omkring i byen og opleve det lokale liv.
Byen har flere monumenter, der hylder lokale helte og historiske karakterer. Vi passerer en af disse; monumentet for Ya Mo, der mindes for hendes heltemod i beskyttelsen af regionen.
Overnatning i Nakhon Ratchasima.
Dag 4
Bangkok med tog til Nakhon Ratchasima (Korat)
I dag tager vi hul på vores togrejse mod Laos. Efter morgenmaden kører til en af Bangkoks mange togstationer, og herfra triller vi af sted mod byen Nakhon Ratchasima, der ligger nordøst for Bangkok. Vi rejser på 2. klasse som er siddepladser med airconditio,n og undervejs spiser vi vores medbragte mad. Togturen tager ca. 4 timer, og vi ankommer hen på eftermiddagen.
Nakhon Ratchasima, også kendt som "Korat," er den største by i Isan-regionen og fungerer som hovedstaden i Nakhon Ratchasima-provinsen. Byen har en rig kultur og en historie, der går flere århundreder tilbage.
Sidst på eftermiddagen bliver vi hentet på hotellet og tager derefter en tur rundt i byen med en af de lokale trehjulede cykler. Vi kan blot læne og tilbage og nyde at blive kørt stille omkring i byen og opleve det lokale liv.
Byen har flere monumenter, der hylder lokale helte og historiske karakterer. Vi passerer en af disse; monumentet for Ya Mo, der mindes for hendes heltemod i beskyttelsen af regionen.
Overnatning i Nakhon Ratchasima.
Området omkring Korat har været beboet af flere forskellige civilisationer, bl.a. Khmer-folket. Dette kan opleves ved flere af de historiske steder i området. Efter morgenmaden skifter vi toget ud med bus og kører mod et af disse, nemlig Pimai Historical Park, det nok mest imponerende og vigtigste af de Khmer-historiske steder i Thailand. Stedet huser flere imponerende Khmer-templer og strukturer, herunder Phimai Sanctuary. Har man besøgt Angkor Wat i Cambodia, kan man se lighederne.
Efter at have udforsket disse historiske levn fra Khmer-folket, spiser vi frokost på en lokal restaurant, før turen går videre til Khon Kaen provinsen.
Khon Kaen er en af de største provinser i denne region og dens kulturelle arv er påvirket af både laotiske og khmeriske traditioner. Lokale festivaler, traditionel musik og dans spiller en vigtig rolle i det daglige kulturliv her.
Ved ankomsten til Khon Kaen besøger du et af byens vigtigste religiøse steder, templet Phra That Khon Kaen (også kendt som Wat Nong Wang). Templet er beliggende i hjertet af byen og er mest kendt for sin storslåede stupa, der indeholder forskellige hellige relikvier.
Templets indre er lige så imponerende med farverige malerier, der afbilder Buddhas liv og andre religiøse scener fra den buddhistiske mytologi. Vi finder også Buddhastatuer i forskellige positurer, der hver repræsenterer forskellige betydninger og undervisninger inden for buddhismen.
Området omkring templet er fredfyldt med velholdte haver og flere mindre helligdomme, hvor de besøgende kan meditere eller bede.
Efter dette fredfyldte tempelbesøg kører vi til vores hotel. Resten af dagen er på egen hånd i Khon Kaen.
Overnatning i Khon Kaen.
Dag 5
Nakhon Ratchasima (Korat) – Khon Kaen
Området omkring Korat har været beboet af flere forskellige civilisationer, bl.a. Khmer-folket. Dette kan opleves ved flere af de historiske steder i området. Efter morgenmaden skifter vi toget ud med bus og kører mod et af disse, nemlig Pimai Historical Park, det nok mest imponerende og vigtigste af de Khmer-historiske steder i Thailand. Stedet huser flere imponerende Khmer-templer og strukturer, herunder Phimai Sanctuary. Har man besøgt Angkor Wat i Cambodia, kan man se lighederne.
Efter at have udforsket disse historiske levn fra Khmer-folket, spiser vi frokost på en lokal restaurant, før turen går videre til Khon Kaen provinsen.
Khon Kaen er en af de største provinser i denne region og dens kulturelle arv er påvirket af både laotiske og khmeriske traditioner. Lokale festivaler, traditionel musik og dans spiller en vigtig rolle i det daglige kulturliv her.
Ved ankomsten til Khon Kaen besøger du et af byens vigtigste religiøse steder, templet Phra That Khon Kaen (også kendt som Wat Nong Wang). Templet er beliggende i hjertet af byen og er mest kendt for sin storslåede stupa, der indeholder forskellige hellige relikvier.
Templets indre er lige så imponerende med farverige malerier, der afbilder Buddhas liv og andre religiøse scener fra den buddhistiske mytologi. Vi finder også Buddhastatuer i forskellige positurer, der hver repræsenterer forskellige betydninger og undervisninger inden for buddhismen.
Området omkring templet er fredfyldt med velholdte haver og flere mindre helligdomme, hvor de besøgende kan meditere eller bede.
Efter dette fredfyldte tempelbesøg kører vi til vores hotel. Resten af dagen er på egen hånd i Khon Kaen.
Overnatning i Khon Kaen.
Vi indleder dagen med at køre til landsbyen Ban Chonnabot, som er kendt for sin fremstilling af højkvalitetssilke. Området, vi befinder os i, er nemlig centrum for en stor del af Thailands silkeproduktion, og mange lokale familier er involveret i denne. Vi kigger os omkring i landsbyen og bliver klogere på, hvordan silkevævning foregår, ligesom vi får mulighed for at se den detaljerede vævningsproces. Der bliver ligeledes mulighed for at købe smukke silkeprodukter direkte fra kunsthåndværkerne.
Efter at være blevet klogere på den thailandske silkekulturs finesser, nyder vi en frokost på en lokal restaurant.
