Glæd dig til at opleve Englands mest maleriske hjørne, hvor du kan se dramatiske kystlinjer, landsbyidyl og store kulturskatte.
Rejsen begynder i historiske Winchester, hvor vi foruden den smukke katedral fra 1079 finder det mest kendte riddersymbol af alle – kong Arthurs runde bord.
Herfra går turen videre til Cornwall, Devon og Dorset, hvor landskabet er lige så smukt som det er myteomspundet: Legenden om kong Arthur, Baskervilles hund og Sherlock Holmes på den tågefyldte Dartmoorhede, og Agatha Christies berømte detektivhistorier vækkes nemt til live her.
Vi besøger desuden en æbleciderproducent og det imponerende Eden Project – og mon ikke der også bliver tid til at hyggeligt pubbesøg eller to?
På rejsen ser vi den ene fine kysstrækning efter den anden, kommer forbi Lands' End – det allervestligste punkt i England – spejder ud over den spektakulære tidevandsø St. Michael’s Mount og endelig aflægger vi klassiske feriebyer som elegante St. Ives, herlige Bournemouth og romernes Bath en visit.
Glæd dig til at opleve Englands mest maleriske hjørne, hvor du kan se dramatiske kystlinjer, landsbyidyl og store kulturskatte.
Vi flyver fra København og ankommer til London om morgenen. Herfra kører vi til byen Winchester, der ligger ved floden Itchen, i grevskabet Hampshire.
Vi er taget til Winchester for at besøge The Great Hall, som er den sidste eksisterende del af Winchester Castle, og her møder vi for første gang på turen Kong Arthur, der ifølge legenderne var en mægtig hærfører. Kong Arthur standsede en invasion af blodtørstige angelsaksere mod England sidst i 400-tallet, og bliver senere omtalt som Englands første konge og den største hersker i landet.
Årsagen til hans uovervindelighed er knyttet til hans store sværd, Excalibur, om hvilket det meget dramatisk fortælles: ”Så stor var hans vrede, at når han trak sværdet, sås flammer af ild, som fra dragers munde, og så frygtelig var han, at ingen udholdt at se på ham”.
Beretningen om Arthurs eventyrlige liv kendes fra forskellige keltiske kilder helt tilbage til 500-tallet, og han omtales i middelalderen i flere latinske tekster, hvoraf Historia Regum Britanniae fra 1100-tallet er særlig vigtig. Til Arthurlegenden hører også kongeslottet Camelot med det berømte runde bord, som hans riddere samledes om, før de brød op til kamp.
Og det er netop dette bord, vi skal se i Winchester. Bordet er dog fra det 14. århundrede og eksisterede ikke på kong Arthurs tid, og det blev først bemalet i starten af 1500-tallet for Kong Henrik den 8., men historierne og legenderne om Kong Arthur stikker så dybt, at fakta ikke betyder det store.
Byen er også kendt for den smukke katedral, hvor den engelske forfatterinde Jane Austen ligger begravet. Den talentfulde forfatter døde ung som 41-årig i sin søster Casandras arme i sin bolig på College Street tæt ved katedralen. Den imponerende katedral er fra 1079 og skulle med 169 meter blive verdens længste katedral. Den er et minde om byens vigtighed inden for handel under middelalderen, hvor byen var hovedstad i det angelsaksiske grevskab Wessex. Katedralens historie har også et dansk islæt. Knoglerne tilhørende Knud den Store, søn af Svend Tveskæg, ligger nemlig i en kiste, som man kan se. Der bliver mulighed for på egen hånd at besøge den smukke katedral eller gå en tur i den dejlige by.
Ud på eftermiddagen sætter vi kurs mod Bournemouth, som er kendt for at have Englands bedste klima og nogle fantastiske strande. Men Bournemouth frister også med gode shoppingmuligheder – hvad enten man er til traditionelle engelske high street-kæder eller mere eksklusive butikker. Bournemouth tiltrækker hvert år mere end 5,5 millioner besøgende, og med de svajende palmetræer langs kystvejene og de mange restauranter og barer emmer byen da også af feriestemning.
Middag er på egen hånd i Bournemouth og for dem der har lyst, kan man tage med rejselederen på en lille uformel vandring i området og eventuelt slutte af med at spise middag på en af områdets populære pubber.
(Dagens kørsel 160 km, køretid ca. 2:50 t.)
Dag 1
København – London. Winchester og Bournemouth
Vi flyver fra København og ankommer til London om morgenen. Herfra kører vi til byen Winchester, der ligger ved floden Itchen, i grevskabet Hampshire.
Vi er taget til Winchester for at besøge The Great Hall, som er den sidste eksisterende del af Winchester Castle, og her møder vi for første gang på turen Kong Arthur, der ifølge legenderne var en mægtig hærfører. Kong Arthur standsede en invasion af blodtørstige angelsaksere mod England sidst i 400-tallet, og bliver senere omtalt som Englands første konge og den største hersker i landet.
