Grønland skal også opleves fra søsiden, hvor du kommer tæt på gletsjerlandskaber, hvaler og utilgængelige bygder.
Netop det kan lade sig gøre på dette otte dage lange sensommertogt, hvor vi med Albatros’ fantastiske ekspeditionsskib Ocean Albatros følger de gamle grønlandske indenskærsruter langs den smukke kystlinje i Vestgrønland.
Undervejs besøger vi blandt andet isbjergenes hovedstad, Ilulissat, Diskoøens smukke basaltfjelde og Uummannaq-øen i det nordlige Grønland.
Undervejs er der flere gode muligheder for helikopter- og bådudflugter samt spændende vandreture i sjældent naturskønt terræn.
Alle kahytter og suiter på det nybyggede Ocean Albatros er udvendige, moderne og med eget bad/toilet.
Læs mere om at være med Albatros på ekspeditionskrydstogt: https://soerenrasmussen.com/hvad-er-albatros-ekspeditionskrydstogt
Grønland skal også opleves fra søsiden, hvor du kommer tæt på gletsjerlandskaber, hvaler og utilgængelige bygder.
Netop det kan lade sig gøre på dette otte dage lange sensommertogt, hvor vi med Albatros’ fantastiske ekspeditionsskib Ocean Albatros følger de gamle grønlandske indenskærsruter langs den smukke kystlinje i Vestgrønland.
Undervejs besøger vi blandt andet isbjergenes hovedstad, Ilulissat, Diskoøens smukke basaltfjelde og Uummannaq-øen i det nordlige Grønland.
Undervejs er der flere gode muligheder for helikopter- og bådudflugter samt spændende vandreture i sjældent naturskønt terræn.
Efter knap 6 timers flyvning lander vi i Kangerlussuaq. Der er minus tre timer i forhold til dansk tid. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og Albatros Arctic Circles hovedkontor, hotel og souvenirbutik ligger blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.
Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.
Umiddelbart efter ankomsten til Kangerlussuaq er der mulighed for at tage med på en spændende udflugt til Rensdyrgletsjeren. Denne del af indlandsisen, står som en isvæg – visse steder op til 50 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet og naturens uberørte skønhed ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet. Turen til en af områdets mest seværdige gletsjere foregår i en tundrabus med firehjulstræk, der er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. Efter gletsjerbesøget tager vi ud til restaurant Roklubben, hvor vi nyder en lækker barbecue-frokost.
Hen ad dagen kører vi til havnen ca. 12 km vest for lufthavnen for afrejse med vores skib. I Zodiac-flåder sejles gruppen i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op. Kahytterne bliver anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens middagen nydes i den smukke salon, påbegynder vi sejladsen ud gennem den 160 km lange fjord.
(Udflugten er ikke inkluderet i rejsens pris, se mere under ekstra udflugter).
Overnatning ombord.
Dag 1
Fly København – Kangerlussuaq, Grønland. Mulighed for udflugt til Rensdyrgletsjeren med BBQ-frokost
Efter knap 6 timers flyvning lander vi i Kangerlussuaq. Der er minus tre timer i forhold til dansk tid. Her bor permanent ca. 4-500 mennesker, og Albatros Arctic Circles hovedkontor, hotel og souvenirbutik ligger blot 100 meter fra lufthavnsbygningen.
Det var amerikanerne, der under Anden Verdenskrig anlagde lufthavnen. Under navnet Bluie West Eight etableredes i 1942 en stor flybase for enden af den over 160 km lange Søndre Strømfjord. Flybasen var strategisk vigtig, men med den øgede teknologiske udvikling mistede basen efterhånden sin betydning, og i 1992 forlod amerikanerne stedet og overlod faciliteter og bygninger til Grønlands Hjemmestyre.
Umiddelbart efter ankomsten til Kangerlussuaq er der mulighed for at tage med på en spændende udflugt til Rensdyrgletsjeren. Denne del af indlandsisen, står som en isvæg – visse steder op til 50 meter – og danner en tydelig kontrast mellem land og is. Navnet skyldes, at der jævnligt ses omstrejfende rensdyr her. Selv uden dyrenes tilstedeværelse er stedet og naturens uberørte skønhed ren verdensklasse, hvad angår motiver til kameraet og ro til sindet. Turen til en af områdets mest seværdige gletsjere foregår i en tundrabus med firehjulstræk, der er som skabt til terrænet og grusvejen. Undervejs holder vi udkig efter områdets dyreliv, navnlig rensdyr og moskusokser, mens guiden fortæller om området og dets historie. Efter gletsjerbesøget tager vi ud til restaurant Roklubben, hvor vi nyder en lækker barbecue-frokost.
Hen ad dagen kører vi til havnen ca. 12 km vest for lufthavnen for afrejse med vores skib. I Zodiac-flåder sejles gruppen i mindre hold de få hundrede meter ud i fjorden, hvor skibet er ankret op. Kahytterne bliver anvist, sikkerhedsprocedurerne gennemgås, og mens middagen nydes i den smukke salon, påbegynder vi sejladsen ud gennem den 160 km lange fjord.
(Udflugten er ikke inkluderet i rejsens pris, se mere under ekstra udflugter).
Overnatning ombord.
Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med godt 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.
Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 4.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen. De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1764 oprettedes en koloni med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1725, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775.
I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger.
Sidst på eftermiddagen forlader vi Sisimiut og sætter kursen mod de isbjergfyldte farvande i Diskobugten (Qeqertarsuup Tunua).
Dag 2
Sisimiut. Fra kolonitidens bygninger til moderne industri og byliv
Først på formiddagen er vi fremme ved Sisimiut, og efter morgenmaden skal vi have et indtryk af det moderne Grønland. Sisimiut er Grønlands nordligste by med isfri havn i vinterperioden og er desuden den sydligste by, hvor det er tilladt at holde slædehunde. Med godt 5.400 indbyggere er Sisimiut Grønlands næststørste by efter Nuuk.
Der har boet mennesker i Sisimiut-området i cirka 4.500 år: Saqqaq-, Dorset- og Thulekulturens folk, der alle kom fra Canada og primært levede af fisk, fugle og pattedyr som hval, sæl og rensdyr. I 1600-tallet kom de første europæiske hvalfangere til Sisimiut-egnen. De havde kun sporadisk kontakt med landets befolkning, og først efter den norske missionær Hans Egedes kolonisering af Grønland i 1721 blev der etableret fast kontakt mellem inuitter og europæere. I 1764 oprettedes en koloni med navnet Holsteinsborg efter Greve Johan Ludvig Holstein, og Sisimiuts gamle bydel består af huse fra koloniens første hundrede år. Det ældste hus i byen er fra 1725, og en af de mest markante bygninger er den blå kirke fra 1775.
I dag er Sisimiut en vigtig uddannelses- og industriby, og af fabrikker kan man fremhæve Royal Greenlands fiskefabrik, der er den største af sin art i Grønland og en af de mest moderne i verden. Vi tager på en spændende byvandring, hvor vi primært ser den gamle kolonitidsbydel og den smukke kirke, men vi lægger også vejen forbi byens travle centrum med en lang række moderne forretninger.
Sidst på eftermiddagen forlader vi Sisimiut og sætter kursen mod de isbjergfyldte farvande i Diskobugten (Qeqertarsuup Tunua).