Herefter kører vi tilbage til Khon Kaen, nærmere bestemt byens togstationen, hvorfra vi sætter kursen mod Laos. Igen kører vi på 2. klasse med siddepladser og aircondition.
Togturen til den Thailandske grænseby Nong Khai tager omkring 2 timer og landskabet vil primært byde på opdyrket land med udsigt til rismarker og mindre landsbyer. Efterhånden som vi bevæger os længere mod nord, kan vi skimte bjergene i det fjerne, og når vi nærmer os Nong Khai, krydser vi den mægtige Mekongflod, der danner den naturlige grænse mellem Thailand og Laos. Måske kan vi fra toget få et glimt af Venskabsbroen, der forbinder de to lande.
Fremme ved grænsebyen Nong Khai skifter vi toget ud med en shuttlebus, der skal køre os den sidste korte strækning til Laos´ hovedstad Vientiane. Vi kører til vores hotel og får lidt tid til at friske os op, inden vi om aftenen ser lidt nærmere på byen. Med et indbyggertal på omkring 750.000 er Vientiane stadig en mindre hovedstad. Indtil starten af 1990’erne, hvor Laos begyndte at åbne sig mod omverdenen, var motoriserede køretøjer et sjældent syn i gaderne. Til gengæld var der et væld af cyklister og fodgængere. Dette har forandret sig, men selv i dag fornemmer man en landsbystemning midt i byen, hvor man stadig kan opleve lyden af høns i baghaverne.
Vi spiser en middag sammen på en lokal restaurant og tager efterfølgende på en afslappende gåtur til byens natmarked, hvor vi kan opleve atmosfæren og måske købe nogle souvenirs.
Overnatning i Vientiane.
Dag 6
Khon Kaen. Silkebesøg og tog videre til Vientiane i Laos
Vi indleder dagen med at køre til landsbyen Ban Chonnabot, som er kendt for sin fremstilling af højkvalitetssilke. Området, vi befinder os i, er nemlig centrum for en stor del af Thailands silkeproduktion, og mange lokale familier er involveret i denne. Vi kigger os omkring i landsbyen og bliver klogere på, hvordan silkevævning foregår, ligesom vi får mulighed for at se den detaljerede vævningsproces. Der bliver ligeledes mulighed for at købe smukke silkeprodukter direkte fra kunsthåndværkerne.
Efter at være blevet klogere på den thailandske silkekulturs finesser, nyder vi en frokost på en lokal restaurant.
Herefter kører vi tilbage til Khon Kaen, nærmere bestemt byens togstationen, hvorfra vi sætter kursen mod Laos. Igen kører vi på 2. klasse med siddepladser og aircondition.
Togturen til den Thailandske grænseby Nong Khai tager omkring 2 timer og landskabet vil primært byde på opdyrket land med udsigt til rismarker og mindre landsbyer. Efterhånden som vi bevæger os længere mod nord, kan vi skimte bjergene i det fjerne, og når vi nærmer os Nong Khai, krydser vi den mægtige Mekongflod, der danner den naturlige grænse mellem Thailand og Laos. Måske kan vi fra toget få et glimt af Venskabsbroen, der forbinder de to lande.
Fremme ved grænsebyen Nong Khai skifter vi toget ud med en shuttlebus, der skal køre os den sidste korte strækning til Laos´ hovedstad Vientiane. Vi kører til vores hotel og får lidt tid til at friske os op, inden vi om aftenen ser lidt nærmere på byen. Med et indbyggertal på omkring 750.000 er Vientiane stadig en mindre hovedstad. Indtil starten af 1990’erne, hvor Laos begyndte at åbne sig mod omverdenen, var motoriserede køretøjer et sjældent syn i gaderne. Til gengæld var der et væld af cyklister og fodgængere. Dette har forandret sig, men selv i dag fornemmer man en landsbystemning midt i byen, hvor man stadig kan opleve lyden af høns i baghaverne.
Vi spiser en middag sammen på en lokal restaurant og tager efterfølgende på en afslappende gåtur til byens natmarked, hvor vi kan opleve atmosfæren og måske købe nogle souvenirs.
Overnatning i Vientiane.
Vi indleder dagen med at se nærmere på den charmerende hovedstad fra bagsædet af en farverig tuk-tuk. Første stop på vores rundtur bliver ved det smukke Wat Sisaket med de mange tusinde små Buddha-figurer. Vi ser også landets helligste sted, stupaen That Luang der er et nationalt symbol for Laos. Den enorme stupa er overdækket med guldplader og omgivet af 30 mindre stupaer.
Vi fortsætter herefter til Patouxai, også kendt som "Victory Gate" eller "Gate of Triumph". Det er et imponerende monument, beliggende i hjertet af byen, som tit refereres til som Vientianes version af Triumfbuen i Paris. Monumentet er et symbol på Laos' kamp for uafhængighed og frihed fra Frankrig.
Vi spiser en god frokost på en lokal laotisk restaurant og om eftermiddagen er der, for dem der har lyst, mulighed for at besøge COPE-centret. COPE blev etableret i 1996, og har hjulpet tusindvis af laoter, der har været ofre for bomber og landminer. Under Vietnam-krigen bombede amerikanerne store områder af Laos, senere kendt som ”den hemmelige krig” – en front i Vietnam-krigen, man ikke hørte meget om i Vesten. Den efterlod et enormt antal udetonerede bomber og miner, som det har taget årtier at få ryddet. Vi hører om COPE’s arbejde med at tilbyde proteser og ortopædiske indgreb, som medvirker til, at de berørte kan genvinde deres mobilitet.
Har man ikke lyst til at besøge COPE-centret, bliver man kørt tilbage til hotellet efter frokosten.
Resten af eftermiddagen er til fri disposition og med mulighed for at se nærmere på byen.
Overnatning i Vientiane.
