En komfortabel og dybtgående rejse, der på bedste vis kombinerer de kendte seværdigheder med spændende afstikkere til de stadig uberørte dele af landet. Fra nord til syd fordyber vi os i alle Vietnams aspekter – fra den drabelige krigshistorie til franske kolonitidsbyer, små bjerglandsbyer med etniske minoriteter og helt enestående naturfænomener som den UNESCO-fredede Halongbugt og gigantiske drypstenshuler.
Det vidunderlige vietnamesiske køkken løber som en rød tråd gennem hele rejsen. De fleste måltider er inkluderet, ligesom vi også selv skal forsøge os ud i kogekunsten på et madlavningskursus.
En komfortabel og dybtgående rejse, der på bedste vis kombinerer de kendte seværdigheder med spændende afstikkere til de stadig uberørte dele af landet. Fra nord til syd fordyber vi os i alle Vietnams aspekter – fra den drabelige krigshistorie til franske kolonitidsbyer, små bjerglandsbyer med etniske minoriteter og helt enestående naturfænomener som den UNESCO-fredede Halongbugt og gigantiske drypstenshuler.
Fra Københavns Lufthavn flyver vi af sted mod Vietnam
Dag 1
Fra Københavns Lufthavn flyver vi af sted mod Vietnam
Fra Københavns Lufthavn flyver vi af sted mod Vietnam
Vi ankommer til Hanois lufthavn om eftermiddagen og kører til hotellet, hvor vi tjekker ind. Der er lidt tid til at friske sig op, inden vi skal opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa. Vi stiger af cykeltaxaerne ved en hyggelig restaurant, hvor vi spiser velkomstmiddag sammen. Overnatning i Hanoi.
*Afhængig af ankomsttid med fly kan cykelturen ligge på dag 3.
Dag 2
Ankomst til Hanoi. Cykeltaxa-tur i den gamle bydel og velkomstmiddag
Vi ankommer til Hanois lufthavn om eftermiddagen og kører til hotellet, hvor vi tjekker ind. Der er lidt tid til at friske sig op, inden vi skal opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa. Vi stiger af cykeltaxaerne ved en hyggelig restaurant, hvor vi spiser velkomstmiddag sammen. Overnatning i Hanoi.
*Afhængig af ankomsttid med fly kan cykelturen ligge på dag 3.
Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester er blevet opbevaret i en glassarkofag siden hans død i 1969. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.
Vi vender os bagefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav. Vi spadserer en tur gennem de snævre gader, oplever bylivet på nærmeste hold og passerer blandt andet en dam, hvor resterne af et nedstyrtet amerikansk fly stadig ligger som et monument for ødelæggelserne under krigen.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant og efter et godt måltid besøger vi Litteraturtemplet, som er landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Litteraturtemplet blev bygget i år 1070 af kejser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosof Kungfutse. Templet blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad. I perioden 1442-1778 er det kun blevet til 82 opstillede mindeplader.
Vi kører til Hoan Kiem søen der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. På en lille ø i den nordlige del af søen ligger det turkisfarvede tempel Ngoc Son, Jadebjerg-templet, som blev grundlagt i 1700. En fin rødmalet træbro fører over til øen. Vi slutter vores byrundtur af med at se en forestilling af det berømte vanddukketeater, der er helt unikt for Vietnam, og som opleves bedst i Hanoi.
Om aftenen er der middag på lokal restaurant.
Overnatning i Hanoi.
Dag 3
Hanoi. Ho Chi Minhs mausoleum, En-søjle-pagoden og vanddukketeater
Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi starter ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester er blevet opbevaret i en glassarkofag siden hans død i 1969. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.
Vi vender os bagefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav. Vi spadserer en tur gennem de snævre gader, oplever bylivet på nærmeste hold og passerer blandt andet en dam, hvor resterne af et nedstyrtet amerikansk fly stadig ligger som et monument for ødelæggelserne under krigen.
Vi spiser frokost på en lokal restaurant og efter et godt måltid besøger vi Litteraturtemplet, som er landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Litteraturtemplet blev bygget i år 1070 af kejser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosof Kungfutse. Templet blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad. I perioden 1442-1778 er det kun blevet til 82 opstillede mindeplader.
Vi kører til Hoan Kiem søen der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. På en lille ø i den nordlige del af søen ligger det turkisfarvede tempel Ngoc Son, Jadebjerg-templet, som blev grundlagt i 1700. En fin rødmalet træbro fører over til øen. Vi slutter vores byrundtur af med at se en forestilling af det berømte vanddukketeater, der er helt unikt for Vietnam, og som opleves bedst i Hanoi.
Om aftenen er der middag på lokal restaurant.
Overnatning i Hanoi.
I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. På vej mod den berømte bugt, som er et af naturens ubestridte vidundere, kommer vi forbi rismarker, floder og landbrugsområder. I Halongbugten er 3.000 kalkstensbjerge i alverdens former strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper. Og det er netop, hvad vi skal. Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som skal være vores hjem det næste døgns tid, når vi tager på krydstogt i bugten. Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.Overnatning på båden.
Dag 4
Hanoi – Halongbugten. Minikrydstogt
I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. På vej mod den berømte bugt, som er et af naturens ubestridte vidundere, kommer vi forbi rismarker, floder og landbrugsområder. I Halongbugten er 3.000 kalkstensbjerge i alverdens former strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper. Og det er netop, hvad vi skal. Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som skal være vores hjem det næste døgns tid, når vi tager på krydstogt i bugten. Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.Overnatning på båden.
Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske tro, at du stadig drømmer. Naturscenerierne udenfor må nemlig siges at høre til blandt verdens smukkeste natur.
Mens vi nyder morgenmaden om bord og den fantastiske udsigt, sejler båden stille tilbage mod fastlandet. Vi begiver os herefter tilbage mod Hanoi, og igen går turen igennem et frodigt område. Undervejs gør vi holdt i en lille landsby, hvor vi er inviteret indenfor hos en lokal familie. Her får vi et spændende indblik i livet på landet og hører om det hårde arbejde i rismarkerne i Vietnam, hvor landbruget stadigvæk foregår ved manuel kraft.
Dag 5
Halongbugten – Hanoi. Landsbyliv og besøg hos lokal familie
Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske tro, at du stadig drømmer. Naturscenerierne udenfor må nemlig siges at høre til blandt verdens smukkeste natur.
Mens vi nyder morgenmaden om bord og den fantastiske udsigt, sejler båden stille tilbage mod fastlandet. Vi begiver os herefter tilbage mod Hanoi, og igen går turen igennem et frodigt område. Undervejs gør vi holdt i en lille landsby, hvor vi er inviteret indenfor hos en lokal familie. Her får vi et spændende indblik i livet på landet og hører om det hårde arbejde i rismarkerne i Vietnam, hvor landbruget stadigvæk foregår ved manuel kraft.