Årsagen til hans uovervindelighed er knyttet til hans store sværd, Excalibur, om hvilket det meget dramatisk fortælles: ”Så stor var hans vrede, at når han trak sværdet, sås flammer af ild, som fra dragers munde, og så frygtelig var han, at ingen udholdt at se på ham”.
Beretningen om Arthurs eventyrlige liv kendes fra forskellige keltiske kilder helt tilbage til 500-tallet, og han omtales i middelalderen i flere latinske tekster, hvoraf Historia Regum Britanniae fra 1100-tallet er særlig vigtig. Til Arthurlegenden hører også kongeslottet Camelot med det berømte runde bord, som hans riddere samledes om, før de brød op til kamp.
Og det er netop dette bord, vi skal se i Winchester. Bordet er dog fra det 14. århundrede og eksisterede ikke på kong Arthurs tid, og det blev først bemalet i starten af 1500-tallet for Kong Henrik den 8., men historierne og legenderne om Kong Arthur stikker så dybt, at fakta ikke betyder det store.
Byen er også kendt for den smukke katedral, hvor den engelske forfatterinde Jane Austen ligger begravet. Den talentfulde forfatter døde ung som 41-årig i sin søster Casandras arme i sin bolig på College Street tæt ved katedralen. Den imponerende katedral er fra 1079 og skulle med 169 meter blive verdens længste katedral. Den er et minde om byens vigtighed inden for handel under middelalderen, hvor byen var hovedstad i det angelsaksiske grevskab Wessex. Katedralens historie har også et dansk islæt. Knoglerne tilhørende Knud den Store, søn af Svend Tveskæg, ligger nemlig i en kiste, som man kan se. Der bliver mulighed for på egen hånd at besøge den smukke katedral eller gå en tur i den dejlige by.
Ud på eftermiddagen sætter vi kurs mod Bournemouth, som er kendt for at have Englands bedste klima og nogle fantastiske strande. Men Bournemouth frister også med gode shoppingmuligheder – hvad enten man er til traditionelle engelske high street-kæder eller mere eksklusive butikker. Bournemouth tiltrækker hvert år mere end 5,5 millioner besøgende, og med de svajende palmetræer langs kystvejene og de mange restauranter og barer emmer byen da også af feriestemning.
Middag er på egen hånd i Bournemouth og for dem der har lyst, kan man tage med rejselederen på en lille uformel vandring i området og eventuelt slutte af med at spise middag på en af områdets populære pubber.
(Dagens kørsel 160 km, køretid ca. 2:50 t.)
Fra morgenstunden kører vi til den lille kystby Lyme Regis i grevskabet Dorset, som ligger ved den såkaldte “Jurassic Coast”, en 155 km lang kyststrækning, der af UNESCO er udnævnt som verdensarv grundet de mange spændende fund fra specielt juratiden (200-145 mio. år siden). Langs kysten kan vi se de forskellige klippelag, en tidskapsel der afslører 185 millioner års historie gennem trias-, jura- og kridttiden, og på vores gåtur langs stranden kan vi være heldige at finde spændende forsteninger. Det er tilladt at tage løse fund med hjem. Området er ikke kun et eldorado for fossilsamlere, men for alle, og man kan næsten ikke undgå at opdage fossiler i de forskellige lag. Man føler sig tæt på historien, når man ser de måske 180 millioner år gamle forsteninger.
Efter vores stop i Lyme Regis sætter vi kursen mod grevskabet Devon og bevæger os ind på Dartmoor-heden. Fans af Sherlock Holmes genkender måske navnet, da forfatteren Sir Arthur Conan Doyle efter at have været på lange vandringer i området, genoplivede den ellers afdøde karakter Sherlock Holmes i bogen ”Baskervilles Hund”. Områdets historier og dramatiske landskab med tørvemoser, ensomme huse og tætte tåge dannede en god baggrund for historien.
Vi starter med et stop i den lille by Tavistock, og måske bliver der tid til at kigge ind på det hyggelige overdækkede Pannier Market og få en lille bid frokost, inden vi kører gennem det store hedelandskab, der med sine 954 km2 er næsten dobbelt så stort som Bornholm.
Det smukke og afvekslende landskab kan på en tåget dag virke både dramatisk og fascinerende. Vejret er omskifteligt, og tåge kan på en time skifte til sol fra en smuk blå himmel. Ude på heden ser vi ofte de vilde Dartmoor-ponyer. De stærke og udholdende ponyer har været kendt i over tusinde år og er som hedeboerne tilpasset det barske klima. Gennem tiderne har de små arbejdsomme heste været brugt på gårdene og i minerne, hvor man udvandt tin fra områdets granit. Da minerne blev lukket, slap man flertallet af ponyerne ud, og i dag ses de vandrende frit omkring i området.
Heden rummer nogle af de største fund fra bronzealderen. Det var nemlig her, i det lune og dengang træbevoksede område, at de første jærgersamfund blev bofaste. På vores tur rundt i landskabet finder vi spor fra historiens gang på heden – fra oldtiden finder vi formationer af udhuggede ”menhirs”, bautastene, og fra vores egen tid ser vi spor af de gamle nedlagte tinminer. Området fascinerer med de mange spændende vyer, der passerer forbi os, når vi kører gennem hedelandskabet.
