Vidunderlige Vietnam

Gæsternes vurdering
4.7 * 1651 anmeldelser
Se mere her

Dato
2026-02-18
Varighed
17 Dage
Pris
24,298
Afgang
København, Kastrup
Sprog
da

Oplev byerne Hanoi, Hoi An, Hué og Ho Chi Minh City. Inkl. Mekongdeltaet, minikrydstogt i Halongbugten og strandferie

17 Dage
24.298 kr.
København
Fly
Dansk

Oplev byerne Hanoi, Hoi An, Hué og Ho Chi Minh City. Inkl. Mekongdeltaet, minikrydstogt i Halongbugten og strandferie

Velkommen til vidunderlige Vietnam

På denne oplevelsesmættede Albatrosrejse ser vi det allerbedste af Vietnam. Vi får bl.a. en naturoplevelse af de helt store, når vi på et minikrydstogt sejler mellem den UNESCO-fredede Halongbugts 3.000 grønklædte kalkstensklipper. Herudover skal vi besøge ikke mindre end 4 interessante og meget forskellige vietnamesiske byer: pulserende Hanoi med de mange historiske monumenter, den charmerende og UNESCO-fredede Hoi An og den gamle kejserhovedstad Hué med en overdådighed af paladser, templer og kejsermausoleer. Kontrasten hertil finder vi i moderne Ho Chi Minh City, hvorfra vi også kører ud til Cu Chi-tunnelerne og Mekongdeltaet. De fleste måltider er med i prisen, og vi skal smage det pragtfulde vietnamesiske køkken.

Rejsen rundes af på Mui Ne, hvor du kan se frem til at fordøje alle rejsens indtryk i ro og mag på stranden.

På denne oplevelsesmættede Albatrosrejse ser vi det allerbedste af Vietnam. Vi får bl.a. en naturoplevelse af de helt store, når vi på et minikrydstogt sejler mellem den UNESCO-fredede Halongbugts 3.000 grønklædte kalkstensklipper. Herudover skal vi besøge ikke mindre end 4 interessante og meget forskellige vietnamesiske byer: pulserende Hanoi med de mange historiske monumenter, den charmerende og UNESCO-fredede Hoi An og den gamle kejserhovedstad Hué med en overdådighed af paladser, templer og kejsermausoleer. Kontrasten hertil finder vi i moderne Ho Chi Minh City, hvorfra vi også kører ud til Cu Chi-tunnelerne og Mekongdeltaet. De fleste måltider er med i prisen, og vi skal smage det pragtfulde vietnamesiske køkken.

Læs mere
Klik på kortet for at se det i stor udgave
Højdepunkter
fogedby - 18/11/2015
"Dejlig rejse til Vietnam"
Læs mere
Nagler - 22/11/2015
"Ubeskrivelig oplevelse i et mindre kendt land."
Læs mere
Bent C Jensen - 22/11/2015
"En dejlig oplevelse !"
Læs mere
maikat - 23/11/2015
"Vidunderlige Vietnam"
Læs mere
Bente og Jens - 20/11/2023
"Fantastisk oplevelse af Vietnam"
Læs mere
Lene - 27/11/2023
"Virkelig spændende og fantastisk rejse"
Læs mere

Dagsprogram

Fra Københavns Lufthavn flyver vi af sted mod Vietnam, hvor vi ankommer næste dag.

Dag 1

Afrejse fra København

Fra Københavns Lufthavn flyver vi af sted mod Vietnam, hvor vi ankommer næste dag.

Vi ankommer til Hanois lufthavn og kører til vores hotel, hvor vi tjekker ind. Herefter skal vi opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa.

Vi stiger af cykeltaxaen ved Hoan Kiem-søen, der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. På en lille ø i den nordlige del af Hoan Kiem-søen ligger det turkisfarvede Ngoc Son-tempel (Jadebjerg-templet), som blev grundlagt i 1700. Man kommer over til øen ved at krydse den rødmalede træbro Huc.

Om aftenen spiser vi en hyggelig velkomstmiddag sammen.

*Afhængig af ankomsttid med fly kan cykelturen ligge på dag 3.

Dag 2

Ankomst til Hanoi. Cykeltaxa-tur i den gamle bydel, Hoan Kiem-søen

Vi ankommer til Hanois lufthavn og kører til vores hotel, hvor vi tjekker ind. Herefter skal vi opleve byens gamle bydel fra bagsædet af en cykeltaxa.

Vi stiger af cykeltaxaen ved Hoan Kiem-søen, der ligger som en fredfyldt oase midt i Hanoi. På en lille ø i den nordlige del af Hoan Kiem-søen ligger det turkisfarvede Ngoc Son-tempel (Jadebjerg-templet), som blev grundlagt i 1700. Man kommer over til øen ved at krydse den rødmalede træbro Huc.

Om aftenen spiser vi en hyggelig velkomstmiddag sammen.

*Afhængig af ankomsttid med fly kan cykelturen ligge på dag 3.

Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi begynder ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester siden hans død i 1969 er blevet opbevaret i en glassarkofag. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.

Vi vender os bagefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav.

Herefter spadserer vi en tur gennem snævre gader, oplever bylivet på nærmeste hold og passerer blandt andet en dam, hvor resterne af et nedstyrtet amerikansk fly stadig ligger som et monument for ødelæggelserne under krigen.

Efter et godt måltid på en lokal restaurant besøger vi Litteraturtemplet – landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Litteraturtemplet blev bygget i år 1070 af kejser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosof Kungfutse. Templet blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad. I perioden fra 1442 til 1778 er det kun blevet til 82 opstillede mindeplader.

Hvis tiden tillader det, bliver der lidt tid på egen hånd, inden vi samles for at se en forestilling af det berømte vanddukketeater. Det er helt unikt for Vietnam opleves bedst i Hanoi. Om aftenen er der middag på lokal restaurant.