Vi tager afsked med Hanoi og begiver os på en eventyrlig tur til bjergene sydvest for Hanoi. Først kører vi på moderne motorvej gennem Hanois nye bydele med højhuse, indkøbscentre og moderne kontorbygninger – en skærende kontrast til den gamle bydel. Inden længe er vi på landevejen, som fører os gennem landbrugsområder og mindre byer. Vores mål er bjergbyen Mai Chau, og køreturen tager cirka fire timer. Den sidste strækning går gennem et eventyrlig smukt landskab med kalkstensbjerge og klipper, der rejser sig over markerne – et imponerende skue.
I Vietnam lever der i alt 54 forskellige folkeslag. Den største gruppe er kinh-vietnamesere, som udgør cirka 90 procent af befolkningen. De øvrige 53 folkeslag omtales ofte som etniske minoriteter, og der er eksempelvis nomader. I Mai Chau og de omkringliggende landsbyer får vi et unikt og spændende indblik i de etniske minoriteters levevis og hører om det hårde arbejde med at dyrke jorden i bjergområderne.
Naturen her er ganske enkelt enestående smuk med maleriske risterrasser og dale, omkranset af bjergtinder. Bussen kører os ud i området, hvorefter vi klarer resten til fods. Vandringen er forholdsvis let i fladt terræn ad småveje og stier. Vi starter vores eventyr i bjergene med at besøge en landsby befolket af taidon-minoriteten, hvis huse oftest er bygget som pælehuse. Under selve husene bor husdyrene, og der opbevares afgrøder. Vi spiser frokost i landsbyen, og herefter får vi tid til at gå videre på opdagelse sammen med rejselederen og den lokale guide. Dalen, der gennemskæres af Xia-floden, er et syn man ikke lige glemmer. Efter denne spændende og meget autentiske oplevelse kører vil til Mai Chau-dalen, hvor vores skønne resort ligger.
I Mai Chau høster de ris to gange om året. Den første høst (forårsafgrøden) plantes i februar og høstes i juni. Den anden høst (kaldet vinterafgrøden) plantes i juli og høstes i november. Under vores ophold i Mai Chau vil der altid være god aktivitet i markerne. Ud over ris dyrkes der talrige andre afgrøder, så der er meget at se på.
Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som i sig selv er en oplevelse. Lodgen er opført på en lille bakketop, hvor de smagfuldt indrettede bungalows er placeret i rækker, så alle har en skøn udsigt over dalen. Størstedelen af personalet er etniske minoriteter, som yder deres bedste for at gøre opholdet så godt som muligt for gæsterne. Vi skal dog være forberedte på, at ikke alt fungerer i samme tempo, som vi måske er vant til. Ved ankomsten til lodgen får vi anvist vores værelser, og herefter er der tid til at gå lidt på opdagelse på resortet eller blot sidde på terrassen og nyde udsigten. Om aftenen samles vi til middag i restauranten, og senere skal vi underholdes med lokal folklore, opført af beboerne fra de omkringliggende landsbyer.
Overnatning i Mai Chau.
Dag 6
Hanoi – Mai Chau-dalen. Vandretur til landsbyer befolket af etniske minoriteter
Vi tager afsked med Hanoi og begiver os på en eventyrlig tur til bjergene sydvest for Hanoi. Først kører vi på moderne motorvej gennem Hanois nye bydele med højhuse, indkøbscentre og moderne kontorbygninger – en skærende kontrast til den gamle bydel. Inden længe er vi på landevejen, som fører os gennem landbrugsområder og mindre byer. Vores mål er bjergbyen Mai Chau, og køreturen tager cirka fire timer. Den sidste strækning går gennem et eventyrlig smukt landskab med kalkstensbjerge og klipper, der rejser sig over markerne – et imponerende skue.
I Vietnam lever der i alt 54 forskellige folkeslag. Den største gruppe er kinh-vietnamesere, som udgør cirka 90 procent af befolkningen. De øvrige 53 folkeslag omtales ofte som etniske minoriteter, og der er eksempelvis nomader. I Mai Chau og de omkringliggende landsbyer får vi et unikt og spændende indblik i de etniske minoriteters levevis og hører om det hårde arbejde med at dyrke jorden i bjergområderne.
Naturen her er ganske enkelt enestående smuk med maleriske risterrasser og dale, omkranset af bjergtinder. Bussen kører os ud i området, hvorefter vi klarer resten til fods. Vandringen er forholdsvis let i fladt terræn ad småveje og stier. Vi starter vores eventyr i bjergene med at besøge en landsby befolket af taidon-minoriteten, hvis huse oftest er bygget som pælehuse. Under selve husene bor husdyrene, og der opbevares afgrøder. Vi spiser frokost i landsbyen, og herefter får vi tid til at gå videre på opdagelse sammen med rejselederen og den lokale guide. Dalen, der gennemskæres af Xia-floden, er et syn man ikke lige glemmer. Efter denne spændende og meget autentiske oplevelse kører vil til Mai Chau-dalen, hvor vores skønne resort ligger.
I Mai Chau høster de ris to gange om året. Den første høst (forårsafgrøden) plantes i februar og høstes i juni. Den anden høst (kaldet vinterafgrøden) plantes i juli og høstes i november. Under vores ophold i Mai Chau vil der altid være god aktivitet i markerne. Ud over ris dyrkes der talrige andre afgrøder, så der er meget at se på.
Vi bor på Mai Chau Eco Lodge, som i sig selv er en oplevelse. Lodgen er opført på en lille bakketop, hvor de smagfuldt indrettede bungalows er placeret i rækker, så alle har en skøn udsigt over dalen. Størstedelen af personalet er etniske minoriteter, som yder deres bedste for at gøre opholdet så godt som muligt for gæsterne. Vi skal dog være forberedte på, at ikke alt fungerer i samme tempo, som vi måske er vant til. Ved ankomsten til lodgen får vi anvist vores værelser, og herefter er der tid til at gå lidt på opdagelse på resortet eller blot sidde på terrassen og nyde udsigten. Om aftenen samles vi til middag i restauranten, og senere skal vi underholdes med lokal folklore, opført af beboerne fra de omkringliggende landsbyer.
Overnatning i Mai Chau.
Vi starter dagen med en bustur ud i landskabet til Hoa Binh-søen, der ligger cirka 25 kilometer fra Mai Chau. Søen opstod, da man i 1970’erne opførte et vandkraftværk. Hoa Binh-søen har længe været vanskeligt tilgængelig, og det er først nu, der er opført egentlige veje dertil. Det giver os mulighed for at besøge dette eventyrligt smukke område, som stadig er forholdsvis uberørt af turismen.
Vi sejler i små både ud på søen, besøger et fiskerleje og ser lidt nærmere på det lokale fiskeopdræt. Søen er omkranset af kalkstensbjerge og jungle – smukt og uforglemmeligt!
Herefter begiver vi os videre til en landsby befolket af muong-bjergstammen. Til frokost smager vi på den lokale kogekunst, og dejligt mætte vandrer vi ad gode stier og småveje fra den lille landsby gennem marker og videre til nabolandsbyen.