Det øde landområde var det perfekte sted til at opføre et mere særegent byggeri, nemlig det berygtede fængsel, Dartmoor Prison. Fængslet blev opført i 1806 til krigsfanger fra napoelonskrigene mellem Frankrig og England, og hurtigt blev det fyldt op med 6.000 krigsfanger. Da englænderne i 1812 deltog i den såkaldte britisk-amerikanske krig, fik over 6.000 amerikanke soldater også et ophold på heden. I nyere tid har kriminelle med så imponerende øgenavne som ”Øksemanden” og ”Syrebads-massemorderen” haft længere ophold netop her. Fængslet fungerer den dag i dag, men bruges til mindre dramatiske forseelser end tidligere.
Vi fortsætter til Two Bridges, som i 1700-tallet var kendt for sit kartoffelmarked, og vi passerer den smukke bro, som leder over West Dart-river. Herfra kører vi videre ind gennem Dartmoor, og kommer ud på den anden side og møder kysten ved bugten Torbay, hvor vi skal bo de næste to nætter.
(Dagens kørsel 270 km, køretid ca. 4:30 t.)
Dag 2
Bournemouth – Jurassic Coast – Lyme Regis – Dartmoor – Torbay
Fra morgenstunden kører vi til den lille kystby Lyme Regis i grevskabet Dorset, som ligger ved den såkaldte “Jurassic Coast”, en 155 km lang kyststrækning, der af UNESCO er udnævnt som verdensarv grundet de mange spændende fund fra specielt juratiden (200-145 mio. år siden). Langs kysten kan vi se de forskellige klippelag, en tidskapsel der afslører 185 millioner års historie gennem trias-, jura- og kridttiden, og på vores gåtur langs stranden kan vi være heldige at finde spændende forsteninger. Det er tilladt at tage løse fund med hjem. Området er ikke kun et eldorado for fossilsamlere, men for alle, og man kan næsten ikke undgå at opdage fossiler i de forskellige lag. Man føler sig tæt på historien, når man ser de måske 180 millioner år gamle forsteninger.
Efter vores stop i Lyme Regis sætter vi kursen mod grevskabet Devon og bevæger os ind på Dartmoor-heden. Fans af Sherlock Holmes genkender måske navnet, da forfatteren Sir Arthur Conan Doyle efter at have været på lange vandringer i området, genoplivede den ellers afdøde karakter Sherlock Holmes i bogen ”Baskervilles Hund”. Områdets historier og dramatiske landskab med tørvemoser, ensomme huse og tætte tåge dannede en god baggrund for historien.
Vi starter med et stop i den lille by Tavistock, og måske bliver der tid til at kigge ind på det hyggelige overdækkede Pannier Market og få en lille bid frokost, inden vi kører gennem det store hedelandskab, der med sine 954 km2 er næsten dobbelt så stort som Bornholm.
Det smukke og afvekslende landskab kan på en tåget dag virke både dramatisk og fascinerende. Vejret er omskifteligt, og tåge kan på en time skifte til sol fra en smuk blå himmel. Ude på heden ser vi ofte de vilde Dartmoor-ponyer. De stærke og udholdende ponyer har været kendt i over tusinde år og er som hedeboerne tilpasset det barske klima. Gennem tiderne har de små arbejdsomme heste været brugt på gårdene og i minerne, hvor man udvandt tin fra områdets granit. Da minerne blev lukket, slap man flertallet af ponyerne ud, og i dag ses de vandrende frit omkring i området.
Heden rummer nogle af de største fund fra bronzealderen. Det var nemlig her, i det lune og dengang træbevoksede område, at de første jærgersamfund blev bofaste. På vores tur rundt i landskabet finder vi spor fra historiens gang på heden – fra oldtiden finder vi formationer af udhuggede ”menhirs”, bautastene, og fra vores egen tid ser vi spor af de gamle nedlagte tinminer. Området fascinerer med de mange spændende vyer, der passerer forbi os, når vi kører gennem hedelandskabet.
Det øde landområde var det perfekte sted til at opføre et mere særegent byggeri, nemlig det berygtede fængsel, Dartmoor Prison. Fængslet blev opført i 1806 til krigsfanger fra napoelonskrigene mellem Frankrig og England, og hurtigt blev det fyldt op med 6.000 krigsfanger. Da englænderne i 1812 deltog i den såkaldte britisk-amerikanske krig, fik over 6.000 amerikanke soldater også et ophold på heden. I nyere tid har kriminelle med så imponerende øgenavne som ”Øksemanden” og ”Syrebads-massemorderen” haft længere ophold netop her. Fængslet fungerer den dag i dag, men bruges til mindre dramatiske forseelser end tidligere.
Vi fortsætter til Two Bridges, som i 1700-tallet var kendt for sit kartoffelmarked, og vi passerer den smukke bro, som leder over West Dart-river. Herfra kører vi videre ind gennem Dartmoor, og kommer ud på den anden side og møder kysten ved bugten Torbay, hvor vi skal bo de næste to nætter.