Dag 3

Hanoi. Byrundtur med Ho Chi Minhs mausoleum, En-søjle-pagoden, Litteraturtemplet og vanddukketeater

Dagen er afsat til at se nærmere på nogle af hovedstadens mange flotte seværdigheder. Vi begynder ved Ho Chi Minhs imponerende mausoleum, hvor den store landsfaders jordiske rester siden hans død i 1969 er blevet opbevaret i en glassarkofag. Vi bliver i Ho Chi Minhs verden og går over til hans hus, der ligger bag ved mausoleet. Det lille hus er bygget på søjler med traditionelle vietnamesiske landhuse som forbillede. Huset, der står præcis som Ho Chi Minh efterlod det, er idyllisk placeret i en velfriseret have direkte ned til en stor, fiskefyldt sø.

Vi vender os bagefter mod nogle af Hanois religiøse seværdigheder. En af byens mest berømte pagoder, En-søjle-pagoden, blev bygget af kejser Ly Thai Tong i 1049 til ære for den barmhjertige gudinde, som havde vist sig for ham og lovet ham en søn og dermed en arvtager. Pagoden er af træ og bygget på en enkelt stensøjle. Den skal symbolisere en lotusblomst, der stiger op af Sorgens Hav.

Herefter spadserer vi en tur gennem snævre gader, oplever bylivet på nærmeste hold og passerer blandt andet en dam, hvor resterne af et nedstyrtet amerikansk fly stadig ligger som et monument for ødelæggelserne under krigen.

Efter et godt måltid på en lokal restaurant besøger vi Litteraturtemplet – landets måske bedst bevarede eksempel på traditionel arkitektur. Litteraturtemplet blev bygget i år 1070 af kejser Ly Thanh Tong til ære for den kinesiske filosof Kungfutse. Templet blev i 1076 omdannet til Vietnams første universitet, så mandarinernes sønner havde et sted at uddanne sig. Kejser Le Thanh Tong beordrede i 1484, at der skulle opstilles en stenplade for hver ung mand, der modtog en doktorgrad som afslutning på sin uddannelse. Det var dog meget svært at opnå en doktorgrad. I perioden fra 1442 til 1778 er det kun blevet til 82 opstillede mindeplader.

Hvis tiden tillader det, bliver der lidt tid på egen hånd, inden vi samles for at se en forestilling af det berømte vanddukketeater. Det er helt unikt for Vietnam opleves bedst i Hanoi. Om aftenen er der middag på lokal restaurant.

I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. Vi kører i bus og passerer rismarker, floder og landbrugsområder, indtil vi når den berømte bugt, der er et af naturens ubestridte vidundere.

3.000 kalkstensbjerge i alverdens former er strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper. Og det er netop, hvad vi skal. Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som er vores hjem det næste døgns tid, hvor vi skal på krydstogt i bugten.

Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.

Dag 4

Hanoi – Halongbugten. Minikrydstogt

I dag skifter vi bylivet ud med gudesmuk natur, når vi tager fra Hanoi til den UNESCO-fredede Halongbugt. Vi kører i bus og passerer rismarker, floder og landbrugsområder, indtil vi når den berømte bugt, der er et af naturens ubestridte vidundere.

3.000 kalkstensbjerge i alverdens former er strøet ud over det stille, blågrønne vand, og det er en fantastisk oplevelse at sejle rundt mellem de særprægede plantebevoksede klipper. Og det er netop, hvad vi skal. Vi går om bord i en traditionel vietnamesisk junke, som er vores hjem det næste døgns tid, hvor vi skal på krydstogt i bugten.

Vi tjekker ind i vores kahytter og kan nu læne os tilbage og nyde den fantastiske udsigt i ro og mag, mens vi bliver godt forkælet af besætningen. Kahytterne har eget bad/toilet.

Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske stadig tro, at du drømmer, da sceneriet udenfor hører blandt noget af det smukkeste natur i verden. Mens vi nyder vores morgenmad, sejler båden stille tilbage mod fastlandet.

Vi begiver os herefter mod Hanois lufthavn, hvorfra vi flyver til Da Nang. På vej til lufthavnen stopper vi ved en typisk vietnamesisk landsby, hvor vi inviteres indenfor hos en lokal familie. Her hører vi om dagliglivet i dagens Vietnam, og der bydes på klassisk, vietnamesisk grøn te og lokale snacks. Efter dette hyggelige, lokale stop fortsætter vi mod lufthanen for flyrejsen til Da Nang.

Ved ankomsten til Da Nang kører vi den korte vej til Hoi An, som er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by med en helt utrolig historie, der går mange tusind år tilbage.

Byen Hoi An var tidligere kendt som en travl handelshavn og er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by. Den har en helt utrolig historie, som går mange tusinde år tilbage. I 1700-tallet kom her især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Havnebyens strategiske beliggenhed lidt oppe ad en mindre flod skulle dog vise sig at blive den driftige bys endeligt. Efterhånden som handelsskibene blev større, blev vanddybden i floden for lav, og i midten af 1800-tallet flyttede handlen mod nord, hvor en stor naturlig bugt var som skabt til en ny havneby. Det er byen, som vi i dag kender som Da Nang, der med knap en million indbyggere er Vietnams femtestørste by.

Hoi An blev glemt og fortsatte som et lille fiskerleje, indtil turismen kom til Vietnam i starten af 1990´erne, hvor de første turister fik øjnene op for denne glemte perle. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder.

Hoi An kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 1999. Trods mange besøgende har byen formået at bevare sin helt unikke og idylliske stemning. Der er ikke kun selve den gamle bydel, der er et besøg værd, men også hele området omkring floddeltaet. Man skal ikke langt ud fra byen, før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfund.

Dag 5

Halongbugten – Hanoi. Fly til Da Nang og videre med bus til Hoi An

Når du vågner denne morgen og kigger ud af vinduet, vil du måske stadig tro, at du drømmer, da sceneriet udenfor hører blandt noget af det smukkeste natur i verden. Mens vi nyder vores morgenmad, sejler båden stille tilbage mod fastlandet.

Vi begiver os herefter mod Hanois lufthavn, hvorfra vi flyver til Da Nang. På vej til lufthavnen stopper vi ved en typisk vietnamesisk landsby, hvor vi inviteres indenfor hos en lokal familie. Her hører vi om dagliglivet i dagens Vietnam, og der bydes på klassisk, vietnamesisk grøn te og lokale snacks. Efter dette hyggelige, lokale stop fortsætter vi mod lufthanen for flyrejsen til Da Nang.