Dag 7
Vientiane. Byrundtur
Vi indleder dagen med at se nærmere på den charmerende hovedstad fra bagsædet af en farverig tuk-tuk. Første stop på vores rundtur bliver ved det smukke Wat Sisaket med de mange tusinde små Buddha-figurer. Vi ser også landets helligste sted, stupaen That Luang der er et nationalt symbol for Laos. Den enorme stupa er overdækket med guldplader og omgivet af 30 mindre stupaer.
Vi fortsætter herefter til Patouxai, også kendt som "Victory Gate" eller "Gate of Triumph". Det er et imponerende monument, beliggende i hjertet af byen, som tit refereres til som Vientianes version af Triumfbuen i Paris. Monumentet er et symbol på Laos' kamp for uafhængighed og frihed fra Frankrig.
Vi spiser en god frokost på en lokal laotisk restaurant og om eftermiddagen er der, for dem der har lyst, mulighed for at besøge COPE-centret. COPE blev etableret i 1996, og har hjulpet tusindvis af laoter, der har været ofre for bomber og landminer. Under Vietnam-krigen bombede amerikanerne store områder af Laos, senere kendt som ”den hemmelige krig” – en front i Vietnam-krigen, man ikke hørte meget om i Vesten. Den efterlod et enormt antal udetonerede bomber og miner, som det har taget årtier at få ryddet. Vi hører om COPE’s arbejde med at tilbyde proteser og ortopædiske indgreb, som medvirker til, at de berørte kan genvinde deres mobilitet.
Har man ikke lyst til at besøge COPE-centret, bliver man kørt tilbage til hotellet efter frokosten.
Resten af eftermiddagen er til fri disposition og med mulighed for at se nærmere på byen.
Overnatning i Vientiane.
Vi tager afsked med Laos´ hyggelige hovedstad og rejser i dag videre på den egentlige Lao-China Railway, som blev indviet i december 2021.
Lao-China Railway, også kendt som Boten-Vientiane banen, strækker sig her fra Vientiane i Laos til Kunming i Kinas Yunnan-provins. Den blev bygget med det formål at styrke handels- og investeringsforbindelserne mellem de to lande og er primært finansieret af Kina. På sigt er jernbaneforbindelsen tænkt som en del af et større rutenetværk, der skal forbinde Singapore med Beijing, hvilket vil skabe en direkte handelsrute mellem Kina og Sydøstasien.
Togene er designet til at køre med hastigheder på op til 160 km/t, og der ligger et imponerende ingeniørarbejde bag anlægningen af togstrækningen med adskillige broer og tunneller, der har muliggjort en togstrækning gennem Laos' kuperede terræn.
Dagens destination er Luang Prabang, og dagens etape tager blot to timer at tilbagelægge – en tur der for ikke mange år siden var tæt på at være en dagsrejse.
Vi når den stemningsfulde by Luang Prabang omkring middag. Luang Prabang er Laos’ næststørste by og er optaget på UNESCO’s liste over verdenskulturarv. Man fornemmer straks den franske og vietnamesiske atmosfære fra dengang Laos var en del af Fransk Indokina. Den slidte franske koloniarkitektur og de mange cafeer og restauranter med inspiration fra Vietnam og Frankrig vidner om landets mere end 50 år som fransk koloni. Byen var nærmest afskåret fra omverdenen, indtil landevejen mod hovedstaden Vientiane stod færdig for cirka 30 år siden. De eneste trafikforbindelser var med fly eller flere dages rejse med båd. Med etableringen af veje og den nye togstrækning er der sat gang i udvikling og turisme, og det er stadig en vidunderlig by, som vi skal tilbringe de næste 3 dage i.
Efter indkvartering på vores centralt beliggende hotel tager vi en rolig og afslappende spadseretur i byen.
Luang Prabang ligger ved bredden af Mekongfloden i en dal omgivet af bjerge. Byen er erklæret bevaringsværdig af UNESCO på grund af sine mange buddhistiske templer og den smukke arkitektur, og den er elsket for sin afslappede stemning og blanding af mange forskellige folkeslag og kulturer.
Vi ser nærmere på Luang Prabangs største seværdigheder, som blandt andet tæller de overdådige templer Wat Sensoukarahm, med sin rubinrøde og gyldne facade, og Wat Xieng Thong, hvor gulddekorationer pryder enhver væg, søjle og dør.
Vi besøger også byens kongelige palads, som blev bygget i 1904 under den franske kolonitid for kong Sisavang Vong og hans familie. Arkitekturen er en blanding af traditionelle laotiske og franske Beaux-Arts-stilarter, og paladset er rigt udsmykket med mosaikker, marmor og statuer. I 1975 blev monarkiet væltet af den kommunistiske regering, og palæet blev derefter omdannet til nationalmuseum.
Byen er opført omkring en lille bakketop, Mount Phousi, som de friske har mulighed for at bestige. Klarer man strabadserne på de 328 trappetrin, belønnes man med en overdådig udsigt over dalen, Mekongfloden og byen.
Aftenen er til fri disposition og i byen er der talrige lokale restauranter, hvor man kan finde et godt måltid mad.
Overnatning i Luang Prabang.
Dag 8
Vientiane og med toget Lao-China Railway to Vang Vieng
Vi tager afsked med Laos´ hyggelige hovedstad og rejser i dag videre på den egentlige Lao-China Railway, som blev indviet i december 2021.
Lao-China Railway, også kendt som Boten-Vientiane banen, strækker sig her fra Vientiane i Laos til Kunming i Kinas Yunnan-provins. Den blev bygget med det formål at styrke handels- og investeringsforbindelserne mellem de to lande og er primært finansieret af Kina. På sigt er jernbaneforbindelsen tænkt som en del af et større rutenetværk, der skal forbinde Singapore med Beijing, hvilket vil skabe en direkte handelsrute mellem Kina og Sydøstasien.