Under Diskoøens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navne “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. I mange år var Godhavn politisk og økonomisk centrum i Nordgrønland, især på grund af hvalfangstindustrien i Diskobugten. Da industrien kollapsede i begyndelsen af 1900-tallet, mistede byen sin status, og regeringsfunktionerne blev flyttet til Nuuk. I 1979 ændrede byen navn til Qeqertarsuaq og i dag er jagt, fiskeri og turisme de vigtigste industrier. Vi vandrer gennem byens farverige huse og ser den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”.
Qeqertarsuaq er kendetegnet ved sine brede røde og sorte basaltbjerge, som adskiller sig markant fra de bølgende granithøje, der præger meget af Grønland. Disse bjerges vulkanske oprindelse giver et langt rigere jordlag. Selvom øen ligger langt over den arktiske cirkel, gør den frugtbare vulkanske jord og områdets milde mikroklima, at landskabet er meget grønnere og mere frodigt end i resten af landet.
I dag prøver vi også flåden af Zodiacs, når vi skal udforske kysten ved Kuannit. Kuannit betyder
'Angelica/Kvan' på grønlandsk og henviser til den urt, der vokser frodigt på de sydvendte skråninger af øen. Denne kyststrækning er en af Grønlands bedst bevarede hemmeligheder, hvor vi finder frodige grønne områder med bjergkilder, spektakulære klippeformationer og et hav, der bringer os helt tæt på de smukke safirblå isbjerge. Denne afsidesliggende kyststrækning er uden tvivl en af de mest spektakulære i Arktis.
Sidst på eftermiddagen stævner vi igen ud i bugten med kurs nordover mod Akulleq og Uummannaq Fjord. Vi sejler vest om Qeqertarsuaq og runder de lave klipper på Nuussuaqs spids, inden vi kommer ind i Uummannaq-bugten. Hele tiden passerer vi isfjelde, det ene mere dramatisk og særegent end det andet.
Overnatning ombord.
Dag 3
Qeqertarsuaq på Diskoøen. Byrundtur og tur i Zodiacs
Under Diskoøens fjelde er vi gået ind i en beskyttet naturhavn, der med rette bærer det danske navne “Godhavn” og på grønlandsk “Qeqertarsuaq”, som slet og ret betyder “Den Store Ø”. I mange år var Godhavn politisk og økonomisk centrum i Nordgrønland, især på grund af hvalfangstindustrien i Diskobugten. Da industrien kollapsede i begyndelsen af 1900-tallet, mistede byen sin status, og regeringsfunktionerne blev flyttet til Nuuk. I 1979 ændrede byen navn til Qeqertarsuaq og i dag er jagt, fiskeri og turisme de vigtigste industrier. Vi vandrer gennem byens farverige huse og ser den særprægede ottekantede kirke, der i folkemunde kaldes ”Vorherres Blækhus”.
Qeqertarsuaq er kendetegnet ved sine brede røde og sorte basaltbjerge, som adskiller sig markant fra de bølgende granithøje, der præger meget af Grønland. Disse bjerges vulkanske oprindelse giver et langt rigere jordlag. Selvom øen ligger langt over den arktiske cirkel, gør den frugtbare vulkanske jord og områdets milde mikroklima, at landskabet er meget grønnere og mere frodigt end i resten af landet.
I dag prøver vi også flåden af Zodiacs, når vi skal udforske kysten ved Kuannit. Kuannit betyder
'Angelica/Kvan' på grønlandsk og henviser til den urt, der vokser frodigt på de sydvendte skråninger af øen. Denne kyststrækning er en af Grønlands bedst bevarede hemmeligheder, hvor vi finder frodige grønne områder med bjergkilder, spektakulære klippeformationer og et hav, der bringer os helt tæt på de smukke safirblå isbjerge. Denne afsidesliggende kyststrækning er uden tvivl en af de mest spektakulære i Arktis.
Sidst på eftermiddagen stævner vi igen ud i bugten med kurs nordover mod Akulleq og Uummannaq Fjord. Vi sejler vest om Qeqertarsuaq og runder de lave klipper på Nuussuaqs spids, inden vi kommer ind i Uummannaq-bugten. Hele tiden passerer vi isfjelde, det ene mere dramatisk og særegent end det andet.
Overnatning ombord.
Om morgenen befinder vi os 440 km nord for polarcirklen på 70 grader nord i en af Grønlands smukkeste og mest solrige egne. Vi er nået til Uummannaq Fjord. Her besøger vi Akulleq, en ubeboet ø, der giver et fascinerende indblik i Grønlands geologiske fortid. Øen er sjældent besøgt og byder på et enestående kig på de ældgamle klippeformationer, som vidner om millioner af års geologisk udvikling. På Akulleq oplever vi den uberørte arktiske natur, hvor man kan se de små saxifrage-blomster, studere de dramatiske landskaber og de geologiske spor fra fortidens isdække, mens isbjerge stille glider forbi i horisonten.
Øen er et ideelt sted for dem, der ønsker at dykke ned i naturens historie og opleve den storslåede og vilde natur.
Senere på dagen tager vi på en uforglemmelig tur med Zodiacs, hvor vi kommer helt tæt på den storslåede Uummannaq-fjord. Vi sejler nærmere de imponerende isbjerge, der tårner sig op af det krystalblå vand, og beundrer de farverige klippeformationer, der gør fjorden til et sandt naturvidunder. Den intime oplevelse, hvor vi nærmer os dette dramatiske landskab, vil uden tvivl fylde os med en dyb beundring og forbløffelse over naturens enorme kræfter.
Overnatning ombord.
Dag 4
Akulleq og Uummannaq-fjorden. Geologi, isbjerge og storslåede udsigter
Om morgenen befinder vi os 440 km nord for polarcirklen på 70 grader nord i en af Grønlands smukkeste og mest solrige egne. Vi er nået til Uummannaq Fjord. Her besøger vi Akulleq, en ubeboet ø, der giver et fascinerende indblik i Grønlands geologiske fortid. Øen er sjældent besøgt og byder på et enestående kig på de ældgamle klippeformationer, som vidner om millioner af års geologisk udvikling. På Akulleq oplever vi den uberørte arktiske natur, hvor man kan se de små saxifrage-blomster, studere de dramatiske landskaber og de geologiske spor fra fortidens isdække, mens isbjerge stille glider forbi i horisonten.
Øen er et ideelt sted for dem, der ønsker at dykke ned i naturens historie og opleve den storslåede og vilde natur.
Senere på dagen tager vi på en uforglemmelig tur med Zodiacs, hvor vi kommer helt tæt på den storslåede Uummannaq-fjord. Vi sejler nærmere de imponerende isbjerge, der tårner sig op af det krystalblå vand, og beundrer de farverige klippeformationer, der gør fjorden til et sandt naturvidunder. Den intime oplevelse, hvor vi nærmer os dette dramatiske landskab, vil uden tvivl fylde os med en dyb beundring og forbløffelse over naturens enorme kræfter.
Overnatning ombord.
