På denne rejse tager vi dig med til nogle af Kroatiens mest betagende øer og småbyer. Vi begynder i den historiske by Omiš, der er omgivet af dramatiske klipper og Adriaterhavets klare vand.
Her stiger vi om bord på vores dejlige skib M/S Eden, som er vores hjem undervejs. Vi sejler bl.a. til den smukke ø Brač, der er kendt for sine berømte hvide kalksten, idylliske landsbyer og den spektakulære strand Zlatni rat.
Undervejs udforsker vi også charmerende kystbyer, middelalderfæstninger og rolige havnebyer, hvor tiden synes at være gået i stå. Du får mulighed for at opleve Kroatiens uberørte natur, gamle søfartstraditioner og hyggelige småbyer, alt imens du nyder Adriaterhavets afslappende atmosfære.
På denne rejse tager vi dig med til nogle af Kroatiens mest betagende øer og småbyer. Vi begynder i den historiske by Omiš, der er omgivet af dramatiske klipper og Adriaterhavets klare vand.
Cruiseskibet MS Eden er et lille, hyggeligt skib og en afslappende base på rejsen.
M/S Eden er et privatejet skib med plads til kun 40 gæster i udvendige dobbeltkahytter. Skibet har en lille restaurant, der serverer klassisk kroatisk mad, og en loungeafdeling med sofaer. Ombord er der også et soldæk med liggestole, hvor du kan slappe af og få en god drink efter dit måltid, mens du nyder de smukke omgivelser.
Vi spiser vores måltider (halvpension) i skibets uformelle restaurant, og fra liggestolene på skibets store soldæk kan du nyde solen og udsigten.
Bemærk, at der kan være støj fra motoren, mens skibet er undervejs.
Efter ankomsten til Splits lufthavn kører vi ca. 1 time mod syd til den lille by Omiš, en af Kroatiens mange skjulte perler, der ligger mellem høje klipper og Adriaterhavet. Omiš var en pirathøjborg i middelalderen, og dens rige historie er tydelig i byens arkitektur, der bl.a. byder på Mirabella-fæstning fra det 13. århundrede og smalle gader, fyldt med middelalderlige stenhuse.
Efter ankomsten til Omiš går vi om bord på det dejlige skib MS Eden og sætter kursen mod øen Brač. Brač er kendt for sine barske landskaber, fyrreskove og den berømte hvide kalksten, der blev brugt til opførelsen af søjlerne i Det Hvide Hus i Washington. Øen har også en af de mest spektakulære sandstrande i Kroatien, nemlig Zlatni rat.
Om aften lægger vi til den lille pittoreske landsby Postira, på Brač ’ nordkyst. Byen er kendt for sine traditionelle stenhuse og den rolige atmosfære. Landsbyen har en lang historie med rester af romerske og tidlige kristne bosættelser.
Brug aftenen på at udforske landsbyen. Du kan fx lægge vejen forbi Sankt Johannes Døberens Kirke eller gå en tur langs den charmerende havn, hvor fiskerbådene vugger blidt i vandet.
Overnatning om bord i Postira.
Dag 1
København – Split. Afsejling fra Omiš og ankomst til Brač
Efter ankomsten til Splits lufthavn kører vi ca. 1 time mod syd til den lille by Omiš, en af Kroatiens mange skjulte perler, der ligger mellem høje klipper og Adriaterhavet. Omiš var en pirathøjborg i middelalderen, og dens rige historie er tydelig i byens arkitektur, der bl.a. byder på Mirabella-fæstning fra det 13. århundrede og smalle gader, fyldt med middelalderlige stenhuse.
Efter ankomsten til Omiš går vi om bord på det dejlige skib MS Eden og sætter kursen mod øen Brač. Brač er kendt for sine barske landskaber, fyrreskove og den berømte hvide kalksten, der blev brugt til opførelsen af søjlerne i Det Hvide Hus i Washington. Øen har også en af de mest spektakulære sandstrande i Kroatien, nemlig Zlatni rat.
Om aften lægger vi til den lille pittoreske landsby Postira, på Brač ’ nordkyst. Byen er kendt for sine traditionelle stenhuse og den rolige atmosfære. Landsbyen har en lang historie med rester af romerske og tidlige kristne bosættelser.