(Dagens kørsel 270 km, køretid ca. 4:30 t.)
I dag står dagen på røg og damp. Vi skal nemlig fragte os med damptog fra Paington til Kingswear. Her kører Dartmouth Steam Railway med deres imponerende damplokomotiver. Vi stiger ombord på de renoverede passagervogne og kører i adstadigt tempo gennem landskabet. Vi passerer pastelfarvede småbyer, imponerende broer og grønne enge med udsigt over havet. Efter en halv times togtur møder vi igen floden Dart, som efter sit løb gennem Dartmoor-heden løber ud i havet ved Dartmouth. En lille færge sender os over på den anden bred, hvor vi stiger ombord på en af de hyggelige turbåde, der sejler os en flot tur rundt ved udmundingen af floden og senere op ad Dart River til den lille by Totnes. Vi passerer blandt andet Britannia Royal Naval College og Greenway House, som var Agatha Christies sommerresidens i næsten 40 år, og som den opmærksomme læser kan genkende fra en af hendes kriminalromaner. På sejlturen skal vi også holde øje med dyrelivet. Her kan vi nemlig være heldige at spotte alt fra delfiner og sæler til hejrer og isfugle, hvis vi er hurtige nok.
Vi fortsætter vores eventyr ved Den Engelske Riviera, som ikke har fået sit navn ud af den blå luft. Vi er tilbage ud på eftermiddagen, og der bliver en stund til at nyde livet og slappe af inden dagens middag på hotellet.
(Dagens kørsel 30 km, køretid ca. 1 t.)
Dag 3
Damptog – Sejltur ved Agatha Christies Dartmouth
I dag står dagen på røg og damp. Vi skal nemlig fragte os med damptog fra Paington til Kingswear. Her kører Dartmouth Steam Railway med deres imponerende damplokomotiver. Vi stiger ombord på de renoverede passagervogne og kører i adstadigt tempo gennem landskabet. Vi passerer pastelfarvede småbyer, imponerende broer og grønne enge med udsigt over havet. Efter en halv times togtur møder vi igen floden Dart, som efter sit løb gennem Dartmoor-heden løber ud i havet ved Dartmouth. En lille færge sender os over på den anden bred, hvor vi stiger ombord på en af de hyggelige turbåde, der sejler os en flot tur rundt ved udmundingen af floden og senere op ad Dart River til den lille by Totnes. Vi passerer blandt andet Britannia Royal Naval College og Greenway House, som var Agatha Christies sommerresidens i næsten 40 år, og som den opmærksomme læser kan genkende fra en af hendes kriminalromaner. På sejlturen skal vi også holde øje med dyrelivet. Her kan vi nemlig være heldige at spotte alt fra delfiner og sæler til hejrer og isfugle, hvis vi er hurtige nok.
Vi fortsætter vores eventyr ved Den Engelske Riviera, som ikke har fået sit navn ud af den blå luft. Vi er tilbage ud på eftermiddagen, og der bliver en stund til at nyde livet og slappe af inden dagens middag på hotellet.
(Dagens kørsel 30 km, køretid ca. 1 t.)
Vi lægger den smukke Torbay-bugt bag os og begiver os langt vestpå til Penzance Bay og den lille søvnige kystby Marazion. Herfra kigger vi ud over tidevandsøen St. Michael’s Mount, der ligger nærmest som et fatamorgana og rager op over vandet 366 meter ud for Cornwalls kystlinje. Byggeriet kaster straks tankerne hen på den franske pendant Mont St. Michel, ved Normandiets kyst. Her dog i mindre format. Og ganske som hos storesøsteren i det tidligere fjendeland Frankrig er øen kronet af en imponerende borg med samme karakteristiske koniske form.
St. Michael’s Mount har haft en omskiftelig tilværelse siden opførslen i 1200-tallet. Gennem århundrederne har stedet kunne kalde sig for alt fra handelsstation, munkekloster, fort, for til sidst at få titlen som hjem for St. Aubyn-familien, der overtog øen fra kongen som baron i 1650.
Øen nydes bedst udefra, og vi fortsætter til den lille by Penzance, som mange måske husker fra Pirates of Penzance, den gamle humoristiske musical af Gilbert og Sullivan.
Herfra går turen nu så langt mod vest, som vi kan komme, til den berømte Lands End. Her tager vi et kig på Englands vestligste punkt, og der bliver tid til en kort kystvandring, inden vi fortsætter vores tur over Cornwall til den anden side og besøger den lille kystby St. Ives, der vender ud mod Det Keltiske Hav.
Her vil det være muligt at holde en lille kaffepause eller måske få en god engelsk øl, inden vi fortsætter til vores endestation, Newquay, hvor vi skal bo de næste to nætter.
(Dagens kørsel 45 km, køretid ca. 4 t.)
