Vi har opkaldt rejsen efter den internationale bestseller Vilde svaner, fordi denne enestående rundrejse ligesom bogen giver et godt overblik over det fantastiske kinesiske rige. Rejsen indledes med Beijings klassiske seværdigheder som Den Forbudte By, Den Kinesiske Mur og Den Himmelske Freds Plads.
Fra Beijing tager vi nattoget til den gamle kejserby Xian, hvor Kinas første kejser blev begravet med mere end 8.000 terrakottasoldater. Her ser vi også Kinas ældste moské og den 1300 år gamle Store Vildgås-pagode.
Herefter venter et fire dages krydstogt på Yangtze, hvor vi bl.a. sejler gennem De Tre Kløfter og ser den enorme dæmning. Eventyret rundes af i metropolen Shanghai, hvor der både er tid til shopping, sightseeing og et besøg på det verdensberømte Shanghai Museum.
Du kan supplere oplevelserne med en kulturpakke med tre aftenforestillinger inkl. middage.
Vi har opkaldt rejsen efter den internationale bestseller Vilde svaner, fordi denne enestående rundrejse ligesom bogen giver et godt overblik over det fantastiske kinesiske rige. Rejsen indledes med Beijings klassiske seværdigheder som Den Forbudte By, Den Kinesiske Mur og Den Himmelske Freds Plads.
Vi flyver fra København mod Kinas hovedstad, Beijing.
Dag 1
Afrejse fra København
Vi flyver fra København mod Kinas hovedstad, Beijing.
Beijing betyder ”den nordlige hovedstad”, og i mere end 500 år har byen været det politiske magtcentrum i det enorme kinesiske rige. Med 24 kilometer bymure og voldgrave havde den kvadratisk anlagte by allerede i 1400-tallet enorme dimensioner. Inden for bymurene lå Den Kejserlige By, og inde i den lå kernen, magtcentret Den Forbudte By. Med undtagelse af bymuren er det der alt sammen den dag i dag.
Efter ankomsten til Beijing tager vi hul på vores spændende udflugtsprogram, som begynder i Himlens Tempel. I fuldendt harmoni står det cirkelrunde tempel med sit skinnende blå tag. Højt hævet på en terrasse af marmor var dette uden tvivl de helt rette omgivelser, når en kejser skulle ofre til himlens guder. Vi nyder de sandwicher, som vores lokale guide har medbragt, inden turen går til vores centralt beliggende hotel.
Om aftenen nyder vi en god middag på en lokal restaurant.
Dag 2
Ankomst til Beijing. Himlens Tempel
Beijing betyder ”den nordlige hovedstad”, og i mere end 500 år har byen været det politiske magtcentrum i det enorme kinesiske rige. Med 24 kilometer bymure og voldgrave havde den kvadratisk anlagte by allerede i 1400-tallet enorme dimensioner. Inden for bymurene lå Den Kejserlige By, og inde i den lå kernen, magtcentret Den Forbudte By. Med undtagelse af bymuren er det der alt sammen den dag i dag.
Efter ankomsten til Beijing tager vi hul på vores spændende udflugtsprogram, som begynder i Himlens Tempel. I fuldendt harmoni står det cirkelrunde tempel med sit skinnende blå tag. Højt hævet på en terrasse af marmor var dette uden tvivl de helt rette omgivelser, når en kejser skulle ofre til himlens guder. Vi nyder de sandwicher, som vores lokale guide har medbragt, inden turen går til vores centralt beliggende hotel.
Om aftenen nyder vi en god middag på en lokal restaurant.
I dag besøger vi Den Kinesiske Mur. Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, samlede og videreudbyggede for over 2.000 år siden Den Kinesiske Mur ud af allerede eksisterende mursystemer. Muren har naturligvis ændret udseende gennem århundrederne. Oprindeligt var den blot en jordvold, men den endte som en rigtig befæstet mur med skydeskår og vagttårne. Muren skulle tjene som værn mod de vilde nomadestammer, der huserede nord for Kina, men den kom dog aldrig til at spille nogen større militær rolle.
På andre områder var Muren imidlertid ganske brugbar. Ved hjælp af et system af røgsignaler kunne man hurtigt sende beskeder og advarsler fra vagttårn til vagttårn. Hvor de vigtige karavaneveje krydsede Muren, fungerede den derudover som kontrolpost.
Der bliver på dagens tur god tid til at klatre op i nogle af vagttårnene og opleve historiens vingesus, inden vi atter vender næsen mod storbyen Beijing.
Undervejs gør vi også holdt ved en fabrik, hvor vi ser, hvordan man laver den berømte dekorationskunst cloisonné. Det er et tidskrævende stykke arbejde at belægge de mange vaser og fade med kobbertråd i fantastiske mønstre. Ikke mindst da de komplicerede mønstre senere skal dekoreres med overdådige farver, og det hele til sidst brændes og poleres.
Tilbage i hovedstaden kigger vi forbi Trommetårnet, hvorfra vi har en god udsigt over de berømte hutonger, som er traditionelle boligkvarterer bygget dengang, man stadig overholdt reglen om ikke at bygge højere end kejserpaladsets mure. Trommetårnet er fra 1420, og trommeslagene hjalp førhen byens borgere med at holde styr på tiden. Her findes ligeledes verdens største tromme, der har en diameter på 285 centimeter, vejer 625 kilo, og blev lavet til en trommekonkurrence i 1996. Vi begiver os ned ad de små, snævre gader i Beijing for at kigge nærmere på lokallivet i de få gamle hutonger, som fortsat er tilbage i byen.
Tilbage på hotellet er der om aftenen mulighed for at se, og ikke mindst høre den legendariske Pekingopera. Den må endelig ikke forveksles med almindelig opera! Pekingopera er nemlig en besynderlig blanding af sang, dans, mimik, tale og akrobatik. Egentlig er den gamle kinesiske betegnelse za-ju – blandet teater – ganske dækkende. I dag kalder man det på kinesisk slet og ret for jing-ju – hovedstadens teater.
