Tag med Albatros til et af de smukkeste hjørner af verden! Rejsen starter med en uge på landjorden, hvor vi kører tværs over de canadiske Rocky Mountains – fra Calgary i øst til Vancouver i vest. Fra Vancouver sejler vi nordpå med det 4,5-stjernede skib Celebrity Solstice til Alaska og besøger historiske guldgraverbyer, ser den imponerende Hubbard-gletsjer og passerer hele to gange gennem den 1.600 kilometer lange Inside Passage. I dette beskyttede havområde er der et fantastisk dyreliv med bl.a. søløver, hvaler, spækhuggere og delfiner. På himlen svæver hvidhovedede ørne, og er vi heldige, ser vi også bjørne undervejs. Det hele foregår naturligvis sammen med Albatros’ rejseleder, som leder os kyndigt gennem vildmarken.
Tag med Albatros til et af de smukkeste hjørner af verden! Rejsen starter med en uge på landjorden, hvor vi kører tværs over de canadiske Rocky Mountains – fra Calgary i øst til Vancouver i vest. Fra Vancouver sejler vi nordpå med det 4,5-stjernede skib Celebrity Solstice til Alaska og besøger historiske guldgraverbyer, ser den imponerende Hubbard-gletsjer og passerer hele to gange gennem den 1.600 kilometer lange Inside Passage. I dette beskyttede havområde er der et fantastisk dyreliv med bl.a. søløver, hvaler, spækhuggere og delfiner. På himlen svæver hvidhovedede ørne, og er vi heldige, ser vi også bjørne undervejs. Det hele foregår naturligvis sammen med Albatros’ rejseleder, som leder os kyndigt gennem vildmarken.
Efter vi er landet i Calgary og har fået vores kufferter, kører vi godt 120 kilometer gennem Kananaskis-regionen til Banff og nationalparken af samme navn, hvor vi indkvarterer os på vores hotel og hviler ud efter rejsen.
Dag 1
Fly København – Calgary. Orienterende byrundtur. Videre til Banff
Efter vi er landet i Calgary og har fået vores kufferter, kører vi godt 120 kilometer gennem Kananaskis-regionen til Banff og nationalparken af samme navn, hvor vi indkvarterer os på vores hotel og hviler ud efter rejsen.
Dagen byder på en heldagstur i Banff Nationalpark i Rocky Mountains, hvor højdepunkterne omfatter byen Banff, Bow-vandfaldet, Tunnel Mountain Drive, de snørklede veje gennem Bow Valley og en gondoltur til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra vi nyder panoramaudsigten over området. Banff Nationalpark var landets første nationalpark og er centrum for både vinter- og sommeraktiviteterne i Rocky Mountains. Parken er på 6.621 km² og er gennemskåret af et omfattende stinet, som vi også får lejlighed til at benytte.
Vi fortsætter hen over The Great Divide og videre til the Rockies’ måske flotteste syn: Lake Louise, en smaragdgrøn sø omkranset af grønne skove, bjerge med snedækkede tinder og Victoria-gletsjeren.
Vi runder af med en tur i en lille gondol til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra man i klart vejr har det mest vidunderlige udsyn over Rocky Mountains’ snedækkede toppe, grønne dale og blå søer. Herefter kører vi tilbage til Banff, hvor resten af dagen er til fri afbenyttelse.
Dag 2
Banff Nationalpark. Tunnel Mountain Drive, Lake Louise, Bow-vandfaldet og Sulphur Mountain
Dagen byder på en heldagstur i Banff Nationalpark i Rocky Mountains, hvor højdepunkterne omfatter byen Banff, Bow-vandfaldet, Tunnel Mountain Drive, de snørklede veje gennem Bow Valley og en gondoltur til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra vi nyder panoramaudsigten over området. Banff Nationalpark var landets første nationalpark og er centrum for både vinter- og sommeraktiviteterne i Rocky Mountains. Parken er på 6.621 km² og er gennemskåret af et omfattende stinet, som vi også får lejlighed til at benytte.
Vi fortsætter hen over The Great Divide og videre til the Rockies’ måske flotteste syn: Lake Louise, en smaragdgrøn sø omkranset af grønne skove, bjerge med snedækkede tinder og Victoria-gletsjeren.
Vi runder af med en tur i en lille gondol til toppen af Sulphur Mountain, hvorfra man i klart vejr har det mest vidunderlige udsyn over Rocky Mountains’ snedækkede toppe, grønne dale og blå søer. Herefter kører vi tilbage til Banff, hvor resten af dagen er til fri afbenyttelse.
I dag skal vi udforske mere af den smukke natur.
Vi kører nordpå ad den maleriske Icefields Parkway – en af Canadas mest naturskønne og kendte bjergveje, opkaldt efter de enorme isområder, der præger the Rockies. Vi gør selvfølgelig holdt undervejs for at nyde de mageløse udsigter. Vi tager også en tur på Athabasca-gletsjeren med specialbyggede gletsjerkøretøjer, hvor vi undervejs ser de mægtige Athabasca-vandfald.