Dag 4
Michael’s Mount - Penzance – Lands End – St. Ives – Newquay
Vi lægger den smukke Torbay-bugt bag os og begiver os langt vestpå til Penzance Bay og den lille søvnige kystby Marazion. Herfra kigger vi ud over tidevandsøen St. Michael’s Mount, der ligger nærmest som et fatamorgana og rager op over vandet 366 meter ud for Cornwalls kystlinje. Byggeriet kaster straks tankerne hen på den franske pendant Mont St. Michel, ved Normandiets kyst. Her dog i mindre format. Og ganske som hos storesøsteren i det tidligere fjendeland Frankrig er øen kronet af en imponerende borg med samme karakteristiske koniske form.
St. Michael’s Mount har haft en omskiftelig tilværelse siden opførslen i 1200-tallet. Gennem århundrederne har stedet kunne kalde sig for alt fra handelsstation, munkekloster, fort, for til sidst at få titlen som hjem for St. Aubyn-familien, der overtog øen fra kongen som baron i 1650.
Øen nydes bedst udefra, og vi fortsætter til den lille by Penzance, som mange måske husker fra Pirates of Penzance, den gamle humoristiske musical af Gilbert og Sullivan.
Herfra går turen nu så langt mod vest, som vi kan komme, til den berømte Lands End. Her tager vi et kig på Englands vestligste punkt, og der bliver tid til en kort kystvandring, inden vi fortsætter vores tur over Cornwall til den anden side og besøger den lille kystby St. Ives, der vender ud mod Det Keltiske Hav.
Her vil det være muligt at holde en lille kaffepause eller måske få en god engelsk øl, inden vi fortsætter til vores endestation, Newquay, hvor vi skal bo de næste to nætter.
(Dagens kørsel 45 km, køretid ca. 4 t.)
Dagen starter med et besøg i Cornwalls svar på Edens Have. ”Uden planter, ville der ikke være noget liv på jorden” er grundtanken for dette kæmpeprojekt, som af mange regnes for verdens mest spektakulære botaniske have. I en gammel lergrav har man opført kæmpestore bobleformede drivhuse, såkaldte ”biomer”, hvor den største strækker sig over 240 meter og er 55 meter høj. Så store er drivhusene, at de har fundet vej til Guiness Rekordbog som verdens største selvbærende kupler. Allerede når man ankommer til den gamle lergrav, skuer man over et udendørsanlæg, som forestiller vores egen tempererede zone. Her snor stier sig på kryds og tværs over udendørsarealet og titusindevis af planter sender øjnene på en botanisk oplevelesfærd. Hele anlægget rummer 140.000 planter og 4.500 forskellige arter, så selv den mest ihærdige haveenthusiast får en udfordring i at navngive dem alle.
Inde i de store konstuktioner finder vi en kuppel med tropisk klima med temperaturer på omkring 35 grader og en kuppel med middelhavsklima med temparaturer i 20’erne. I den tropiske kuppel finder vi alt fra kaffeplantager og vandfald til ananasplanter og kokospalmer, og i middelhavsklimaet møder vi solsikker, oliventræer og maki-bevoksning. Vi vandrer rundt, og man stimuleres af lyde, dufte og farver. Når man besøger Eden Project går man derfra klogere, om det er på produktion af kaffe eller verdens økosystemer.
Selvom mange måske forbinder England med øl, så har englænderne en lang og stolt tradition for fremstilling af æblecider. Måske kom cideren med fra Normandiet, da den normanniske erobring af England fandt sted i 1066 med Vilhelm Erobrerens slaget ved Hastings, men nogle kilder siger, at man allerde under romerne bryggede cider i datidens England. Men en ting er sikkert: I dag finder man et rigt udvalg af cider, både søde og tørre, på pubberne og i butikkerne. Og gennem de seneste år har cideren fået en renæssance blandt de yngre generationer. Der findes i dag over 450 producenter. Selv i Skandinavien har vi set et mindre indtog, dog primært af de søde typer. Vi besøger en af de mange producenter af cider og hører lidt om produktionen og processerne ved fremstillingen af cider. Herefter afslutter vi besøget med mulighed for at smage lidt på alle de forskellige produkter, som fremstilles på stedet.
Efter en dag i det grønne er det blevet tid til at begive sig hjem til hotellet til endnu en middag. Måske er nogen blevet inspireret til at bestille en cider til maden.
(Dagens kørsel 90 km, køretid ca. 1:45 t.)
Dag 5
Eden Project – Besøg på Cider producent
Dagen starter med et besøg i Cornwalls svar på Edens Have. ”Uden planter, ville der ikke være noget liv på jorden” er grundtanken for dette kæmpeprojekt, som af mange regnes for verdens mest spektakulære botaniske have. I en gammel lergrav har man opført kæmpestore bobleformede drivhuse, såkaldte ”biomer”, hvor den største strækker sig over 240 meter og er 55 meter høj. Så store er drivhusene, at de har fundet vej til Guiness Rekordbog som verdens største selvbærende kupler. Allerede når man ankommer til den gamle lergrav, skuer man over et udendørsanlæg, som forestiller vores egen tempererede zone. Her snor stier sig på kryds og tværs over udendørsarealet og titusindevis af planter sender øjnene på en botanisk oplevelesfærd. Hele anlægget rummer 140.000 planter og 4.500 forskellige arter, så selv den mest ihærdige haveenthusiast får en udfordring i at navngive dem alle.