Vi er nået til Uummannaq by, der ligger på en 12 kvadratkilometer stor ø. Udsigten fra byen domineres af det imponerende 1175 meter høje hjerteformede fjeld, som byen er opkaldt efter. Uummannaq blev først anlagt som koloni i 1758 inde på Nuussuaqs fastland, men allerede i 1763 flyttede byen ud på øen, hvor sælfangsten var bedre. Vi tager på en gåtur gennem byens stejle gader og ser blandt andet byens solide stenkirke og et gammelt tørvehus, der var i brug indtil for få årtier siden. Der er fra byen en udsigt til Storøens 1000 meter høje klippesider, til Nuussuaqhalvøens snedækkede tinder i syd og ud over fjorden, hvor store isbjerge i alle former og størrelser majestætisk flyder forbi i langsom rutefart dirigeret af den aktuelle vind og strøm. Hele fem aktive gletsjere i bunden af fjorden sørger for, at der er masser af isfjelde at kigge på. Med et stabilt arktisk klima, der byder på 2.000 solskinstimer og kun 100 millimeter årlig nedbør, kan Uummannaq med rette også kalde sig Grønlands Riviera.
Overnatning ombord.
Dag 5
Uummannaq - byvandring i en af Grønlands smukkest beliggende byer
Vi er nået til Uummannaq by, der ligger på en 12 kvadratkilometer stor ø. Udsigten fra byen domineres af det imponerende 1175 meter høje hjerteformede fjeld, som byen er opkaldt efter. Uummannaq blev først anlagt som koloni i 1758 inde på Nuussuaqs fastland, men allerede i 1763 flyttede byen ud på øen, hvor sælfangsten var bedre. Vi tager på en gåtur gennem byens stejle gader og ser blandt andet byens solide stenkirke og et gammelt tørvehus, der var i brug indtil for få årtier siden. Der er fra byen en udsigt til Storøens 1000 meter høje klippesider, til Nuussuaqhalvøens snedækkede tinder i syd og ud over fjorden, hvor store isbjerge i alle former og størrelser majestætisk flyder forbi i langsom rutefart dirigeret af den aktuelle vind og strøm. Hele fem aktive gletsjere i bunden af fjorden sørger for, at der er masser af isfjelde at kigge på. Med et stabilt arktisk klima, der byder på 2.000 solskinstimer og kun 100 millimeter årlig nedbør, kan Uummannaq med rette også kalde sig Grønlands Riviera.
Overnatning ombord.
Fra Uummannaq vender vi tilbage til hjertet af Diskobugten og sætter kurs mod den enorme gletsjer Eqip Sermia i Diskobugtens nordøstlige hjørne. Denne gletsjerfront ca. 50 sømil nord for Ilulissat er en mindre berømthed, og mange turbåde tager hertil hver dag. Også de gamle ekspeditionsfolk havde deres base her, bl.a. franskmanden Alfred de Quervain, der byggede et overvintringshus som base for sine ture ind på indlandsisen. Vi sejler så tæt på iskanten som muligt, dog i behørig afstand fra nedstyrtende isblokke og de voldsomme bølger, som opstår ved kælvningen. Langs fjeldet på gletsjerens sider ser man tydeligt, hvor meget den er smeltet gennem de seneste 50-100 år.
Eqip Sermia, der oversat betyder "gletjeren ved fjordens ende", er en relativt lille gletsjer sammenlignet med mange andre i Grønland, selvom den stadig er en enorm isflod, der strømmer direkte fra Grønlands indlandsis. Det er en af de mest aktive gletsjere og isen vælter næsten konstant af den enorme front. Hvis forholdene tillader det, vil vi lancere vores flåde af Zodiacs for at nærme os og forhåbentlig opleve brølet fra gletsjerens hyppige kælvninger.
Fra Eqip Sermia sejler vi sydpå mod Ilulissat.
Overnatning ombord.
Dag 6
Eqip Sermia – gletsjeren i Diskobugtens nordøstlige hjørne
Fra Uummannaq vender vi tilbage til hjertet af Diskobugten og sætter kurs mod den enorme gletsjer Eqip Sermia i Diskobugtens nordøstlige hjørne. Denne gletsjerfront ca. 50 sømil nord for Ilulissat er en mindre berømthed, og mange turbåde tager hertil hver dag. Også de gamle ekspeditionsfolk havde deres base her, bl.a. franskmanden Alfred de Quervain, der byggede et overvintringshus som base for sine ture ind på indlandsisen. Vi sejler så tæt på iskanten som muligt, dog i behørig afstand fra nedstyrtende isblokke og de voldsomme bølger, som opstår ved kælvningen. Langs fjeldet på gletsjerens sider ser man tydeligt, hvor meget den er smeltet gennem de seneste 50-100 år.
Eqip Sermia, der oversat betyder "gletjeren ved fjordens ende", er en relativt lille gletsjer sammenlignet med mange andre i Grønland, selvom den stadig er en enorm isflod, der strømmer direkte fra Grønlands indlandsis. Det er en af de mest aktive gletsjere og isen vælter næsten konstant af den enorme front. Hvis forholdene tillader det, vil vi lancere vores flåde af Zodiacs for at nærme os og forhåbentlig opleve brølet fra gletsjerens hyppige kælvninger.
Fra Eqip Sermia sejler vi sydpå mod Ilulissat.
Overnatning ombord.
Ilulissat er en af Grønlands smukkest beliggende byer. ”Ilulissat” betyder på Grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”isbjergenes hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes mere end 30 km længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq Gletsjer, der med en bredde på 10 km og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive isbræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart af cirka en meter i døgnet, skyder Ilulissat Isbræ dagligt 25 meter ud i fjorden. Hvilket i praksis betyder, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons per døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.
I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt og er i dag Grønlands tredjestørste med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by, med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Det var i Ilulissat, polarforskeren Knud Rasmussen blev født, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark Ekspeditionen.
I dag kan du vælge at udforske Ilulissat på egen hånd, eller du kan deltage i en af de spændende tilkøbsudflugter, vi tilbyder. Du kan vælge mellem en bådudflugt til Isfjorden, som varer cirka 2 timer eller en flightseeing-tur på ca. 40 minutter, der giver dig en enestående udsigt over det imponerende landskab. Ingen af udflugterne er inkluderet i rejsens pris, men kan bestilles separat. Alternativt kan du tage med på vores vandretur til Sermermiutsletten syd for byen, hvor du får en spektakulær udsigt over både Isfjorden og Diskobugten. Turen er cirka ti kilometer lang og byder på en fantastisk naturoplevelse.
Først på aftenen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til isbjergene, der nu har fulgt os de sidste mange dage, håber vi at møde gruppen af pukkelhvaler, der typisk holder til ud for Aasiaat.
Overnatning ombord.
Dag 7
Ilulissat, vandretur og mulighed for sejltur (tilkøb) eller flightseeing til den UNESCO-fredede Isfjord (tilkøb)
Ilulissat er en af Grønlands smukkest beliggende byer. ”Ilulissat” betyder på Grønlandsk ”isfjelde”, og byens kælenavn er med rette ”isbjergenes hovedstad”. I Diskobugten lige ud for Ilulissats kyst dvæler nemlig de gigantiske isbjerge. De kommer fra Isfjorden, en god halv times gåtur syd for Ilulissat, og de fødes mere end 30 km længere inde i fjorden af den enorme Sermeq Kujalleq Gletsjer, der med en bredde på 10 km og tykkelse på 1.000 meter er den mest produktive isbræ uden for Antarktis. Hvor de fleste andre bræer kun kælver med en fart af cirka en meter i døgnet, skyder Ilulissat Isbræ dagligt 25 meter ud i fjorden. Hvilket i praksis betyder, at bræen producerer mere end ti procent af alle isbjerge i Grønland, svarende til 20 millioner tons per døgn. Alt dette har været medvirkende til, at Isfjorden er kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv.