Efter dagens oplevelser kører vi tilbage til resortet, hvor resten af dagen er til fri disposition. Der vil være mulighed for en cykeltur om eftermiddagen for de, der har lyst.
Overnatning i Mai Chau.
Dag 7
Mai Chau. Sejltur på inddæmmet sø og besøg ved dambrug. Let vandretur blandt rismarker og andre afgrøder
Vi starter dagen med en bustur ud i landskabet til Hoa Binh-søen, der ligger cirka 25 kilometer fra Mai Chau. Søen opstod, da man i 1970’erne opførte et vandkraftværk. Hoa Binh-søen har længe været vanskeligt tilgængelig, og det er først nu, der er opført egentlige veje dertil. Det giver os mulighed for at besøge dette eventyrligt smukke område, som stadig er forholdsvis uberørt af turismen.
Vi sejler i små både ud på søen, besøger et fiskerleje og ser lidt nærmere på det lokale fiskeopdræt. Søen er omkranset af kalkstensbjerge og jungle – smukt og uforglemmeligt!
Herefter begiver vi os videre til en landsby befolket af muong-bjergstammen. Til frokost smager vi på den lokale kogekunst, og dejligt mætte vandrer vi ad gode stier og småveje fra den lille landsby gennem marker og videre til nabolandsbyen.
Efter dagens oplevelser kører vi tilbage til resortet, hvor resten af dagen er til fri disposition. Der vil være mulighed for en cykeltur om eftermiddagen for de, der har lyst.
Overnatning i Mai Chau.
Vi tager afsked med Mai Chau og begiver os ud på en spændende bustur, der de følgende dage fører os gennem jomfruelige egne af Vietnam – langt fra alfarvej og uden for de gængse turistruter. Det er nu, vi skal opleve det ægte, gamle Vietnam. Vi følger den gamle landevej, der var en del af den forsyningsrute, som under Vietnamkrigen bragte forsyninger fra Nordvietnam til de oprørske Viet Cong-soldater i det daværende Sydvietnam. Ruten blev døbt Ho Chi Minh-stien, og her i Nordvietnam løb den i dalene gennem jungle og landbrugsområder omkranset af bjerge. Inden Ho Chu Minh-stien nåede grænsen til Sydvietnam, skiftede ruten retning og gik ind gennem Laos og videre til Cambodja, hvorfra forsyningerne kom ind i Sydvietnam. Trods heftige luftbombardementer, særligt i Laos og Cambodja, lykkedes det aldrig for amerikanerne at få stoppet forsyningsstrømmen mod syd.
I dag er ruten, der bærer landsfaderens navn, blevet moderniseret og er i en fremragende stand. Navnet er derfor også blevet justeret til Ho Chi Minh-vejen. I modsætning til den store hovedvej 1, der løber langs kysten, er der dog ikke megen trafik. Turen er afvekslende med maleriske scenerier, når vi kører gennem dale, jungle og langs floder, hele tiden omkranset af bjergmassiver og kalkstensklipper. Undervejs gør vi holdt i små landsbyer, hvor vi besøger lokale skoler og værksteder og kigger nærmere på den lokale levevis, her langt fra alfarvej. Vi spiser frokost i byen Tan Ky, hvor den egentlige Ho Chi Minh-sti startede. Inden vi fortsætter mod syd, besøger vi sejrsmonumentet. Hen på eftermiddagen svinger vi ud mod kysten og overnatter i havnebyen Vinh. Om aftenen kan vi se frem til middag på en af byens gode restauranter.
Overnatning i Vinh.
Dag 8
Mai Chau – kystbyen Vinh. Naturskøn kørerute ad den legendariske Ho Chi Minh-sti
Vi tager afsked med Mai Chau og begiver os ud på en spændende bustur, der de følgende dage fører os gennem jomfruelige egne af Vietnam – langt fra alfarvej og uden for de gængse turistruter. Det er nu, vi skal opleve det ægte, gamle Vietnam. Vi følger den gamle landevej, der var en del af den forsyningsrute, som under Vietnamkrigen bragte forsyninger fra Nordvietnam til de oprørske Viet Cong-soldater i det daværende Sydvietnam. Ruten blev døbt Ho Chi Minh-stien, og her i Nordvietnam løb den i dalene gennem jungle og landbrugsområder omkranset af bjerge. Inden Ho Chu Minh-stien nåede grænsen til Sydvietnam, skiftede ruten retning og gik ind gennem Laos og videre til Cambodja, hvorfra forsyningerne kom ind i Sydvietnam. Trods heftige luftbombardementer, særligt i Laos og Cambodja, lykkedes det aldrig for amerikanerne at få stoppet forsyningsstrømmen mod syd.
I dag er ruten, der bærer landsfaderens navn, blevet moderniseret og er i en fremragende stand. Navnet er derfor også blevet justeret til Ho Chi Minh-vejen. I modsætning til den store hovedvej 1, der løber langs kysten, er der dog ikke megen trafik. Turen er afvekslende med maleriske scenerier, når vi kører gennem dale, jungle og langs floder, hele tiden omkranset af bjergmassiver og kalkstensklipper. Undervejs gør vi holdt i små landsbyer, hvor vi besøger lokale skoler og værksteder og kigger nærmere på den lokale levevis, her langt fra alfarvej. Vi spiser frokost i byen Tan Ky, hvor den egentlige Ho Chi Minh-sti startede. Inden vi fortsætter mod syd, besøger vi sejrsmonumentet. Hen på eftermiddagen svinger vi ud mod kysten og overnatter i havnebyen Vinh. Om aftenen kan vi se frem til middag på en af byens gode restauranter.
Overnatning i Vinh.
I dag fortsætter vi eventyret ad den gamle Ho Chi Minh-sti. Første stop er i landsbyen Sen nær byen Kim Lien, som er Ho Chi Minhs fødeby. Her levede han de første fem år af sit liv, inden familien flyttede til kejserbyen Hué. Der er opført en kopi af den gamle bambushytte, som var familiens hjem, og endvidere er der et lille museum, som vi besøger.
Herefter kører vi igen ind i landet og er snart tilbage på Ho Chi Minh-stien, som fører os videre mod syd. I dette område er der talrige kalkstensbjerge og -klipper, hvilket skaber en fantastisk kulisse til de grønne rismarker. Områdets mange kalkstensformationer gemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sandt eldorado for geologer. Man har fundet mere end 400 grotter og huler, og eksperter mener, der er langt flere, som man endnu ikke har fundet. En del af området er gjort til nationalpark grundet den vidunderligt smukke natur med jungle, floder og klipper.