Togene er designet til at køre med hastigheder på op til 160 km/t, og der ligger et imponerende ingeniørarbejde bag anlægningen af togstrækningen med adskillige broer og tunneller, der har muliggjort en togstrækning gennem Laos' kuperede terræn.
Dagens destination er Luang Prabang, og dagens etape tager blot to timer at tilbagelægge – en tur der for ikke mange år siden var tæt på at være en dagsrejse.
Vi når den stemningsfulde by Luang Prabang omkring middag. Luang Prabang er Laos’ næststørste by og er optaget på UNESCO’s liste over verdenskulturarv. Man fornemmer straks den franske og vietnamesiske atmosfære fra dengang Laos var en del af Fransk Indokina. Den slidte franske koloniarkitektur og de mange cafeer og restauranter med inspiration fra Vietnam og Frankrig vidner om landets mere end 50 år som fransk koloni. Byen var nærmest afskåret fra omverdenen, indtil landevejen mod hovedstaden Vientiane stod færdig for cirka 30 år siden. De eneste trafikforbindelser var med fly eller flere dages rejse med båd. Med etableringen af veje og den nye togstrækning er der sat gang i udvikling og turisme, og det er stadig en vidunderlig by, som vi skal tilbringe de næste 3 dage i.
Efter indkvartering på vores centralt beliggende hotel tager vi en rolig og afslappende spadseretur i byen.
Luang Prabang ligger ved bredden af Mekongfloden i en dal omgivet af bjerge. Byen er erklæret bevaringsværdig af UNESCO på grund af sine mange buddhistiske templer og den smukke arkitektur, og den er elsket for sin afslappede stemning og blanding af mange forskellige folkeslag og kulturer.
Vi ser nærmere på Luang Prabangs største seværdigheder, som blandt andet tæller de overdådige templer Wat Sensoukarahm, med sin rubinrøde og gyldne facade, og Wat Xieng Thong, hvor gulddekorationer pryder enhver væg, søjle og dør.
Vi besøger også byens kongelige palads, som blev bygget i 1904 under den franske kolonitid for kong Sisavang Vong og hans familie. Arkitekturen er en blanding af traditionelle laotiske og franske Beaux-Arts-stilarter, og paladset er rigt udsmykket med mosaikker, marmor og statuer. I 1975 blev monarkiet væltet af den kommunistiske regering, og palæet blev derefter omdannet til nationalmuseum.
Byen er opført omkring en lille bakketop, Mount Phousi, som de friske har mulighed for at bestige. Klarer man strabadserne på de 328 trappetrin, belønnes man med en overdådig udsigt over dalen, Mekongfloden og byen.
Aftenen er til fri disposition og i byen er der talrige lokale restauranter, hvor man kan finde et godt måltid mad.
Overnatning i Luang Prabang.
Vi starter dagen med en rolig og afslappende cykeltur mod landsbyen Bam Chan. For at nå frem til landsbyen skal vi krydse den mægtige Mekongflod.
Landsbyen Ban Chan er kendt for sine keramikere og pottemagere. På hvert gadehjørne finder vi små familieværksteder, hvor erfarne håndværkere fremstiller alt fra mursten og fliser til potter og skåle. Her opvarmes ovnene med traditionelle metoder, og det kræver mindst fire dage at nå den ønskede temperatur. Når ovnene er varme nok, bliver lerprodukterne sat i til brænding. Efter brændingen bliver genstandene efterladt i jorden i flere dage for at sætte sig.
Måske der også bliver muighed for selv at prøve kræfter med leret ved på drejeskiven.
Fra keramikværkstederne i den lille landsby går vi videre til det nærliggende Chompet Tempel. Her finder vi en samling af antikke ruiner, der ligger på en bjergside, hvorfra vi kan beundre en panoramaudsigt over hele området. Vi cykler derefter tilbage til vores hotel i Luang Prabang og afleverer vores cykler.
Herfra kører vi i bus til Luang Prabang-vandfaldet der ligger i naturskønne omgivelser i en tæt tropisk jungle ikke så langt fra byen. Vejen dertil går gennem maleriske landskaber med rismarker og små landsbyer. Når vi nærmer os området, kan vi høre lyden af vand der bruser i det fjerne, og stier og træbroer bringer os det sidste stykke vej mod selve vandfaldet.
Vandfaldet er et flertrins vandfald, hvor vandet falder over en række kalkstensformationer og løber gennem flere bassiner. Vandet har en karakteristisk turkisblå nuance pga. det høje mineralindhold i kalkstenen. Denne farve, kombineret med de frodige grønne omgivelser, gør det til et utroligt naturskønt sted.
Husk at medbringe svømmetøj, da der er rig mulighed for at tage en forfriskende dukkert i det kølige, klare vand. Vi spiser frokost på stedet og tilbringer et par timer her, hvor der desuden er mulighed for at gå en tur ad nogle små stier i området. Her er basale faciliteter, herunder toiletter, omklædningsrum og nogle boder, der sælger snacks, drikkevarer.
I løbet af eftermiddagen vender vi retur til Luang Prabang.
Overnatning i Luang Prabang.
Dag 9
Luang Prabang. Cykeltur, landsbybesøg og Kuang Si-vandfaldet
Vi starter dagen med en rolig og afslappende cykeltur mod landsbyen Bam Chan. For at nå frem til landsbyen skal vi krydse den mægtige Mekongflod.
Landsbyen Ban Chan er kendt for sine keramikere og pottemagere. På hvert gadehjørne finder vi små familieværksteder, hvor erfarne håndværkere fremstiller alt fra mursten og fliser til potter og skåle. Her opvarmes ovnene med traditionelle metoder, og det kræver mindst fire dage at nå den ønskede temperatur. Når ovnene er varme nok, bliver lerprodukterne sat i til brænding. Efter brændingen bliver genstandene efterladt i jorden i flere dage for at sætte sig.