Ved ankomsten til Da Nang kører vi den korte vej til Hoi An, som er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by med en helt utrolig historie, der går mange tusind år tilbage.

Byen Hoi An var tidligere kendt som en travl handelshavn og er Vietnams mest charmerende og bedst bevarede by. Den har en helt utrolig historie, som går mange tusinde år tilbage. I 1700-tallet kom her især handelsskibe fra Holland, Portugal, Kina og Japan og handlede med silke, papir, porcelæn, te, sukker, peber, kinesisk medicin, elfenben og lakvarer. Havnebyens strategiske beliggenhed lidt oppe ad en mindre flod skulle dog vise sig at blive den driftige bys endeligt. Efterhånden som handelsskibene blev større, blev vanddybden i floden for lav, og i midten af 1800-tallet flyttede handlen mod nord, hvor en stor naturlig bugt var som skabt til en ny havneby. Det er byen, som vi i dag kender som Da Nang, der med knap en million indbyggere er Vietnams femtestørste by.

Hoi An blev glemt og fortsatte som et lille fiskerleje, indtil turismen kom til Vietnam i starten af 1990´erne, hvor de første turister fik øjnene op for denne glemte perle. Mange bygninger i den gamle bydel – kinesiske, franske og vietnamesiske – er i dag fredede og fremstår som små arkitektoniske perler, der på næsten mystisk vis har overlevet de mange krige og uroligheder.

Hoi An kom på UNESCO’s liste over verdens kulturarv i 1999. Trods mange besøgende har byen formået at bevare sin helt unikke og idylliske stemning. Der er ikke kun selve den gamle bydel, der er et besøg værd, men også hele området omkring floddeltaet. Man skal ikke langt ud fra byen, før man er i landlige omgivelser med rismarker og små bysamfund.

Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører via den nye cykelbro til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltrafik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m. Vi besøger også lokale værksteder og ser, hvordan risnudler, sivmåtter og bambusbåde fremstilles.

På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle metoder. Efter nogle spændende timer tager vi tilbage til Hoi An, denne gang med båd gennem floddeltaet, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden.

Efter en dejlig frokost er det tid til at opleve den gamle by. Vi krydser Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen rigtig solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte den mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter. Efter dagens oplevelser spadserer vi tilbage til vores hotel.

Dag 6

Hoi An. Øen Kim Bong med cykeltur og værkstedsbesøg. Byvandring i Hoi Ans gamle bydel

Vi får vores cykler udleveret på hotellet og kører via den nye cykelbro til den lille ø Kim Bong. Her er landsbystemning og stort set ingen biltrafik. Det er derfor oplagt med en cykeltur i de landlige omgivelser. Vi ser den flittige lokalbefolkning, som arbejder i rismarkerne og med andre afgrøder som majs, sukkerrør, kasava, jordnødder m.m. Vi besøger også lokale værksteder og ser, hvordan risnudler, sivmåtter og bambusbåde fremstilles.

På øen findes et gammelt skibsværft, hvor træbåde fremstilles efter gamle metoder. Efter nogle spændende timer tager vi tilbage til Hoi An, denne gang med båd gennem floddeltaet, hvor der er frokost på en restaurant ved flodbredden.

Efter en dejlig frokost er det tid til at opleve den gamle by. Vi krydser Den Japanske Bro, som japanerne byggede i 1593 for at forbinde den japanske bydel på den ene side af floden med den kinesiske på den anden side. Japanerne byggede broen rigtig solidt, for de frygtede jordskælv, som de kendte hjemmefra. Broen blev overdækket for at beskytte den mod sol og vind og dekoreret med de smukkeste japanske ornamenter. Efter dagens oplevelser spadserer vi tilbage til vores hotel.

Vi har en hel dag til at nyde Hoi An på egen hånd.

Hoi An er det oplagte sted at tilbringe en afslappende fridag – byen og området har det hele. I den fredede gamle bydel er der et væld af fremragende restauranter og caféer samt forretninger, gallerier og små museer. Om aftenen er byen oplyst af farvestrålende lanterner, som skaber en skøn atmosfære. Det er muligt at tage på en ekstra cykeltur i området – der er mange gode cykelstier og ruter, som fører til rismarker og små landsbyer. Du kan dase ved hotellets pool eller tage på tur til den nærliggende strand. Byen har også et stort udbud af massage og anden wellness. Byen er også berømmet for sine kokkeskoler, og hvis der er stemning for det, vil rejseelderen arrangere kokkeskole for dem, som har mod på at prøve kræfter med det skønne vietnamesiske køkken.

Dag 7

Fridag i Hoi An el. mulighed for kokkeskole

Vi har en hel dag til at nyde Hoi An på egen hånd.

Hoi An er det oplagte sted at tilbringe en afslappende fridag – byen og området har det hele. I den fredede gamle bydel er der et væld af fremragende restauranter og caféer samt forretninger, gallerier og små museer. Om aftenen er byen oplyst af farvestrålende lanterner, som skaber en skøn atmosfære. Det er muligt at tage på en ekstra cykeltur i området – der er mange gode cykelstier og ruter, som fører til rismarker og små landsbyer. Du kan dase ved hotellets pool eller tage på tur til den nærliggende strand. Byen har også et stort udbud af massage og anden wellness. Byen er også berømmet for sine kokkeskoler, og hvis der er stemning for det, vil rejseelderen arrangere kokkeskole for dem, som har mod på at prøve kræfter med det skønne vietnamesiske køkken.

Vi sætter nu kursen mod den gamle kejserhovedstad Hué, hvor vi undervejs kører gennem Hai Van-passet. Vi gør også et kort stop ved stranden Lang Co, hvor vi får tid til at strække benene lidt i de smukke omgivelser, hvor strand, himmel og hav går op i en højere enhed.