I 2005 fandt nogle parkarbejdere ved en tilfældighed en åbning i en fjern bjergskråning. Det skulle vise sig at være indgangen til et af verdens største grottesystemer, og man er indtil videre nået godt 40 kilometer ind i bjerget. I 2009 blev grotten åbnet for turister, og via en gangbro i træ får vi mulighed for at komme ind i bjerget og den magiske Paradis-grotte. Det er et helt eventyrligt underjordisk univers, der venter os her. Den ene store grotte i lufthavnsterminalstørrelse afløser den næste. Fantastiske formationer dannet igennem millioner af år skaber en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen af at være rejst til jordens indre. Vi skal dog ikke igennem hele grotten, men nøjes med de cirka 1.000 meter, hvor gangbroen er lavet.
Efter denne enestående oplevelse venter der frokost på en lokal restaurant, inden vi fortsætter mod kystbyen Dong Hoi og vores lækre strandhotel Sun Spa Resort.
Overnatning i Dong Hoi.
Dag 9
Vinh – Dong Hoi. Ho Chi Minhs fødeby og barndomshjem, jomfruelige naturområder og verdens største drypstenshule
I dag fortsætter vi eventyret ad den gamle Ho Chi Minh-sti. Første stop er i landsbyen Sen nær byen Kim Lien, som er Ho Chi Minhs fødeby. Her levede han de første fem år af sit liv, inden familien flyttede til kejserbyen Hué. Der er opført en kopi af den gamle bambushytte, som var familiens hjem, og endvidere er der et lille museum, som vi besøger.
Herefter kører vi igen ind i landet og er snart tilbage på Ho Chi Minh-stien, som fører os videre mod syd. I dette område er der talrige kalkstensbjerge og -klipper, hvilket skaber en fantastisk kulisse til de grønne rismarker. Områdets mange kalkstensformationer gemmer på utallige grotter og huler, og stedet er et sandt eldorado for geologer. Man har fundet mere end 400 grotter og huler, og eksperter mener, der er langt flere, som man endnu ikke har fundet. En del af området er gjort til nationalpark grundet den vidunderligt smukke natur med jungle, floder og klipper.
I 2005 fandt nogle parkarbejdere ved en tilfældighed en åbning i en fjern bjergskråning. Det skulle vise sig at være indgangen til et af verdens største grottesystemer, og man er indtil videre nået godt 40 kilometer ind i bjerget. I 2009 blev grotten åbnet for turister, og via en gangbro i træ får vi mulighed for at komme ind i bjerget og den magiske Paradis-grotte. Det er et helt eventyrligt underjordisk univers, der venter os her. Den ene store grotte i lufthavnsterminalstørrelse afløser den næste. Fantastiske formationer dannet igennem millioner af år skaber en nærmest uvirkelig stemning og fornemmelsen af at være rejst til jordens indre. Vi skal dog ikke igennem hele grotten, men nøjes med de cirka 1.000 meter, hvor gangbroen er lavet.
Efter denne enestående oplevelse venter der frokost på en lokal restaurant, inden vi fortsætter mod kystbyen Dong Hoi og vores lækre strandhotel Sun Spa Resort.
Overnatning i Dong Hoi.
Vi tager en formiddagstur til Phoung Nha Nationalpark. Køreruten bringer os atter gennem skønne naturscenerier med rismarker, jungle og bjergformationer. Vores mål er Phoung Nha-grotterne, som i modsætning til Paradis-grotten har været kendt igennem århundreder, og man har fundet levn helt tilbage fra det tidlige Champa-rige. Vi skifter bussen ud med både og sejler gennem det billedskønne landskab. Efter en lille times sejlads når vi frem til indgangen til grotten og fortsætter sejladsen ind i selve grotten, der om muligt er endnu mere spektakulær end gårsdagens oplevelse.
Ude i dagslyset igen spiser vi frokost på en restaurant ved flodbredden, inden vi kører tilbage til resortet, hvor resten af dagen står i afslapningens tegn. Vi bor på Sun Spa Resort, som er et førsteklasses strandresort med alle tænkelige faciliteter. Det er et skønt sted at slappe af og fordøje nogle af de mange indtryk, som vores rejse allerede nu har givet. Du kan for eksempel læse en god bog ved hotellets pool, tage en spadseretur på stranden eller måske lade dig forkæle lidt i resortets wellnesscenter.
Overnatning i Dong Hoi.
Dag 10
Dong Hoi. Sejltur ad undersøisk flod i Phoung Nha Nationalpark. Afslapning på strandresort
Vi tager en formiddagstur til Phoung Nha Nationalpark. Køreruten bringer os atter gennem skønne naturscenerier med rismarker, jungle og bjergformationer. Vores mål er Phoung Nha-grotterne, som i modsætning til Paradis-grotten har været kendt igennem århundreder, og man har fundet levn helt tilbage fra det tidlige Champa-rige. Vi skifter bussen ud med både og sejler gennem det billedskønne landskab. Efter en lille times sejlads når vi frem til indgangen til grotten og fortsætter sejladsen ind i selve grotten, der om muligt er endnu mere spektakulær end gårsdagens oplevelse.
Ude i dagslyset igen spiser vi frokost på en restaurant ved flodbredden, inden vi kører tilbage til resortet, hvor resten af dagen står i afslapningens tegn. Vi bor på Sun Spa Resort, som er et førsteklasses strandresort med alle tænkelige faciliteter. Det er et skønt sted at slappe af og fordøje nogle af de mange indtryk, som vores rejse allerede nu har givet. Du kan for eksempel læse en god bog ved hotellets pool, tage en spadseretur på stranden eller måske lade dig forkæle lidt i resortets wellnesscenter.
Overnatning i Dong Hoi.
Efter vores spændende oplevelser i Quang Binh-provinsen fortsætter vi nu mod syd. Dagens etape er på hovedvej 1, der løber langs kysten. Igen i dag venter der flotte naturscenerier og interessante stop undervejs. Vi kører ind i Quang Tri-provinsen, hvor den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam blev fastlagt. Efter franskmændenes militære nederlag i bjergene i det nordlige Vietnam i 1954 blev der ved FN´s hjælp etableret en løsning, hvor man delte Vietnam i to. Den nordlige del af landet skulle ledes af kommunisterne med Ho Chi Minh i spidsen, og den sydlige del af landet skulle ledes af en hastigt etableret regering med støtte fra USA. Man fastslog en midlertidig grænse ved den 17. breddegrad, og det er netop i dette område, vi er i dag. Grænsen var ment som en midlertidig løsning, indtil en folkeafstemning kunne fastsætte hvilken styreform, den samlede befolkning ønskede. Denne folkeafstemning kom som bekendt aldrig, og grænsen kom til at holde helt frem til 1975, hvor de nordvietnamesiske styrker invaderede Sydvietnam.
Inden vi krydser den gamle grænse, skal vi besøge Vinh Moc-tunnellerne fra krigens tid. Der er her tale om en hel landsby, der i 1966 flyttede under jorden som beskyttelse mod de amerikanske flyangreb. Om dagen opholdt indbyggerne sig i tunnelsystemet, og efter mørkets frembrud kunne de komme frem og passe arbejdet i markerne. Tunnelerne var i brug i perioden 1966-1972 og står i dag uberørte. Vi tager en tur ned i tunnellerne, som ligger i en dybde på 10-30 meter. Højden i gangene er cirka 160-180 centimeter, så de fleste kan gå nogenlunde oprejst. Vi ser, hvordan indbyggerne boede, og hvordan tunnelsystemet blev udvidet med skole, biograf med videre. I alt 17 børn blev født her under jorden i denne periode.