I de mere end 250 år, som er gået siden Ilulissats grundlæggelse, er den vokset støt og er i dag Grønlands tredjestørste med mere end 4.500 indbyggere. Det er en meget levende og hyggelig by, med et efter grønlandske forhold rigt udbud af kulturelle attraktioner. Det var i Ilulissat, polarforskeren Knud Rasmussen blev født, ligesom hans gode ven, den eminente hundekusk Jørgen Brønlund, der deltog i og omkom under Danmark Ekspeditionen.
I dag kan du vælge at udforske Ilulissat på egen hånd, eller du kan deltage i en af de spændende tilkøbsudflugter, vi tilbyder. Du kan vælge mellem en bådudflugt til Isfjorden, som varer cirka 2 timer eller en flightseeing-tur på ca. 40 minutter, der giver dig en enestående udsigt over det imponerende landskab. Ingen af udflugterne er inkluderet i rejsens pris, men kan bestilles separat. Alternativt kan du tage med på vores vandretur til Sermermiutsletten syd for byen, hvor du får en spektakulær udsigt over både Isfjorden og Diskobugten. Turen er cirka ti kilometer lang og byder på en fantastisk naturoplevelse.
Først på aftenen drager vi igen ud i Diskobugten på vores vej sydover. Før vi siger farvel til isbjergene, der nu har fulgt os de sidste mange dage, håber vi at møde gruppen af pukkelhvaler, der typisk holder til ud for Aasiaat.
Overnatning ombord.
Bygden Itilleq, der oversat betyder noget hen ad "krydsningsstedet fra havet", ligger ved foden af de begyndende bjerge og fjorde, der omgiver Grønlands bagland. Itilleq en af de mange små bygder, der ligger strøet langs Grønlands kyst lige nord for Polarcirklen. Bygden ligger midt i UNESCO’s verdensarvsområde Aassivisuit-Nipisat, som fik sin plads på den fornemme liste på grund af sin gamle inuitjagtarv og fordi den dokumenterer hele Grønlands bosættelseshistorie.
På trods af at træhuse og skindhytter er blevet erstattet af farverige, moderne huse, har livsstilen her ikke ændret sig meget siden inuitterne først ankom til Grønland. De lokale "motorveje" er vandet og isen, og havet og tundraen fortsætter med at brødføde de lokale, som de har gjort det i tusinder af år. Arktisk ørred, rensdyr og moskusokser er typiske fangster, og der er rigeligt af dem alle i området. Lokalbefolkningen i Itilleq er samtidig forankret i den moderne verden med smartphones, hurtigt wi-fi og satellit-tv, men indbyggerne er stolte af deres gamle arv og fortsætter med at løfte deres kultur i en moderne og omskiftelig verden. Man viser hellere end gerne den maleriske bygd frem, og vi bliver som besøgende mødt med typisk varm grønlandsk gæstfrihed.
Overnatning ombord.
Dag 8
Bygden Itilleq med lokalt liv
Bygden Itilleq, der oversat betyder noget hen ad "krydsningsstedet fra havet", ligger ved foden af de begyndende bjerge og fjorde, der omgiver Grønlands bagland. Itilleq en af de mange små bygder, der ligger strøet langs Grønlands kyst lige nord for Polarcirklen. Bygden ligger midt i UNESCO’s verdensarvsområde Aassivisuit-Nipisat, som fik sin plads på den fornemme liste på grund af sin gamle inuitjagtarv og fordi den dokumenterer hele Grønlands bosættelseshistorie.
På trods af at træhuse og skindhytter er blevet erstattet af farverige, moderne huse, har livsstilen her ikke ændret sig meget siden inuitterne først ankom til Grønland. De lokale "motorveje" er vandet og isen, og havet og tundraen fortsætter med at brødføde de lokale, som de har gjort det i tusinder af år. Arktisk ørred, rensdyr og moskusokser er typiske fangster, og der er rigeligt af dem alle i området. Lokalbefolkningen i Itilleq er samtidig forankret i den moderne verden med smartphones, hurtigt wi-fi og satellit-tv, men indbyggerne er stolte af deres gamle arv og fortsætter med at løfte deres kultur i en moderne og omskiftelig verden. Man viser hellere end gerne den maleriske bygd frem, og vi bliver som besøgende mødt med typisk varm grønlandsk gæstfrihed.
Overnatning ombord.
Evighedsfjorden/Kangerlussuatsiaq er en af de mange dybe fjorde, der er skåret mellem de stejle bjerge i denne region. Det danske navn “Evighedsfjorden” refererer til indløbets enorme størrelse, mens det grønlandske navn “Kangerlussuatsiaq” oversættes som “Den Ret Store Fjord” – noget af en underdrivelse!
Evighedsfjorden strækker sig nemlig omkring 100 km ind i de gletsjerklædte bjerge og skærer igennem det store isdække, som dækker det meste af landet mellem Nuuk og Sisimiut – Grønlands to største byer. Vi vil forsøge at udforske området på en Zodiac-tur foran Evighedsgletsjeren, som flyder ud i fjorden fra Maniitsoq iskappen ovenfor. Hold øje med kælvninger fra gletsjeren og lomvier og rider på de nærliggende fuglefjelde.
På den sidste fulde dag af vores ekspedition ankommer vi til den lille bygd Kangaamiut, en meget malerisk bosættelse i Grønlands centrale Qeqqata-region. Her i Kangaamiut går livet i et mageligere tempo end i hovedstaden Nuuk, og da området ligger omgivet af næringsrige farvande og et stort bagland fyldt med vildt, lever lokalbefolkningen stadig et overvejende traditionelt liv med jagt og fiskeri. Vi tager på vandring til heliporten på toppen af bakken for at få en fantastisk udsigt over bygden og det omkringliggende fjordlandskab. Du kan også være heldig at møde de venlige lokale under en fremvisning af traditionelt tøj eller sælgarvning. Kunstnerne i Kangaamiut er kendt i hele Grønland, og noget af lokalbefolkningens mest
prægtige arbejde kan ses på byens lille museum.
Overnatning ombord.
Dag 9
Evighedsfjorden og Kangaamiut
Evighedsfjorden/Kangerlussuatsiaq er en af de mange dybe fjorde, der er skåret mellem de stejle bjerge i denne region. Det danske navn “Evighedsfjorden” refererer til indløbets enorme størrelse, mens det grønlandske navn “Kangerlussuatsiaq” oversættes som “Den Ret Store Fjord” – noget af en underdrivelse!
Evighedsfjorden strækker sig nemlig omkring 100 km ind i de gletsjerklædte bjerge og skærer igennem det store isdække, som dækker det meste af landet mellem Nuuk og Sisimiut – Grønlands to største byer. Vi vil forsøge at udforske området på en Zodiac-tur foran Evighedsgletsjeren, som flyder ud i fjorden fra Maniitsoq iskappen ovenfor. Hold øje med kælvninger fra gletsjeren og lomvier og rider på de nærliggende fuglefjelde.