Brug aftenen på at udforske landsbyen. Du kan fx lægge vejen forbi Sankt Johannes Døberens Kirke eller gå en tur langs den charmerende havn, hvor fiskerbådene vugger blidt i vandet.
Overnatning om bord i Postira.
Hvis du står meget tidligt op, kan du nå at tage en dukkert i det krystalklare vand ved en af de nærliggende strande, inden kaptajnen starter motoren op og sætter kursen mod bugten ved Nečujam på øen Šolta. Hvis vind og vejr tillader det, kaster han måske anker undervejs i smult vande, og så vil der være mulighed for at tage sig en dukkert fra skibet. Hvis du er en dygtig svømmer, kan du endda måske svømme over til skibsvraget af Kontesa, som er et 25 meter langt træskib, der i 2010 sank, mens det lå for anker for vinteren. Der begyndte at trænge vand ind, og lænsepumperne var ikke stærke nok, så båden krængede til siden og sank senere. Heldigvis kom ingen til skade ved forliset.
Skibet ligger på havbunden i en dybde på cirka 4 meter og kun 0,5 meter under vandoverfladen.
Om eftermiddagen ankommer vi til den lille, idylliske Stomorska, som er en lille fiskerlandsby med kun 250 indbyggere. Om sommeren fordobles antallet, når turisterne indlogerer sig i de små hyggelige bed & breakfasts.
Udsigten over den maleriske havnefront, de betagende strande og fiskerne, der tidligt om morgenen sælger deres fangst lige ved siden af en eksklusiv yacht, virker som noget man kun ser på et postkort. Her er en perfekt blanding af modsætninger: gamle stenhuse, sejlbåde og 'kaići' (små fiskerbåde af træ), der ligger fortøjet kun få meter væk samt både traditionelle dalmatiske taverner og moderne caféer. Strandene strækker sig både mod venstre og højre side af bugten, hvor man kan udse sig det perfekte sted i solen.
Stomorska er øen Šoltas ældste kystbosættelse, der tidligere var hjemsted for dygtige søfolk, som ejede sejlskibe og brugte dem til at transportere bl.a. hvede og kalk. I dag bruges skibene til krydstogtsferier som vores i Adriaterhavet.
Overnatning om bord i Stomorska.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Dag 2
Postira, Brač – Nečujam og Stomorska, Šolta
Hvis du står meget tidligt op, kan du nå at tage en dukkert i det krystalklare vand ved en af de nærliggende strande, inden kaptajnen starter motoren op og sætter kursen mod bugten ved Nečujam på øen Šolta. Hvis vind og vejr tillader det, kaster han måske anker undervejs i smult vande, og så vil der være mulighed for at tage sig en dukkert fra skibet. Hvis du er en dygtig svømmer, kan du endda måske svømme over til skibsvraget af Kontesa, som er et 25 meter langt træskib, der i 2010 sank, mens det lå for anker for vinteren. Der begyndte at trænge vand ind, og lænsepumperne var ikke stærke nok, så båden krængede til siden og sank senere. Heldigvis kom ingen til skade ved forliset.
Skibet ligger på havbunden i en dybde på cirka 4 meter og kun 0,5 meter under vandoverfladen.
Om eftermiddagen ankommer vi til den lille, idylliske Stomorska, som er en lille fiskerlandsby med kun 250 indbyggere. Om sommeren fordobles antallet, når turisterne indlogerer sig i de små hyggelige bed & breakfasts.
Udsigten over den maleriske havnefront, de betagende strande og fiskerne, der tidligt om morgenen sælger deres fangst lige ved siden af en eksklusiv yacht, virker som noget man kun ser på et postkort. Her er en perfekt blanding af modsætninger: gamle stenhuse, sejlbåde og 'kaići' (små fiskerbåde af træ), der ligger fortøjet kun få meter væk samt både traditionelle dalmatiske taverner og moderne caféer. Strandene strækker sig både mod venstre og højre side af bugten, hvor man kan udse sig det perfekte sted i solen.
