Kom med på Albatros’ store pionerrejse tværs over Canada. Vi tilbagelægger distancen hele vejen gennem det enorme land, fra metropolen Toronto i øst til OL-byen Vancouver i vest.
Undervejs kommer vi forbi gletsjere, varme kilder, snedækkede bjergtinder, skove, fossende floder, grønne enge og klare søer. Vi skal sejle ved Niagara Falls, besøge en vingård i Okanagan-dalen og få storbyoplevelser i Vancouver og Toronto, Canadas svar på New York.
Rejsen foregår via den gamle jernbanestrækning, og vi får ligesom de tidligste immigranter et sug i maven ved tanken om, hvad der venter os forude. Toget har store vinduer med fin udsigt til de smukke landskaber på den enorme canadiske prærie, og vi nyder det gode canadiske køkken med helpension om bord. Ved Rocky Mountains skifter vi om til bus og kører gennem fem naturskønne nationalparker, inden vi når Vancouvers stillehavskyst.
Kom med på Albatros’ store pionerrejse tværs over Canada. Vi tilbagelægger distancen hele vejen gennem det enorme land, fra metropolen Toronto i øst til OL-byen Vancouver i vest.
Vi lander i Torontos lufthavn og bliver hentet i bus og kørt til vores hotel. Aftenen er til fri disposition.
Dag 1
København – Toronto
Vi lander i Torontos lufthavn og bliver hentet i bus og kørt til vores hotel. Aftenen er til fri disposition.
En af de byer fra koloniperioden, som siden har vokset sig stor og mægtig, er metropolen Toronto, som vel bedst kan sammenlignes med New York. Ligesom New York er Toronto en smeltedigel af alverdens kulturer, og gennem tiderne har immigranter fra alle kontinenter slået sig ned her. Det har resulteret i en pulserende storby, som ikke blot er alsidig rent indbyggermæssigt, men i høj grad har formået at profilere sig på den internationale kunst- og kulturscene. Uanset om man står på verdens højest beliggende udsigtsplatform i tv- og radiotårnet CN Tower eller betragter vandmasserne ved Niagara Falls, er én ting sikkert: Toronto og omegn byder på storslåede oplevelser. På vores første dag i metropolen tager vi den dog lidt med ro og gemmer vandfaldene til senere.
Efter morgenmaden tager vi til Torontos vartegn, CN Tower. Tårnet var i årtier verdens højeste fritstående bygning, men blev overhalet af skyskraberen Burj Dubai. Vi kører op til udsigtsplatformen, cirka 330 meter over jorden, og kan nyde en spektakulær udsigt i 360 graders panoramaperspektiv. Herfra kan man blandt andet se byens kæmpestore baseballstadion, SkyDome, med det berømte aftagelige tag. Her har hjemmeholdet Toronto Bluejays til huse. Efter besøget i tårnet. vil rejselederen tage os med på en lille orienterende formiddagstur til fods og med offentlig transport. Beregn cirka 20 canadiske dollar til transport, entréer og en forfriskning undervejs. Eftermiddagen og aftenen er til fri disposition. Der er rig mulighed for at kaste sig ud i et kulinarisk eventyr med et festfyrværkeri af krydderier, dufte og smagsoplevelser på en af de tusindvis af eksotiske restauranter i byen. Toronto har nemlig en etnisk diversitet ud over det sædvanlige. Her er hele fem Chinatowns, en Little Italy, en Little Portugal og den indiske Gerrard Bazaar, så man kan gå på opdagelse og smage på hele verden i en enkelt by. Og så kan man shoppe. Det fantastiske Eaton Centre er et shoppingcenter i flere etager med over 320 forskellige forretninger og 17 biografer. Er du mere til kunst, kan du besøge kunstmuseet Art Gallery of Ontario, som huser verdens største samling af værker af den britiske skulptør Henry Moore. For de sportsinteresserede er der mulighed for at besøge Hockey Hall, hvor man blandt andet kan se en nøjagtig kopi af ishockeyholdet Montreal Canadiens’ omklædningsrum. Mulighederne i byen er utallige.