Hué er historisk set Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Efter frokost i Hué tager vi på en sejltur på Duftenes Flod (Song Huong), der løber gennem Hué. Vi sejler ud til Thien Mu-pagoden, der er blevet et slags uofficielt symbol på den gamle kejserby. Den 21 meter høje pagode ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Pagoden blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en lang række pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. Hver af de syv etager er dedikeret til en Buddha, som opstår i menneskelig form, og i bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Den vejer mere end to tons, og dens klang siges at kunne høres på ti kilometers afstand.

Herefter besøger vi mausoleet for kejser Tu Duc, der styrede landet fra 1848 til 1883 og levede i sand kejserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart præg af hans storhed, og det blev konstrueret således, at han kunne bruge det både før og efter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brugte som palads, når han var på et af sine længerevarende besøg ved mausoleet, samt bådpladsen, hvor han lagde til, når han havde været på jagt på Tinh Kiem-øen."Åndealléen", der fører til gravstens-pavillonen, er flankeret af en æresgarde med elefanter, heste, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter, for det var kejserens højde! I den murede pavillon ligger kejserens gigantiske gravsten, der er den største i Vietnam. Den vejer 20 tons, og det tog fire år at transportere gravstenen de 500 kilometer fra området omkring Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her i mausoleet, og ingen ved, hvor han og alle hans rigdomme gemmer sig, for man huggede hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i begravelsen for at undgå gravrøveri.

Efter dagens oplevelser kører vi til vores hotel om om aftenen er der middag på lokal restaurant.

Dag 8

Hoi An – Hué. Hai Van-passet, sejltur på Duftenes flod, Thien Mu-pagoden og Tu Ducs mausoleum

Vi sætter nu kursen mod den gamle kejserhovedstad Hué, hvor vi undervejs kører gennem Hai Van-passet. Vi gør også et kort stop ved stranden Lang Co, hvor vi får tid til at strække benene lidt i de smukke omgivelser, hvor strand, himmel og hav går op i en højere enhed.

Hué er historisk set Vietnams mest interessante by. Byen blev grundlagt i år 300 f.Kr. og var kejserhovedstad i årene 1802-1945. Efter frokost i Hué tager vi på en sejltur på Duftenes Flod (Song Huong), der løber gennem Hué. Vi sejler ud til Thien Mu-pagoden, der er blevet et slags uofficielt symbol på den gamle kejserby. Den 21 meter høje pagode ligger smukt placeret på en bakke med udsigt over floden. Pagoden blev bygget i 1844 af kejser Thieu Tri, men den er blot den seneste af en lang række pagoder, hvoraf den første blev grundlagt allerede i 1601. Hver af de syv etager er dedikeret til en Buddha, som opstår i menneskelig form, og i bygningerne ved siden af pagoden kan man blandt meget andet se den kæmpestore klokke Dai Hong Chung, som blev støbt i 1710. Den vejer mere end to tons, og dens klang siges at kunne høres på ti kilometers afstand.

Herefter besøger vi mausoleet for kejser Tu Duc, der styrede landet fra 1848 til 1883 og levede i sand kejserlig luksus. Hans mausoleum bærer klart præg af hans storhed, og det blev konstrueret således, at han kunne bruge det både før og efter sin død. Man kan se Hoa Khim-templet, som han brugte som palads, når han var på et af sine længerevarende besøg ved mausoleet, samt bådpladsen, hvor han lagde til, når han havde været på jagt på Tinh Kiem-øen."Åndealléen", der fører til gravstens-pavillonen, er flankeret af en æresgarde med elefanter, heste, tjenere og militærmandariner, som alle er lavere end 153 centimeter, for det var kejserens højde! I den murede pavillon ligger kejserens gigantiske gravsten, der er den største i Vietnam. Den vejer 20 tons, og det tog fire år at transportere gravstenen de 500 kilometer fra området omkring Than Hoa til mausoleet. Men faktisk er kejser Tu Duc slet ikke begravet her i mausoleet, og ingen ved, hvor han og alle hans rigdomme gemmer sig, for man huggede hovedet af alle de 200 mennesker, der havde været involveret i begravelsen for at undgå gravrøveri.

Efter dagens oplevelser kører vi til vores hotel om om aftenen er der middag på lokal restaurant.

Dagens program begynder med en cykeltaxa-tur rundt i Hués gamle bydel. Cykeltaxeturen slutter ved citadellet, byens gamle fæstning. Kejser Gia Long påbegyndte i 1804 det store citadel, der er omgivet af en vandgrav og en 10 kilometer lang mur. Oprindeligt var muren bygget af jord, men i begyndelsen af 1900-tallet arbejdede titusindvis af mænd i flere år på at dække murene med et tykt lag mursten. Mange af byens seværdigheder – inklusive kejserens vældige kompleks af paladser og modtagelsessale – og en stor del af befolkningen har hjemme inden for de to meter tykke mure. Desværre blev mange af bygningerne i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, en af Vietnamkrigens blodigste opgør.

Vi kører til lufthavnen i Hué, hvor flyet mod pulserende Ho Chi Minh City venter. Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam er markant anderledes end hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gadebilledet domineret af store, moderne bygninger, farverige reklameskilte, spritnye biler og bogstaveligt talt millioner af motorcykler. Lokalbefolkningen er også noget mere vant til udlændinge, og mange taler engelsk. Vi spiser middag sammen her i Vietnam største by.

Dag 9

Hué. Cykeltaxa-tur fra den gamle bydel til citadellet. Fly til Ho Chi Minh City

Dagens program begynder med en cykeltaxa-tur rundt i Hués gamle bydel. Cykeltaxeturen slutter ved citadellet, byens gamle fæstning. Kejser Gia Long påbegyndte i 1804 det store citadel, der er omgivet af en vandgrav og en 10 kilometer lang mur. Oprindeligt var muren bygget af jord, men i begyndelsen af 1900-tallet arbejdede titusindvis af mænd i flere år på at dække murene med et tykt lag mursten. Mange af byens seværdigheder – inklusive kejserens vældige kompleks af paladser og modtagelsessale – og en stor del af befolkningen har hjemme inden for de to meter tykke mure. Desværre blev mange af bygningerne i citadellet ødelagt under Tet-offensiven, en af Vietnamkrigens blodigste opgør.