Vores næste stop på ruten er den gletsjer-formede gangbro The Skywalk. På denne platform, hvor gangbroen med glasbund er hævet 280 meter over afgrunden, får man det fulde udsyn over dal, vandfald og bjerge.
Dag 3
Banff – Icefields Parkway – Athabasca-gletsjeren – Jasper
I dag skal vi udforske mere af den smukke natur.
Vi kører nordpå ad den maleriske Icefields Parkway – en af Canadas mest naturskønne og kendte bjergveje, opkaldt efter de enorme isområder, der præger the Rockies. Vi gør selvfølgelig holdt undervejs for at nyde de mageløse udsigter. Vi tager også en tur på Athabasca-gletsjeren med specialbyggede gletsjerkøretøjer, hvor vi undervejs ser de mægtige Athabasca-vandfald.
Vores næste stop på ruten er den gletsjer-formede gangbro The Skywalk. På denne platform, hvor gangbroen med glasbund er hævet 280 meter over afgrunden, får man det fulde udsyn over dal, vandfald og bjerge.
Vi kører ud til de vældige naturområder, der omgiver byen og udgør Jasper Nationalpark. Den 10.878 km2 store park blev etableret i 1907 og er siden kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv. Denne del af Rocky Mountains er da også særlig smuk, med brede dale, rå bjergtoppe, gletsjere, skove, floder, søer og vandfald.
Vi kører vestpå forbi det højeste bjerg i de canadiske Rocky Mountains, Mount Robson, som er et imponerende syn på en klar dag med sin højde på cirka 4.150 meter. Turen fortsætter forbi byerne Blue River og Clearwater, der begge udviklede sig til vigtige handelscentre ved århundredskiftet, da pionerer i stort tal forcerede bjergene.
Vi overnatter i Kamloops, hvor der er tid på egen hånd til at tage på opdagelse i området. Rejselederen vil være behjælpelig med ideer til, hvad man kan se i området.
Dag 4
Jasper – Kamloops
Vi kører ud til de vældige naturområder, der omgiver byen og udgør Jasper Nationalpark. Den 10.878 km2 store park blev etableret i 1907 og er siden kommet på UNESCO’s liste over verdens naturarv. Denne del af Rocky Mountains er da også særlig smuk, med brede dale, rå bjergtoppe, gletsjere, skove, floder, søer og vandfald.
Vi kører vestpå forbi det højeste bjerg i de canadiske Rocky Mountains, Mount Robson, som er et imponerende syn på en klar dag med sin højde på cirka 4.150 meter. Turen fortsætter forbi byerne Blue River og Clearwater, der begge udviklede sig til vigtige handelscentre ved århundredskiftet, da pionerer i stort tal forcerede bjergene.
Vi overnatter i Kamloops, hvor der er tid på egen hånd til at tage på opdagelse i området. Rejselederen vil være behjælpelig med ideer til, hvad man kan se i området.
Rejsen fortsætter i vestlig retning til byen Cache Creek, en af de mange byer, der voksede frem under guldfeberen. Vores mål, Whistler, er mest kendt som et top-skisportssted, men også om sommeren tiltrækker byen mange besøgende, som tager på vandreture, kører på mountainbike, riverrafter eller spiller golf. Efter at have gået på opdagelse i byen kører vi videre til Whistler, hvor vi overnatter.
Dag 5
Kamloops – guldgraverbyen Cache Creek – Whistler
Rejsen fortsætter i vestlig retning til byen Cache Creek, en af de mange byer, der voksede frem under guldfeberen. Vores mål, Whistler, er mest kendt som et top-skisportssted, men også om sommeren tiltrækker byen mange besøgende, som tager på vandreture, kører på mountainbike, riverrafter eller spiller golf. Efter at have gået på opdagelse i byen kører vi videre til Whistler, hvor vi overnatter.
Det sidste stykke vej til Vancouver kører vi langs fjorden Howe Sound. Undervejs passerer vi vandfaldet Shannon Falls og Stawamus Chief, som med sine 700 meter i højden er verdens næststørste granitmonolit – og et populært klatreområde. Vancouver er en af det amerikanske kontinents smukkest beliggende byer, og ved ankomsten kører vi rundt og får et indtryk af den. Vancouver ligger, ligesom San Francisco, i et bakket terræn, der sammen med de mange broer giver en flot udsigt over havet, små bugter og selve byen. Vancouver forener metropol og natur på skønneste vis, og få andre canadiske byer har et tilsvarende udbud af seværdigheder og attraktioner. På vores tur gennem byen ser vi blandt andet Stanley Park, der dækker omtrent halvdelen af downtown og er Nordamerikas, og en af verdens, største byparker. Foruden næsten 10 kilometer kystlinje, et par fine badestrande, legepladser, egern og vaskebjørne huser Stanley Park også det enorme, prisbelønnede Vancouver Aquarium (kan ses på egen hånd). I udkanten af Stanley Park ligger desuden English Bay og West End med en perlerække af smukke victorianske huse. Vi ser også Nordamerikas næststørste Chinatown – et kulørt samlingspunkt for byens store kinesiske befolkning – og den gamle bydel Gastown, som er spækket med brostensbelagte gader, gaslamper og hyggelige spisesteder. Vi tjekker ind på vores hotel, og resten af dagen er til fri disposition. Der er gode shoppemuligheder i byen – her er alt fra shoppingcentre, designerforretninger, secondhand- og vintagebutikker til markeder og butikker med friluftsudstyr.