(Pekingopera og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Dag 3
Beijing. Den Kinesiske Mur, cloisonné-fabrik, Trommetårnet, hutongerne og mulighed for middag og Pekingopera
I dag besøger vi Den Kinesiske Mur. Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, samlede og videreudbyggede for over 2.000 år siden Den Kinesiske Mur ud af allerede eksisterende mursystemer. Muren har naturligvis ændret udseende gennem århundrederne. Oprindeligt var den blot en jordvold, men den endte som en rigtig befæstet mur med skydeskår og vagttårne. Muren skulle tjene som værn mod de vilde nomadestammer, der huserede nord for Kina, men den kom dog aldrig til at spille nogen større militær rolle.
På andre områder var Muren imidlertid ganske brugbar. Ved hjælp af et system af røgsignaler kunne man hurtigt sende beskeder og advarsler fra vagttårn til vagttårn. Hvor de vigtige karavaneveje krydsede Muren, fungerede den derudover som kontrolpost.
Der bliver på dagens tur god tid til at klatre op i nogle af vagttårnene og opleve historiens vingesus, inden vi atter vender næsen mod storbyen Beijing.
Undervejs gør vi også holdt ved en fabrik, hvor vi ser, hvordan man laver den berømte dekorationskunst cloisonné. Det er et tidskrævende stykke arbejde at belægge de mange vaser og fade med kobbertråd i fantastiske mønstre. Ikke mindst da de komplicerede mønstre senere skal dekoreres med overdådige farver, og det hele til sidst brændes og poleres.
Tilbage i hovedstaden kigger vi forbi Trommetårnet, hvorfra vi har en god udsigt over de berømte hutonger, som er traditionelle boligkvarterer bygget dengang, man stadig overholdt reglen om ikke at bygge højere end kejserpaladsets mure. Trommetårnet er fra 1420, og trommeslagene hjalp førhen byens borgere med at holde styr på tiden. Her findes ligeledes verdens største tromme, der har en diameter på 285 centimeter, vejer 625 kilo, og blev lavet til en trommekonkurrence i 1996. Vi begiver os ned ad de små, snævre gader i Beijing for at kigge nærmere på lokallivet i de få gamle hutonger, som fortsat er tilbage i byen.
Tilbage på hotellet er der om aftenen mulighed for at se, og ikke mindst høre den legendariske Pekingopera. Den må endelig ikke forveksles med almindelig opera! Pekingopera er nemlig en besynderlig blanding af sang, dans, mimik, tale og akrobatik. Egentlig er den gamle kinesiske betegnelse za-ju – blandet teater – ganske dækkende. I dag kalder man det på kinesisk slet og ret for jing-ju – hovedstadens teater.
(Pekingopera og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Denne dags omfattende udflugter begynder på Den Himmelske Freds Plads, hvor vi oplever, hvordan kejsermagtens gamle symboler genbruges af den moderne kommunisme. De mange bygninger på og omkring pladsen, gamle såvel som nye, udstråler deres utvetydige budskab om uindskrænket magt.
Hvis der er tid, skal vi også ind og hilse på Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, der ligger balsameret og til skue i sin glaskiste i et stort mausoleum midt på pladsen. Vi er ikke de eneste besøgende; fra hele Kina strømmer folk til for at få et glimt af ”den store befrier”, der smed det sidste kejserdynasti på porten og grundlagde Den Kinesiske Folkerepublik. At han i stedet selv endte som det 20. århundredes kejser, synes kineserne at have fortrængt eller i hvert fald tilgivet ham.
Fra Den Himmelske Freds Plads fortsætter vi mod nord til det enorme kejserpalads, Den Forbudte By. Hvor paladsets dybrøde mure en gang var byens højeste, ligger de nu nærmest i skyggen af det voksende antal hoteller og finanscentre. Inde bag de tykke mure omgav Kinas skiftende kejsere sig med hele deres hof af eunukker, konkubiner og tjenestepiger, og beskyttet af kejserens livgarde havde det store palads nærmest karakter af en lille by. Selv om Den Forbudte By i dag kun overvåges af billetkontrollører, er det stadig ikke helt let at komme indenfor. Der er mange besøgende fra hele Kina, og trængslen er stor.
Lige nord for Den Forbudte By ligger den menneskeskabte bakketop Kulhøjen. Øverst oppe har vi en imponerende udsigt over hele Den Forbudte By.
Efter aftensmaden kører vi til Beijings banegård, hvor nattoget venter på at køre os til den gamle kejserby Xian. Rejsen foregår i førsteklasses sovevogn, en såkaldt soft sleeper – på dansk ”med blød seng”.
Dag 4
Beijing. Den Himmelske Freds Plads, Den Forbudte By, Kulhøjen og nattog til Xian
Denne dags omfattende udflugter begynder på Den Himmelske Freds Plads, hvor vi oplever, hvordan kejsermagtens gamle symboler genbruges af den moderne kommunisme. De mange bygninger på og omkring pladsen, gamle såvel som nye, udstråler deres utvetydige budskab om uindskrænket magt.
Hvis der er tid, skal vi også ind og hilse på Kinas kommunistiske landsfader, Mao Zedong, der ligger balsameret og til skue i sin glaskiste i et stort mausoleum midt på pladsen. Vi er ikke de eneste besøgende; fra hele Kina strømmer folk til for at få et glimt af ”den store befrier”, der smed det sidste kejserdynasti på porten og grundlagde Den Kinesiske Folkerepublik. At han i stedet selv endte som det 20. århundredes kejser, synes kineserne at have fortrængt eller i hvert fald tilgivet ham.
Fra Den Himmelske Freds Plads fortsætter vi mod nord til det enorme kejserpalads, Den Forbudte By. Hvor paladsets dybrøde mure en gang var byens højeste, ligger de nu nærmest i skyggen af det voksende antal hoteller og finanscentre. Inde bag de tykke mure omgav Kinas skiftende kejsere sig med hele deres hof af eunukker, konkubiner og tjenestepiger, og beskyttet af kejserens livgarde havde det store palads nærmest karakter af en lille by. Selv om Den Forbudte By i dag kun overvåges af billetkontrollører, er det stadig ikke helt let at komme indenfor. Der er mange besøgende fra hele Kina, og trængslen er stor.