Dag 2
Toronto. CN Tower, og tid på egen hånd
En af de byer fra koloniperioden, som siden har vokset sig stor og mægtig, er metropolen Toronto, som vel bedst kan sammenlignes med New York. Ligesom New York er Toronto en smeltedigel af alverdens kulturer, og gennem tiderne har immigranter fra alle kontinenter slået sig ned her. Det har resulteret i en pulserende storby, som ikke blot er alsidig rent indbyggermæssigt, men i høj grad har formået at profilere sig på den internationale kunst- og kulturscene. Uanset om man står på verdens højest beliggende udsigtsplatform i tv- og radiotårnet CN Tower eller betragter vandmasserne ved Niagara Falls, er én ting sikkert: Toronto og omegn byder på storslåede oplevelser. På vores første dag i metropolen tager vi den dog lidt med ro og gemmer vandfaldene til senere.
Efter morgenmaden tager vi til Torontos vartegn, CN Tower. Tårnet var i årtier verdens højeste fritstående bygning, men blev overhalet af skyskraberen Burj Dubai. Vi kører op til udsigtsplatformen, cirka 330 meter over jorden, og kan nyde en spektakulær udsigt i 360 graders panoramaperspektiv. Herfra kan man blandt andet se byens kæmpestore baseballstadion, SkyDome, med det berømte aftagelige tag. Her har hjemmeholdet Toronto Bluejays til huse. Efter besøget i tårnet. vil rejselederen tage os med på en lille orienterende formiddagstur til fods og med offentlig transport. Beregn cirka 20 canadiske dollar til transport, entréer og en forfriskning undervejs. Eftermiddagen og aftenen er til fri disposition. Der er rig mulighed for at kaste sig ud i et kulinarisk eventyr med et festfyrværkeri af krydderier, dufte og smagsoplevelser på en af de tusindvis af eksotiske restauranter i byen. Toronto har nemlig en etnisk diversitet ud over det sædvanlige. Her er hele fem Chinatowns, en Little Italy, en Little Portugal og den indiske Gerrard Bazaar, så man kan gå på opdagelse og smage på hele verden i en enkelt by. Og så kan man shoppe. Det fantastiske Eaton Centre er et shoppingcenter i flere etager med over 320 forskellige forretninger og 17 biografer. Er du mere til kunst, kan du besøge kunstmuseet Art Gallery of Ontario, som huser verdens største samling af værker af den britiske skulptør Henry Moore. For de sportsinteresserede er der mulighed for at besøge Hockey Hall, hvor man blandt andet kan se en nøjagtig kopi af ishockeyholdet Montreal Canadiens’ omklædningsrum. Mulighederne i byen er utallige.
I dag starter vi med at køre en kort byrundtur, inden vi sætter kursen mod syd. I dag skal vi nemlig også opleve det storslåede Niagara Falls, som er blandt verdens største og smukkeste vandfald. Niagara er navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på de tre enorme vandfald, der adskiller de to byer. Niagarafloden, som danner de mastodontiske vandfald, markerer også den naturlige grænse mellem den canadiske provins Ontario og den amerikanske stat New York. Faldene består af to væsentlige dele, som er delt af øen Goat Island: Horseshoe Falls på den canadiske side af grænsen og American Falls, som, ikke overraskende, ligger på den amerikanske side. Dertil kommer det mindre Bridal Veil Falls. Vandet fra faldene kommer fra de store søer Superior, Michigan, Huron, Erie og Ontario, som udgør den største samlede masse af ferskvand på jorden.
De overskydende vandmasser fra søerne har gennem årtusinder langsomt banet sig vej mod Atlanterhavet og skabt et enormt vandtryk ved Niagara, som i dag udnyttes til frembringelse af store mængder hydroelektricitet. De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls, er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur med Hornblower Niagara Cruises, hvor vi kommer helt tæt på de enorme vandmasser (regnslag udleveres). Efter det betagende syn kører vi tilbage til Toronto, hvor resten af eftermiddagen/aftenen er på egen hånd.