Dag 6
Whistler – Vancouver. Orienterende byrundtur
Det sidste stykke vej til Vancouver kører vi langs fjorden Howe Sound. Undervejs passerer vi vandfaldet Shannon Falls og Stawamus Chief, som med sine 700 meter i højden er verdens næststørste granitmonolit – og et populært klatreområde. Vancouver er en af det amerikanske kontinents smukkest beliggende byer, og ved ankomsten kører vi rundt og får et indtryk af den. Vancouver ligger, ligesom San Francisco, i et bakket terræn, der sammen med de mange broer giver en flot udsigt over havet, små bugter og selve byen. Vancouver forener metropol og natur på skønneste vis, og få andre canadiske byer har et tilsvarende udbud af seværdigheder og attraktioner. På vores tur gennem byen ser vi blandt andet Stanley Park, der dækker omtrent halvdelen af downtown og er Nordamerikas, og en af verdens, største byparker. Foruden næsten 10 kilometer kystlinje, et par fine badestrande, legepladser, egern og vaskebjørne huser Stanley Park også det enorme, prisbelønnede Vancouver Aquarium (kan ses på egen hånd). I udkanten af Stanley Park ligger desuden English Bay og West End med en perlerække af smukke victorianske huse. Vi ser også Nordamerikas næststørste Chinatown – et kulørt samlingspunkt for byens store kinesiske befolkning – og den gamle bydel Gastown, som er spækket med brostensbelagte gader, gaslamper og hyggelige spisesteder. Vi tjekker ind på vores hotel, og resten af dagen er til fri disposition. Der er gode shoppemuligheder i byen – her er alt fra shoppingcentre, designerforretninger, secondhand- og vintagebutikker til markeder og butikker med friluftsudstyr.
Afsejling kl. 16.30
Der er kort tid på egen hånd, inden vi bliver hentet i bus ved vores hotel. Vi kører til havnen, hvor skibet, som skal sejle os til Alaska, ligger ved kaj.
Vi går om bord og kan nyde den smukke udsejling fra Vancouver, inden vi spiser den første middag om bord.
Dag 7
Vancouver og afsejling
Afsejling kl. 16.30
Der er kort tid på egen hånd, inden vi bliver hentet i bus ved vores hotel. Vi kører til havnen, hvor skibet, som skal sejle os til Alaska, ligger ved kaj.
Vi går om bord og kan nyde den smukke udsejling fra Vancouver, inden vi spiser den første middag om bord.
En dag på havet er den helt rigtige måde at begynde et krydstogt på, og du kan bruge dagen i dit helt eget tempo: slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscentret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord.
The Inside Passage løber gennem den sydøstlige del af Alaska. De lokale kalder også The Inside Passage for Panhandle. Det er den smalle strimmel af staten Alaska, hvor øer, fastland, kystsamfund og bjerge mødes. Passagen går fra den canadiske grænse i syd til starten af bugten lige over Juneau og Skagway i nord.
Øerne på den vestlige side af området giver god beskyttelse mod Stillehavets til tider barske vejr, og havnebyer som fx Ketchikan ligger mere eller mindre i læ, så man undgår for store bølger og medfølgende søsyge.
Regionen har et rigt dyreliv, i særdeleshed i havet, og der er mange smukke naturscenerier. Alaska er i det hele taget kendetegnet af en imponerende natur. Så gå derfor en tur op på dækket og tag gerne en kikkert med, for der er ikke mange steder på kloden, hvor en dag på havet er så kærkommen. Det er langt fra unormalt at kunne spotte hvaler og sejladsen gennem The Inside Passage er så smuk, at hver eneste sømil er selvskrevet postkortmotiver.
Aftenen står naturligvis i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum for en dejlig dag med en tur i teatret eller over en godnatdrink, mens du hører inciterende livemusik. Senere på turen, når landgangene begynder, bliver der måske ikke så megen lejlighed til at nyde skibets faciliteter, så det er med at gøre bedst brug af tiden."
Dag 8
Sejlads gennem The Inside Passage
En dag på havet er den helt rigtige måde at begynde et krydstogt på, og du kan bruge dagen i dit helt eget tempo: slappe af ved poolen, snuppe en tur i motionscentret og udnytte de talrige aktivitetsmuligheder, der er om bord.