Stomorska er øen Šoltas ældste kystbosættelse, der tidligere var hjemsted for dygtige søfolk, som ejede sejlskibe og brugte dem til at transportere bl.a. hvede og kalk. I dag bruges skibene til krydstogtsferier som vores i Adriaterhavet.
Overnatning om bord i Stomorska.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Om morgenen stævner vi ud fra Šolta og nyder sejlturen til Korčula, som er den sjettestørste ø i den kroatiske skærgård. Korčula er adskilt fra halvøen Pelješac af en smal kanal, som i tidligere tider var af stor strategisk betydning. Konsekvensen blev derfor, at indbyggerne på Korčula kom under det ene herredømme efter det andet, og her har både hellenerne, romerne, venetianerne, briterne, russerne og italienerne regeret.
Korčula er en af de mest skovklædte øer i Adriaterhavet. Overalt står cypresser, fyrretræer, oliven og eg. Går man en tur ud i naturen, kan man ane duften af aromatiske planter som salvie, rosmarin, lavendel, mynte og merian.
Vores skib lægger til i Vela Luka, som på trods af at være Korčulas største by alligevel er et lille malerisk sted. Vi drager på opdagelse i byen med rejselederen, og hvis du har lyst, kan du for eksempel besøge olivenoliemuseet eller det lille arkæologiske museum og kunstmuseum (entréer ikke inkluderet) eller bare nyde resten af dagen på en café med udsigt over Adriaterhavet.
Overnatning om bord i Vela Luka.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Dag 3
Stomorska, Šolta – Vela Luka, Korčula
Om morgenen stævner vi ud fra Šolta og nyder sejlturen til Korčula, som er den sjettestørste ø i den kroatiske skærgård. Korčula er adskilt fra halvøen Pelješac af en smal kanal, som i tidligere tider var af stor strategisk betydning. Konsekvensen blev derfor, at indbyggerne på Korčula kom under det ene herredømme efter det andet, og her har både hellenerne, romerne, venetianerne, briterne, russerne og italienerne regeret.
Korčula er en af de mest skovklædte øer i Adriaterhavet. Overalt står cypresser, fyrretræer, oliven og eg. Går man en tur ud i naturen, kan man ane duften af aromatiske planter som salvie, rosmarin, lavendel, mynte og merian.
Vores skib lægger til i Vela Luka, som på trods af at være Korčulas største by alligevel er et lille malerisk sted. Vi drager på opdagelse i byen med rejselederen, og hvis du har lyst, kan du for eksempel besøge olivenoliemuseet eller det lille arkæologiske museum og kunstmuseum (entréer ikke inkluderet) eller bare nyde resten af dagen på en café med udsigt over Adriaterhavet.
Overnatning om bord i Vela Luka.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Tidligt om morgenen letter vi anker, og mens vi spiser morgenmad, er vi godt på vej mod øen Vis, som er en af de mest afsidesliggende og mindst udviklede øer i Kroatien. Vis, der ligger ca. Tre timer fra den kroatiske kyst, var lukket for udenlandske besøgende indtil 1989 på grund af sin strategiske militære betydning, hvilket har bidraget til at bevare den uberørte natur og traditionelle livsstil.
Efter ankomsten til Vis går vi i land og drager mod Titos Hule, som ligger under Hum, der er det højeste punkt på Vis. Stedet er også tidligere kendt som Spøgelseshulen efter den tidligere jugoslaviske præsident Tito. Det var bl.a. her, Tito opholdt sig, mens hulen fungerede som hovedkvarter for partisanhæren.
Tito søgte tilflugt efter at de nazistiske tropper havde forsøgt at dræbe ham i byen Drvar i det nuværende Bosnien-Herzegovina. I 1944 opholdt han sig i denne hule, der var blevet ombygget for at sikre et mere mageligt ophold end naturen ellers selv ville have kunnet byde på. Vi besøger hulen og hører historien.
Herefter går turen mod Komiža, en pittoresk landsby på øens vestkyst. Komiža er kendt for sine dybt rodfæstede fiskertraditioner og charmerende stenhuse, der ligger langs de smalle gader som perler på en snor. Vi bruger nogle timer på at udforske Komiža, der synes frosset i tid.