Inde i de store konstuktioner finder vi en kuppel med tropisk klima med temperaturer på omkring 35 grader og en kuppel med middelhavsklima med temparaturer i 20’erne. I den tropiske kuppel finder vi alt fra kaffeplantager og vandfald til ananasplanter og kokospalmer, og i middelhavsklimaet møder vi solsikker, oliventræer og maki-bevoksning. Vi vandrer rundt, og man stimuleres af lyde, dufte og farver. Når man besøger Eden Project går man derfra klogere, om det er på produktion af kaffe eller verdens økosystemer.
Selvom mange måske forbinder England med øl, så har englænderne en lang og stolt tradition for fremstilling af æblecider. Måske kom cideren med fra Normandiet, da den normanniske erobring af England fandt sted i 1066 med Vilhelm Erobrerens slaget ved Hastings, men nogle kilder siger, at man allerde under romerne bryggede cider i datidens England. Men en ting er sikkert: I dag finder man et rigt udvalg af cider, både søde og tørre, på pubberne og i butikkerne. Og gennem de seneste år har cideren fået en renæssance blandt de yngre generationer. Der findes i dag over 450 producenter. Selv i Skandinavien har vi set et mindre indtog, dog primært af de søde typer. Vi besøger en af de mange producenter af cider og hører lidt om produktionen og processerne ved fremstillingen af cider. Herefter afslutter vi besøget med mulighed for at smage lidt på alle de forskellige produkter, som fremstilles på stedet.
Efter en dag i det grønne er det blevet tid til at begive sig hjem til hotellet til endnu en middag. Måske er nogen blevet inspireret til at bestille en cider til maden.
(Dagens kørsel 90 km, køretid ca. 1:45 t.)
I dag starter vi dagen med at have et par timer til at nyde vores egen by Newquay eller en af de nærmeste byer, inden vi skal videre på vores rejse gennem Cornwall. Vi begiver os østpå igen og kører mod Tintagel.
På et forrevet klippeskær ude i det grøn-blå korniske hav kan vi se resterne af det nærmest magisk beliggende og mytiske Tintagel Castle, et gammelt slot som også knyttes til legenden om Kong Arthur. Halvdelen af slottet står trygt på fastlandet, mens den resterende del ser ud til at klamre sig til et forrevet næs, der strækker sig ud i havet.
Da munken Geoffrey of Monmouth i 1100-tallet skrev sin delvist fiktive historiefortælling om England, placerede han Kong Arthurs undfangelse på netop dette sted. Og det var den historie, som inspirerede den rigeste jarl i Storbritannien, Richard den 1., til at opføre dette fantastiske sted i 1233.
Et besøg på Tintagel Castle kræver at man kan gå på trapper, mange trapper. Men der venter til gengæld fantastiske oplevelser i de gamle ruiner, hvor man virkelig kan fornemme historien. Slottet spillede en vigtig rolle i den mørke middelalder, og hvad end man tror på historien om Kong Arthur eller blot er glad for gode historier om riddere og konger, så mærker man følelsen af den mystik og magi, der svæver i luften på dette imponerende sted.
For den, som måske ikke har mod på så mange trapper, kan man jo selv vælge omfanget af besøget, eller måske finde et sted at sætte sig og se om Kong Arthurs genfærd måtte dukke op.
I 2019 åbnede man en fantastisk bro fra fastlandet til det ensomme klippeskær ude i havet. Broen har genskabt den historiske forbindelse mellem de to dele og skaber en sammenhæng, og samtidig slipper man for trapperne den ene vej. Passagen af broen bliver ensrettet, og men man tillader dog dårligt gående at gå retur ad broen.
Efter vores besøg på slottet bliver der lidt tid til at gå en tur i den hyggelige lille by Tintagel. Tag et kig på det gamle postkontor, eller spis en af de fantastiske is hos Treleavens Luxury Cornish Ice Cream. Herfra går turen vestpå mod vores sidste overnatningssted.
Vi afslutter dagen med at checke ind på vores hotel i Bristol, hvor vi har bosat os midt inde i byen. I dag er middagen på egen hånd.
(Dagens kørsel 300 km, køretid ca. 4:00 t.)
Dag 6
Newquay – Tintagel Castle – Bristol
I dag starter vi dagen med at have et par timer til at nyde vores egen by Newquay eller en af de nærmeste byer, inden vi skal videre på vores rejse gennem Cornwall. Vi begiver os østpå igen og kører mod Tintagel.
På et forrevet klippeskær ude i det grøn-blå korniske hav kan vi se resterne af det nærmest magisk beliggende og mytiske Tintagel Castle, et gammelt slot som også knyttes til legenden om Kong Arthur. Halvdelen af slottet står trygt på fastlandet, mens den resterende del ser ud til at klamre sig til et forrevet næs, der strækker sig ud i havet.
Da munken Geoffrey of Monmouth i 1100-tallet skrev sin delvist fiktive historiefortælling om England, placerede han Kong Arthurs undfangelse på netop dette sted. Og det var den historie, som inspirerede den rigeste jarl i Storbritannien, Richard den 1., til at opføre dette fantastiske sted i 1233.