På den sidste fulde dag af vores ekspedition ankommer vi til den lille bygd Kangaamiut, en meget malerisk bosættelse i Grønlands centrale Qeqqata-region. Her i Kangaamiut går livet i et mageligere tempo end i hovedstaden Nuuk, og da området ligger omgivet af næringsrige farvande og et stort bagland fyldt med vildt, lever lokalbefolkningen stadig et overvejende traditionelt liv med jagt og fiskeri. Vi tager på vandring til heliporten på toppen af bakken for at få en fantastisk udsigt over bygden og det omkringliggende fjordlandskab. Du kan også være heldig at møde de venlige lokale under en fremvisning af traditionelt tøj eller sælgarvning. Kunstnerne i Kangaamiut er kendt i hele Grønland, og noget af lokalbefolkningens mest
prægtige arbejde kan ses på byens lille museum.
Overnatning ombord.
I løbet af natten er vi sejlet længere mod syd og anløber nu en af verdens mindste hovedstæder, men i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby. 17.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.Kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.
Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet – et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst. Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen blev administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet.
I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-artefakter er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.
Efter ankomsten til Nuuk om morgenen, er det blevet tid til at sige farvel til vores flydende hjem gennem de sidste mange dage og personalet om bord. Vi tager på opdagelse i hovedstaden med rejselederen, og ud på eftermiddagen indlogeres vi på hotel. Aftenen er til fri disposition.
Dag 10
Nuuk, Grønlands hovedstad
I løbet af natten er vi sejlet længere mod syd og anløber nu en af verdens mindste hovedstæder, men i grønlandsk sammenhæng en mægtig storby. 17.000 mennesker bor her i dag, hvilket er næsten en tredjedel af landets befolkning. Området har været beboet af Saqqaq-kulturen før inuitterne helt tilbage til år 2200 f.Kr. Fra ca. år 1000 til 1350 fulgte nordboerne, der med Erik den Røde som fortrop bosatte sig i Sydgrønland og i Nuuk-området. I samme periode ankom medlemmer af den såkaldte Thule-kultur, inuit-forfædrene til grønlænderne i dag. Disse ”neo-eskimoer” var langt bedre rustede til at overleve i den barske arktiske natur end nordboerne, der forsvandt omkring år 1350. Ikke længe efter begyndte europæerne igen at vise sig langs den grønlandske kyst. Hollandske, baskiske og skotske hvalfangere kom til landet allerede fra det 16. århundrede.
Grønlands moderne historie indledtes i 1721, da den norske missionær Hans Egede grundlagde den første helårsbemandede koloni og handelsstation nær Nuuk. Faktisk kom Egede til Grønland for at omvende de katolske nordboere til lutheranere, men han fandt snart ud af, at nordboerne var forsvundet – et mysterium, der endnu ikke er endegyldigt løst. Nuuk blev centrum for uddannelse allerede i 1847, da lærerseminariet blev placeret her. I 1908, hvor handel og administration officielt adskiltes, blev Nuuk vært for det sydgrønlandske landsråd, en styreform og et råd, der fortsatte sit virke til efter Anden Verdenskrig, hvor byen blev administrativt, handelsmæssigt og politisk centrum for hele landet.
I 1979 blev Landstinget helt naturligt placeret her, hvor byen endegyldigt fik status som hele landets hovedstad. Grønlands smukke Nationalmuseum er beliggende i den gamle kolonihavn. Ud over en generel samling af inuit-artefakter er det her, man kan se de berømte kvinde- og børnemumier fra Qilaqitsoq ved Uummannaq.
Efter ankomsten til Nuuk om morgenen, er det blevet tid til at sige farvel til vores flydende hjem gennem de sidste mange dage og personalet om bord. Vi tager på opdagelse i hovedstaden med rejselederen, og ud på eftermiddagen indlogeres vi på hotel. Aftenen er til fri disposition.
Vi siger i dag farvel til Grønland og tager mod lufthavnen for at rejse hjem til København.
Dag 11
Nuuk og hjemrejse
Vi siger i dag farvel til Grønland og tager mod lufthavnen for at rejse hjem til København.
Tillæg for enkeltkahyt
Opgradering af kahyt
* Der vil være en såkaldt teknisk mellemlanding i Reykjaviks lufthavn Keflavik på både ud- og hjemrejsen, hvor flere gæster vil blive taget om bord. Det er ikke muligt at forlade flyet under den tekniske mellemlanding, som typisk varer en lille times tid (med forbehold).
Det revolutionerende og stilfulde Ocean Albatros har alle de fordele, man finder på et lille ekspeditionsskib kombineret med den stabilitet og komfort, man finder på store krydstogtskibe. Der er plads til 189 passagerer om bord og det gennemarbejdede design skaber en intim atmosfære med fantastisk personlig service fra skibets personale. Det er let at komme rundt om bord, og du slipper for menneskemængder og køer. På Ocean Albatros kombineres den behagelige sejlads, man kender fra større skibe med moderne luksus.
Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat.
Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads, har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge ... og måske endda hvaler
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 3.498 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 3.698 kr. pr. person
Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat.
Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads, har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge ... og måske endda hvaler
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 3.498 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 3.698 kr. pr. person
Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat, hvor vi oplever det fantastiske issceneri helt tæt på. Sejlturen er en stor naturoplevelse, som du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 998 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.098 kr. pr. person
Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat, hvor vi oplever det fantastiske issceneri helt tæt på. Sejlturen er en stor naturoplevelse, som du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 998 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.098 kr. pr. person
I Kangerlussuaq er det muligt at deltage i en udflugt til Rensdyrgletsjeren, der er en udløber af Grønlands iskappe. Efter 1½ times kørsel gennem dalen er vi fremme med indlandsisen og gletsjeren, der rejser sig 50 meter over den is dæmmede sø. En fantastisk kontrast mellem land og is. Som navnet antyder, er der god mulighed for at se rensdyr, der græsser i det frodige græs foran isen. Efter besøget ved Rensdyrgletsjeren kører vi til lufthavnen. Frokost inklusiv i form af en barbecue på restaurant Roklubben.
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 1.398 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.498 kr. pr. person
I Kangerlussuaq er det muligt at deltage i en udflugt til Rensdyrgletsjeren, der er en udløber af Grønlands iskappe. Efter 1½ times kørsel gennem dalen er vi fremme med indlandsisen og gletsjeren, der rejser sig 50 meter over den is dæmmede sø. En fantastisk kontrast mellem land og is. Som navnet antyder, er der god mulighed for at se rensdyr, der græsser i det frodige græs foran isen. Efter besøget ved Rensdyrgletsjeren kører vi til lufthavnen. Frokost inklusiv i form af en barbecue på restaurant Roklubben.
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 1.398 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.498 kr. pr. person
Oplev den betagende nordlige gletsjer og den store Kangia Isfjord, fødestedet for isbjerge!
På denne 40 minutters rejse vil du få en fantastisk mulighed for at se den smukke natur omkring Ilulissat.
Vores komfortable fly vil tage dig tæt på landskabet og med en garanteret vinduesplads, har alle perfekt udsigt over isen, store og små isbjerge ... og måske endda hvaler
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 3.498 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 3.698 kr. pr. person
Der er mulighed for at deltage i en spændende sejltur til isfjeldene ved Ilulissat, hvor vi oplever det fantastiske issceneri helt tæt på. Sejlturen er en stor naturoplevelse, som du vil huske i lang tid. Husk varmt tøj!