Du kan på egen hånd besøge Fiskermuseet, som ligger i et venetiansk tårn fra det 16. århundrede, og lær om øens maritime historie. Tag en spadseretur langs havnefronten, hvor farverige fiskerbåde er fortøjede eller slap af på en af de lokale caféer med en god frokost og et glas lokal vin, inden vi atter drager tilbage til Vis.
Overnatning om bord i Vis.
(Morgenmad og aftensmad om bord er inkluderet)
Dag 4
Vela Luka, Korčula - Vis, Vis
Tidligt om morgenen letter vi anker, og mens vi spiser morgenmad, er vi godt på vej mod øen Vis, som er en af de mest afsidesliggende og mindst udviklede øer i Kroatien. Vis, der ligger ca. Tre timer fra den kroatiske kyst, var lukket for udenlandske besøgende indtil 1989 på grund af sin strategiske militære betydning, hvilket har bidraget til at bevare den uberørte natur og traditionelle livsstil.
Efter ankomsten til Vis går vi i land og drager mod Titos Hule, som ligger under Hum, der er det højeste punkt på Vis. Stedet er også tidligere kendt som Spøgelseshulen efter den tidligere jugoslaviske præsident Tito. Det var bl.a. her, Tito opholdt sig, mens hulen fungerede som hovedkvarter for partisanhæren.
Tito søgte tilflugt efter at de nazistiske tropper havde forsøgt at dræbe ham i byen Drvar i det nuværende Bosnien-Herzegovina. I 1944 opholdt han sig i denne hule, der var blevet ombygget for at sikre et mere mageligt ophold end naturen ellers selv ville have kunnet byde på. Vi besøger hulen og hører historien.
Herefter går turen mod Komiža, en pittoresk landsby på øens vestkyst. Komiža er kendt for sine dybt rodfæstede fiskertraditioner og charmerende stenhuse, der ligger langs de smalle gader som perler på en snor. Vi bruger nogle timer på at udforske Komiža, der synes frosset i tid.
Du kan på egen hånd besøge Fiskermuseet, som ligger i et venetiansk tårn fra det 16. århundrede, og lær om øens maritime historie. Tag en spadseretur langs havnefronten, hvor farverige fiskerbåde er fortøjede eller slap af på en af de lokale caféer med en god frokost og et glas lokal vin, inden vi atter drager tilbage til Vis.
Overnatning om bord i Vis.
(Morgenmad og aftensmad om bord er inkluderet)
Det er nu blevet tid til at sætte kursen mod øen Hvar, som er kendt for sine storslåede landskaber, det pulserende natteliv i Hvar by samt en lang række historiske seværdigheder.
Da du næppe har lyst til at sove på et bagtæppe af Hvar bys diskoteker og festglade unge, har vi i stedet valgt at lægge til i den langt mindre og roligere by Jelsa på den nordlige kyst af Hvar. Jelsa er kendt for sin vinproduktion og har en lang tradition for vinfremstilling. Her produceres faktisk nogle af de bedste vine i Kroatien.
Vi bruger eftermiddagen med at udforske Jelsa sammen med rejselederen og vores tur sluttes af med, at vi skal prøvesmage de lokale druer fra en lokal vingård.
Om aftenen kan du gå en tur i Jelsas charmerende gamle bydel og på havnepromenaden, hvor der er fremragende spisemuligheder. Byens centrale torv, Pjaca, er et fantastisk sted at slappe af med de historiske bygninger og den hyggelige atmosfære.
Overnatning om bord i Jelsa.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Dag 5
Vis, Vis – Jelsa, Hvar
Det er nu blevet tid til at sætte kursen mod øen Hvar, som er kendt for sine storslåede landskaber, det pulserende natteliv i Hvar by samt en lang række historiske seværdigheder.
Da du næppe har lyst til at sove på et bagtæppe af Hvar bys diskoteker og festglade unge, har vi i stedet valgt at lægge til i den langt mindre og roligere by Jelsa på den nordlige kyst af Hvar. Jelsa er kendt for sin vinproduktion og har en lang tradition for vinfremstilling. Her produceres faktisk nogle af de bedste vine i Kroatien.
Vi bruger eftermiddagen med at udforske Jelsa sammen med rejselederen og vores tur sluttes af med, at vi skal prøvesmage de lokale druer fra en lokal vingård.