Vi kører til lufthavnen i Hué, hvor flyet mod pulserende Ho Chi Minh City venter. Ho Chi Minh City i det sydlige Vietnam er markant anderledes end hovedstaden Hanoi nordpå. Her er gadebilledet domineret af store, moderne bygninger, farverige reklameskilte, spritnye biler og bogstaveligt talt millioner af motorcykler. Lokalbefolkningen er også noget mere vant til udlændinge, og mange taler engelsk. Vi spiser middag sammen her i Vietnam største by.

I dag skal vi på en spændende udflugt til Mekongdeltaet, et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, til den munder ud og forgrener sig i deltaet. Dette unikke område kaldes Vietnams spisekammer, og der høstes ris 3-4 gange om året. Om morgenen kører vi ud til Vinh Long, hvor vi skifter vores bus ud med båd og begiver os ud på Mekongfloden gennem de mange kanaler. Vi går i land og besøger frugthaver og ser også, hvordan de lokale forarbejder afgrøderne. Vi skal blandt andet se fremstilling af kokoskarameller, rispopcorn og ikke mindst hjemmebrændt brændevin. De modige kan få lov at smage – skål!

Her er en meget idyllisk stemning, og det er en fornøjelse at vandre rundt i de frodige omgivelser og hilse på de lokale samt smage på de mange eksotiske frugter. Vi spiser frokost i frugthaven hos en lokal familie, hvorefter vi i mindre både bliver roet gennem smalle kanaler.

Hen på eftermiddagen går vi i land i Cai Be, hvor vores bus venter, og kører tilbage til Ho Chi Minh City.

Dag 10

Ho Chi Minh City – Mekongdeltaet

I dag skal vi på en spændende udflugt til Mekongdeltaet, et af verdens frodigste områder. Den mægtige Mekongflod, der har sit udspring i det sydlige Kina, strækker sig næsten 5.000 kilometer gennem fem lande, til den munder ud og forgrener sig i deltaet. Dette unikke område kaldes Vietnams spisekammer, og der høstes ris 3-4 gange om året. Om morgenen kører vi ud til Vinh Long, hvor vi skifter vores bus ud med båd og begiver os ud på Mekongfloden gennem de mange kanaler. Vi går i land og besøger frugthaver og ser også, hvordan de lokale forarbejder afgrøderne. Vi skal blandt andet se fremstilling af kokoskarameller, rispopcorn og ikke mindst hjemmebrændt brændevin. De modige kan få lov at smage – skål!

Her er en meget idyllisk stemning, og det er en fornøjelse at vandre rundt i de frodige omgivelser og hilse på de lokale samt smage på de mange eksotiske frugter. Vi spiser frokost i frugthaven hos en lokal familie, hvorefter vi i mindre både bliver roet gennem smalle kanaler.

Hen på eftermiddagen går vi i land i Cai Be, hvor vores bus venter, og kører tilbage til Ho Chi Minh City.

I dag skal vi se de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodjanske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.

Herefter skal vi på en byrundtur til nogle af Ho Chi Minh Citys mange historiske seværdigheder. Vi besøger blandt andet Genforeningspaladset, der tidligere var kendt som Præsidentpaladset eller Uafhængighedspaladset. Paladset er en klassisk konstruktion bygget i 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Vi får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når vi vandrer gennem de store sale, der står præcis, som de blev efterladt i 1975.

Turen går videre til Notre Dame-katedralen, der blev bygget i årene 1877-1883, og som har to 40 meter høje tårne med jernspir, der kan ses langt væk fra. Vi ser kirken udefra og nyder samtidig udsigten til det berømte posthus, der er ligger overfor kirken. Begge bygninger er fra kolonitiden, og minder byen om den franske historie.

Dag 11

Ho Chi Minh City. Cu Chi-tunnellerne og byrundtur

I dag skal vi se de berømte Cu Chi-tunneler, der blev bygget af Vietcong i perioden 1940-60. I første omgang for at hjælpe den lille landmandshær mod helikoptere og anden moderne krigsførelse, men da Vietnamkrigen var på sit højeste, strakte tunnelerne sig hele vejen fra Ho Chi Minh City til den cambodjanske grænse. Alene i Cu Chi-distriktet er der over 250 kilometer underjordiske tunneler.

Herefter skal vi på en byrundtur til nogle af Ho Chi Minh Citys mange historiske seværdigheder. Vi besøger blandt andet Genforeningspaladset, der tidligere var kendt som Præsidentpaladset eller Uafhængighedspaladset. Paladset er en klassisk konstruktion bygget i 1960’erne, da den sydvietnamesiske præsident Ngo Dinh Diem bestemte sig for at skifte den gamle, franske guvernørbolig ud med dette storslåede palads. Vi får virkelig følelsen af svundne tiders storhed og rigdom, når vi vandrer gennem de store sale, der står præcis, som de blev efterladt i 1975.

Turen går videre til Notre Dame-katedralen, der blev bygget i årene 1877-1883, og som har to 40 meter høje tårne med jernspir, der kan ses langt væk fra. Vi ser kirken udefra og nyder samtidig udsigten til det berømte posthus, der er ligger overfor kirken. Begge bygninger er fra kolonitiden, og minder byen om den franske historie.

Efter vores rundrejse går turen til Mui Ne, hvor du kan se frem til at fordøje alle rejsens indtryk i ro og mag på stranden. Vi kører med bus mod kysten og det skønne strandområde, hvor vi er fremme først på eftermiddagen. 

Traditionelt har Phan Thiet været kendt blandt vietnamesere for sin fiskesovs, men da turisterne begyndte at komme til landet, fik de hurtigt øje på den lange indbydende strand ved den lille kystby Mui Ne godt 10 km fra selve byen Phan Thiet. Her i den lille kystby Mui Ne indkvarteres vi på Pandanus Resort, som er et skønt resort med en fantastisk beliggenhed helt ned til stranden ved Det Sydkinesiske Hav. Strandresortet ligger i rolige omgivelser og er det helt perfekte sted for afslapning efter en oplevelsesrig rundrejse. Udover daselivet på stranden og ved poolen kan man tage på cykelture og udforske området eller gøre brug af resortets mange aktiviteter.