Dag 3
Toronto. Byrundtur og Niagara Falls
I dag starter vi med at køre en kort byrundtur, inden vi sætter kursen mod syd. I dag skal vi nemlig også opleve det storslåede Niagara Falls, som er blandt verdens største og smukkeste vandfald. Niagara er navnet på to byer, én i USA og én i Canada, og på de tre enorme vandfald, der adskiller de to byer. Niagarafloden, som danner de mastodontiske vandfald, markerer også den naturlige grænse mellem den canadiske provins Ontario og den amerikanske stat New York. Faldene består af to væsentlige dele, som er delt af øen Goat Island: Horseshoe Falls på den canadiske side af grænsen og American Falls, som, ikke overraskende, ligger på den amerikanske side. Dertil kommer det mindre Bridal Veil Falls. Vandet fra faldene kommer fra de store søer Superior, Michigan, Huron, Erie og Ontario, som udgør den største samlede masse af ferskvand på jorden.
De overskydende vandmasser fra søerne har gennem årtusinder langsomt banet sig vej mod Atlanterhavet og skabt et enormt vandtryk ved Niagara, som i dag udnyttes til frembringelse af store mængder hydroelektricitet. De tre fald, American Falls, Bridal Veil Falls samt Horseshoe Falls, er i al deres vælde ubeskriveligt smukke. Vi skal på en sejltur med Hornblower Niagara Cruises, hvor vi kommer helt tæt på de enorme vandmasser (regnslag udleveres). Efter det betagende syn kører vi tilbage til Toronto, hvor resten af eftermiddagen/aftenen er på egen hånd.
I dag er det tid til at gå ombord på toget, som skal være vores hjem de næste 4 dage. Vi bliver hentet tidligt på hotellet og kørt til Torontos hovedbanegård, hvorfra toget ruller ud med kurs vestpå. Indbyggerne i det, der dengang blev kaldt Ny Frankrig, bevægede sig fra sted til sted med skib, på slæde eller i hestetrukken drosche. Vejene var bumlede og mudrede og som oftest i meget dårlig stand. Om vinteren frøs floderne til, og det blev sværere at finde vej uden deres hjælpende hånd til navigationen. I det 19. århundrede begyndte konstruktionen af jernbanen, og i dens kølvand fulgte tusinder og atter tusinder af immigranter, som kom for at udforske og udvikle det øde og uspolerede land. Med den nye jernbane fik Canada helt andre målestoksforhold end tidligere. Dagsrejser blev ikke længere målt i få kilometer, men i hundredvis af kilometer, og byer voksede frem overalt – hovedsageligt beboet af europæere, som ville udforske Den Nye Verden. Heste blev erstattet af lokomotiver, og pludselig var alt muligt. Det var intet mindre end et vendepunkt i den canadiske historie, da det første offentlige tog kørte mellem Saint-Jean-sur-Richelieu nær Montréal og Portage La Prairie ved Winnipeg i 1836. Dette blev startskuddet til et enormt boom i Canadas økonomi.
Togene bragte mennesker og varer vidt omkring på kontinentet. Byer voksede op ved stationerne, og fabrikker skød op i byer som Montréal, Toronto og Vancouver. Canada sydede af energi! I 1871 tilsluttede provinsen British Columbia sig konføderationen Canada, men med et enkelt forbehold: Man krævede en transkontinental jernbane, som skulle opføres inden for 10 år. Jernbanen skulle forbinde det østlige og det vestlige Canada. I 1886 krydsede det første tog hele Canada, fra Dalhousie Station i Montréal til Port Moody, 20 kilometer fra den lille by Granville, som senere blev til Vancouver. I det følgende år byggede man den første togstation i Vancouver, der som en følge heraf hurtigt blev Canadas førende havneby. Da England og Frankrig erklærede krig mod Tyskland den 3. september 1939, fulgte Canada trop blot en uge senere – mere end to år før USA’s indtræden i anden verdenskrig. På samme måde som under første verdenskrig var Pier 21 i Halifax mellemstation for soldater, som skulle udskibes til Europa, og for tusindvis af immigranter, som strømmede ind i landet under og efter krigen. Herfra gik de om bord på togene, som bragte dem til en bred vifte af destinationer over hele landet.