Om aftenen kan du gå en tur i Jelsas charmerende gamle bydel og på havnepromenaden, hvor der er fremragende spisemuligheder. Byens centrale torv, Pjaca, er et fantastisk sted at slappe af med de historiske bygninger og den hyggelige atmosfære.
Overnatning om bord i Jelsa.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Kursen sættes nu mod Makarska-rivieraen, som er en af de smukkeste kyststrækninger i Kroatien. Makarska-rivieraen er berømt for sine lange, stenede strande, omkranset af det dramatiske Biokovo-bjergmassiv.
Midt på eftermiddagen skal vi en tur med bus til naturparken Biokovo, der bærer samme navn som bjergmassivet.
Her skal vi bl.a. nyde den fantastiske udsigt over Makarska-rivieraen og havet, og de særligt vovelystne kan gå en tur på Biokovo Skywalk, som er en glaspromenade, der strækker sig 11 meter ud fra klippen på bjerget Biokovo. Her kan man få et adrenalinsus, da Skywalken ligger 1228 meter over havets overflade, og er den første og eneste af sin slags i Kroatien.
Overnatning om bord i Makarska.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Dag 6
Jelsa, Hvar – Makarska på fastlandet. Besøg i naturparken Biokovo
Kursen sættes nu mod Makarska-rivieraen, som er en af de smukkeste kyststrækninger i Kroatien. Makarska-rivieraen er berømt for sine lange, stenede strande, omkranset af det dramatiske Biokovo-bjergmassiv.
Midt på eftermiddagen skal vi en tur med bus til naturparken Biokovo, der bærer samme navn som bjergmassivet.
Her skal vi bl.a. nyde den fantastiske udsigt over Makarska-rivieraen og havet, og de særligt vovelystne kan gå en tur på Biokovo Skywalk, som er en glaspromenade, der strækker sig 11 meter ud fra klippen på bjerget Biokovo. Her kan man få et adrenalinsus, da Skywalken ligger 1228 meter over havets overflade, og er den første og eneste af sin slags i Kroatien.
Overnatning om bord i Makarska.
(Morgenmad og frokost om bord er inkluderet)
Vi drager nu ud på sidste etape af vores sørejse, når der om morgenen er afgang fra Makarska tilbage mod Omiš. Krydstogtet langs Makarska-rivieraen byder på en spektakulær udsigt over kysten og det 1.762 m høje Biokovo-bjerg, der dermed er det højeste bjerg i Dalmatien.
Efter ankomsten til Omiš skal vi på en bådtur på Cetina-floden. Det er en hyggelig lille sejltur ad en af de smukkeste floder i Kroatien. Undervejs kommer vi gennem den dramatiske kløft med sine stejle klipper på begge sider og vi kommer videre ind i det frodige, grønne landskab i Cetina-dalen.
Som afslutning på vores kroatiske eventyr spiser vi en afskedsmiddag på en lokal restaurant, hvor du kan dele dine oplevelser med dine medrejsende og nyde det sidste måltid med traditionel kroatisk mad for denne gang.
Overnatning om bord i Omiš.
(Morgenmad om bord og afskedsmiddag på lokal restaurant.)
Dag 7
Makarska – Omiš. Bådtur på Cetina-floden
Vi drager nu ud på sidste etape af vores sørejse, når der om morgenen er afgang fra Makarska tilbage mod Omiš. Krydstogtet langs Makarska-rivieraen byder på en spektakulær udsigt over kysten og det 1.762 m høje Biokovo-bjerg, der dermed er det højeste bjerg i Dalmatien.
Efter ankomsten til Omiš skal vi på en bådtur på Cetina-floden. Det er en hyggelig lille sejltur ad en af de smukkeste floder i Kroatien. Undervejs kommer vi gennem den dramatiske kløft med sine stejle klipper på begge sider og vi kommer videre ind i det frodige, grønne landskab i Cetina-dalen.
Som afslutning på vores kroatiske eventyr spiser vi en afskedsmiddag på en lokal restaurant, hvor du kan dele dine oplevelser med dine medrejsende og nyde det sidste måltid med traditionel kroatisk mad for denne gang.