The Inside Passage løber gennem den sydøstlige del af Alaska. De lokale kalder også The Inside Passage for Panhandle. Det er den smalle strimmel af staten Alaska, hvor øer, fastland, kystsamfund og bjerge mødes. Passagen går fra den canadiske grænse i syd til starten af bugten lige over Juneau og Skagway i nord.
Øerne på den vestlige side af området giver god beskyttelse mod Stillehavets til tider barske vejr, og havnebyer som fx Ketchikan ligger mere eller mindre i læ, så man undgår for store bølger og medfølgende søsyge.
Regionen har et rigt dyreliv, i særdeleshed i havet, og der er mange smukke naturscenerier. Alaska er i det hele taget kendetegnet af en imponerende natur. Så gå derfor en tur op på dækket og tag gerne en kikkert med, for der er ikke mange steder på kloden, hvor en dag på havet er så kærkommen. Det er langt fra unormalt at kunne spotte hvaler og sejladsen gennem The Inside Passage er så smuk, at hver eneste sømil er selvskrevet postkortmotiver.
Aftenen står naturligvis i gastronomiens tegn, og bagefter kan du sætte punktum for en dejlig dag med en tur i teatret eller over en godnatdrink, mens du hører inciterende livemusik. Senere på turen, når landgangene begynder, bliver der måske ikke så megen lejlighed til at nyde skibets faciliteter, så det er med at gøre bedst brug af tiden."
Ankomst 13.30, afsejling 21.00
Ved krydstogthavnen Icy Strait Point ligger Hoonah, som er den største bosættelse for tlingit-indianere i Alaska. Her har indbyggerne gennem generationer levet ved havet, som har været rigt på pukkelhvaler og spækhuggere, havoddere, helleflyndere og stillehavslaks. Det er stadig væk muligt at kunne se hvaler fra kysten. I Hoonah kan man besøge byens konservesfabrik, som igennem årtier har dannet livsgrundlag for mange af indbyggerne.
Fabrikken blev grundlagt i 1930, og den er blevet restaureret, så besøgende kan få indblik i livet her og i Alaskas historie. En anden mulighed er at tage med helikopter hen over landskabet eller at vandre i naturen og spejde efter nogle af områdets mange dyr. Det er også oplagt at slappe af på en lokal restaurant og prøvesmage stedets specialiteter. Rejselederen kommer gerne med forslag til, hvordan dagen kan tilbringes og hjælper gerne med tilmeldinger.
Dag 9
Icy Strait Point, Alaska. Firskerbyen i ødemarken
Ankomst 13.30, afsejling 21.00
Ved krydstogthavnen Icy Strait Point ligger Hoonah, som er den største bosættelse for tlingit-indianere i Alaska. Her har indbyggerne gennem generationer levet ved havet, som har været rigt på pukkelhvaler og spækhuggere, havoddere, helleflyndere og stillehavslaks. Det er stadig væk muligt at kunne se hvaler fra kysten. I Hoonah kan man besøge byens konservesfabrik, som igennem årtier har dannet livsgrundlag for mange af indbyggerne.
Fabrikken blev grundlagt i 1930, og den er blevet restaureret, så besøgende kan få indblik i livet her og i Alaskas historie. En anden mulighed er at tage med helikopter hen over landskabet eller at vandre i naturen og spejde efter nogle af områdets mange dyr. Det er også oplagt at slappe af på en lokal restaurant og prøvesmage stedets specialiteter. Rejselederen kommer gerne med forslag til, hvordan dagen kan tilbringes og hjælper gerne med tilmeldinger.
Naturskøn sejlads fra kl. 9.30 - kl. 14.30
I dag kan vi nyde den spændende sejlads forbi Hubbardgletsjeren, som er den længste isflod i Nordamerika. Derudover er gletsjeren den mest aktive i Alaska, og derfor har den fået kælenavnet ”den galoperende gletsjer”. Faktisk har dens bevægelser hele to gange resulteret i, at den midlertidigt dannede en naturlig dæmning, der afskar fjorden Russell fra bugten Disenchantment Bay. Det enorme vandtryk, der langsomt blev opbygget fra fjorden, bevirkede, at isdæmningen til sidst eksploderede. Det endte i et sandt ishelvede. Vi kommer helt tæt på gletsjeren og dens fugleliv. Hvis vi er heldige, ser vi sæler, som hviler på de små isbjerge, eller havoddere, der boltrer sig i vandet. Måske øjner vi også brune bjørne på jagt efter føde, og elge og hjorte, der strejfer omkring.
Gletsjerens udspring ligger på bjerget Mount Logan dybt inde i Alaska, og på dens vej mod havet høres høje brag, når den kælver og skubber sig hen over landskabet. Skønheden er ganske enkelt enestående med fænomenale blå nuancer, som kan ses selv på lang afstand. Men det er når vores skib nærmer sig den tårnhøje mur, at gletsjeren virker særligt imponerende. Selv på dækket af et stort krydstogtskib føler man sig som en dværg, når den 100 meter høje mur af is kommer tæt på. Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at gøre landgang her.