Lige nord for Den Forbudte By ligger den menneskeskabte bakketop Kulhøjen. Øverst oppe har vi en imponerende udsigt over hele Den Forbudte By.
Efter aftensmaden kører vi til Beijings banegård, hvor nattoget venter på at køre os til den gamle kejserby Xian. Rejsen foregår i førsteklasses sovevogn, en såkaldt soft sleeper – på dansk ”med blød seng”.
Meget tidligt om morgenen begynder de skrattende højttalere i toget at udgyde nyheder, anekdoter og musik. Det fortsætter, indtil vi når Xian i den centrale Shaanxi-provins. Under Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi (regerede fra 221-210 f.Kr.), var området for første gang midtpunkt i det enorme kinesiske rige. Og under det blomstrende Tang-dynasti (618-907) blev byen igen hovedstad og dertil en af verdens største.
Fra banegården i Xian kører vi direkte til vores hotel, hvor vi spiser morgenmad og hvor der vil være mulighed for at slappe lidt af.
Vi starter vores oplevelser i Xian med en udflugt i Den Store Vildgås-pagode, der blev opført i år 652 og oprindelig husede en stor samling buddhistiske skrifter. Ad stejle trapper kravler vi op til pagodens top, hvorfra der er en fin udsigt over byens sydlige forstæder. I det fjerne kan vi måske også skimte Xians gamle bymur, der er Kinas ældste og bedst bevarede. Noget, vi ved selvsyn oplever, når vi om eftermiddagen besøger den sydlige byport og går en tur på muren.
Vi besøger også det muslimske kvarter, et af byens ældste kvarterer, hvor vi på en god spadseretur ser en af de ældste og største moskéer i Kina. Moskéen er bygget i år 742 under Tang-dynastiet og renoveret og udvidet flere gange, så den nu er på hele 13.000 m².
Om aftenen spiser vi en velsmagende og anderledes aftensmad på en muslimsk restaurant.
Dag 5
Ankomst til Xian. Den store Vildgås-pagode, bymuren og Den Store Moské
Meget tidligt om morgenen begynder de skrattende højttalere i toget at udgyde nyheder, anekdoter og musik. Det fortsætter, indtil vi når Xian i den centrale Shaanxi-provins. Under Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi (regerede fra 221-210 f.Kr.), var området for første gang midtpunkt i det enorme kinesiske rige. Og under det blomstrende Tang-dynasti (618-907) blev byen igen hovedstad og dertil en af verdens største.
Fra banegården i Xian kører vi direkte til vores hotel, hvor vi spiser morgenmad og hvor der vil være mulighed for at slappe lidt af.
Vi starter vores oplevelser i Xian med en udflugt i Den Store Vildgås-pagode, der blev opført i år 652 og oprindelig husede en stor samling buddhistiske skrifter. Ad stejle trapper kravler vi op til pagodens top, hvorfra der er en fin udsigt over byens sydlige forstæder. I det fjerne kan vi måske også skimte Xians gamle bymur, der er Kinas ældste og bedst bevarede. Noget, vi ved selvsyn oplever, når vi om eftermiddagen besøger den sydlige byport og går en tur på muren.
Vi besøger også det muslimske kvarter, et af byens ældste kvarterer, hvor vi på en god spadseretur ser en af de ældste og største moskéer i Kina. Moskéen er bygget i år 742 under Tang-dynastiet og renoveret og udvidet flere gange, så den nu er på hele 13.000 m².
Om aftenen spiser vi en velsmagende og anderledes aftensmad på en muslimsk restaurant.
I dag skal vi opleve en af turens absolutte højdepunkter, når vi besøger den berømte Terrakottahær. Det sensationelle fund blev gjort i 1974, da en bonde var ved at grave en dyb brønd under sommertørken. Pludselig begyndte mandshøje lersoldater at dukke op af jorden. Siden har arkæologerne fundet tusinder af figurer – og de graver stadig! De mange figurer udgør en hel hær af fodfolk, bueskytter, officerer og generaler. En hær, der blev skabt og gravet ned for at ledsage og beskytte Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, i dødsriget. Vi besøger ligeledes en fabrik, der har specialiseret sig i produktionen af terrakotta.
Efter at have set os mætte i dette imponerende område spiser vi en lokal frokost og fortsætter herfra til det unikke Guangren Tempel. Templet, som er det eneste af sin slags i Shaanxi-provinsen. Her kan man opleve de mange farverige tibetanske bannere og udforske de velbevarede haller fyldt med buddhistiske statuer og fresker, der afspejler den unikke tibetanske kultur.
Resten af eftermiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd, inden der om aftenen endnu engang er mulighed for at deltage i en kulturel aftenforestilling i det lokale teater. Her fører dygtige musikere og yndefulde dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, hvor dansene blev fremført ved hoffet.
(Tang-teater og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Dag 6
Xian. Terrakottahæren, det tibetanske Guangren Temple og mulighed for middag og Tang-teater
I dag skal vi opleve en af turens absolutte højdepunkter, når vi besøger den berømte Terrakottahær. Det sensationelle fund blev gjort i 1974, da en bonde var ved at grave en dyb brønd under sommertørken. Pludselig begyndte mandshøje lersoldater at dukke op af jorden. Siden har arkæologerne fundet tusinder af figurer – og de graver stadig! De mange figurer udgør en hel hær af fodfolk, bueskytter, officerer og generaler. En hær, der blev skabt og gravet ned for at ledsage og beskytte Kinas første kejser, Qin Shi Huangdi, i dødsriget. Vi besøger ligeledes en fabrik, der har specialiseret sig i produktionen af terrakotta.