Efter denne interessante og meget autentiske oplevelse kører vi videre mod den gamle grænse, som blev anlagt ved Ben Hai-floden. Vi stopper på den nordlige side og ser et lille museum, inden vi spadserer over den gamle Hien Luong-bro, som i dag er genopført. Halvdelen af broen er malet rød og den anden halvdel blå, dette for at symbolisere landets deling. Området omkring den gamle grænse blev kaldt DMZ, den demilitariserede zone. Pudsigt nok skulle det med tiden vise sig, at zonen blev det måske mest militariserede område i verden.
Vi krydser grænsen til fods og fortsætter det sidste stykke vej til den gamle kejserby Hué, som historisk set er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Da vietnameserne i slutningen af 1700-tallet efterhånden havde fået bugt med det gamle Champa-rige og samtidig havde fået gjort godt indhug i Khmerernes Rige i syd, besluttede man, at hovedstaden skulle flyttes til en central del af landet. Indtil da havde hovedstaden altid ligget i Hanoi i nord. Ved hjælp af både religiøse og militære eksperter besluttede man sig for at placere den nye hovedstad i de smukke omgivelser ved Duftenes Flod. I 1802 stod den nye kejserby færdig med palads og embedsboliger, omgivet af i alt 11 kilometer bymur. De næste par dage skal vi udforske denne spændende del af Vietnams historie.
Efter ankomsten til Hué og check-in på hotellet tager vi en afslappende tur i cykeltaxa rundt i byens gader og slutter dagen med middag på en lokal restaurant.
Overnatning i Hué.
Dag 11
Dong Hoi – Hué. Vinh Moc-tunnellerne og DMZ-zonen, den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam
Efter vores spændende oplevelser i Quang Binh-provinsen fortsætter vi nu mod syd. Dagens etape er på hovedvej 1, der løber langs kysten. Igen i dag venter der flotte naturscenerier og interessante stop undervejs. Vi kører ind i Quang Tri-provinsen, hvor den gamle grænse mellem Nord- og Sydvietnam blev fastlagt. Efter franskmændenes militære nederlag i bjergene i det nordlige Vietnam i 1954 blev der ved FN´s hjælp etableret en løsning, hvor man delte Vietnam i to. Den nordlige del af landet skulle ledes af kommunisterne med Ho Chi Minh i spidsen, og den sydlige del af landet skulle ledes af en hastigt etableret regering med støtte fra USA. Man fastslog en midlertidig grænse ved den 17. breddegrad, og det er netop i dette område, vi er i dag. Grænsen var ment som en midlertidig løsning, indtil en folkeafstemning kunne fastsætte hvilken styreform, den samlede befolkning ønskede. Denne folkeafstemning kom som bekendt aldrig, og grænsen kom til at holde helt frem til 1975, hvor de nordvietnamesiske styrker invaderede Sydvietnam.
Inden vi krydser den gamle grænse, skal vi besøge Vinh Moc-tunnellerne fra krigens tid. Der er her tale om en hel landsby, der i 1966 flyttede under jorden som beskyttelse mod de amerikanske flyangreb. Om dagen opholdt indbyggerne sig i tunnelsystemet, og efter mørkets frembrud kunne de komme frem og passe arbejdet i markerne. Tunnelerne var i brug i perioden 1966-1972 og står i dag uberørte. Vi tager en tur ned i tunnellerne, som ligger i en dybde på 10-30 meter. Højden i gangene er cirka 160-180 centimeter, så de fleste kan gå nogenlunde oprejst. Vi ser, hvordan indbyggerne boede, og hvordan tunnelsystemet blev udvidet med skole, biograf med videre. I alt 17 børn blev født her under jorden i denne periode.
Efter denne interessante og meget autentiske oplevelse kører vi videre mod den gamle grænse, som blev anlagt ved Ben Hai-floden. Vi stopper på den nordlige side og ser et lille museum, inden vi spadserer over den gamle Hien Luong-bro, som i dag er genopført. Halvdelen af broen er malet rød og den anden halvdel blå, dette for at symbolisere landets deling. Området omkring den gamle grænse blev kaldt DMZ, den demilitariserede zone. Pudsigt nok skulle det med tiden vise sig, at zonen blev det måske mest militariserede område i verden.
Vi krydser grænsen til fods og fortsætter det sidste stykke vej til den gamle kejserby Hué, som historisk set er Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Da vietnameserne i slutningen af 1700-tallet efterhånden havde fået bugt med det gamle Champa-rige og samtidig havde fået gjort godt indhug i Khmerernes Rige i syd, besluttede man, at hovedstaden skulle flyttes til en central del af landet. Indtil da havde hovedstaden altid ligget i Hanoi i nord. Ved hjælp af både religiøse og militære eksperter besluttede man sig for at placere den nye hovedstad i de smukke omgivelser ved Duftenes Flod. I 1802 stod den nye kejserby færdig med palads og embedsboliger, omgivet af i alt 11 kilometer bymur. De næste par dage skal vi udforske denne spændende del af Vietnams historie.
Efter ankomsten til Hué og check-in på hotellet tager vi en afslappende tur i cykeltaxa rundt i byens gader og slutter dagen med middag på en lokal restaurant.
Overnatning i Hué.
Vi starter dagen med en smuk sejltur på den berømte Duftenes Flod, hvor vi blandt andet skal se Thien Mu-pagoden, der er en af de mest kendte bygninger i Vietnam. Pagoden ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Den nuværende 21 meter høje pagode blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en række af pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. Hver af de syv etager er dedikeret til en Buddha, som opstår i menneskelig form, og i bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore og mere end to tons tunge klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Det siges, at man kan høre den på ti kilometers afstand.
I Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle fæstning. Det var kejser Gia Long, der i slutningen af 1700-tallet påbegyndte konstruktionen af citadellet med en omgivende vandgrav og en bymur på 11 kilometer. Oprindeligt blev muren bygget i jord, men i begyndelsen af forrige århundrede arbejdede titusindvis af mænd i 10-20 år på at dække alle murene med et to meter tykt lag mursten.
Om eftermiddagen tager vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Kejser Tu Duc styrede landet fra 1848-1883 og levede i sand kejserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart præg af hans storhed og blev konstrueret således, at han kunne bruge det både før og efter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brugte som palads, når han var på et af sine længerevarende besøg ved mausoleet, samt bådpladsen, hvor han lagde til, når han havde været på jagt på Tinh Kiem-øen. Åndealléen, der fører til gravstenspavillonen, er flankeret af en æresgarde med elefanter, heste, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter, for det var kejserens højde! I den murede pavillon ligger kejserens gigantiske gravsten, der er den største i Vietnam. Den vejer hele 20 tons, og det tog fire år at transportere gravstenen de 500 kilometer fra området omkring Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her i mausoleet, og ingen ved, hvor han og alle hans rigdomme ligger begravet, for man huggede hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i begravelsen, for at undgå gravrøveri!