Dag 12

Bus til Mui Ne

Efter vores rundrejse går turen til Mui Ne, hvor du kan se frem til at fordøje alle rejsens indtryk i ro og mag på stranden. Vi kører med bus mod kysten og det skønne strandområde, hvor vi er fremme først på eftermiddagen. 

Traditionelt har Phan Thiet været kendt blandt vietnamesere for sin fiskesovs, men da turisterne begyndte at komme til landet, fik de hurtigt øje på den lange indbydende strand ved den lille kystby Mui Ne godt 10 km fra selve byen Phan Thiet. Her i den lille kystby Mui Ne indkvarteres vi på Pandanus Resort, som er et skønt resort med en fantastisk beliggenhed helt ned til stranden ved Det Sydkinesiske Hav. Strandresortet ligger i rolige omgivelser og er det helt perfekte sted for afslapning efter en oplevelsesrig rundrejse. Udover daselivet på stranden og ved poolen kan man tage på cykelture og udforske området eller gøre brug af resortets mange aktiviteter.

De næste dage bestemmer du helt selv, hvad tiden skal gå med. Stranden eller poolen er et oplagt sted at tilbringe dagen med afslapning.

Dag 13 - 15

Sol og afslapning

De næste dage bestemmer du helt selv, hvad tiden skal gå med. Stranden eller poolen er et oplagt sted at tilbringe dagen med afslapning.

Vi tager afsked med Vietnam og lander i København dagen efter. 

Dag 16 - 17

Hjemrejse og hjemkomst til København

Vi tager afsked med Vietnam og lander i København dagen efter. 

Afrejsedatoer

Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Okt 2025
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
21.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
18.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Nov 2025
Afrejse
Pris
21.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
18.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
26.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
23.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Dec 2025
Afrejse
Pris
26.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
23.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
24.298 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Jan 2026
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
24.298 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
Billund
Bemærk
Afrejse
Pris
24.898 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
Billund
Afrejse
Pris
24.298 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Feb 2026
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
Billund
Bemærk
Afrejse
Pris
24.898 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
Billund
Afrejse
Pris
24.298 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
21.498 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Mar 2026
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Afrejse
Pris
23.798 kr.
Varighed
17 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser
Afrejse
Pris
20.998 kr.
Varighed
13 dage
Afrejse fra
København, Kastrup
Bemærk
Få pladser

Prisinformation

Dato

2026-02-18T00:00:00+01:00

Pris

24.298 kr.

Tillæg for enkeltværelse

3.998 kr.

Rejsens pris
24.298 kr.

Tillæg for enkeltværelse
3.998 kr.

Prisen inkluderer
  • Dansk rejseleder (ingen rejseleder i Ho Tram)
  • Fly København – Hanoi og Ho Chi Minh City – København med mellemlanding
  • 2 indenrigsflyvninger
  • Udflugter og entréer jf. program
  • Indkvartering på hotel i delt dobbeltværelse
  • Badeferieforlængelse i Mui Ne
  • Morgenmad dagligt
  • Frokost dag 3,4,6,8,10 og 11
  • Brunch dag 5
  • Middag 2-4, 8, 9 og 11
  • Skatter og afgifter

Prisen inkluderer ikke
  • Sygdomsafbestillingsforsikring 7 % af rejsens pris
  • Gouda Årsrejseforsikring eller Seniorrejseforsikring
  • Drikkepenge til lokalguider og chauffører (beregn ca. 65 USD pr. person)
  • Eventuelle ekstra arrangementer
  • Personlige fornødenheder
  • Tillæg for enkeltværelse
  • Ekspeditionsgebyr pr. faktura kr. 130,- (bortfalder ved onlinebestilling)
  • Alt ikke nævnt under “Prisen inkluderer“

Pandanus Resort Mui Ne

Pandanus Resort Mui Ne

Pandanus Resort er et dejligt hotel bygget i charmerende vietnamesisk Cham stil. Hotellet ligger i rolige omgivelser nær den gamle fiskerby, Mui Ne og med direkte adgang til stranden. Hotellets store have med masser af farverige blomster og tropiske planter er med til at danne rammen for et dejligt afslappende ophold. 

Vi bor i de velindrettede Superior Standard/Deluxe værelser, som alle er med egen balkon/terrasse med fin udsigt til hotellets have. På værelserne findes TV med internationale kanaler, minibar, sikkerhedsboks, kaffe/te faciliteter og hårtørrer. Alle værelser har desuden aircondition.

Mere information
  • 257 værelser
  • Døgnåben reception
  • Direkte på stranden
  • 2 restauranter
  • Bar
  • Elevator (i bygningen ved Superior standard/deluxe-værelser)
  • 2 x udendørs pool
  • Håndklæder ved strand/pool
  • Liggestole ved pool/i haven og strand 
  • Internationale kreditkort modtages
  • Spa og fitness afdeling
  • Gratis Wifi på hotellet
  • TV på værelset
  • Minibar på værelset
  • Sikkerhedsboks på værelset
  • Aircondition på værelset
  • Kaffe/te faciliteter på værelset
  • Hårtørrer på værelset

Praktiske oplysninger

Rejsen er underlagt Albatros Travels almindelige bestemmelser, som deltagerne forudsættes at være bekendt med.

Rejseleder

Dansk

Visum

Nej

Vaccination

Ja

Valuta

Vietnamesisk dong

Rejseleder

Dansk

Visum

Nej

Vaccination

Ja

Valuta

Vietnamesisk dong

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.



Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.



Tilslutning med indenrigsfly

Tilslutning med indenrigsfly er desværre ikke muligt på denne rejse.



Vietnamesisk nytår

I årets første måneder fejres det vietnamesiske nytår, også kaldet 'Tet Nguyen Dan'. For vietnameserne er nytåret en national helligdag, og en af årets største begivenheder.