Måske der også bliver muighed for selv at prøve kræfter med leret ved på drejeskiven.
Fra keramikværkstederne i den lille landsby går vi videre til det nærliggende Chompet Tempel. Her finder vi en samling af antikke ruiner, der ligger på en bjergside, hvorfra vi kan beundre en panoramaudsigt over hele området. Vi cykler derefter tilbage til vores hotel i Luang Prabang og afleverer vores cykler.
Herfra kører vi i bus til Luang Prabang-vandfaldet der ligger i naturskønne omgivelser i en tæt tropisk jungle ikke så langt fra byen. Vejen dertil går gennem maleriske landskaber med rismarker og små landsbyer. Når vi nærmer os området, kan vi høre lyden af vand der bruser i det fjerne, og stier og træbroer bringer os det sidste stykke vej mod selve vandfaldet.
Vandfaldet er et flertrins vandfald, hvor vandet falder over en række kalkstensformationer og løber gennem flere bassiner. Vandet har en karakteristisk turkisblå nuance pga. det høje mineralindhold i kalkstenen. Denne farve, kombineret med de frodige grønne omgivelser, gør det til et utroligt naturskønt sted.
Husk at medbringe svømmetøj, da der er rig mulighed for at tage en forfriskende dukkert i det kølige, klare vand. Vi spiser frokost på stedet og tilbringer et par timer her, hvor der desuden er mulighed for at gå en tur ad nogle små stier i området. Her er basale faciliteter, herunder toiletter, omklædningsrum og nogle boder, der sælger snacks, drikkevarer.
I løbet af eftermiddagen vender vi retur til Luang Prabang.
Overnatning i Luang Prabang.
Vi har det meste af dagen på egen hånd i denne vidunderlige lille by, og du bestemmer selv hvad dagen skal bruges på, men det er oplagt at slentre rundt i byen. Der er fortsat mange ting at se, og rejselederen hjælper naturligvis gerne med ideer og forslag til aktiviteter.
Om aftenen mødes vi igen til en middag, hvor vi samtidig bliver en del af den mest betydningsfulde ceremoni i Laos; en Baci-ceremoni.
Baci-ceremoniens formål er at opfordre de vandrende sjæle til at vende tilbage og forene sig med kroppen. Ifølge laotisk tro kan sjæle undertiden blive distraherede eller tabte pga. forstyrrelser eller vigtige begivenheder som f.eks. fødsel, sygdom, rejse eller bryllup. Ved at samle sjælene sikrer ceremonien, at modtageren er komplet og i harmoni.
Før ceremonien begynder, forbereder en af de ældre forskellige offergaver i form af risvin, frugter, blomster mm. I midten af ceremonien finder vi ofte det centrale alter, en pyramideformet struktur kaldet "Pha Khuan", lavet af bananblade og blomster.
Under ceremonien reciteres rituelle vers, og den ældre vil binde hvide snore omkring håndleddene på deltagerne. Disse snore er velsignelser, der menes at binde sjælen til kroppen og bringe held og velstand. Modtageren opfordres til at bære disse snore i tre dage før de fjernes.
Baci-ceremonien udføres ved større begivenheder og fejringer, som f.eks før bryllupper, efter fødsler, under festlige begivenheder som det laotiske nytår, eller før en person tager på en lang rejse.
Efter ceremonien, gør vi som laoterne oftest gør efter et veloverstået Baci-ceremoni: spiser et godt måltid sammen. Mætte og velsignede kører vi tilbage til hotellet.
Overnatning i Luang Prabang.
Dag 10
Luang Prabang. Dag på egen hånd og Baci-ceremoni om aftenen
Vi har det meste af dagen på egen hånd i denne vidunderlige lille by, og du bestemmer selv hvad dagen skal bruges på, men det er oplagt at slentre rundt i byen. Der er fortsat mange ting at se, og rejselederen hjælper naturligvis gerne med ideer og forslag til aktiviteter.
Om aftenen mødes vi igen til en middag, hvor vi samtidig bliver en del af den mest betydningsfulde ceremoni i Laos; en Baci-ceremoni.
Baci-ceremoniens formål er at opfordre de vandrende sjæle til at vende tilbage og forene sig med kroppen. Ifølge laotisk tro kan sjæle undertiden blive distraherede eller tabte pga. forstyrrelser eller vigtige begivenheder som f.eks. fødsel, sygdom, rejse eller bryllup. Ved at samle sjælene sikrer ceremonien, at modtageren er komplet og i harmoni.
Før ceremonien begynder, forbereder en af de ældre forskellige offergaver i form af risvin, frugter, blomster mm. I midten af ceremonien finder vi ofte det centrale alter, en pyramideformet struktur kaldet "Pha Khuan", lavet af bananblade og blomster.
Under ceremonien reciteres rituelle vers, og den ældre vil binde hvide snore omkring håndleddene på deltagerne. Disse snore er velsignelser, der menes at binde sjælen til kroppen og bringe held og velstand. Modtageren opfordres til at bære disse snore i tre dage før de fjernes.
Baci-ceremonien udføres ved større begivenheder og fejringer, som f.eks før bryllupper, efter fødsler, under festlige begivenheder som det laotiske nytår, eller før en person tager på en lang rejse.
Efter ceremonien, gør vi som laoterne oftest gør efter et veloverstået Baci-ceremoni: spiser et godt måltid sammen. Mætte og velsignede kører vi tilbage til hotellet.
Overnatning i Luang Prabang.
I dag begynder vores to dage rejse op ad Mekongfloden. Vi stiger om bord på vores egen private flodbåd, der bliver vores base på de kommende dages rolige rejse ad vandvejen. Båden er udstyret med træborde og sæder med puder og der findes toilet ombord. Den traditionelle båd gør sejlturen til en autentisk snarere end en luksuriøs oplevelse.