Khai Dinhs mausoleum er til gengæld et vidnesbyrd om det vietnamesiske kejserdømmes undergang, da landet blev koloniseret af franskmændene. Kejser Khai Dinh regerede i perioden 1916-1925, og hans gigantiske betonmausoleum blev bygget i årene 1920-1931. Mausoleet er veludsmykket, men med en blanding af europæisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardernes ansigtstræk er af blandet oprindelse. Mausoleet er kæmpestort og strækker sig mod himlen med flere bygninger og gårde i forskellige etager. Har vi tid til det, besøger vi også det farverige marked Dong Ba, hvor de lokale handler med grøntsager, frugt, fisk med mere. Et markedsbesøg er en god mulighed for at komme tæt på de venlige og smilende vietnamesere.
Overnatning i Hué.
Dag 12
Hué. Byrundtur inkl. sejltur på Duftenes Flod, citadellet og kejsermausoleer
Vi starter dagen med en smuk sejltur på den berømte Duftenes Flod, hvor vi blandt andet skal se Thien Mu-pagoden, der er en af de mest kendte bygninger i Vietnam. Pagoden ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Den nuværende 21 meter høje pagode blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en række af pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. Hver af de syv etager er dedikeret til en Buddha, som opstår i menneskelig form, og i bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore og mere end to tons tunge klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Det siges, at man kan høre den på ti kilometers afstand.
I Hué skal vi naturligvis også se citadellet, byens gamle fæstning. Det var kejser Gia Long, der i slutningen af 1700-tallet påbegyndte konstruktionen af citadellet med en omgivende vandgrav og en bymur på 11 kilometer. Oprindeligt blev muren bygget i jord, men i begyndelsen af forrige århundrede arbejdede titusindvis af mænd i 10-20 år på at dække alle murene med et to meter tykt lag mursten.
Om eftermiddagen tager vi bussen til Tu Ducs og Khai Dinhs mausoleer. Kejser Tu Duc styrede landet fra 1848-1883 og levede i sand kejserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart præg af hans storhed og blev konstrueret således, at han kunne bruge det både før og efter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brugte som palads, når han var på et af sine længerevarende besøg ved mausoleet, samt bådpladsen, hvor han lagde til, når han havde været på jagt på Tinh Kiem-øen. Åndealléen, der fører til gravstenspavillonen, er flankeret af en æresgarde med elefanter, heste, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter, for det var kejserens højde! I den murede pavillon ligger kejserens gigantiske gravsten, der er den største i Vietnam. Den vejer hele 20 tons, og det tog fire år at transportere gravstenen de 500 kilometer fra området omkring Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her i mausoleet, og ingen ved, hvor han og alle hans rigdomme ligger begravet, for man huggede hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i begravelsen, for at undgå gravrøveri!
Khai Dinhs mausoleum er til gengæld et vidnesbyrd om det vietnamesiske kejserdømmes undergang, da landet blev koloniseret af franskmændene. Kejser Khai Dinh regerede i perioden 1916-1925, og hans gigantiske betonmausoleum blev bygget i årene 1920-1931. Mausoleet er veludsmykket, men med en blanding af europæisk og vietnamesisk kunst og kultur – selv æresgardernes ansigtstræk er af blandet oprindelse. Mausoleet er kæmpestort og strækker sig mod himlen med flere bygninger og gårde i forskellige etager. Har vi tid til det, besøger vi også det farverige marked Dong Ba, hvor de lokale handler med grøntsager, frugt, fisk med mere. Et markedsbesøg er en god mulighed for at komme tæt på de venlige og smilende vietnamesere.
Overnatning i Hué.
Vi siger farvel til Hué og kører videre mod syd. Formiddagens bustur er en af de smukkeste i Vietnam! Vi kører langs havet det meste af vejen, og undervejs passerer vi to mindre bjergpas samt det store 21 kilometer lange Hai Van-pas, hvor der fra toppen er en fantastisk udsigt over Det Sydkinesiske Hav. Vi spiser frokost på en lokal restaurant, inden vi fortsætter til idylliske Hoi An.
Byen Hoi An var tidligere kendt som en travl handelshavn og er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by, der tilmed byder på en helt utrolig historie, som går mange tusinde år tilbage. I 1700-tallet kom der især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Havnebyens strategiske beliggenhed lidt oppe ad en mindre flod skulle dog vise sig at blive den driftige bys endeligt. Efterhånden som handelsskibene blev større, blev vanddybden i floden for lav, og i midten af 1800-tallet flyttede handlen mod nord, hvor en stor naturlig bugt var som skabt til en ny havneby. Det er byen, som vi i dag kender som Danang, der med knap en million indbyggere er Vietnams femtestørste by.
Hoi An blev glemt og fortsatte som et lille fiskerleje, indtil turismen kom til Vietnam i starten af 1990´erne, og de første turister fik øjnene op for denne glemte perle. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder. Hoi An kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 1999. Trods mange besøgende har byen formået at bevare sin helt unikke og idylliske stemning. Det er dog ikke kun selve den gamle bydel, der er et besøg værd, men også hele området omkring floddeltaet. Man skal ikke langt ud fra byen, før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfund. Vi tilbringer tre nætter i denne vidunderlige by.
Efter vi er blevet indlogeret på hotellet, går vi en tur gennem den gamle bydel og passerer nogle af de smukke historiske huse. Vi krydser også Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen rigtig solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter. Senere på aftenen spiser vi middag på en af byens mange udsøgte restauranter.
Overnatning i Hoi An.
Dag 13
Hué – Danang – Hoi An. Smuk køretur gennem Hai Van-passet og byvandring i Hoi An
Vi siger farvel til Hué og kører videre mod syd. Formiddagens bustur er en af de smukkeste i Vietnam! Vi kører langs havet det meste af vejen, og undervejs passerer vi to mindre bjergpas samt det store 21 kilometer lange Hai Van-pas, hvor der fra toppen er en fantastisk udsigt over Det Sydkinesiske Hav. Vi spiser frokost på en lokal restaurant, inden vi fortsætter til idylliske Hoi An.
Byen Hoi An var tidligere kendt som en travl handelshavn og er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by, der tilmed byder på en helt utrolig historie, som går mange tusinde år tilbage. I 1700-tallet kom der især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Havnebyens strategiske beliggenhed lidt oppe ad en mindre flod skulle dog vise sig at blive den driftige bys endeligt. Efterhånden som handelsskibene blev større, blev vanddybden i floden for lav, og i midten af 1800-tallet flyttede handlen mod nord, hvor en stor naturlig bugt var som skabt til en ny havneby. Det er byen, som vi i dag kender som Danang, der med knap en million indbyggere er Vietnams femtestørste by.