Dag 10
Hubbardgletsjeren, Alaska. Sejlads ved Alaskas længste isflod
Naturskøn sejlads fra kl. 9.30 - kl. 14.30
I dag kan vi nyde den spændende sejlads forbi Hubbardgletsjeren, som er den længste isflod i Nordamerika. Derudover er gletsjeren den mest aktive i Alaska, og derfor har den fået kælenavnet ”den galoperende gletsjer”. Faktisk har dens bevægelser hele to gange resulteret i, at den midlertidigt dannede en naturlig dæmning, der afskar fjorden Russell fra bugten Disenchantment Bay. Det enorme vandtryk, der langsomt blev opbygget fra fjorden, bevirkede, at isdæmningen til sidst eksploderede. Det endte i et sandt ishelvede. Vi kommer helt tæt på gletsjeren og dens fugleliv. Hvis vi er heldige, ser vi sæler, som hviler på de små isbjerge, eller havoddere, der boltrer sig i vandet. Måske øjner vi også brune bjørne på jagt efter føde, og elge og hjorte, der strejfer omkring.
Gletsjerens udspring ligger på bjerget Mount Logan dybt inde i Alaska, og på dens vej mod havet høres høje brag, når den kælver og skubber sig hen over landskabet. Skønheden er ganske enkelt enestående med fænomenale blå nuancer, som kan ses selv på lang afstand. Men det er når vores skib nærmer sig den tårnhøje mur, at gletsjeren virker særligt imponerende. Selv på dækket af et stort krydstogtskib føler man sig som en dværg, når den 100 meter høje mur af is kommer tæt på. Vi gør opmærksom på, at det ikke er muligt at gøre landgang her.
Ankomst kl. 7.30, afsejling kl. 19.00
Området ved Juneau har næsten alt det, som Alaska kan byde på: spektakulær natur, fantastisk dyreliv og kilometer efter kilometer af uberørt ødemark uden for de små isolerede kystsamfund, der tjener som byer i Alaska. Denne stat, som er adskilt fra det øvrige USA, blev købt af Rusland i 1867. Prisen var 7,2 millioner dollars.
Juneau er Alaskas hovedstad, og her bor næsten halvdelen af det sydøstlige Alaskas 75.000 indbyggere. Byen blev grundlagt i 1880, og den blev hovedstad i 1906. Den hed oprindelig Harrisburg, senere Rockwell, men i 1881 fik den navnet Juneau, efter en guldgraver. Det er den eneste amerikanske statshovedstad, som ikke er forbundet med vejnettet til de øvrige hovedstæder i USA. Undertiden diskuterer man dog at bygge en meget lang og meget bekostelig vej gennem ødemarken, således at Juneau forbindes med vejnettet i det øvrige USA.
Byens liv er forskelligt sommer og vinter. Om sommeren flokkes turisterne for at opleve storbyen i ødemarken. Så har de lokale travlt med at give de besøgende et så behageligt ophold som muligt. Om vinteren er politik i højsædet, og det gælder både lokal og national politik. Og året rundt har indbyggerne den store udendørs legeplads at boltre sig på. Her gælder det særligt trekking, jagt og fiskeri.
Juneau ligger på kanten af det enorme isfjeld af samme navn. Her er mere end 40 store gletsjere og 100 mindre, og bare få kilometer fra centrum ligger Mendenhall-gletsjeren, som nok er den lettest tilgængelige gletsjer i Alaska. Her kan man komme helt tæt på gletsjeren, og det er bestemt en oplevelse, man bør unde sig selv.
Desuden er kysten i sig selv overmåde rigt på dyreliv. Her er for eksempel 700 kilo tunge brune bjørne og 20 meter lange pukkelhvaler. Den varme japanske strøm, der luner kystvandene, fører også millioner af laks med sig hvert år. De kommer hertil for at gyde i de mange tusinder af mindre vandløb.
Dag 11
Juneau, Alaska. Den lille statshovedstad på kanten af isfjeldet
Ankomst kl. 7.30, afsejling kl. 19.00
Området ved Juneau har næsten alt det, som Alaska kan byde på: spektakulær natur, fantastisk dyreliv og kilometer efter kilometer af uberørt ødemark uden for de små isolerede kystsamfund, der tjener som byer i Alaska. Denne stat, som er adskilt fra det øvrige USA, blev købt af Rusland i 1867. Prisen var 7,2 millioner dollars.
Juneau er Alaskas hovedstad, og her bor næsten halvdelen af det sydøstlige Alaskas 75.000 indbyggere. Byen blev grundlagt i 1880, og den blev hovedstad i 1906. Den hed oprindelig Harrisburg, senere Rockwell, men i 1881 fik den navnet Juneau, efter en guldgraver. Det er den eneste amerikanske statshovedstad, som ikke er forbundet med vejnettet til de øvrige hovedstæder i USA. Undertiden diskuterer man dog at bygge en meget lang og meget bekostelig vej gennem ødemarken, således at Juneau forbindes med vejnettet i det øvrige USA.