Efter at have set os mætte i dette imponerende område spiser vi en lokal frokost og fortsætter herfra til det unikke Guangren Tempel. Templet, som er det eneste af sin slags i Shaanxi-provinsen. Her kan man opleve de mange farverige tibetanske bannere og udforske de velbevarede haller fyldt med buddhistiske statuer og fresker, der afspejler den unikke tibetanske kultur.
Resten af eftermiddagen er afsat til oplevelser på egen hånd, inden der om aftenen endnu engang er mulighed for at deltage i en kulturel aftenforestilling i det lokale teater. Her fører dygtige musikere og yndefulde dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, hvor dansene blev fremført ved hoffet.
(Tang-teater og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Tidligt om morgenen forlader vi Xian og flyver videre til bjergbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provins. Byen ligger højt oppe på et kileformet bjergparti, hvor Jialing-floden munder ud i Yangtze-floden. Livet i de stejle gader adskiller sig på et væsentligt punkt fra resten af Kina. Der er næsten ingen cykler! Der må nemlig lidt mere motorkraft til at køre i de bakkede gader, og byens motorcykel- og knallertfabrikker har kronede dage. Chongqing med opland er hjem for omkring 31 millioner mennesker.
Når vi har overstået formalia i lufthavnen, kører vi mod byens berømte zoologiske have, der rummer en af verdens største bestande af pandabjørne. Vi besøger også et lokalt tehus, hvor vi skal smage på den verdensberømte drik samt høre mere om produktionen. Vi spiser en lokal frokost i nærheden, inden vi kører mod det store Tre Kløfters Museum, som fortæller om Yangtze-floden og dens indflydelse på den kinesiske historie.
Efter nogle spændende oplevelser begiver vi os ned til floden, hvor vores dejlige skib, som skal bringer os ned af den smukke Yangtze-flod venter. Straks efter ombordstigning lægger vi fra kaj, og vores odyssé på den sagnomspundne flod begynder.
Dag 7
Xian – Chongqing. Zoologisk have, tehus, De Tre Kløfters Museum og ombordstigning på Yangtze-skibet
Tidligt om morgenen forlader vi Xian og flyver videre til bjergbyen Chongqing i den vestlige Sichuan-provins. Byen ligger højt oppe på et kileformet bjergparti, hvor Jialing-floden munder ud i Yangtze-floden. Livet i de stejle gader adskiller sig på et væsentligt punkt fra resten af Kina. Der er næsten ingen cykler! Der må nemlig lidt mere motorkraft til at køre i de bakkede gader, og byens motorcykel- og knallertfabrikker har kronede dage. Chongqing med opland er hjem for omkring 31 millioner mennesker.
Når vi har overstået formalia i lufthavnen, kører vi mod byens berømte zoologiske have, der rummer en af verdens største bestande af pandabjørne. Vi besøger også et lokalt tehus, hvor vi skal smage på den verdensberømte drik samt høre mere om produktionen. Vi spiser en lokal frokost i nærheden, inden vi kører mod det store Tre Kløfters Museum, som fortæller om Yangtze-floden og dens indflydelse på den kinesiske historie.
Efter nogle spændende oplevelser begiver vi os ned til floden, hvor vores dejlige skib, som skal bringer os ned af den smukke Yangtze-flod venter. Straks efter ombordstigning lægger vi fra kaj, og vores odyssé på den sagnomspundne flod begynder.
Dagens første stop gør vi ved spøgelsesbyen Fengdu. Herfra går turen videre i bus op til et berømt og naturskønt område, hvor vi ser en vigtig helligdom indenfor kinesisk taoisme, Jadekejseren, en lidt over 30 meter høj gul statue.
Området her vest for Ming-bjergene byder yderligere på mere end 200 taoistiske og buddhistiske skulpturer og helligdomme.
Afhængig af vejrforholdene og vandstanden i floden besøger vi alternativt den smukke røde pagode Shibaozhai. Denne 56 meter høje træpagode er bygget op ad en klippeside og talte oprindeligt kun ni etager, men i 1956 blev tre etager tilføjet.
I midten af pagoden findes en spiraltrappe, der kan tage en hele vejen op til toppen. Shibaozhai er et fornemt eksempel på klassisk kinesisk arkitektur, bygget uden brug af et eneste søm.
Udsigten fra øverste dæk på vores Yangtze-skib er uovertruffen, og måske er du heldig at se aber, der leger ved flodens bredder. Du kan også tilmelde dig forskellige aktiviteter om bord, såsom tai-chi-demonstrationer eller foredrag om traditionel kinesisk medicin – og så kan du lære at spille det kinesiske spil mah-jong.
Om aftenen er der, forudsat at der er tid til det (da det igen afhænger af vejrforhold og vandstand), mulighed for at overvære et aftenshow på land. Forestillingen bestilles og betales om bord på skibet.
Dag 8
Yangtze-floden. Jadekejseren eller Shibaozhai-pagoden og aktiviteter på skibet
Dagens første stop gør vi ved spøgelsesbyen Fengdu. Herfra går turen videre i bus op til et berømt og naturskønt område, hvor vi ser en vigtig helligdom indenfor kinesisk taoisme, Jadekejseren, en lidt over 30 meter høj gul statue.
Området her vest for Ming-bjergene byder yderligere på mere end 200 taoistiske og buddhistiske skulpturer og helligdomme.
Afhængig af vejrforholdene og vandstanden i floden besøger vi alternativt den smukke røde pagode Shibaozhai. Denne 56 meter høje træpagode er bygget op ad en klippeside og talte oprindeligt kun ni etager, men i 1956 blev tre etager tilføjet.
I midten af pagoden findes en spiraltrappe, der kan tage en hele vejen op til toppen. Shibaozhai er et fornemt eksempel på klassisk kinesisk arkitektur, bygget uden brug af et eneste søm.
Udsigten fra øverste dæk på vores Yangtze-skib er uovertruffen, og måske er du heldig at se aber, der leger ved flodens bredder. Du kan også tilmelde dig forskellige aktiviteter om bord, såsom tai-chi-demonstrationer eller foredrag om traditionel kinesisk medicin – og så kan du lære at spille det kinesiske spil mah-jong.