Hoi An blev glemt og fortsatte som et lille fiskerleje, indtil turismen kom til Vietnam i starten af 1990´erne, og de første turister fik øjnene op for denne glemte perle. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder. Hoi An kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 1999. Trods mange besøgende har byen formået at bevare sin helt unikke og idylliske stemning. Det er dog ikke kun selve den gamle bydel, der er et besøg værd, men også hele området omkring floddeltaet. Man skal ikke langt ud fra byen, før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfund. Vi tilbringer tre nætter i denne vidunderlige by.
Efter vi er blevet indlogeret på hotellet, går vi en tur gennem den gamle bydel og passerer nogle af de smukke historiske huse. Vi krydser også Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen rigtig solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter. Senere på aftenen spiser vi middag på en af byens mange udsøgte restauranter.
Overnatning i Hoi An.
Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører til havnefronten i Hoi An. Herfra sejler vi ud i floddeltaet til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltraffik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m.
Vi besøger også lokale værksteder og ser fremstilling af risnudler, sivmåtter og bambusbåde.
På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle forskrifter. Efter nogle spændende timer sejler vi tilbage til Hoi An, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden.
Om aftenen kan du vælge selv at gå på opdagelse blandt byens mange skønne restauranter eller følges med rejselederen, som vil arrangere fælles middag for de, der måtte ønske dette.
Overnatning i Hoi An.
Dag 14
Hoi An. Halvdags cykeltur til Kim Bong-øen inkl. frokost. Eftermiddag på egen hånd.
Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører til havnefronten i Hoi An. Herfra sejler vi ud i floddeltaet til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltraffik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m.
Vi besøger også lokale værksteder og ser fremstilling af risnudler, sivmåtter og bambusbåde.
På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle forskrifter. Efter nogle spændende timer sejler vi tilbage til Hoi An, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden.
Om aftenen kan du vælge selv at gå på opdagelse blandt byens mange skønne restauranter eller følges med rejselederen, som vil arrangere fælles middag for de, der måtte ønske dette.
Overnatning i Hoi An.
På rejsen har vi allerede stiftet bekendtskab med den velsmagende vietnamesiske mad. I dag skal vi selv forsøge os ud i kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hele hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme!
Eftermiddagen er til fri disposition, og rejselederen har forslag til fælles aktiviteter for de, der har lyst.
Overnatning i Hoi An.
Dag 15
Hoi An. Madlavningskursus og tid på egen hånd
På rejsen har vi allerede stiftet bekendtskab med den velsmagende vietnamesiske mad. I dag skal vi selv forsøge os ud i kogekunsten. Vi begynder med at besøge det lokale marked, hvor vi køber friske grøntsager, fisk, kød og ikke mindst krydderurter, som er hele hemmeligheden bag det vietnamesiske køkken. Med poserne fulde af varer tager vi til vores kokkeskole, hvor vi – alle iført forklæder – lærer at tilberede nogle af de klassiske vietnamesiske retter. Vi slutter formiddagen med at nyde vores veltillavede retter – velbekomme!
Eftermiddagen er til fri disposition, og rejselederen har forslag til fælles aktiviteter for de, der har lyst.
Overnatning i Hoi An.
Vi tager afsked med det centrale Vietnam og flyver til Ho Chi Minh City i det sydligste Vietnam. De næste par dage skal vi opleve det enorme delta, som er et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, til den munder ud og forgrener sig i deltaet her i Vietnam. Dette unikke område kaldes Vietnams spisekammer, og der høstes ris 3-4 gange om året.
Efter ankomsten til Ho Chi Minh City kører vi mod Cai Be, der ligger på bredden af den nordligste forgrening i Mekongdeltaet. Her går vi ombord på båden og sejler en tur på Mekongfloden gennem de mange kanaler og slutter ved hotellet, som vi skal overnatte på. Eftermiddagen byder på en cykeltur på en af de små øer, hvor vi bl.a. ser nærmere på produktionen hos de lokale håndværkere.
Ovenpå dagens oplevelser spiser vi middag ved Mekongfloden.
Overnatning i Cai Be
Dag 16
Hoi An – Danang – fly til Ho Chi Minh City – Cai Be
Vi tager afsked med det centrale Vietnam og flyver til Ho Chi Minh City i det sydligste Vietnam. De næste par dage skal vi opleve det enorme delta, som er et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, til den munder ud og forgrener sig i deltaet her i Vietnam. Dette unikke område kaldes Vietnams spisekammer, og der høstes ris 3-4 gange om året.
Efter ankomsten til Ho Chi Minh City kører vi mod Cai Be, der ligger på bredden af den nordligste forgrening i Mekongdeltaet. Her går vi ombord på båden og sejler en tur på Mekongfloden gennem de mange kanaler og slutter ved hotellet, som vi skal overnatte på. Eftermiddagen byder på en cykeltur på en af de små øer, hvor vi bl.a. ser nærmere på produktionen hos de lokale håndværkere.
Ovenpå dagens oplevelser spiser vi middag ved Mekongfloden.
Overnatning i Cai Be
Vi står tidligt op og efter morgenmaden sejler til det store marked i Cai Be. Det er en helt speciel oplevelse at være en del af markedet, når der er allermest aktivitet, nemlig her om morgenen. Vel tilbage på vores hotel spiser vi frokost, inden vi begiver os mod Saigon eller Ho Chi Minh City, som byen hedder i dag. Denne sprudlende storby i det sydlige Vietnam er markant anderledes end hovedstaden Hanoi. Gadebilledet er domineret af moderne storhuse, farverige reklameskilte og nye biler. Lokalbefolkningen er noget mere vant til udlændinge, og mange taler engelsk.
Overnatning i Ho Chi Minh City.
Dag 17
Mekongdeltaet. Sejlture i Mekongdeltaet og kørsel til Ho Chi Minh City
Vi står tidligt op og efter morgenmaden sejler til det store marked i Cai Be. Det er en helt speciel oplevelse at være en del af markedet, når der er allermest aktivitet, nemlig her om morgenen. Vel tilbage på vores hotel spiser vi frokost, inden vi begiver os mod Saigon eller Ho Chi Minh City, som byen hedder i dag. Denne sprudlende storby i det sydlige Vietnam er markant anderledes end hovedstaden Hanoi. Gadebilledet er domineret af moderne storhuse, farverige reklameskilte og nye biler. Lokalbefolkningen er noget mere vant til udlændinge, og mange taler engelsk.
Overnatning i Ho Chi Minh City.