Vi har pladser på Sleeper Plus Class – du kan se mere om toget på https://www.viarail.ca/en/explore-our-destinations/trains/rockies-and-pacific/toronto-vancouver-canadian/classes-and-services#sleeper-plus
Dag 4 - 6
Ombordstigning på toget og Tværs over Canada
I dag er det tid til at gå ombord på toget, som skal være vores hjem de næste 4 dage. Vi bliver hentet tidligt på hotellet og kørt til Torontos hovedbanegård, hvorfra toget ruller ud med kurs vestpå. Indbyggerne i det, der dengang blev kaldt Ny Frankrig, bevægede sig fra sted til sted med skib, på slæde eller i hestetrukken drosche. Vejene var bumlede og mudrede og som oftest i meget dårlig stand. Om vinteren frøs floderne til, og det blev sværere at finde vej uden deres hjælpende hånd til navigationen. I det 19. århundrede begyndte konstruktionen af jernbanen, og i dens kølvand fulgte tusinder og atter tusinder af immigranter, som kom for at udforske og udvikle det øde og uspolerede land. Med den nye jernbane fik Canada helt andre målestoksforhold end tidligere. Dagsrejser blev ikke længere målt i få kilometer, men i hundredvis af kilometer, og byer voksede frem overalt – hovedsageligt beboet af europæere, som ville udforske Den Nye Verden. Heste blev erstattet af lokomotiver, og pludselig var alt muligt. Det var intet mindre end et vendepunkt i den canadiske historie, da det første offentlige tog kørte mellem Saint-Jean-sur-Richelieu nær Montréal og Portage La Prairie ved Winnipeg i 1836. Dette blev startskuddet til et enormt boom i Canadas økonomi.
Togene bragte mennesker og varer vidt omkring på kontinentet. Byer voksede op ved stationerne, og fabrikker skød op i byer som Montréal, Toronto og Vancouver. Canada sydede af energi! I 1871 tilsluttede provinsen British Columbia sig konføderationen Canada, men med et enkelt forbehold: Man krævede en transkontinental jernbane, som skulle opføres inden for 10 år. Jernbanen skulle forbinde det østlige og det vestlige Canada. I 1886 krydsede det første tog hele Canada, fra Dalhousie Station i Montréal til Port Moody, 20 kilometer fra den lille by Granville, som senere blev til Vancouver. I det følgende år byggede man den første togstation i Vancouver, der som en følge heraf hurtigt blev Canadas førende havneby. Da England og Frankrig erklærede krig mod Tyskland den 3. september 1939, fulgte Canada trop blot en uge senere – mere end to år før USA’s indtræden i anden verdenskrig. På samme måde som under første verdenskrig var Pier 21 i Halifax mellemstation for soldater, som skulle udskibes til Europa, og for tusindvis af immigranter, som strømmede ind i landet under og efter krigen. Herfra gik de om bord på togene, som bragte dem til en bred vifte af destinationer over hele landet.
Vi har pladser på Sleeper Plus Class – du kan se mere om toget på https://www.viarail.ca/en/explore-our-destinations/trains/rockies-and-pacific/toronto-vancouver-canadian/classes-and-services#sleeper-plus
Tidligt om morgenen kører vi gennem provinshovedstaden i Alberta, Edmonton, på vores vej mod The Rockies. Efter den fantastiske togrejse fra det fjerne vesten når vi nu frem til Jasper Nationalpark. Vores eventyr i et af verdens måske smukkeste bjergområder er i gang.
Efter ankomsten til Jasper skifter vi transportmiddel og tager i bus på en sightseeingtur, som omfatter søerne Pyramide og Patricia samt Maligne Canyon. Maligne Canyon er Jaspers dybeste kløft og samtidig en del af det, der muligvis er Nordamerikas største flodsystem under jordens overflade.
Så er det tid til at blive indlogeret på hotel. Vi overnatter i Jasper og kan glæde os til de næste dages oplevelser.
Dag 7
Ankomst til Jasper, Rocky Mountains
Tidligt om morgenen kører vi gennem provinshovedstaden i Alberta, Edmonton, på vores vej mod The Rockies. Efter den fantastiske togrejse fra det fjerne vesten når vi nu frem til Jasper Nationalpark. Vores eventyr i et af verdens måske smukkeste bjergområder er i gang.