Overnatning om bord i Omiš.
(Morgenmad om bord og afskedsmiddag på lokal restaurant.)
Efter morgenmaden er det blevet tid til at gå i land. Vi bliver hentet i bus og kører til lufthavnen i Split, hvor flyet hjem mod Danmark venter.
Dag 8
Omiš og hjemrejse
Efter morgenmaden er det blevet tid til at gå i land. Vi bliver hentet i bus og kører til lufthavnen i Split, hvor flyet hjem mod Danmark venter.
Læs mere om kahytstyperne under Praktiske oplysninger
Dansk
Nej
Nej
Euro
Dansk
Nej
Nej
Euro
Hver gæst får to håndklæder i alt på krydstogtet. Hvis du kan forudse, at du får brug for flere, anbefaler vi, at du pakker håndklæder med hjemmefra.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til udflugter samt et strandhåndklæde, hvis du skal i vandet. Strandene er stenstrande, og nogle steder kan der være søpindsvin, så badesko kan anbefales. Har du ikke nogen med hjemmefra, kan de købes undervejs til en absolut rimelig pris.
Det kan også anbefales at medbringe en jakke og lange bukser til køligere vejr og aftenerne, gode vandresko og en paraply og/eller regnjakke i tilfælde af dårligt vejr.
Vi gør opmærksom på, at rejsen ikke egner sig for gangbesværede, da man skal gå fra båd til båd for at komme i land og tilbage på skibet igen – dette skyldes, at skibene fortøjes langskibs uden på hinanden i en række, når man lægger til. Det er et krav fra myndighederne, at passagerer er i stand til at gå til/fra borde uden brug af hjælpemidler.
I enkelte havne kan der i perioder forekomme underholdning og musik på naboskibene indtil midnat.
Der afregnes i kontanter om bord i Euro. Når du er i land, kræver det Euro, hvis du skal betale kontant. Der er mulighed for at hæve penge i lokale hæveautomater, blandt andet i Split, men vi anbefaler, at du har kontanter med hjemmefra.
Her kan du få mere at vide om Kroatien: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/kroatien
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Du kan også læse artiklen om, dengang Inger og hendes familie tog til Kroatien og holdt 90-års fødselsdag til søs eller få mere inspiration til din næste rejse med De 10 bedste krydstogt-rejsemål
Hver gæst får to håndklæder i alt på krydstogtet. Hvis du kan forudse, at du får brug for flere, anbefaler vi, at du pakker håndklæder med hjemmefra.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til udflugter samt et strandhåndklæde, hvis du skal i vandet. Strandene er stenstrande, og nogle steder kan der være søpindsvin, så badesko kan anbefales. Har du ikke nogen med hjemmefra, kan de købes undervejs til en absolut rimelig pris.
Det kan også anbefales at medbringe en jakke og lange bukser til køligere vejr og aftenerne, gode vandresko og en paraply og/eller regnjakke i tilfælde af dårligt vejr.
Vi gør opmærksom på, at rejsen ikke egner sig for gangbesværede, da man skal gå fra båd til båd for at komme i land og tilbage på skibet igen – dette skyldes, at skibene fortøjes langskibs uden på hinanden i en række, når man lægger til. Det er et krav fra myndighederne, at passagerer er i stand til at gå til/fra borde uden brug af hjælpemidler.
I enkelte havne kan der i perioder forekomme underholdning og musik på naboskibene indtil midnat.
Der afregnes i kontanter om bord i Euro. Når du er i land, kræver det Euro, hvis du skal betale kontant. Der er mulighed for at hæve penge i lokale hæveautomater, blandt andet i Split, men vi anbefaler, at du har kontanter med hjemmefra.
Her kan du få mere at vide om Kroatien: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/kroatien
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Du kan også læse artiklen om, dengang Inger og hendes familie tog til Kroatien og holdt 90-års fødselsdag til søs eller få mere inspiration til din næste rejse med De 10 bedste krydstogt-rejsemål
Det er 19 kahytter om bord. Alle er udvendige, enkle og funktionelt indrettet med skabsplads og eget bad/toilet. Kahytterne er mellem 9 og 12 m2. Det er enten to separate senge eller en dobbeltseng med mulighed for en ekstra sengeplads i form af en køje, som hænger på væggen i enkelte af kahytterne (dæk 1 og 2). Der er 220 volts kontakter og klimaanlæg i kahytterne. Normalt er klimaanlægget kun tændt i nogle timer i højsæsonen.