Stejle bjergskråninger og tæt jungle venter os på dagens sejlads. Ikke langt fra Luang Prabang lægger vi til for første gang ved Pak Ou-grotterne. Her findes nogle af Laos’ vigtigste kulturskatte i form af tusinder af antikke Buddhafigurer samlet fra hele landet gennem århundreder. De største figurer er i menneskehøjde, de mindste kun et par centimeter høje. Det er en fascinerende oplevelse at gå rundt mellem de utrolig mange Buddhafigurer, og grotterne er samtidig velbesøgte af lokale pilgrimme.
Vores afslappende flodsejlads fortsætter, og sidst på dagen ankommer vi til den lille by Pak Beng, en idyllisk plet ved flodbredden, som smyger sig op ad en bakkeskråning. Byens placering midt mellem den travle by Luang Prabang og den thailandske grænse gør den til et naturligt stop på mange rejsendes vej.
Vi overnatter på et simpelt hotel og får chancen for at opleve livet, som det leves af størstedelen af den laotiske befolkning. Overnatning i Pak Beng.
OBS! Det kan godt være koldt ombord på båden i de tidligere morgentimer, så sørg for at have en varm trøje eller en fleece på eller indenfor rækkevidde.
Overnatning i Pakbeng.
Dag 11
Mekong-sejlads: Luang Prabang – Pak Ou grotterne – Pakbeng
I dag begynder vores to dage rejse op ad Mekongfloden. Vi stiger om bord på vores egen private flodbåd, der bliver vores base på de kommende dages rolige rejse ad vandvejen. Båden er udstyret med træborde og sæder med puder og der findes toilet ombord. Den traditionelle båd gør sejlturen til en autentisk snarere end en luksuriøs oplevelse.
Stejle bjergskråninger og tæt jungle venter os på dagens sejlads. Ikke langt fra Luang Prabang lægger vi til for første gang ved Pak Ou-grotterne. Her findes nogle af Laos’ vigtigste kulturskatte i form af tusinder af antikke Buddhafigurer samlet fra hele landet gennem århundreder. De største figurer er i menneskehøjde, de mindste kun et par centimeter høje. Det er en fascinerende oplevelse at gå rundt mellem de utrolig mange Buddhafigurer, og grotterne er samtidig velbesøgte af lokale pilgrimme.
Vores afslappende flodsejlads fortsætter, og sidst på dagen ankommer vi til den lille by Pak Beng, en idyllisk plet ved flodbredden, som smyger sig op ad en bakkeskråning. Byens placering midt mellem den travle by Luang Prabang og den thailandske grænse gør den til et naturligt stop på mange rejsendes vej.
Vi overnatter på et simpelt hotel og får chancen for at opleve livet, som det leves af størstedelen af den laotiske befolkning. Overnatning i Pak Beng.
OBS! Det kan godt være koldt ombord på båden i de tidligere morgentimer, så sørg for at have en varm trøje eller en fleece på eller indenfor rækkevidde.
Overnatning i Pakbeng.
Vi glider stille gennem det frodige laotiske landskab og besøger undervejs landsbyer, som er beboet af forskellige lokale bjergstammer. Dagens slutdestination er Den Gyldne Trekant, hvor grænserne mellem Thailand, Myanmar og Laos mødes.
Området var tidligere kendt som centrum for Asiens produktion af opium, men på den thailandske side er den illegale dyrkning af opiumvalmuerne i dag stort set stoppet. I dag er det primært souvenirs, kunsthåndværk og afgrøder, som dagligt krydser Mekongfloden mellem de tre lande.
Vi ankommer hen på eftermiddagen til Huay Xai, grænsebyen på den laotiske side. Her går vi fra borde og siger farvel til skibspersonalet. Efter at have overstået grænseformaliteterne krydser vi grænsen til Thailand via Venskabsbroen. Herfra kører vi til vores hotel i den thailandske by Chiang Khong. Her spiser vi middag sammen på hotellet, inden vi siger godnat
Overnatning i Chiang Khong.
Dag 12
Mekong-sejlads: Pakbeng – Den Gyldne Trekant, Thailand
Vi glider stille gennem det frodige laotiske landskab og besøger undervejs landsbyer, som er beboet af forskellige lokale bjergstammer. Dagens slutdestination er Den Gyldne Trekant, hvor grænserne mellem Thailand, Myanmar og Laos mødes.
Området var tidligere kendt som centrum for Asiens produktion af opium, men på den thailandske side er den illegale dyrkning af opiumvalmuerne i dag stort set stoppet. I dag er det primært souvenirs, kunsthåndværk og afgrøder, som dagligt krydser Mekongfloden mellem de tre lande.
Vi ankommer hen på eftermiddagen til Huay Xai, grænsebyen på den laotiske side. Her går vi fra borde og siger farvel til skibspersonalet. Efter at have overstået grænseformaliteterne krydser vi grænsen til Thailand via Venskabsbroen. Herfra kører vi til vores hotel i den thailandske by Chiang Khong. Her spiser vi middag sammen på hotellet, inden vi siger godnat
Overnatning i Chiang Khong.
Vi begynder dagen med at besøge et opium-museum, hvor vi får et grundigt indblik i den euforiserende og smertestillende plantesafts historie, fremstilling og betydning for området. Herfra fortsætter vi ad landvejen mod Chiang Rai og spiser frokost på en lokal restaurant undervejs.
Efter frokosten skal vi besøge det hvide, eventyrlige tempel Wat Rong Khun også mere almindeligt kendt som Det Hvide Tempel. Dette moderne tempel adskiller sig fra traditionelle thailandske templer gennem sin utrolige hvide farve og brugen af spejlglimtende mosaikker, der får hele strukturen til at funkle under solens stråler.
Det blev designet af den thailandske kunstner Chalermchai Kositpipat og påbegyndt i 1997. Templets design symboliserer renhed og Buddhas visdom, som lyser stærkt i den menneskelige sjæl.