Byens liv er forskelligt sommer og vinter. Om sommeren flokkes turisterne for at opleve storbyen i ødemarken. Så har de lokale travlt med at give de besøgende et så behageligt ophold som muligt. Om vinteren er politik i højsædet, og det gælder både lokal og national politik. Og året rundt har indbyggerne den store udendørs legeplads at boltre sig på. Her gælder det særligt trekking, jagt og fiskeri.
Juneau ligger på kanten af det enorme isfjeld af samme navn. Her er mere end 40 store gletsjere og 100 mindre, og bare få kilometer fra centrum ligger Mendenhall-gletsjeren, som nok er den lettest tilgængelige gletsjer i Alaska. Her kan man komme helt tæt på gletsjeren, og det er bestemt en oplevelse, man bør unde sig selv.
Desuden er kysten i sig selv overmåde rigt på dyreliv. Her er for eksempel 700 kilo tunge brune bjørne og 20 meter lange pukkelhvaler. Den varme japanske strøm, der luner kystvandene, fører også millioner af laks med sig hvert år. De kommer hertil for at gyde i de mange tusinder af mindre vandløb.
Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 20.30
Det er ikke længe siden, at den lille by Ketchikan var et råt og eksotisk skæringspunkt mellem kulturer. Mange kom hertil for at tjene store penge på træfældning i Alaskas enorme skovområder. Men på bare 15 år er byen blevet forvandlet til et turistcentrum, der har fået slebet kanterne af, og nu er det i særlig grad byens charme og områdets natur, som bringer besøgende til.
I sommerhalvåret knejser de hvide krydstogtskibe højt over Ketchikan som nyanlagte, moderne bygninger på strøggaden Front Street. Når gangbroerne sænkes, strømmer passagererne ud i den lille by, for nogle timer senere at forlade de snoede gader igen.
Turisterne besøger som regel museet South Alaska Discovery Center, som viser områdets spændende natur og kultur. Her introduceres de til nationalskoven Tongass, hvor mennesker har levet i pagt med naturen i tusinder af år.
Ketchikan er også fyldt med totempæle. Her er mere end 80 fordelt over hele byen, så du kan dårligt bevæge dig tre skridt uden at få øje på en.
Husk regnfrakken i dag, for Ketchikan er et af de vådeste steder på jorden, og den årlige mængde nedbør kan opgøres i meter."
Dag 12
Ketchikan, Alaska. Totempælenes hovedstad
Ankomst kl. 14.00, afsejling kl. 20.30
Det er ikke længe siden, at den lille by Ketchikan var et råt og eksotisk skæringspunkt mellem kulturer. Mange kom hertil for at tjene store penge på træfældning i Alaskas enorme skovområder. Men på bare 15 år er byen blevet forvandlet til et turistcentrum, der har fået slebet kanterne af, og nu er det i særlig grad byens charme og områdets natur, som bringer besøgende til.
I sommerhalvåret knejser de hvide krydstogtskibe højt over Ketchikan som nyanlagte, moderne bygninger på strøggaden Front Street. Når gangbroerne sænkes, strømmer passagererne ud i den lille by, for nogle timer senere at forlade de snoede gader igen.
Turisterne besøger som regel museet South Alaska Discovery Center, som viser områdets spændende natur og kultur. Her introduceres de til nationalskoven Tongass, hvor mennesker har levet i pagt med naturen i tusinder af år.
Ketchikan er også fyldt med totempæle. Her er mere end 80 fordelt over hele byen, så du kan dårligt bevæge dig tre skridt uden at få øje på en.
Husk regnfrakken i dag, for Ketchikan er et af de vådeste steder på jorden, og den årlige mængde nedbør kan opgøres i meter."
Efter gårsdagens oplevelser er det nu tid til en velfortjent fridag på havet. Ruten er atter lagt gennem The Inside Passage, så i dag er dagen, hvis du igen vil spotte hvaler på vores sørejse.
Vi kan opleve gourmetmiddagene på en af skibets mange lækre restauranter, gå en tur i teatret, biografen eller på diskotek. Måske skal der trænes lidt i motionscentret eller powershoppes i den taxfri butiksarkade. Der er noget for enhver smag.
Dag 13
En dag på havet mod Vancouver ad The Inside Passage
Efter gårsdagens oplevelser er det nu tid til en velfortjent fridag på havet. Ruten er atter lagt gennem The Inside Passage, så i dag er dagen, hvis du igen vil spotte hvaler på vores sørejse.
Vi kan opleve gourmetmiddagene på en af skibets mange lækre restauranter, gå en tur i teatret, biografen eller på diskotek. Måske skal der trænes lidt i motionscentret eller powershoppes i den taxfri butiksarkade. Der er noget for enhver smag.
Ankomst 06.00
Vi tjekker ud på skibet, kører mod lufthavnen og begynder hjemrejsen mod Danmark.