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 998 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.098 kr. pr. person
I Kangerlussuaq er det muligt at deltage i en udflugt til Rensdyrgletsjeren, der er en udløber af Grønlands iskappe. Efter 1½ times kørsel gennem dalen er vi fremme med indlandsisen og gletsjeren, der rejser sig 50 meter over den is dæmmede sø. En fantastisk kontrast mellem land og is. Som navnet antyder, er der god mulighed for at se rensdyr, der græsser i det frodige græs foran isen. Efter besøget ved Rensdyrgletsjeren kører vi til lufthavnen. Frokost inklusiv i form af en barbecue på restaurant Roklubben.
Udflugterne skal bestilles og betales hjemmefra, seneste 45 dage før afrejse – bemærk der er et begrænset antal pladser, gælder særligt flightseeing.
Udflugterne ledes af lokale guider.
Det er muligt at nå begge udflugter i Ilulissat.
Udflugtspris i 2025: 1.398 kr. pr. person
Udflugtspris i 2026: 1.498 kr. pr. person
Dansk
Nej
Ja
DKK
Dansk
Nej
Ja
DKK
Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der enkelt- og trippelkahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer, tv, safetyboks, køleskab, adskillige 230 W-stikkontakter og USB-stik. Derudover er der badekåber, tøfler og toiletartikler (kropsolie, bodylotion, shampoo).
Familiesuite på 50 m2 – BS (Brynhilde-suite)
Den største af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er familiesuiten. Denne suite ligger på dæk 7 og har to sammenhængende suiter med fransk altan. Der er plads til op til 5 personer. Kahytten har to dobbeltsenge og en sovesofa.
Premiumsuite på 45 m2 – FS (Freydis-suite)
Den næststørste af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er premiumsuiten. Denne 2-værelses balkonsuite har en dobbeltseng (eller to enkeltsenge), en sovesofa, bord og stol og et rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4.
Kategori A – Juniorsuite på 39 m2
De 4 juniorsuiter om bord på Ocean Albatros har en fantastisk udsigt fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, et rummeligt badeværelse og en privat balkon. Suiten har plads til op til 3 personer.
Kategori B – Balkonsuite på ca. 30-32 m2
Ocean Albatros har 2 balkonsuiter, der begge ligger på dæk 6. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et siddeområde, badeværelse og en stor altan. Det er plads til 2 personer.
Kategori C XL – Stor balkonkahyt på ca. 25-30 m2
De store balkonkahytter ligger på dæk 4. Der er en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.
To af kahytterne i kategori C XL er en smule større og er udstyret med faciliteter for personer med handicap, såsom større badeværelse og døråbninger, der er lettere at komme igennem.
Kategori C Superiorkahyt – ca. 22-25 m2
Den mest almindelige type kahyt på Ocean Albatros ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse. Her er også et siddeområde med bord og stol. Derudover er nogle af kahytterne udstyret med en sofa, der kan anvendes som seng til en tredje person i kahytten. Hvis du ønsker at reservere to kahytter med en dør imellem, er det muligt i denne kahytskategori (på forespørgsel).
Kategori C Balkonkahyt – ca. 18-22 m2
Denne kahytstype ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.
Kategori D med koøje – 13-22 m2
Standardkahytterne på Ocean Albatros ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Kahytterne er praktiske, hvis du har begrænset mobilitet og gerne vil have kort afstand til Zodiacs’ene. Alle standardkahytter har en dobbeltseng eller 2 enkeltsenge og et badeværelse. Kahytterne ligger på henholdsvis dæk 3 og 4. Bemærk venligst, at kahytternes layout og størrelse kan variere.
Kategori E Kahyt med fransk altan – 14 m2
Kahytterne i kategori E har en fransk altan, en queen-size seng (150x200 cm), gulv-til-loft-vinduer og et badeværelse. Alle kahytterne ligger på dæk 7.
Kategori F Trippelkahyt med koøje – 22 m2
Der er to trippelkahytter med koøje om bord, begge med eget badeværelse. Kahytterne ligger på dæk 3, tæt på det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Trippelkahytterne har normalt enkeltsenge, men der kan også laves en dobbeltseng og en enkeltseng.
Kategori G Singlekahyt – 14 m2
Standard enkeltkahyt, som ligger på dæk 3. Kahytterne ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.
Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.
Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.
En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.
Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”
-Søren Rasmussen
For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn.
Mindreårige under 18 år skal rejse med en forælder eller en ansvarlig voksen over 21 år i samme kahyt samt under landgange under hele rejsen. Hvis den mindreårige ikke rejser med en forælder, skal en forælder eller værge underskrive en samtykkeerklæring, som skal modtages af Albatros Travel, før rejsedokumenterne kan udstedes.
Da vi rejser i fjerntliggende områder og af sikkerhedsmæssige årsager, kan vores skibe ikke medtage børn under 8 år (min. vægt på 29 kg og min. 1,2 m høje). Vær opmærksom på, at der hverken er børnepasning eller særlige børneprogrammer om bord. Derudover er hverken sikkerhedsseler eller siddeudstyr til børn på udflugterne eller i transferbusser. Gæster kan medbringe deres egne godkendte sikkerhedsseler og siddeudstyr, forudsat at køretøjerne har kompatibelt udstyr til at sikre barnet forsvarligt, hvilket ikke kan garanteres. Vi forbeholder os ret til at nægte ethvert barn over 8 år og under 14 år landgang eller bustransport af sikkerhedshensyn.
Bemærk venligst, at for rejser til Antarktis anbefaler vi, at børn er min. 12 år eller ældre og skal ledsages af en ansvarlig voksen under alle landgange og om bord.
Passagerer skal være 21 år eller ældre for at indtage eller købe alkohol ombord. Skibet forbeholder sig ret til at nægte servering til enhver, som efter skøn anses for at være påvirket og udgøre en risiko for passagerernes og besætningens velbefindende og sikkerhed.
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning.
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly.
Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.
En skibsrejse omkring i Nordatlanten kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Grønland må vi forvente temperaturer ned til måske 0 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.
Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for.
Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.
Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.
Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.
Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.
Der er 95 passagerkahytter og -suiter på skibet i alt. Der er både udvendige kahytter, balkonkahytter og suiter med havudsigt. Kahytterne har to enkeltsenge eller en dobbeltseng. Desuden er der enkelt- og trippelkahytter om bord. Alle kahytter har eget bad og toilet og individuel temperaturregulering. Der er endvidere hårtørrer, tv, safetyboks, køleskab, adskillige 230 W-stikkontakter og USB-stik. Derudover er der badekåber, tøfler og toiletartikler (kropsolie, bodylotion, shampoo).
Familiesuite på 50 m2 – BS (Brynhilde-suite)
Den største af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er familiesuiten. Denne suite ligger på dæk 7 og har to sammenhængende suiter med fransk altan. Der er plads til op til 5 personer. Kahytten har to dobbeltsenge og en sovesofa.
Premiumsuite på 45 m2 – FS (Freydis-suite)
Den næststørste af alle kahytter om bord på Ocean Albatros er premiumsuiten. Denne 2-værelses balkonsuite har en dobbeltseng (eller to enkeltsenge), en sovesofa, bord og stol og et rummeligt badeværelse. Beliggende på dæk 4.