Området omkring hovedbygningen består af flere mindre bygninger og kunstværker, herunder en gylden bygning, der repræsenterer det jordiske og det materielle, i modsætning til hovedbygningens rene og åndelige fokus.
Wat Rong Khun er ikke kun et sted for tilbedelse, men i lige så høj grad et kunstværk, som tiltrækker både pilgrimme og turister fra hele verden. Templet fortsætter med at være under udvikling og udvidelse, da Kositpipat har planer om at tilføje flere strukturer til komplekset.
Vi fortsætter med bussen til Chiang Mai der er hovedstad i provinsen af samme navn. Den gamle bydel er omkranset af en voldgrav, og flere steder er der stadig rester af den gamle bymur.
Ved ankomsten til Chiang Mai kører vi til hotellet, og vi har aftenen på egen hånd i byen. Du kan følge med rejselederen til Chiang Mais aftenmarked, som ligger ca. 20 minutters gang fra hotellet. Her kan du spise på en af de mange restauranter, gøre et godt køb eller drikke en kold øl.
Overnatning i Chiang Mai.
Dag 13
Den Gyldne Trekant – Chiang Mai. Opiummuseum og templet Wat Rong Khun
Vi begynder dagen med at besøge et opium-museum, hvor vi får et grundigt indblik i den euforiserende og smertestillende plantesafts historie, fremstilling og betydning for området. Herfra fortsætter vi ad landvejen mod Chiang Rai og spiser frokost på en lokal restaurant undervejs.
Efter frokosten skal vi besøge det hvide, eventyrlige tempel Wat Rong Khun også mere almindeligt kendt som Det Hvide Tempel. Dette moderne tempel adskiller sig fra traditionelle thailandske templer gennem sin utrolige hvide farve og brugen af spejlglimtende mosaikker, der får hele strukturen til at funkle under solens stråler.
Det blev designet af den thailandske kunstner Chalermchai Kositpipat og påbegyndt i 1997. Templets design symboliserer renhed og Buddhas visdom, som lyser stærkt i den menneskelige sjæl.
Området omkring hovedbygningen består af flere mindre bygninger og kunstværker, herunder en gylden bygning, der repræsenterer det jordiske og det materielle, i modsætning til hovedbygningens rene og åndelige fokus.
Wat Rong Khun er ikke kun et sted for tilbedelse, men i lige så høj grad et kunstværk, som tiltrækker både pilgrimme og turister fra hele verden. Templet fortsætter med at være under udvikling og udvidelse, da Kositpipat har planer om at tilføje flere strukturer til komplekset.
Vi fortsætter med bussen til Chiang Mai der er hovedstad i provinsen af samme navn. Den gamle bydel er omkranset af en voldgrav, og flere steder er der stadig rester af den gamle bymur.
Ved ankomsten til Chiang Mai kører vi til hotellet, og vi har aftenen på egen hånd i byen. Du kan følge med rejselederen til Chiang Mais aftenmarked, som ligger ca. 20 minutters gang fra hotellet. Her kan du spise på en af de mange restauranter, gøre et godt køb eller drikke en kold øl.
Overnatning i Chiang Mai.
Dagen i dag kan bruges til egne eventyr. Du kan vælge at slappe af på hotellet, udforske lokalområdet til fods eller bede rejselederen anbefale aktiviteter.
Tilkøbsudflugt:
Har du lyst til flere eventyr, så kan du tage med på en tur til Doi Inthanon Nationalpark.
Doi Inthanon Nationalpark er også kendt som "Thailands Tag", da parken huser Thailands højeste punkt, Doi Inthanon (2.565 m.). Parken er berømt for sine betagende naturlandskaber samt den mangfoldige flora og fauna.
For at komme herop må vi skifte den store bus ud med minivans, og undervejs kan vi nyde det imponerende landskab med frodige skove, vandfald og de omkringliggende bjerge og dale.
Vel oppe på bjerget skal vi besøge det imponerende tempel Wat Phra That Doi Suthep. Selvom templet og udsigten fra bjerget er målet for udflugten, så er den snoede køretur op ad bjerget en oplevelse i sig selv.
Det er ikke muligt at køre det sidste stykke vej op til templet, og derfor kan man enten vælge at passere de to drager, der flankerer de ca. 300 trappetrin op, eller spare på kræfterne og tage svævebanen. Vi ser nærmere på det glimtende tempel og nyder den flotte udsigt over Chiang Mai.
Undervejs besøger vi også Wachirathan-vandfaldet og den charmerende landsby Mae Klang Luang.
Vi kører tilbage mod Chiang Mai og er tilbage på hotellet i løbet af eftermiddagen. Herefter er resten af dagen på egen hånd. (Udflugten er inklusive frokost).
Overnatning i Chiang Mai.
Dag 14
Chiang Mai. Dag på egen hånd eller tilkøbsudflugt til Doi Inthanon National Park.
Dagen i dag kan bruges til egne eventyr. Du kan vælge at slappe af på hotellet, udforske lokalområdet til fods eller bede rejselederen anbefale aktiviteter.
Tilkøbsudflugt:
Har du lyst til flere eventyr, så kan du tage med på en tur til Doi Inthanon Nationalpark.
Doi Inthanon Nationalpark er også kendt som "Thailands Tag", da parken huser Thailands højeste punkt, Doi Inthanon (2.565 m.). Parken er berømt for sine betagende naturlandskaber samt den mangfoldige flora og fauna.
For at komme herop må vi skifte den store bus ud med minivans, og undervejs kan vi nyde det imponerende landskab med frodige skove, vandfald og de omkringliggende bjerge og dale.
Vel oppe på bjerget skal vi besøge det imponerende tempel Wat Phra That Doi Suthep. Selvom templet og udsigten fra bjerget er målet for udflugten, så er den snoede køretur op ad bjerget en oplevelse i sig selv.