Dag 14
Vancouver og hjemrejse
Ankomst 06.00
Vi tjekker ud på skibet, kører mod lufthavnen og begynder hjemrejsen mod Danmark.
Dag 15
Ankomst til København
Celebrity Solstice er et af rederiet Celebrity Cruises store skibe.
Her er plads til næsten 3.000 passagerer. Skibet er fuld af dejlige oplevelser, og her kommer du ikke til at kede dig. Hvad med en opfriskende dukkert i poolen, en afslappende behandling i spaen eller en tur i fitnesscenteret? Du kan også nyde en lækker middag fra en af skibets restauranter, opleve et show eller nippe til en god drink, mens du nyder de smukke blå omgivelser, der glider forbi.
Dansk
Ja
Nej
Canadisk dollar, amerikansk dollar
Dansk
Ja
Nej
Canadisk dollar, amerikansk dollar
Der er inkluderet en Classic drikkevarepakke under hele krydstogtet. Pakken har en værdi af ca. kr. 365,- pr. person pr. døgn og inkluderer udvalgte ikke-alkoholiske drikke, øl, vine (pr. glas), cocktails og husets spiritus – alt ad libitum. Se detaljeret liste over drikkevarer her: https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Drikkevarepakken gælder kun for 1. og 2. person i kahytten og kun for gæster over 21 år.
Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.
Indvendig kahyt
Kahytskategori I1, dæk 9. Indvendig kahyt med to enkeltsenge.
Udvendig kahyt
Kahytskategori O1, dæk 3. Udvendig kahyt med koøje og to enkeltsenge.
Balkonkahyt
Kahytskategori V1, dæk 6. Udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.
Det er normal praksis at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.
Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte små tidsændringer forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Vi vælger dog alligevel at inkludere tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid man skal regne med i havn/land på rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på et krydstogt!
Mange af vores hoteller har i dag gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på de fleste fællesområder (spørg derfor din rejseleder om wi-fi eller internet, eller når du tjekker ind). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte wi-fi i fællesområder, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Det afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.
Enkelte hoteller tager stadig gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten på disse dog bedre. En helt anden mulighed er ellers at benytte gratis wi-fi hos kæder som Starbucks eller lignende, som oftest i de større byer er at finde inden for kort afstand.
Man kan ikke regne med at der er wi-fi på turistbusserne, da det stadig er en relativ sjælden service.
Den nordamerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Som dansk statsborger, skal vi gøre opmærksom på, at hvis du har besøgt Nordkorea, Iran, Irak, Sudan,Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen efter 1. Marts 2011, så skal du søge visum for at komme til USA, også hvisdu kun skal i transit. Det samme gælder hvis du har være på Cuba efter d. 12 januar 2021. Behandling af envisumansøgning kan tage op til et par måneder, og der kræves personligt fremmøde ved den amerikanskeambassade i København. Hold dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside: https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/usa
Der er inkluderet en Classic drikkevarepakke under hele krydstogtet. Pakken har en værdi af ca. kr. 365,- pr. person pr. døgn og inkluderer udvalgte ikke-alkoholiske drikke, øl, vine (pr. glas), cocktails og husets spiritus – alt ad libitum. Se detaljeret liste over drikkevarer her: https://www.celebritycruises.com/int/things-to-do-onboard/onboard-packages/beverage-packages
Drikkevarepakken gælder kun for 1. og 2. person i kahytten og kun for gæster over 21 år.
Der er forskellige kahytskategorier – fra pæne, rummelige indvendige kahytter til pragtfulde suiter med egen balkon. Fælles for alle er, at de naturligvis har eget bad og toilet og rimelig skabs- og siddeplads, enkeltsenge eller dobbeltseng. Desuden er alle kahytter udstyret med køleskab og hårtørrer. Ønsker du at bestille en suite, bedes du rette henvendelse til Albatros Travel.
Indvendig kahyt
Kahytskategori I1, dæk 9. Indvendig kahyt med to enkeltsenge.
Udvendig kahyt
Kahytskategori O1, dæk 3. Udvendig kahyt med koøje og to enkeltsenge.
Balkonkahyt
Kahytskategori V1, dæk 6. Udvendig kahyt med egen privat balkon. Kahytterne har stort gulv-til-loft-vindue og to enkeltsenge eller dobbeltseng.
Det er normal praksis at sondre mellem halv- og heldagsudflugter. Dette betyder ikke nødvendigvis, at udflugterne varer hhv. en halv eller en hel dag. En halvdagsudflugt foregår vanligvis enten om formiddagen eller om eftermiddagen og vil ikke strække sig over et måltid. Således vil man oftest være hjemme så det passer med frokost eller middag. Udflugterne varer typisk 2-4 timer. En heldagsudflugt må man forvente varer ca. 5-9 timer, og strækker sig typisk ind over et hovedmåltid, som dog ikke altid behøver at være inkluderet. Dette vil dog være angivet i udflugtsbeskrivelsen.