Om aftenen er der, forudsat at der er tid til det (da det igen afhænger af vejrforhold og vandstand), mulighed for at overvære et aftenshow på land. Forestillingen bestilles og betales om bord på skibet.
Vi starter dagen med at passere de to første og mest imponerende af De Tre Kløfter, som har gjort Yangtze-floden berømt verden over. Gennem årtusinder har floden skåret sig ned i det centrale Kinas imponerende bjergmassiver og skabt fantastiske klippeformationer, der hæver sig op i 900 meters højde på begge sider af floden. Og i netop dette område snævrer floden ind og skaber farlige hvirvelstrømme.
Passagen er mange steder uhyggeligt smal, og vandet presses frem med en så voldsom kraft, at kun meget erfarne søfolk – som vores – forstår at manøvrere igennem. Den sæsonmæssige forskel på vandstanden er visse steder op til 50 meter. Over for klippeformationen Gudindens Tinde ligger en af Yangtzes bifloder, Gudindefloden. Vi stiger om i mindre både og sejler cirka 15 kilometer op ad floden, som oprindelig ikke var meget større end en å.
Efter anlæggelsen af De Tre Kløfters Dæmning er vandstanden imidlertid steget med 70-100 meter afhængigt af sæsonen. Høje klipper tårner sig op på begge sider, og mange beskyttede dyrearter lever i området; bl.a. aber, bjerggeder, hjorte og vildsvin. Her vokser desuden urter, som bruges til traditionel medicin, og så er regionen også berømt for sin te, der ofte går under betegnelsen longevity tea eller mountain tea.
Efter at have nydt omgivelserne sejler vi tilbage til skibet.
Dag 9
Yangtze-floden. De Tre Kløfter og Gudindefloden
Vi starter dagen med at passere de to første og mest imponerende af De Tre Kløfter, som har gjort Yangtze-floden berømt verden over. Gennem årtusinder har floden skåret sig ned i det centrale Kinas imponerende bjergmassiver og skabt fantastiske klippeformationer, der hæver sig op i 900 meters højde på begge sider af floden. Og i netop dette område snævrer floden ind og skaber farlige hvirvelstrømme.
Passagen er mange steder uhyggeligt smal, og vandet presses frem med en så voldsom kraft, at kun meget erfarne søfolk – som vores – forstår at manøvrere igennem. Den sæsonmæssige forskel på vandstanden er visse steder op til 50 meter. Over for klippeformationen Gudindens Tinde ligger en af Yangtzes bifloder, Gudindefloden. Vi stiger om i mindre både og sejler cirka 15 kilometer op ad floden, som oprindelig ikke var meget større end en å.
Efter anlæggelsen af De Tre Kløfters Dæmning er vandstanden imidlertid steget med 70-100 meter afhængigt af sæsonen. Høje klipper tårner sig op på begge sider, og mange beskyttede dyrearter lever i området; bl.a. aber, bjerggeder, hjorte og vildsvin. Her vokser desuden urter, som bruges til traditionel medicin, og så er regionen også berømt for sin te, der ofte går under betegnelsen longevity tea eller mountain tea.
Efter at have nydt omgivelserne sejler vi tilbage til skibet.
Vi stopper ved den gigantiske dæmning ved Yangtze-floden. Dette er ikke alene verdens største dæmningsanlæg, men er også verdens største kraftværk. Den kinesiske regering kalder selv byggeriet for et større mesterværk end Den Kinesiske Mur.
Mere end én million kinesere er blevet tvangsflyttet til nyopførte byer, efter at vandstanden er hævet med over 100 meter. Vi får et helt fantastisk indblik i dimensionerne af dette projekt, når vi siger farvel til vores skib og stiger om bord i en specialdesignet båd.
Vi skal nu igennem verdens største sluse og skibselevator. Denne øvelse varer 40 minutter til en time og herefter besøger vi dæmningen helt tæt på.
Dernæst kører vi i bus til Yichang og stiger på eksprestoget til Shanghai, der tilbagelægger de over 1200 km på lige omkring otte timer. At køre med tog i Kina er den bedste måde at få landet ind under huden på, og denne gang kører vi om dagen, så vi rigtig kan få et indtryk af forskellen mellem land og by. Vi spiser aftensmad ombord på toget i form af medbragte madpakker.
Vi ankommer til Shanghai ud på aftenen og kører til vores hotel, hvor vi skal tilbringe de næste to nætter.
Dag 10
Yichang - Shanghai. De Tre Kløfters Dæmning og eksprestog til Shanghai
Vi stopper ved den gigantiske dæmning ved Yangtze-floden. Dette er ikke alene verdens største dæmningsanlæg, men er også verdens største kraftværk. Den kinesiske regering kalder selv byggeriet for et større mesterværk end Den Kinesiske Mur.
Mere end én million kinesere er blevet tvangsflyttet til nyopførte byer, efter at vandstanden er hævet med over 100 meter. Vi får et helt fantastisk indblik i dimensionerne af dette projekt, når vi siger farvel til vores skib og stiger om bord i en specialdesignet båd.
Vi skal nu igennem verdens største sluse og skibselevator. Denne øvelse varer 40 minutter til en time og herefter besøger vi dæmningen helt tæt på.
Dernæst kører vi i bus til Yichang og stiger på eksprestoget til Shanghai, der tilbagelægger de over 1200 km på lige omkring otte timer. At køre med tog i Kina er den bedste måde at få landet ind under huden på, og denne gang kører vi om dagen, så vi rigtig kan få et indtryk af forskellen mellem land og by. Vi spiser aftensmad ombord på toget i form af medbragte madpakker.
Vi ankommer til Shanghai ud på aftenen og kører til vores hotel, hvor vi skal tilbringe de næste to nætter.
Vi starter dagen med at køre til bydelen Pudong, der i 1993 blev omdannet til en særlig økonomisk zone, hvilket de mange skyskrabere også vidner om. Dette nye finans- og handelscentrum er siden vokset til en millionby med intentioner om at nå Hongkongs niveau. Vi skal op på 88. etage i den 421 meter høje Jin Mao-bygning, og udsigten herfra viser, at ordet metropol er et korrekt anvendt ord om Shanghai.