Et besøg på Tintagel Castle kræver at man kan gå på trapper, mange trapper. Men der venter til gengæld fantastiske oplevelser i de gamle ruiner, hvor man virkelig kan fornemme historien. Slottet spillede en vigtig rolle i den mørke middelalder, og hvad end man tror på historien om Kong Arthur eller blot er glad for gode historier om riddere og konger, så mærker man følelsen af den mystik og magi, der svæver i luften på dette imponerende sted.
For den, som måske ikke har mod på så mange trapper, kan man jo selv vælge omfanget af besøget, eller måske finde et sted at sætte sig og se om Kong Arthurs genfærd måtte dukke op.
I 2019 åbnede man en fantastisk bro fra fastlandet til det ensomme klippeskær ude i havet. Broen har genskabt den historiske forbindelse mellem de to dele og skaber en sammenhæng, og samtidig slipper man for trapperne den ene vej. Passagen af broen bliver ensrettet, og men man tillader dog dårligt gående at gå retur ad broen.
Efter vores besøg på slottet bliver der lidt tid til at gå en tur i den hyggelige lille by Tintagel. Tag et kig på det gamle postkontor, eller spis en af de fantastiske is hos Treleavens Luxury Cornish Ice Cream. Herfra går turen vestpå mod vores sidste overnatningssted.
Vi afslutter dagen med at checke ind på vores hotel i Bristol, hvor vi har bosat os midt inde i byen. I dag er middagen på egen hånd.
(Dagens kørsel 300 km, køretid ca. 4:00 t.)
Fra morgenstunden går turen sydover til Bath i det engelske grevskab Somerset. Byen, der er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, blev oprindeligt grundlagt af romerne, der byggede bade ved udspringene af områdets naturlige varme kilde.
Kilden, som sprøjter 1.170.000 liter 46 grader varmt vand ud i døgnet, blev betragtet som hellig og tilskrevet gudinden Sulis Minerva. Et fantastisk tempel blev rejst til hendes ære, og i tilknytning hertil blev der bygget en veritabel svømmehal, hvoraf resterne stadig kan ses.
Englands første kongekroning fandt også sted i Bath år 973. Mange forfattere og store kulturpersonligheder er ligeledes blevet inspireret af den smukke by, som ses omtalt i deres værker. Heriblandt den britiske forfatter Jane Austen (1775-1817), der boede i Bath i begyndelsen af 1800-tallet, og som har ladet flere historier udspille sig her.
I 1700-tallet genopdagede briterne Bath, der blev en populær kurby for kongelige og adelige, og man byggede elegante bygninger i georgiansk stil, som den dag i dag giver Bath en sofistikeret atmosfære.
For dem som har lyst, kan man vælge at besøge de romerske bade, hvor vi blandt andet kan se det 1,6 meter dybe bassin, der var en attraktion i hele det nordlige Romerrige. (Entré ikke inkl. 26£ - januar 2023).
Efter spændende oplevelser i det sydvestlige England er det tidligt på eftermiddagen tid til at sætte kursen mod lufthavnen for hjemrejse.
(Dagens kørsel 250 km, køretid ca. 3:30 t.)
Dag 7
Bristol–Bath. Hjemreise fra London
Fra morgenstunden går turen sydover til Bath i det engelske grevskab Somerset. Byen, der er på UNESCO’s liste over verdens kulturarv, blev oprindeligt grundlagt af romerne, der byggede bade ved udspringene af områdets naturlige varme kilde.
Kilden, som sprøjter 1.170.000 liter 46 grader varmt vand ud i døgnet, blev betragtet som hellig og tilskrevet gudinden Sulis Minerva. Et fantastisk tempel blev rejst til hendes ære, og i tilknytning hertil blev der bygget en veritabel svømmehal, hvoraf resterne stadig kan ses.
Englands første kongekroning fandt også sted i Bath år 973. Mange forfattere og store kulturpersonligheder er ligeledes blevet inspireret af den smukke by, som ses omtalt i deres værker. Heriblandt den britiske forfatter Jane Austen (1775-1817), der boede i Bath i begyndelsen af 1800-tallet, og som har ladet flere historier udspille sig her.
I 1700-tallet genopdagede briterne Bath, der blev en populær kurby for kongelige og adelige, og man byggede elegante bygninger i georgiansk stil, som den dag i dag giver Bath en sofistikeret atmosfære.
For dem som har lyst, kan man vælge at besøge de romerske bade, hvor vi blandt andet kan se det 1,6 meter dybe bassin, der var en attraktion i hele det nordlige Romerrige. (Entré ikke inkl. 26£ - januar 2023).
Efter spændende oplevelser i det sydvestlige England er det tidligt på eftermiddagen tid til at sætte kursen mod lufthavnen for hjemrejse.
(Dagens kørsel 250 km, køretid ca. 3:30 t.)