Tidsangivelserne i rejsens program og de havneanløb, der er nævnt, er med forbehold for ændringer fra rederiernes side. Vi oplever generelt meget få ændringer i havneanløb, men enkelte små tidsændringer forekommer på næsten alle rejser, hvor man er i vinden og vejrets magt. Vi vælger dog alligevel at inkludere tiderne i programmet, da det giver et ret godt billede af, hvor meget tid man skal regne med i havn/land på rejsens stop. Det er givetvis en del af oplevelsen ved at sejle på et krydstogt!
Mange af vores hoteller har i dag gratis wi-fi eller internet via kabel på værelserne som en del af deres service til kunderne på lige fod med tv. Forbindelsen og kvaliteten kan dog være svingende. Nogle hoteller tilbyder gratis wi-fi på værelserne, mens andre tilbyder gratis internet på de fleste fællesområder (spørg derfor din rejseleder om wi-fi eller internet, eller når du tjekker ind). Nogle gange kan det bedre betale sig at benytte wi-fi i fællesområder, hvor signalet er stærkere, end at kæmpe med et svagt signal på værelset. Det afhænger ofte af, hvor dit værelse er placeret i forhold til nærmeste wi-fi-sender.
Enkelte hoteller tager stadig gebyr for brug af wi-fi eller internet via kabel på værelset. Oftest er kvaliteten på disse dog bedre. En helt anden mulighed er ellers at benytte gratis wi-fi hos kæder som Starbucks eller lignende, som oftest i de større byer er at finde inden for kort afstand.
Man kan ikke regne med at der er wi-fi på turistbusserne, da det stadig er en relativ sjælden service.
Den nordamerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde. Hvis du vil låse din kuffert, bør du bruge en såkaldt TSA-lås. The Transportation Security Administration er dem, der kontrollerer bagagen i fly til, fra og via USA, og de har en ”hovednøgle”, som kan åbne TSA-låse. Har du låst din kuffert med en anden lås, forbeholder de sig ret til at bryde låsen op – det gælder også indbyggede låse i kufferten. TSA-låse kan købes i de fleste kuffertbutikker o.l. og fås både som hængelåse og kuffertremme.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Som dansk statsborger, skal vi gøre opmærksom på, at hvis du har besøgt Nordkorea, Iran, Irak, Sudan,Syrien, Libyen, Somalia eller Yemen efter 1. Marts 2011, så skal du søge visum for at komme til USA, også hvisdu kun skal i transit. Det samme gælder hvis du har være på Cuba efter d. 12 januar 2021. Behandling af envisumansøgning kan tage op til et par måneder, og der kræves personligt fremmøde ved den amerikanskeambassade i København. Hold dig opdateret på Udenrigsministeriets hjemmeside: https://um.dk/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum/usa
Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100% overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning. I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.
Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov. Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa.
Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp
Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA
De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner
Passet skal være gyldigt mindst 6 måneder fra hjemrejsedato. Børn – uanset alder – skal have eget pas, det er ikke nok, at de står i forældrenes pas. Send en kopi af dit pas til Albatros senest 14 dage efter reservation. Bemærk i øvrigt, at navnet på flybilletten skal stemme 100% overens med det navn, der står i passet. Konsekvensen ved det modsatte kan i værste fald være, at du bliver nægtet indrejse i USA og må flyve hjem for egen regning. I USA er der ikke visumpligt for danskere og øvrige EU-borgere for ophold op til 90 dage, men toldpapirer udfyldes om bord på flyet. Ved indrejse får man automatisk 90 dages ophold med en gyldig returbillet.
Senest 72 timer før afrejse skal du søge om indrejsetilladelse på https://esta.cbp.dhs.gov. Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og USA kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – ca. 14 dollar – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 2 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 2 år. Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over ESTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Læs mere om ansøgningen om indrejsetilladelse og om rejser med børn på www.albatros-travel.dk/praktisk/indrejse-i-usa.
Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse på https://onlineservices-servicesenligne.cic.gc.ca/eta/welcome;jsessionid=ED37F7D9C8D5F81953006AB14B6382F2
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber, hvis dette sker inden for de 5 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp
Sikkerhedskrav ved flyrejser til USA
De amerikanske myndigheder har skærpet deres sikkerhedskrav ved flyrejser til USA. Alt elektronisk udstyr, som medbringes i håndbagagen på flyet (mobiltelefoner, tablets, bærbare computere etc.), skal kunne tændes ved tjek i sikkerhedskontrollen. Det betyder, at du skal sørge for, at batteriet på udstyret er fuldt opladt, når du ankommer til lufthavnen. Hvis det medbragte udstyr ikke kan tændes, kan genstanden ikke medbringes på flyet, men må efterlades i sikkerhedskontrollen. Den nye regel skyldes, at myndighederne er bange for, at de elektroniske apparater kan bruges i forbindelse med terrorhandlinger. Vi henviser til British Airways hjemmeside for uddybende information: http://www.britishairways.com/travel/flightops/public/en_no?p_faqid=5047&source=hp_disruption_banner