Efter ankomsten til Jasper skifter vi transportmiddel og tager i bus på en sightseeingtur, som omfatter søerne Pyramide og Patricia samt Maligne Canyon. Maligne Canyon er Jaspers dybeste kløft og samtidig en del af det, der muligvis er Nordamerikas største flodsystem under jordens overflade.
Så er det tid til at blive indlogeret på hotel. Vi overnatter i Jasper og kan glæde os til de næste dages oplevelser.
Vi kører sydpå ad den pittoreske Icefields Parkway – en af Canadas mest kendte og naturskønne bjergveje, opkaldt efter de enorme isområder, der præger The Rockies. Undervejs ser vi de mægtige Athabasca-vandfald. Vi gør holdt undervejs for at nyde de mageløse udsigter og for at tage en køretur med en specialbygget “snekaret” på den mægtige Athabasca-gletsjer (ikke inkluderet i rejsens pris). Vi fortsætter videre mod Banff og The Rockies’ måske flotteste syn, Lake Louise, en smaragdgrøn sø omkranset af grønne skove, bjerge med snedækkede tinder og Victoria-gletsjeren. Først på aftenen ankommer vi til Banff, hvor vi overnatter.
Dag 8
Jasper – Banff
Vi kører sydpå ad den pittoreske Icefields Parkway – en af Canadas mest kendte og naturskønne bjergveje, opkaldt efter de enorme isområder, der præger The Rockies. Undervejs ser vi de mægtige Athabasca-vandfald. Vi gør holdt undervejs for at nyde de mageløse udsigter og for at tage en køretur med en specialbygget “snekaret” på den mægtige Athabasca-gletsjer (ikke inkluderet i rejsens pris). Vi fortsætter videre mod Banff og The Rockies’ måske flotteste syn, Lake Louise, en smaragdgrøn sø omkranset af grønne skove, bjerge med snedækkede tinder og Victoria-gletsjeren. Først på aftenen ankommer vi til Banff, hvor vi overnatter.
I dag kører vi til Banff Nationalpark fra byen Banff, som kun har ca. 7.800 faste indbyggere. Området omkring Banff og vejen nordpå mod Jasper, Lake Louise og Kootenay regnes blandt mange globetrottere som noget af den mest imponerende natur på kloden, takket være den store mosaik af gletsjere, varme kilder, snedækkede bjergtinder, skove, fossende floder, vandfald, grønne enge og klare søer. Kort sagt skal vi i dag ud på en tur med enestående variationer, som man ikke kan få nok af. Og så skal vi naturligvis også tage et godt kig på Banff by med det fantastiske jernbanehotel. Hvis vejret arter sig, tager vi med gondolen op ad Sulphur Mountain og nyder den imponerende udsigt over Banff.
Dag 9
Banff Nationalpark
I dag kører vi til Banff Nationalpark fra byen Banff, som kun har ca. 7.800 faste indbyggere. Området omkring Banff og vejen nordpå mod Jasper, Lake Louise og Kootenay regnes blandt mange globetrottere som noget af den mest imponerende natur på kloden, takket være den store mosaik af gletsjere, varme kilder, snedækkede bjergtinder, skove, fossende floder, vandfald, grønne enge og klare søer. Kort sagt skal vi i dag ud på en tur med enestående variationer, som man ikke kan få nok af. Og så skal vi naturligvis også tage et godt kig på Banff by med det fantastiske jernbanehotel. Hvis vejret arter sig, tager vi med gondolen op ad Sulphur Mountain og nyder den imponerende udsigt over Banff.
I dag kører vi igennem det navnkundige Continental Divide og krydser bjergpasset Kicking Horse Pass på vores vej ind i Yoho Nationalpark. ’Yoho’ er Cree-indianernes udtryk for ærefrygt, og navnet giver hurtigt mening, når man bevæger sig ind i den forunderlige park. Vi skal blandt andet se den smukke sø Emerald Lake (smaragdsøen), som ikke overraskende har en karakteristiske grøn farve. Vi fortsætter gennem endnu to nationalparker, nemlig Glacier Nationalpark og Mount Revelstoke National Park, med tunneler, gletsjere, snedækkede bjergtinder og hårnålesving. Hvis vi er heldige, ser vi bjørne, som mæsker sig i de nyudsprungne mælkebøtteblomster på de nu grønne skiløjper (om foråret). Om efteråret kan vi være heldige at se bjørnene spise bær. Vi overnatter i byen Kamloops.