Kategori A – Juniorsuite på 39 m2
De 4 juniorsuiter om bord på Ocean Albatros har en fantastisk udsigt fra deres placering højt oppe på skibet på dæk 7. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge, sovesofa, siddeområde, et rummeligt badeværelse og en privat balkon. Suiten har plads til op til 3 personer.
Kategori B – Balkonsuite på ca. 30-32 m2
Ocean Albatros har 2 balkonsuiter, der begge ligger på dæk 6. Suiterne har en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et siddeområde, badeværelse og en stor altan. Det er plads til 2 personer.
Kategori C XL – Stor balkonkahyt på ca. 25-30 m2
De store balkonkahytter ligger på dæk 4. Der er en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.
To af kahytterne i kategori C XL er en smule større og er udstyret med faciliteter for personer med handicap, såsom større badeværelse og døråbninger, der er lettere at komme igennem.
Kategori C Superiorkahyt – ca. 22-25 m2
Den mest almindelige type kahyt på Ocean Albatros ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse. Her er også et siddeområde med bord og stol. Derudover er nogle af kahytterne udstyret med en sofa, der kan anvendes som seng til en tredje person i kahytten. Hvis du ønsker at reservere to kahytter med en dør imellem, er det muligt i denne kahytskategori (på forespørgsel).
Kategori C Balkonkahyt – ca. 18-22 m2
Denne kahytstype ligger på henholdsvis dæk 4 og 6. Kahytterne har en balkon, en dobbeltseng eller to enkeltsenge og et badeværelse.
Kategori D med koøje – 13-22 m2
Standardkahytterne på Ocean Albatros ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Kahytterne er praktiske, hvis du har begrænset mobilitet og gerne vil have kort afstand til Zodiacs’ene. Alle standardkahytter har en dobbeltseng eller 2 enkeltsenge og et badeværelse. Kahytterne ligger på henholdsvis dæk 3 og 4. Bemærk venligst, at kahytternes layout og størrelse kan variere.
Kategori E Kahyt med fransk altan – 14 m2
Kahytterne i kategori E har en fransk altan, en queen-size seng (150x200 cm), gulv-til-loft-vinduer og et badeværelse. Alle kahytterne ligger på dæk 7.
Kategori F Trippelkahyt med koøje – 22 m2
Der er to trippelkahytter med koøje om bord, begge med eget badeværelse. Kahytterne ligger på dæk 3, tæt på det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange. Trippelkahytterne har normalt enkeltsenge, men der kan også laves en dobbeltseng og en enkeltseng.
Kategori G Singlekahyt – 14 m2
Standard enkeltkahyt, som ligger på dæk 3. Kahytterne ligger tæt det såkaldte ”Mud Room” (skibets omklædningsrum, hvor der også opbevares gummistøvler og varmt overtøj), og der er dermed hurtig adgang til Zodiac-platformene ved landgange.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 50 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Albatros har gennem flere år udviklet en krydstogtsform, der er særligt egnet til polare forhold, hvor is i kombination med en begrænset infrastruktur og en utilgængelig ødemark kræver rejser af mere ekspeditionslignende karakter, som er ideel, hvis man er på jagt efter den enestående rejseoplevelse. Det er en eksklusiv naturrejse, der adskiller sig en del fra traditionelle krydstogter. De relativt få deltagere betyder, at rejsen får karakter af grupperejse, da alle kan deltage i landgange, besøg på forskningsstationer, ekskursioner, foredrag og hvalsafari samtidigt.
Rejsen er forholdsvis komfortabel og uden obligatoriske strabadser eller særlige krav til deltagerne. Men det forudsættes dog, at man er rask og rørig (adræt), og har lyst til at opleve naturen på dens egne præmisser. Man bør være opmærksom på, at rejsen adskiller sig fra almindelige turistrejser, idet vi ikke har samme muligheder for at planlægge rejsen i detaljer. Mange elementer er uforudsigelige, og ruten bestemmes i vid udstrækning af vind, vejr, is og strømforhold. Rutebeskrivelsen bør ses som det ideelle mål, men den vil med sikkerhed blive ændret, selvom vi skulle opleve flere uger med højtryk og bragende solskin.
Ekspeditionslederen lægger i samråd med skibets kaptajn rute og dagsprogram undervejs, og vil derved sikre det størst mulige udbytte af rejsen på baggrund af de aktuelle forhold. Sejles der eksempelvis pludselig gennem en flok hvaler, kan dagsprogrammet meget vel blive ændret på stedet.
En vigtig del af rejsen er krydstogt og landgange i de medbragte gummibåde af Zodiac typen, som skal transportere os ind på øde kyststrækninger, langs gletsjerfronter og på hvalsafari. Skibet er forsynet med en udvendig sænketrappe (lejder), hvorfra der er adgang til gummibådene, der er forsynet med en kraftig motor. Skibet sejler så tæt som muligt på seværdigheder, gletsjere, fuglefjelde, og herefter stiger vi om bord i gummibådene for at gå i land eller krydse rundt mellem hvaler, sæler, isbjerge eller fugleøer. Det er forholdsvis nemt for alle med fuld førlighed, men kan være et problem for handicappede. Så kan det i øvrigt også være en ganske kold og våd fornøjelse. Det står enhver frit for at blive om bord på skibet, som er udstyret med et lille bibliotek. Når vi anvender ordet ekspedition, skal det tages helt bogstaveligt. Rejserne er ekspeditioner, hvilket betyder, at vi ikke kan forudsige den pågældende rejses forløb i alle detaljer. Den ovenstående dag-til-dag-beskrivelse er en grovskitse eller ønsketænkning, som med stor sikkerhed vil blive ændret.
Rejsen er underlagt Albatros Travel’s almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.
”Ruten afhænger af de omskiftelige polare vejrforhold, isens tykkelse og bevægelse, naturens luner og det forekommende dyreliv. Men naturen er vores medspiller, når vi er indstillet herpå. Derfor planlægges rejsen så vidt muligt med en ”løs kant”, hvilket betyder, at den rejsende bør være klar til at afvige fra faste rutiner på skibet og den planlagte rute.”
-Søren Rasmussen
For at deltage på denne krydstogtrejse kræves det, at du er mobil, selvhjulpen og kan færdes uden hjælp i kuperet terræn.
Mindreårige under 18 år skal rejse med en forælder eller en ansvarlig voksen over 21 år i samme kahyt samt under landgange under hele rejsen. Hvis den mindreårige ikke rejser med en forælder, skal en forælder eller værge underskrive en samtykkeerklæring, som skal modtages af Albatros Travel, før rejsedokumenterne kan udstedes.
Da vi rejser i fjerntliggende områder og af sikkerhedsmæssige årsager, kan vores skibe ikke medtage børn under 8 år (min. vægt på 29 kg og min. 1,2 m høje). Vær opmærksom på, at der hverken er børnepasning eller særlige børneprogrammer om bord. Derudover er hverken sikkerhedsseler eller siddeudstyr til børn på udflugterne eller i transferbusser. Gæster kan medbringe deres egne godkendte sikkerhedsseler og siddeudstyr, forudsat at køretøjerne har kompatibelt udstyr til at sikre barnet forsvarligt, hvilket ikke kan garanteres. Vi forbeholder os ret til at nægte ethvert barn over 8 år og under 14 år landgang eller bustransport af sikkerhedshensyn.