Shanghai er med sine næsten 23 millioner indbyggere en af Kinas største og tættest befolkede byer. Indtil 1949 var byen regeret af vesterlændinge og japanere. Derefter overtog de kinesiske kommunister magten, og de mange udlændinge blev smidt ud. Byens rige kinesere ligeså. I dag er kapitalen for alvor på vej tilbage til byen, og i dagens Shanghai findes Kinas største varehuse og mest moderne industrier. Et billede på det nye Kina.
Efter frokost kører vi til Shanghais gamle bydel, hvor vi besøger Yuyuan-basaren. Her er der mulighed for at indkøbe et hav af kinesiske produkter, fra kunst til souvenirs og eksotisk tilberedte retter. Bagved ligger det gamle kinesiske kvarter med de snævre handels- og beboelsesgader, der i disse år bliver fjernet. Det er absolut sidste udkald, hvis man vil se dette stykke Shanghai-historie.
Næste stop er Shanghais hovedstrøg, Nanjing Lu, hvor alle de fine internationale modehuse kæmper om opmærksomheden sammen med de fremstormende kinesiske brands. Den næsten en kilometer lange gågade syder af liv døgnet rundt, og her er der garanti for sjove og anderledes oplevelser.
Vi spadserer videre til Shanghai Museum, som har en imponerende samling af bronze, porcelæn, kalligrafi, malerier, tekstiler og skulpturer, og alting er overskueligt og pædagogisk præsenteret. Der er engelsk tekst sammen med den kinesiske ved de udstillede genstande, som repræsenterer det ypperste af kinesisk kunst og kunsthåndværk.
Museets boghandel er desuden et “must” for enhver, der er interesseret i kinesisk kunst, kunsthåndværk og arkitektur. Vi afslutter dagens program med et besøg i en lokal silkebutik, hvor vi ser, hvorledes produktionen og forarbejdningen af silke finder sted.
Resten af dagen er nu på egen hånd, medmindre du har købt udflugtspakken – så er dagens program nemlig endnu ikke slut! Vi kører til en af byens restauranter og spiser aftensmad, inden vi skal se en forestilling med Shanghais berømte akrobatiktrup.
(Akrobatikshow og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Dag 11
Shanghai. Jin Mao-bygningen, Yuyuan-basaren, Shanghai Museum, silkebutik og mulighed for middag og akrobatshow
Vi starter dagen med at køre til bydelen Pudong, der i 1993 blev omdannet til en særlig økonomisk zone, hvilket de mange skyskrabere også vidner om. Dette nye finans- og handelscentrum er siden vokset til en millionby med intentioner om at nå Hongkongs niveau. Vi skal op på 88. etage i den 421 meter høje Jin Mao-bygning, og udsigten herfra viser, at ordet metropol er et korrekt anvendt ord om Shanghai.
Shanghai er med sine næsten 23 millioner indbyggere en af Kinas største og tættest befolkede byer. Indtil 1949 var byen regeret af vesterlændinge og japanere. Derefter overtog de kinesiske kommunister magten, og de mange udlændinge blev smidt ud. Byens rige kinesere ligeså. I dag er kapitalen for alvor på vej tilbage til byen, og i dagens Shanghai findes Kinas største varehuse og mest moderne industrier. Et billede på det nye Kina.
Efter frokost kører vi til Shanghais gamle bydel, hvor vi besøger Yuyuan-basaren. Her er der mulighed for at indkøbe et hav af kinesiske produkter, fra kunst til souvenirs og eksotisk tilberedte retter. Bagved ligger det gamle kinesiske kvarter med de snævre handels- og beboelsesgader, der i disse år bliver fjernet. Det er absolut sidste udkald, hvis man vil se dette stykke Shanghai-historie.
Næste stop er Shanghais hovedstrøg, Nanjing Lu, hvor alle de fine internationale modehuse kæmper om opmærksomheden sammen med de fremstormende kinesiske brands. Den næsten en kilometer lange gågade syder af liv døgnet rundt, og her er der garanti for sjove og anderledes oplevelser.
Vi spadserer videre til Shanghai Museum, som har en imponerende samling af bronze, porcelæn, kalligrafi, malerier, tekstiler og skulpturer, og alting er overskueligt og pædagogisk præsenteret. Der er engelsk tekst sammen med den kinesiske ved de udstillede genstande, som repræsenterer det ypperste af kinesisk kunst og kunsthåndværk.
Museets boghandel er desuden et “must” for enhver, der er interesseret i kinesisk kunst, kunsthåndværk og arkitektur. Vi afslutter dagens program med et besøg i en lokal silkebutik, hvor vi ser, hvorledes produktionen og forarbejdningen af silke finder sted.
Resten af dagen er nu på egen hånd, medmindre du har købt udflugtspakken – så er dagens program nemlig endnu ikke slut! Vi kører til en af byens restauranter og spiser aftensmad, inden vi skal se en forestilling med Shanghais berømte akrobatiktrup.
(Akrobatikshow og aftensmad er ikke inkluderet i rejsens pris, men er en del af kulturpakken, som kan købes separat).
Denne dag er afsat til, at man selv kan gå på opdagelse i Shanghai. Og her i Kinas ypperste finans- og kulturby er der masser at tage sig til! Gallerier, museer, caféer og restauranter er med gavmild hånd spredt ud over byen, og frem for alt er Shanghai det helt store shoppeparadis.
Du kan også tage en sejltur på Huang Pu-floden, hvor man kan få et godt indblik i den hurtigt voksende kinesiske storby
Om aftenen mødes vi til en afskedsmiddag.
Dag 12
Shanghai. Tid på egen hånd og afskedsmiddag
Denne dag er afsat til, at man selv kan gå på opdagelse i Shanghai. Og her i Kinas ypperste finans- og kulturby er der masser at tage sig til! Gallerier, museer, caféer og restauranter er med gavmild hånd spredt ud over byen, og frem for alt er Shanghai det helt store shoppeparadis.