Fejringen af nytåret er præget af en helt speciel og forventningsfuld stemning; gaderne er smukt dekoreret med tusindvis af blomster, og overalt hænger der kinesiske lanterner. Du kan således glæde dig til at opleve denne ganske særlige folkefest, der strækker sig over flere dage. Samtidig skal vi gøre opmærksom på, at mange butikker vil vil være lukket i de dage, hvor den festlige begivenhed fejres. Det vil dog fortsat være muligt at gøre de mest nødvendige indkøb, herunder besøge spisesteder.

Programmæssigt kan og vil der forekomme enkelte ændringer som følge af nytåret. Vi ved således allerede nu, at det flydende marked i Mekong-deltaet vil være lukket henover nytåret; men som udgangspunkt vil rejsens program naturligvis blive fulgt.

Nytåret falder på disse datoer:

  • 9. februar – 13. februar 2024
  • 28. januar – 1. februar 2025
  • 16. februar – 21. februar 2026


Visum

Læs mere her



Mere om Vietnam

Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Oplysninger om rejsen

Bagage

Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.



Deltagerantal

Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.



Tilslutning med indenrigsfly

Tilslutning med indenrigsfly er desværre ikke muligt på denne rejse.



Vietnamesisk nytår

I årets første måneder fejres det vietnamesiske nytår, også kaldet 'Tet Nguyen Dan'. For vietnameserne er nytåret en national helligdag, og en af årets største begivenheder.

Fejringen af nytåret er præget af en helt speciel og forventningsfuld stemning; gaderne er smukt dekoreret med tusindvis af blomster, og overalt hænger der kinesiske lanterner. Du kan således glæde dig til at opleve denne ganske særlige folkefest, der strækker sig over flere dage. Samtidig skal vi gøre opmærksom på, at mange butikker vil vil være lukket i de dage, hvor den festlige begivenhed fejres. Det vil dog fortsat være muligt at gøre de mest nødvendige indkøb, herunder besøge spisesteder.

Programmæssigt kan og vil der forekomme enkelte ændringer som følge af nytåret. Vi ved således allerede nu, at det flydende marked i Mekong-deltaet vil være lukket henover nytåret; men som udgangspunkt vil rejsens program naturligvis blive fulgt.

Nytåret falder på disse datoer:

  • 9. februar – 13. februar 2024
  • 28. januar – 1. februar 2025
  • 16. februar – 21. februar 2026


Visum

Læs mere her



Mere om Vietnam

Her kan du få mere at vide om Vietnam: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/vietnam

Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.

Information

Området omkring Mui Ne er også et yndet mål for kitesurfere grundet de gunstige vindforhold. I vintermånederne vil man opleve at især eftermiddagene kan være blæsende hvilket betyder at temperaturen føles knap så varm og for nogen måske mere behagelig.
På de eftermiddage hvor det blæser op må der ikke bades fra stranden og derfor må man finde en plads ved poolen hvis man vil bade.

Hånden på hjertet

Information

Området omkring Mui Ne er også et yndet mål for kitesurfere grundet de gunstige vindforhold. I vintermånederne vil man opleve at især eftermiddagene kan være blæsende hvilket betyder at temperaturen føles knap så varm og for nogen måske mere behagelig.
På de eftermiddage hvor det blæser op må der ikke bades fra stranden og derfor må man finde en plads ved poolen hvis man vil bade.

Rejsens krav til fysisk formåen
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.


Rejseforsikring
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.


Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse. Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.


Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem. På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen. På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord. Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.


Drikkepenge
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.


Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.


Pas
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.


Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv. USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.


Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.


Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen. På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet. Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.


Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.


Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost. Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.


Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange. Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen. Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes. Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.

Generelle forhold

Rejsens krav til fysisk formåen
Som hovedregel gælder det, at alle rejsedeltagere skal være selvhjulpne. Samtidig skal vi understrege, at vores rejser generelt ikke er egnede for gangbesværede. Selv på bus- og togrejser samt krydstogter vil der ofte være behov for at gå til og fra seværdigheder. På mange af vores kulturrejser vil blot en dags samlede besøg ved seværdigheder osv. nemt overstige 5 kilometers gang.


Rejseforsikring
Alle deltagere i Albatros Travels rejser skal tegne en rejseforsikring, der som minimum dækker udgifter til sygdomsbehandling og hjemtransport. Da den offentlige sygesikring ikke længere kan bruges som rejseforsikring, er det en forudsætning for deltagelse i vores rejser, at du har tegnet en rejseforsikring. Vi anbefaler, at forsikringen også indeholder en bagagedækning i tilfælde af beskadigelse eller bortkomst af bagage.


Gouda Rejseforsikring
Albatros Travel kan hjælpe dig med at tegne en forsikring gennem Gouda Rejseforsikring, som kan tilbyde en forsikring, der passer lige til din rejse. Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.


Albatros Travels rejseledere og guider
På Albatros Travels grupperejser vil turen være ledet af en dansk rejseleder, der enten møder gruppen i lufthavnen inden afrejse eller ved ankomst til destinationen. På busrejser møder I rejselederen senest ved det sidste opsamlingssted. Chaufføren hjælper til med bagage, informerer om sædeplacering i bussen og sørger for, at I kommer sikkert frem. På Albatros Travels individuelle rejser vil I blive mødt af en engelsktalende lokal guide på destinationen, ligesom det vil være engelsktalende lokale guider, der leder de udflugter, der indgår i rejsen. På ekspeditionsrejser med Albatros Expeditions vil I blive mødt af en engelsktalende ekspeditionsguide på destinationen, ligesom det vil være det engelsktalende ekspeditionsteam, der leder de udflugter og afholder de informationsmøder, der indgår i rejsen. Vi gør opmærksom på at der ikke kan forventes en dansk rejseleder ombord. Enkelte af vores rejser er uden lokal guide, dette vil i så fald tydeligt fremgå af programmet. Alle vores guider og rejseledere er erfarne, veluddannede og nøje udvalgt af Albatros Travel.


Drikkepenge
På vores rejser kommer du i kontakt med hverdagslivet og dets skikke. Der kan være forhold, du ikke synes om eller ikke er vant til, som for eksempel skikken med drikkepenge. I mange lande er drikkepengesystemet mere organiseret, end vi som danskere er vant til, og der er en forventning om, at lokalguider og chauffører i løbet af rejsen modtager en vis sum drikkepenge, da lønnen i servicebranchen ofte er afstemt derefter. Vi angiver et beløb i vores rejseprogram, således at du hjemmefra kan tage højde for dette. Rejsens pris inkluderer ikke drikkepenge, da det er et individuelt anliggende, og drikkepengesystemet er en del af den kultur, man vælger at besøge, og som man derfor bør respektere. For en god ordens skyld må vi understrege, at drikkepenge naturligvis er frivillige.