Bemærk venligst, at for rejser til Antarktis anbefaler vi, at børn er min. 12 år eller ældre og skal ledsages af en ansvarlig voksen under alle landgange og om bord.
Passagerer skal være 21 år eller ældre for at indtage eller købe alkohol ombord. Skibet forbeholder sig ret til at nægte servering til enhver, som efter skøn anses for at være påvirket og udgøre en risiko for passagerernes og besætningens velbefindende og sikkerhed.
Skibet er desværre ikke indrettet til gangbesværede, som ikke kan bevæge sig rundt ved egen kraft. Dette skyldes primært hensyn til sikkerhed, da rederiet kræver, at alle skal kunne gå fra en båd til en anden uden hjælp fra personale eller medpassagerer. Af sikkerhedsmæssige årsager må kørestole og gangstativer/rollator heller ikke tages med på skibet. Der skal være fri passage på gangarealer o.l.
I henhold til rederiets regler har du pligt til at informere Albatros om evt. sygdom eller lidelse, handicap, graviditet eller andre forhold, der kan have betydning for dit velbefindende eller din helbredsmæssige tilstand under krydstogtet.
På grund af de skærpede sikkerhedsregler ved flyrejser kræver flyselskabet at se dit pas. Desuden kræver rederiet, at alle gæster har oplyst pasdetaljer (pasnummer og -udløbsdag; fødselsdato og -sted). I forbindelse med check-in på skibet afleveres passet eller andet gyldigt billed-ID, som opbevares indtil krydstogtets afslutning.
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
Det er desværre ikke muligt at bestille tilslutning med indenrigsfly.
Når vi opholder os i land, er det selvsagt meget vigtigt at udvise dybeste respekt for den unikke natur. Det vil sige at handle efter devisen: Efterlad ikke andet end dine fodspor, og tag ikke andet med fra naturen end minder. Vi beder også om, at man holder sig nogenlunde i nærheden af sin gruppe – det gælder i særdeleshed på en ekspedition i Arktis, hvor mødet med en isbjørn ikke er helt usandsynligt. Her er det også vigtigt at følge ekspeditionslederens anvisninger.
En skibsrejse omkring i Nordatlanten kræver relativt stor variation i beklædningen. I Island kan temperaturen godt nå de 12 grader, men på Grønland må vi forvente temperaturer ned til måske 0 grader – selvom solen skinner. Her vil det varme og vandtætte tøj samt hue og vanter være praktisk.
Medbring tøj, der kan kombineres, for eksempel langærmet uldtrøje inderst, sweater eller fleecetrøje som mellemlag og vand- og vindtæt jakke yderst. På benene er tætvævede fritidsbukser velegnede. Et par lange underbukser samt lette regnbukser til Zodiacsejlads vil man også blive glade for.
Et par kraftige, velprofilerede og skridsikre vandresko er ideelle om bord og glimrende til spadsering i byerne. Ombord på Ocean Albatros er der et stort udvalg af gummistøvler til udlån. De er praktiske at benytte under landgangene fra gummibådene. På dette togt sejler skibet eksklusivt for Albatros Expeditions, og der er derfor ikke pålagt os en "dress code" om bord. Praktisk rejsetøj er derfor det eneste, der er nødvendigt, også på de festlige aftener, som vi naturligvis afholder.
Det er en rigtig god idé at medbringe en kikkert. Håndklæde behøver man ikke at pakke.
Man kan komme ud for store dønninger, selvom vi forventer at sejle meget indenskærs. Søsygeplaster (Scopoderm eller lign.) virker helt eller delvist for de fleste. Søsygepiller er et alternativ. Vær opmærksom på, at søsygemidler kan virke sløvende.
Ud over Albatros’ ekspeditionsteam er der to besætningsgrupper om bord, som arbejder sammen for at gøre din rejse til en særlig oplevelse. Skibets kaptajn, styrmænd og matroser har ansvaret for driften og styringen af skibet og for de udendørs arealer. Hotelchefen og hotelstaben er ansvarlige for kahytterne, suiterne og bespisningen, og de vil gøre deres yderste for at imødekomme dine behov om bord og sørge for et behageligt ophold. Begge besætningsgrupper er engelsktalende.
Vi gør opmærksom på, at der udover skandinaviske gæster også er internationale gæster med på togtet. Derfor består vores ekspeditionsteam af skandinavisk og engelsktalende ekspeditionsguider, som arbejder på tværs med alle gæsterne. Foredrag og informationsmøder vil som udgangspunkt være på engelsk. Når vi går i land som grupper vil der når muligt blive taget hensyn til nationalitet og sprog.
Et ekspeditionskrydstogt er noget helt særligt, deraf også ordet. Vi er ude i områder, hvor der er mange faktorer som vind og vejr der kan påvirke turen. Nogle gange kan vejret holde os tilbage og en tyk tåge kan gøre at vi kommer senere frem – sikkerhed frem for alt. Og andre gange fører en venlig strøm os tidligere mod målet. Nogle gange stopper vi for at nyde synet af en hval i leg, se en isbjørn jage på en isflage, eller vi bliver lidt længere i en lille grønlandsk bygd, fordi der holdes byfest eller man har trukket en sæl i land.
Derfor er sejltiderne i programmet vejledende, og man må påregne, at det kan forskubbes til den ene og den anden side eller at der må byttes om på rækkefølgen på anløbene. Det er dog altid vores intention at holde programmet så tæt på det udsendte som muligt. Men når man drager på ekspeditionskrydstogt, så må man være forberedt på lidt af hvert. Vi er dog altid sikre på at der er store oplevelser i vente.
På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.
Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.
Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.
Et ekspeditionskrydstogt er noget helt særligt, deraf også ordet. Vi er ude i områder, hvor der er mange faktorer som vind og vejr der kan påvirke turen. Nogle gange kan vejret holde os tilbage og en tyk tåge kan gøre at vi kommer senere frem – sikkerhed frem for alt. Og andre gange fører en venlig strøm os tidligere mod målet. Nogle gange stopper vi for at nyde synet af en hval i leg, se en isbjørn jage på en isflage, eller vi bliver lidt længere i en lille grønlandsk bygd, fordi der holdes byfest eller man har trukket en sæl i land.
Derfor er sejltiderne i programmet vejledende, og man må påregne, at det kan forskubbes til den ene og den anden side eller at der må byttes om på rækkefølgen på anløbene. Det er dog altid vores intention at holde programmet så tæt på det udsendte som muligt. Men når man drager på ekspeditionskrydstogt, så må man være forberedt på lidt af hvert. Vi er dog altid sikre på at der er store oplevelser i vente.
På dette togt kommer vi ud på det åbne hav, og det kan ikke undgås, at skibet ruller i søen. Hav derfor altid en hånd på de gelændere og håndlister, der er langs alle korridorer og vægge på skibet.
Ved ombordstigning i en Zodiac er det ligeledes vigtigt altid at have en hånd fri, således at man med et såkaldt ’sømandsgreb’ kan blive ført sikkert på plads af den hjælpende sømand.
Begge disse gode regler bliver grundigt gennemgået ved det første informationsmøde om bord.