Dansk
Nej
Nej
Britisk Pund
Dansk
Nej
Nej
Britisk Pund
Danske el-apparater kan normalt kun bruges i Storbritannien ved hjælp af en adapter (kan købes både i Danmark og i Storbritannien). Ofte går det dog på visse hoteller at bruge stikket på badeværelset, der er beregnet til barbermaskine. Vi anbefaler dog, at man har en adapter med på rejsen.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Vi har forsøgt at planlægge rejsen, således at vi slipper for at skulle skifte hotel hver dag. For en god ordens skyld, vil vi nævne, at dette naturligvis betyder, at man enkelte gange kan opleve at køre det samme stykke vej til og fra hotellerne. Men dette opvejes til fulde af de tidsmæssige fordele, da vi på den måde undgår at skulle skifte hotel, tjekke ind og ud og pakke bagagen to gange ekstra. Alle hoteller er af god mellemklasse og der serveres glimrende morgenmad og middag hver aften på hotellerne.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 26 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Det er normalt kutyme, at man giver drikkepenge til buschauffører på rejsen. Vi anbefaler ca. 5-7£ for en uge pr. person.
Øvrige drikkepenge forekommer i forbindelse med køb af drikkevarer osv., her er det kutyme, at man runder lidt op ud fra købsbeløbet.
Her kan du få mere at vide om England: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/england
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Denne afgang er lagt til salg under forbehold for indkøb af fly. Da vi ikke kender den fremtidige situation på flymarkedet har vi taget udgangspunkt i et forholdsvis uændret flymarked. Måtte der således komme drastiske ændringer i flytider eller flyselskab, meddeles dette. Måtte der være større ændringer er allerede indbookede kunder naturligvis berettiget til fri annullering. Skulle det helt usædvanligt ske at vi ikke kan få en bestemt flyafgang vil vi naturligvis tilbyde ombooking til nærliggende dato.
Danske el-apparater kan normalt kun bruges i Storbritannien ved hjælp af en adapter (kan købes både i Danmark og i Storbritannien). Ofte går det dog på visse hoteller at bruge stikket på badeværelset, der er beregnet til barbermaskine. Vi anbefaler dog, at man har en adapter med på rejsen.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Vi har forsøgt at planlægge rejsen, således at vi slipper for at skulle skifte hotel hver dag. For en god ordens skyld, vil vi nævne, at dette naturligvis betyder, at man enkelte gange kan opleve at køre det samme stykke vej til og fra hotellerne. Men dette opvejes til fulde af de tidsmæssige fordele, da vi på den måde undgår at skulle skifte hotel, tjekke ind og ud og pakke bagagen to gange ekstra. Alle hoteller er af god mellemklasse og der serveres glimrende morgenmad og middag hver aften på hotellerne.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 26 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Det er normalt kutyme, at man giver drikkepenge til buschauffører på rejsen. Vi anbefaler ca. 5-7£ for en uge pr. person.
Øvrige drikkepenge forekommer i forbindelse med køb af drikkevarer osv., her er det kutyme, at man runder lidt op ud fra købsbeløbet.
Her kan du få mere at vide om England: www.albatros-travel.dk/destinationer/europa/england
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Denne afgang er lagt til salg under forbehold for indkøb af fly. Da vi ikke kender den fremtidige situation på flymarkedet har vi taget udgangspunkt i et forholdsvis uændret flymarked. Måtte der således komme drastiske ændringer i flytider eller flyselskab, meddeles dette. Måtte der være større ændringer er allerede indbookede kunder naturligvis berettiget til fri annullering. Skulle det helt usædvanligt ske at vi ikke kan få en bestemt flyafgang vil vi naturligvis tilbyde ombooking til nærliggende dato.
Albatros Travel er bekendt med, at Storbritannien (England, Skotland, Wales og Nordirland) arbejder på at implementere en elektronisk indrejsetilladelse (ETA), som man skal ansøge om, før man kan indrejse i Storbritannien. De britiske myndigheder forventer, at danskestatsborgere kan ansøge fra den 5. marts 2025. Vi følger naturligvis situationen og vil give rejsende til Storbritannien besked, straks der er nyt og senest, når der åbnes op for at kunne ansøge i marts 2025 (med forbehold for evt. forsinkelse fra myndighedernes side).
Læs mere om implementeringen af ETA her: https://www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-get-an-electronic-travel-authorisation-eta#who-can-apply-from-5-march-2025
Albatros Travel er bekendt med, at Storbritannien (England, Skotland, Wales og Nordirland) arbejder på at implementere en elektronisk indrejsetilladelse (ETA), som man skal ansøge om, før man kan indrejse i Storbritannien. De britiske myndigheder forventer, at danskestatsborgere kan ansøge fra den 5. marts 2025. Vi følger naturligvis situationen og vil give rejsende til Storbritannien besked, straks der er nyt og senest, når der åbnes op for at kunne ansøge i marts 2025 (med forbehold for evt. forsinkelse fra myndighedernes side).
Læs mere om implementeringen af ETA her: https://www.gov.uk/guidance/check-when-you-can-get-an-electronic-travel-authorisation-eta#who-can-apply-from-5-march-2025