I den tidlige morgenstund kører vi til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang var det for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig faktisk hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodianske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Efter frokost er vi tilbage i Ho Chi Minh City, hvor vi skal se nogle af byens mange historiske seværdigheder, blandt andet Præsidentpaladset, eller Uafhængighedspaladset, som det tidligere blev kaldt. Paladset er en klassisk bygning fra 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Man får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når man vandrer gennem de store sale, der står, som de blev efterladt i 1975. Turen går videre til et af byens mest interessante museer, nemlig Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams lange kamp for selvstændighed med hovedvægten på Den Amerikanske Krig fra 1965-1973 – krigen, som vi jo kender som Vietnamkrigen. Museet er opdelt i forskellige temaer og fortæller blandt andet om de eftervirkninger, særligt den biologiske krigsførelse, havde under det såkaldte Agent Orange-program. Der er også en udstilling om modstanden mod krigen i store dele af verden. I gårdhaven står gamle fly, kampvogne med videre udstillet. Det er et barskt museum, men naturligvis relevant for forståelse af det Vietnam, vi oplever i dag. Om aftenen samles vi til afskedsmiddag på en lokal restaurant.
Overnatning i Ho Chi Minh City.
Dag 18
Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellerne, byrundtur samt afskedsmiddag
I den tidlige morgenstund kører vi til de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang var det for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig faktisk hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodianske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.
Efter frokost er vi tilbage i Ho Chi Minh City, hvor vi skal se nogle af byens mange historiske seværdigheder, blandt andet Præsidentpaladset, eller Uafhængighedspaladset, som det tidligere blev kaldt. Paladset er en klassisk bygning fra 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Man får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når man vandrer gennem de store sale, der står, som de blev efterladt i 1975. Turen går videre til et af byens mest interessante museer, nemlig Krigsmuseet. Museet beskriver Vietnams lange kamp for selvstændighed med hovedvægten på Den Amerikanske Krig fra 1965-1973 – krigen, som vi jo kender som Vietnamkrigen. Museet er opdelt i forskellige temaer og fortæller blandt andet om de eftervirkninger, særligt den biologiske krigsførelse, havde under det såkaldte Agent Orange-program. Der er også en udstilling om modstanden mod krigen i store dele af verden. I gårdhaven står gamle fly, kampvogne med videre udstillet. Det er et barskt museum, men naturligvis relevant for forståelse af det Vietnam, vi oplever i dag. Om aftenen samles vi til afskedsmiddag på en lokal restaurant.
Overnatning i Ho Chi Minh City.
Vi går en morgentur til en af byens centrale pladser, hvor vi finder Notre Dame-katedralen, bygget i årene 1877-1883. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og det gamle posthus, som alle ligger i nærheden. Mangler du at købe de sidste gaver eller souvenirs, er det oplagt at besøge det nærliggende Ben Than-marked. Ellers er dagen til fri disposition, inden turen går mod lufthavnen og afrejse mod København.
Dag 19
Ho Chi Minh City. Morgengåtur, tid på egen hånd og hjemrejse
Vi går en morgentur til en af byens centrale pladser, hvor vi finder Notre Dame-katedralen, bygget i årene 1877-1883. Vi passerer også byens rådhus, operahuset og det gamle posthus, som alle ligger i nærheden. Mangler du at købe de sidste gaver eller souvenirs, er det oplagt at besøge det nærliggende Ben Than-marked. Ellers er dagen til fri disposition, inden turen går mod lufthavnen og afrejse mod København.
I Københavns Lufthavn sætter vi punktum på en begivenhedsrig rejse.
Dag 20
Ankomst til København
I Københavns Lufthavn sætter vi punktum på en begivenhedsrig rejse.
Dansk
Ja
Ja
Vietnamesisk dong
Dansk
Ja
Ja
Vietnamesisk dong
For vietnameserne er nytåret, også kaldet Tet Nguyen Dan, en national helligdag og en af årets største begivenheder.
Fejringen af nytåret er præget af en helt speciel og forventningsfuld stemning. Gaderne er smukt dekoreret med tusindvis af blomster, og overalt hænger der kinesiske lanterner. Du kan således glæde dig til at opleve denne ganske særlige folkefest, der strækker sig over flere dage. Samtidig skal vi gøre opmærksom på, at mange butikker vil være lukket i de dage, hvor den festlige begivenhed fejres. Det vil dog fortsat være muligt at gøre de mest nødvendige indkøb, og restauranterne har også åbent. Programmæssigt kan og vil der forekomme enkelte ændringer som følge af nytåret. Vi ved således allerede nu, at det flydende marked i Mekongdeltaet vil være lukket henover nytåret, men som udgangspunkt vil rejsens program naturligvis blive fulgt.
Datoerne for nytåret følger ”måne-kalenderen” og er derfor forskellig fra år til år:
Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. I det nordlige Vietnam kan det være køligt i vintermånederne (særligt januar-februar). Normale temperaturer vil om dagen være 20-22 grader og ned til 12-15 grader om aftenen. Lokale vejrforhold kan dog betyde, at det kan blive køligere, og det kan derfor anbefales at medbringe en varm trøje og/eller fleece samt en vindjakke. Til opholdet i Mai Chau er det vigtigt at medbringe godt og praktisk fodtøj. Lukkede vandresko eller kondisko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne del af rejsen. I det centrale og sydlige Vietnam vil det være behageligt varmt hele året rundt, og det er oplagt at medbringe sommertøj, sandaler m.v.
Læs mere her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Tilslutning fra Billund og Aalborg på forespørgsel.
Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
For vietnameserne er nytåret, også kaldet Tet Nguyen Dan, en national helligdag og en af årets største begivenheder.
Fejringen af nytåret er præget af en helt speciel og forventningsfuld stemning. Gaderne er smukt dekoreret med tusindvis af blomster, og overalt hænger der kinesiske lanterner. Du kan således glæde dig til at opleve denne ganske særlige folkefest, der strækker sig over flere dage. Samtidig skal vi gøre opmærksom på, at mange butikker vil være lukket i de dage, hvor den festlige begivenhed fejres. Det vil dog fortsat være muligt at gøre de mest nødvendige indkøb, og restauranterne har også åbent. Programmæssigt kan og vil der forekomme enkelte ændringer som følge af nytåret. Vi ved således allerede nu, at det flydende marked i Mekongdeltaet vil være lukket henover nytåret, men som udgangspunkt vil rejsens program naturligvis blive fulgt.
Datoerne for nytåret følger ”måne-kalenderen” og er derfor forskellig fra år til år:
Det er en god idé at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. I det nordlige Vietnam kan det være køligt i vintermånederne (særligt januar-februar). Normale temperaturer vil om dagen være 20-22 grader og ned til 12-15 grader om aftenen. Lokale vejrforhold kan dog betyde, at det kan blive køligere, og det kan derfor anbefales at medbringe en varm trøje og/eller fleece samt en vindjakke. Til opholdet i Mai Chau er det vigtigt at medbringe godt og praktisk fodtøj. Lukkede vandresko eller kondisko er ideelle, mens sandaler ikke kan anbefales på denne del af rejsen. I det centrale og sydlige Vietnam vil det være behageligt varmt hele året rundt, og det er oplagt at medbringe sommertøj, sandaler m.v.
Læs mere her
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Tilslutning fra Billund og Aalborg på forespørgsel.
Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
4.998 kr.