Tillæg for enkeltværelse og -kahyt
De oplyste priser på vores rejser er baseret på 2 personer, der rejser sammen og bor i delt dobbeltværelse eller dobbeltkahyt. For vores gæster, som rejser alene, vil der være et tillæg for enkeltværelse og/eller -kahyt. Tillægget er en afspejling af det prisniveau, vi som rejsearrangør bliver mødt med, når vi opkøber værelser og kahytter hos vores underleverandører. Et enkeltværelse vil altid være forholdsvis dyrere pr. person end et dobbeltværelse. Dette er et vilkår, der har været gældende inden for rejsebranchen i mange år og er således at betragte som kutyme. Tillægget vil altid fremgå af vores materiale.


Pas
Vær opmærksom på, at dit pas skal være gyldigt i mindst 6 måneder efter hjemkomst fra destinationen. Dette krav gælder for alle vores rejser, uanset at enkelte lande måtte kræve kortere gyldighed. At vi som rejsearrangør stiller dette 6-måneders gyldighedskrav, er for at undgå situationer, hvor et lands gyldighedskrav måtte blive ændret fra bestilling af rejsen og frem til afrejse.


Rejser med mindreårige
Hvis du skal rejse sammen med børn, som ikke er dine egne (fx børnebørn), eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, kan nogle lande nægte jer indrejse. Det kan derfor være nødvendigt at medbringe en fødsels- og navneattest eller en fødsels- og dåbsattest på engelsk og en underskrevet erklæring, der tillader den mindreårige at rejse i selskab med en navngivet voksen. Husk også at tjekke reglerne for dokumenternes gyldighed – dvs. hvornår de skal være udstedt ift. afrejsedato, hvordan de skal være stemplet osv. USA er et af de lande, som har ovenstående krav, men der findes ikke nogen endegyldig liste over, hvilke andre lande det gælder. Derfor anbefaler vi dig at kontakte den nærmeste ambassade eller konsulat for det land, du skal rejse til, for at få oplyst reglerne.


Placering i flyet
Vi skal gøre opmærksom på, at det er luftfartsselskabet, som suverænt står for fordelingen af sæder i flyet.


Placering i bussen
På rejser med fly foregår transporten på destinationen oftest med bus. Her kan man ikke reservere en fast plads i bussen, og det er heller ikke muligt at købe en bestemt plads inden rejsens start. Det er selvfølgelig muligt at aftale rokeringer undervejs på rejsen, så alle på skift kommer til at sidde foran såvel som bag i bussen. På rejser, der foregår med bus fra Danmark, kan du reservere en bestemt siddeplads i bussen, hvoraf nogle kræver en merbetaling. De pladser, der ikke er reserveret, fordeles efter først-til-mølle-princippet. Busrejserne er markeret med ”BUSREJSE” på hjemmesiden.


Forplejning om bord på flyet
På de fleste af vores rejser benytter vi rutefly. På de europæiske ruter har du som regel mulighed for at købe forskellige drikkevarer og for eksempel en sandwich. Nogle få selskaber serverer vand, juice, kaffe eller te gratis. På de lange oversøiske ruter er maden inkluderet, hos nogle få selskaber også drikkevarer. Ønsker du vin, øl og spiritus, skal du som regel selv betale for det. Servicen om bord varierer meget fra selskab til selskab og ændres jævnligt, så vi kan desværre ikke give mere præcise oplysninger inden rejsen.


Specialkost
På flyrejser skal specialkost som eksempelvis diabetes- eller vegetarmad bestilles senest 45 dage inden afrejse. Bemærk, at nogle luftfartsselskaber kræver betaling for specialkost. Vi viderebringer altid ønsker om specialkost på flyrejsen til flyselskabet, men kan ikke garantere den. På busrejser kan vi desværre ikke tilbyde specialkost. Som udgangspunkt har vi på vores rejser ikke mulighed for at tilbyde specialkost, da der på mange af vores rejser er inkluderet fælles måltider, hvor menuen er bestemt og bestilt på forhånd. Man må derfor forvente at skulle spise samme mad som de øvrige deltagere på rejsen. Vi noterer og viderebringer gerne ønsker om specialkost eller information om allergier, men vi har desværre ikke mulighed for at garantere, at man kan få serveret særlige måltider, eller at der kan tages særlige hensyn ved allergi.


Forbehold/ændringer
Der tages forbehold for ændringer i programmet. Albatros Travel og vores lokale samarbejdspartnere tilstræber altid at afvikle rejsen nøje i henhold til programmet, men det kan af hensyn til seværdighedernes åbningstider eller praktiske omstændigheder være nødvendigt at gennemføre ruten i en anden rækkefølge end anført. Derudover kan programpunkter risikere at udgå på grund af force majeure-situationer som vejrforhold, vejforhold eller forsinkede flyafgange. Endelig skal vi gøre opmærksom på, at alle rejser løbende revideres og søges forbedret på baggrund af de tilbagemeldinger, vi modtager efter hver rejse. Revidering af rejsen vil derfor medføre, at der kan være opstået ændringer i programmet, fra den blev købt, til afrejsen finder sted. Inden afrejse vil alle deltagere modtage det senest opdaterede program, der har til hensigt at tjene kundernes bedste og sikre den mest smidige afvikling af rejsen. Rejsen sælges som en hel "pakke", og det vil ikke være muligt at refundere de dele af pakken, der evt. ikke benyttes. Vi skal gøre opmærksom på, at tilkøbte udflugter kun gennemføres ved et tilstrækkeligt antal tilmeldte deltagere. Afhængig af aflysningstidspunktet tilbagebetales prisen for den aflyste udflugt til de tilmeldte deltagere enten før eller efter hjemkomst fra rejsen.