Du kan også tage en sejltur på Huang Pu-floden, hvor man kan få et godt indblik i den hurtigt voksende kinesiske storby
Om aftenen mødes vi til en afskedsmiddag.
Vi flyver via Beijing hjem og lander i København i løbet af eftermiddagen.
Dag 13
Shanghai – København. Hjemrejse
Vi flyver via Beijing hjem og lander i København i løbet af eftermiddagen.
I 2019 fejrede Victoria Cruise Lines 25 års jubilæum for sin første sejlads. Rederiet har siden 1993 fragtet over to millioner tilfredse passagerer op og ned af Yangtze. Victorias flåde omfatter idag hele 8 skiber, som varierer i størrelse fra 192 til 378 passagerer. Alle skibe er naturligvis er bygget efter internationale maritime standarder.
Hver dag bydes der på forskellige aktiviteter ombord på skibet. Blandt fornøjelserne i dagtimerne: informative foredrag, Tai Chi samt lektioner i kinesisk, kalligrafi, mahjong og meget andet. Om aftenen i den elegante Yangtze Club kan gæsterne nyde farverige kulturelle præsentationer, traditionelle modeshows og lyden af autentisk kinesisk musik.
Alle kahytter har egen altan og badeværelse med badekar og bruser
Alle skibe er fuldt airconditionerede
Læs mere om Victoria Cruises under praktiske oplysninger
Victoria Cruise Lines blev etableret i New York City i 1993 og er det eneste amerikansk-administrerede krydstogtselskab på Yangtze-floden
For interesserede er der mulighed for at deltage i tre kulturarrangementer af høj international klasse. I Beijing skal vi opleve den lokale opera, som er en besynderlig blanding af sang, dans, mimik, tale og akrobatik. I Xian stifter vi bekendtskab med Tang teater, hvor dygtige musikere og yndefulde dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, hvor dansene blev fremført ved hoffet. Afslutningsvis er der mulighed for at opleve den verdenskendte kinesiske akrobatik i storbyen Shanghai.
Vi starter alle aftener med at spise en god middag på en lokal restaurant.
Dag 3: Aftensmad og Pekingopera
Dag 6: Aftensmad og Tangteater i Xian
Dag 11: Aftensmad og akrobatik i Shanghai
Prisen indeholder
(Tilkøbsudflugterne gennemføres ved min. 15 deltagere)
For interesserede er der mulighed for at deltage i tre kulturarrangementer af høj international klasse. I Beijing skal vi opleve den lokale opera, som er en besynderlig blanding af sang, dans, mimik, tale og akrobatik. I Xian stifter vi bekendtskab med Tang teater, hvor dygtige musikere og yndefulde dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, hvor dansene blev fremført ved hoffet. Afslutningsvis er der mulighed for at opleve den verdenskendte kinesiske akrobatik i storbyen Shanghai.
Vi starter alle aftener med at spise en god middag på en lokal restaurant.
Dag 3: Aftensmad og Pekingopera
Dag 6: Aftensmad og Tangteater i Xian
Dag 11: Aftensmad og akrobatik i Shanghai
Prisen indeholder
(Tilkøbsudflugterne gennemføres ved min. 15 deltagere)
For interesserede er der mulighed for at deltage i tre kulturarrangementer af høj international klasse. I Beijing skal vi opleve den lokale opera, som er en besynderlig blanding af sang, dans, mimik, tale og akrobatik. I Xian stifter vi bekendtskab med Tang teater, hvor dygtige musikere og yndefulde dansere arven videre fra tiden under Tang-dynastiet, hvor dansene blev fremført ved hoffet. Afslutningsvis er der mulighed for at opleve den verdenskendte kinesiske akrobatik i storbyen Shanghai.
Vi starter alle aftener med at spise en god middag på en lokal restaurant.
Dag 3: Aftensmad og Pekingopera
Dag 6: Aftensmad og Tangteater i Xian
Dag 11: Aftensmad og akrobatik i Shanghai
Prisen indeholder
(Tilkøbsudflugterne gennemføres ved min. 15 deltagere)
Dansk
Ja
Nej
Yuan Renminbi
Dansk
Ja
Nej
Yuan Renminbi
Yangtze-krydstogtet er med det anerkendte amerikanske rederi Victoria Cruise.
Alle kahytter er udvendige med eget bad, toilet og telefon. Om bord er der mulighed for at gå på internettet og at sende fax, men bemærk at internetforbindelsen er meget langsom og kun egnet til at sende korte beskeder. Strøm er 220 V.
Skibene er blevet konstrueret efter forholdene på floden Yangtze og bærer den typiske stjerne-kategorisering, som de fleste lande benytter sig af. Dog kan man på ingen måde sammenligne bådene på Yangtze med konventionelle krydstogtskibe eller sidestille det med højeste europæiske målestok. Kahytterne bliver anvist af rederiet.
Udflugter kan afhængig af vandstand eller af sikkerhedsmæssige grunde aflyses eller ændres. Dette ligger uden for vores indflydelse, og beslutningen tages ene og alene af skibets kaptajn.
Vi anbefaler almindelig og bekvem påklædning om bord på skibet. Til kaptajnens cocktailparty og afskedsmiddag anbefales det, at herrerne bærer skjorte og damerne kjole eller anden selskabelig påklædning.
Køkkenet er det typiske kinesiske køkken. Dog kan menuen ændre sig i forhold til de forskellige provinsers madstil. Morgenmaden er vestlig.
Man kvitterer for det, man køber om bord af drikkevarer og service. Der afregnes samlet aftenen før afrejse. Der kan betales med yuan (RMB). Der kan veksles US Dollars eller euro i vekselkontoret om bord, men ikke større beløb. Desuden kan der afregnes med følgende kreditkort: Visa, Master Card og American Express Card.
Der må ikke ryges indendørs. Rygning er kun tilladt udendørs.