Det er ikke muligt at køre det sidste stykke vej op til templet, og derfor kan man enten vælge at passere de to drager, der flankerer de ca. 300 trappetrin op, eller spare på kræfterne og tage svævebanen. Vi ser nærmere på det glimtende tempel og nyder den flotte udsigt over Chiang Mai.
Undervejs besøger vi også Wachirathan-vandfaldet og den charmerende landsby Mae Klang Luang.
Vi kører tilbage mod Chiang Mai og er tilbage på hotellet i løbet af eftermiddagen. Herefter er resten af dagen på egen hånd. (Udflugten er inklusive frokost).
Overnatning i Chiang Mai.
Inden vi forlader Chiang Mai og Nordthailand skal vi til fods se nærmere på nogle af Chiang Mais seværdigheder.
Første stop er Wat Phra Singh der er et af de mest betydningsfulde buddhistiske templer i Chiang Mai. Templet blevgrundlagt i det 14. århundrede og er kendt for sin enestående Lanna-arkitektur. Templet huser bl.a. den berømte Phra Singh Buddhastatue der symboliserer byens åndelige arv og som er det centrale objekt for tilbedelse. Wat Phra Singh er ikke kun et sted for bøn. Med sin skønhed og historiske betydning tiltrækker templet både lokale og turister.
Vi går videre til Wat Chedi Luang, et andet imponerende buddhistisk tempel, der er kendt for sin storslåede chedi (stupa), som blev bygget i det 14. århundrede. Oprindeligt var chedien den højeste struktur i byen og fungerede som et vigtigt religiøst center. Selvom den er præget af tidens tand, står store dele af den stadig som et symbol på templets tidligere storhed.
Sidste stop på dagens gåtur er i en helt anden boldgade. Vi skal nemlig besøge ’Chiang Mai Woman Correctional Institute’, et sted hvor kvindelige indsatte får undervisning i forskellige færdigheder indenfor diverse servicefag. Færdighederne skal forberede kvinderne på livet efter fængslet. Et 100-årigt traditionelt thailandsk hus rummer et museum der fortæller historier om indsatte og de rehabiliteringsprogrammer, som tilbydes. Vi får også mulighed for at tale med nogle af de indsatte og høre om deres liv og arbejde på instituttet.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant, inden vi går tilbage til hotellet. Fra hotellet kører vi til lufthavnen i Chiang Mai for at flyve den korte vej til Bangkok.
Vi ankommer til Bangkok sidst på eftermiddagen og kører til vores hotel. Aften er på egen hånd i Thailand.
Dag 15
Byrundtur i Chiang Mai og fly til Bangkok
Inden vi forlader Chiang Mai og Nordthailand skal vi til fods se nærmere på nogle af Chiang Mais seværdigheder.
Første stop er Wat Phra Singh der er et af de mest betydningsfulde buddhistiske templer i Chiang Mai. Templet blevgrundlagt i det 14. århundrede og er kendt for sin enestående Lanna-arkitektur. Templet huser bl.a. den berømte Phra Singh Buddhastatue der symboliserer byens åndelige arv og som er det centrale objekt for tilbedelse. Wat Phra Singh er ikke kun et sted for bøn. Med sin skønhed og historiske betydning tiltrækker templet både lokale og turister.
Vi går videre til Wat Chedi Luang, et andet imponerende buddhistisk tempel, der er kendt for sin storslåede chedi (stupa), som blev bygget i det 14. århundrede. Oprindeligt var chedien den højeste struktur i byen og fungerede som et vigtigt religiøst center. Selvom den er præget af tidens tand, står store dele af den stadig som et symbol på templets tidligere storhed.
Sidste stop på dagens gåtur er i en helt anden boldgade. Vi skal nemlig besøge ’Chiang Mai Woman Correctional Institute’, et sted hvor kvindelige indsatte får undervisning i forskellige færdigheder indenfor diverse servicefag. Færdighederne skal forberede kvinderne på livet efter fængslet. Et 100-årigt traditionelt thailandsk hus rummer et museum der fortæller historier om indsatte og de rehabiliteringsprogrammer, som tilbydes. Vi får også mulighed for at tale med nogle af de indsatte og høre om deres liv og arbejde på instituttet.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant, inden vi går tilbage til hotellet. Fra hotellet kører vi til lufthavnen i Chiang Mai for at flyve den korte vej til Bangkok.
Vi ankommer til Bangkok sidst på eftermiddagen og kører til vores hotel. Aften er på egen hånd i Thailand.
Mangler du at købe de sidste gaver eller souvenirs, er det oplagt at gøre det her i Bangkok. Dagen er til fri disposition, inden turen går mod lufthavnen, hvor der er afrejse mod København.
Dag 16
Bangkok. Tid på egen hånd og hjemrejse
Mangler du at købe de sidste gaver eller souvenirs, er det oplagt at gøre det her i Bangkok. Dagen er til fri disposition, inden turen går mod lufthavnen, hvor der er afrejse mod København.
Dag 17
Ankomst til København
Dansk
Ja
Nej
THB, USD
Dansk
Ja
Nej
THB, USD
Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
I forbindelse med højhastighedstogene vi benytter i Laos, så gælder der strikse regler i forhold til hvad man må medbringe ombord på toget. Følgende er det ikke tilladt at medbringe ombord på toget, og der skelnes ikke mellem håndbagage og ens store kuffert:
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Thailand: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/thailand
Laos: https://www.albatros.dk/destinationer/asien/laos
Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
I forbindelse med højhastighedstogene vi benytter i Laos, så gælder der strikse regler i forhold til hvad man må medbringe ombord på toget. Følgende er det ikke tilladt at medbringe ombord på toget, og der skelnes ikke mellem håndbagage og ens store kuffert:
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Thailand: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/thailand
Laos: https://www.albatros.dk/destinationer/asien/laos