Kahyt på Lower-dæk / dæk 1, kahytsnummer 13–20
Kahytterne har et mindre koøje. Man kommer op til kahytterne via en stejl trappe midtskibs.
Kahyt på Main-dæk / dæk 2, kahytsnummer 8–12
Kahytterne har et mindre vindue i døren, som kan åbnes.
Kahyt på Upper-dæk / dæk 3, kahytsnummer 1–6
Kahytterne har et mindre vindue i døren, som kan åbnes.
Et krydstogt på et mindre skib er en hyggelig og nærværende oplevelse; små skibe har ofte en meget klassisk charme og indretning, og du har virkelig en fornemmelse af at være på vandet.
Har du tidligere været på krydstogt med de store, topmoderne oceangående skibe, vil du opleve, at komforten, mulighederne om bord, servicen og de gastronomiske oplevelser er på et andet niveau.
Man kan sige, at små skibe er mere primitive – eller at de har en anden charme. Der er under alle omstændigheder forskel på store og små krydstogtskibe, og klassificeringen (antallet af stjerner) følger derfor også skibets størrelse og type. Dvs. at du ikke kan forvente samme service eller kahytstørrelse på et 3-stjernet skib med plads til 30 passagerer, som på et 3-stjernet skib med plads til 2.000 passagerer.
Det er 19 kahytter om bord. Alle er udvendige, enkle og funktionelt indrettet med skabsplads og eget bad/toilet. Kahytterne er mellem 9 og 12 m2. Det er enten to separate senge eller en dobbeltseng med mulighed for en ekstra sengeplads i form af en køje, som hænger på væggen i enkelte af kahytterne (dæk 1 og 2). Der er 220 volts kontakter og klimaanlæg i kahytterne. Normalt er klimaanlægget kun tændt i nogle timer i højsæsonen.
Kahyt på Lower-dæk / dæk 1, kahytsnummer 13–20
Kahytterne har et mindre koøje. Man kommer op til kahytterne via en stejl trappe midtskibs.
Kahyt på Main-dæk / dæk 2, kahytsnummer 8–12
Kahytterne har et mindre vindue i døren, som kan åbnes.
Kahyt på Upper-dæk / dæk 3, kahytsnummer 1–6
Kahytterne har et mindre vindue i døren, som kan åbnes.
Et krydstogt på et mindre skib er en hyggelig og nærværende oplevelse; små skibe har ofte en meget klassisk charme og indretning, og du har virkelig en fornemmelse af at være på vandet.
Har du tidligere været på krydstogt med de store, topmoderne oceangående skibe, vil du opleve, at komforten, mulighederne om bord, servicen og de gastronomiske oplevelser er på et andet niveau.
Man kan sige, at små skibe er mere primitive – eller at de har en anden charme. Der er under alle omstændigheder forskel på store og små krydstogtskibe, og klassificeringen (antallet af stjerner) følger derfor også skibets størrelse og type. Dvs. at du ikke kan forvente samme service eller kahytstørrelse på et 3-stjernet skib med plads til 30 passagerer, som på et 3-stjernet skib med plads til 2.000 passagerer.
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse.
Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem.
På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen.
På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord.
Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv.
USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen.
På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer.
Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost.
Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange.
Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen.
Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes.
Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.
Skibet sejler ikke om natten, men ligger ved kaj eller for svaj. Du bliver således ikke vugget i søvn af skibets duven. På den anden side kan du i de fleste havne gå til/fra borde, som du lyster, og dermed få mest muligt ud af de øer og byer vi besøger – også efter mørkets frembrud.
Skibet sejler ikke om natten, men ligger ved kaj eller for svaj. Du bliver således ikke vugget i søvn af skibets duven. På den anden side kan du i de fleste havne gå til/fra borde, som du lyster, og dermed få mest muligt ud af de øer og byer vi besøger – også efter mørkets frembrud.