Der er vasketøjsservice, bibliotek, souvenirbutik, frisør, massør og træningslokale.
Der bliver lagt en konvolut i hver kahyt på afrejsedagen, hvor man samlet kan give drikkepenge til besætningen.
Niveauet svarer til USD 10 per dag per person.
Alle måltider på Yangtze-båden er inkluderet, fra middag på ankomstdagen til morgenmad den sidste dag. Vand, sodavand, juice og te er inkluderet til måltiderne. Øvrige drikkevarer skal man selv købe.
I forbindelse med byggeriet af den store dæmning sker det, at de kinesiske myndigheder, uden at varsle Albatros Travel på forhånd, lukker for sejlads gennem sluserne. Vi tager derfor forbehold for ændringer i selve sejlruten, da disse ændringer er uden for Albatros Travel’s indflydelse. Under alle omstændigheder vil der være udflugt til det store dæmningsprojekt.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Til tider lukkes seværdigheder under officielle besøg og kongresser. I sådanne tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Kina: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/kina
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Albatros Travel kan nu hjælpe med at lave gruppevisum til Kina. Senest 60 dage før afrejse skal Albatros Travel have modtaget en kopi af dit pas samt et pasfoto.
Læs mere om visumproceduren her www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/kina/visum
Rejsen foregår i førsteklasses sovevogn med fire senge pr kupe.
Der er fællestoiletter på gangen i hver togvogn, samt restaurationsvogn i de fleste toge.
Ønsker man ikke at dele togkupe med andre rejsende er der mulighed for at requeste fly og ekstra overnatning i Xian. Forvent en pris på ca. 2.500,- pr mand.
Da der er tale om en request kan prisen og tilgængelighed ikke garanteres på forhånd
Det er ikke muligt at opkøbe ekstra sengepladser ombord på toget, så man på den måde kan få privat kupe.
Yangtze-krydstogtet er med det anerkendte amerikanske rederi Victoria Cruise.
Alle kahytter er udvendige med eget bad, toilet og telefon. Om bord er der mulighed for at gå på internettet og at sende fax, men bemærk at internetforbindelsen er meget langsom og kun egnet til at sende korte beskeder. Strøm er 220 V.
Skibene er blevet konstrueret efter forholdene på floden Yangtze og bærer den typiske stjerne-kategorisering, som de fleste lande benytter sig af. Dog kan man på ingen måde sammenligne bådene på Yangtze med konventionelle krydstogtskibe eller sidestille det med højeste europæiske målestok. Kahytterne bliver anvist af rederiet.
Udflugter kan afhængig af vandstand eller af sikkerhedsmæssige grunde aflyses eller ændres. Dette ligger uden for vores indflydelse, og beslutningen tages ene og alene af skibets kaptajn.
Vi anbefaler almindelig og bekvem påklædning om bord på skibet. Til kaptajnens cocktailparty og afskedsmiddag anbefales det, at herrerne bærer skjorte og damerne kjole eller anden selskabelig påklædning.
Køkkenet er det typiske kinesiske køkken. Dog kan menuen ændre sig i forhold til de forskellige provinsers madstil. Morgenmaden er vestlig.
Man kvitterer for det, man køber om bord af drikkevarer og service. Der afregnes samlet aftenen før afrejse. Der kan betales med yuan (RMB). Der kan veksles US Dollars eller euro i vekselkontoret om bord, men ikke større beløb. Desuden kan der afregnes med følgende kreditkort: Visa, Master Card og American Express Card.
Der må ikke ryges indendørs. Rygning er kun tilladt udendørs.
Der er vasketøjsservice, bibliotek, souvenirbutik, frisør, massør og træningslokale.
Der bliver lagt en konvolut i hver kahyt på afrejsedagen, hvor man samlet kan give drikkepenge til besætningen.
Niveauet svarer til USD 10 per dag per person.
Alle måltider på Yangtze-båden er inkluderet, fra middag på ankomstdagen til morgenmad den sidste dag. Vand, sodavand, juice og te er inkluderet til måltiderne. Øvrige drikkevarer skal man selv købe.
I forbindelse med byggeriet af den store dæmning sker det, at de kinesiske myndigheder, uden at varsle Albatros Travel på forhånd, lukker for sejlads gennem sluserne. Vi tager derfor forbehold for ændringer i selve sejlruten, da disse ændringer er uden for Albatros Travel’s indflydelse. Under alle omstændigheder vil der være udflugt til det store dæmningsprojekt.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Til tider lukkes seværdigheder under officielle besøg og kongresser. I sådanne tilfælde vil vi forsøge at finde et passende alternativ.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Kina: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/kina
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Albatros Travel kan nu hjælpe med at lave gruppevisum til Kina. Senest 60 dage før afrejse skal Albatros Travel have modtaget en kopi af dit pas samt et pasfoto.
Læs mere om visumproceduren her www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/kina/visum
Rejsen foregår i førsteklasses sovevogn med fire senge pr kupe.
Der er fællestoiletter på gangen i hver togvogn, samt restaurationsvogn i de fleste toge.
Ønsker man ikke at dele togkupe med andre rejsende er der mulighed for at requeste fly og ekstra overnatning i Xian. Forvent en pris på ca. 2.500,- pr mand.
Da der er tale om en request kan prisen og tilgængelighed ikke garanteres på forhånd
Det er ikke muligt at opkøbe ekstra sengepladser ombord på toget, så man på den måde kan få privat kupe.
På rejsen har vi indlagt enkelte besøg på små virksomheder og kooperativer, som producerer nogle af de ting, som er karakteristisk for Kina: Cloisonné, keramik, silke og te. Der vil naturligvis være mulighed for indkøb på disse stop.
På rejsen har vi indlagt enkelte besøg på små virksomheder og kooperativer, som producerer nogle af de ting, som er karakteristisk for Kina: Cloisonné, keramik, silke og te. Der vil naturligvis være mulighed for indkøb på disse stop.
Opgraderinger er på forespørgsel og kan ikke garanteres.
* Ekstra servicepakke inkluderer