Dag 10
Rocky Mountains – Kamloops
I dag kører vi igennem det navnkundige Continental Divide og krydser bjergpasset Kicking Horse Pass på vores vej ind i Yoho Nationalpark. ’Yoho’ er Cree-indianernes udtryk for ærefrygt, og navnet giver hurtigt mening, når man bevæger sig ind i den forunderlige park. Vi skal blandt andet se den smukke sø Emerald Lake (smaragdsøen), som ikke overraskende har en karakteristiske grøn farve. Vi fortsætter gennem endnu to nationalparker, nemlig Glacier Nationalpark og Mount Revelstoke National Park, med tunneler, gletsjere, snedækkede bjergtinder og hårnålesving. Hvis vi er heldige, ser vi bjørne, som mæsker sig i de nyudsprungne mælkebøtteblomster på de nu grønne skiløjper (om foråret). Om efteråret kan vi være heldige at se bjørnene spise bær. Vi overnatter i byen Kamloops.
I dag slutter vores fantastiske rejse gennem ”The Canadian Rockies” og nogle af verdens ypperligste nationalparker. Vi kører ad en af verdens absolut smukkeste motorveje, The Trans-Canada Highway. Dagens etape bringer os gennem Okanagan-dalen, et af de kendteste vindistrikter i Canada, der efter sigende kan konkurrere med de californiske vinområder. Her er store søer omgivet af vinmarker og bjergtinder – naturscenerier, der tager pusten fra de fleste. Vi stopper ved en af de mange vingårde, hvor vi får en rundvisning og smager på de ædle druer.
Om aftenen ankommer vi til Vancouver på Canadas Stillehavskyst. Her bliver vi indlogeret på et hotel.
Dag 11
Gennem Okanagan Valley til Vancouver
I dag slutter vores fantastiske rejse gennem ”The Canadian Rockies” og nogle af verdens ypperligste nationalparker. Vi kører ad en af verdens absolut smukkeste motorveje, The Trans-Canada Highway. Dagens etape bringer os gennem Okanagan-dalen, et af de kendteste vindistrikter i Canada, der efter sigende kan konkurrere med de californiske vinområder. Her er store søer omgivet af vinmarker og bjergtinder – naturscenerier, der tager pusten fra de fleste. Vi stopper ved en af de mange vingårde, hvor vi får en rundvisning og smager på de ædle druer.
Om aftenen ankommer vi til Vancouver på Canadas Stillehavskyst. Her bliver vi indlogeret på et hotel.
Downtown Vancouver ligger på en lille halvø omgivet af Burrad Inlet, English Bay og False Bay, og i baggrunden ses de smukke, sneklædte bjergtinder, der er så karakteristiske for byen. Vand til de fleste sider betyder også havn, og Vancouver har da også det mest trafikerede havneanlæg på Nordamerikas kyst.
Vancouver var i øvrigt vært for vinter-OL i 2010.
Her i Vancouver ligger Stanley Park, der er opkaldt efter den canadiske generalguvernør Lord Stanley. Parken dækker et område på mere end 1.000 hektar og er dermed større end Central Park i New York. Byens hyggelige gamle bydel kaldes Gastown og er spækket med victorianske bygninger og mange moderne (og billige) forretninger.
Efter morgenmaden begiver vi os ud på en formiddagsbytur til fods, ledet af rejselederen, hvor vi ser de seværdigheder, som ligger i gåafstand fra vores hotel.
Eftermiddagen er afsat til, at du på egen hånd kan gå på opdagelse i byens gader. Se for eksempel Stanley Park og besøg det prisbelønnede Vancouver Aquarium, som giver en flot introduktion til den maritime verden. Her kan du se mere end 8.000 forskellige havdyr fra Stillehavet. I parken kan man endvidere opleve et arktisk eventyr, en dampende varm amazon-safari eller en rejse til bunden af Stillehavet. En anden mulighed er Det Antropologiske Museum med en enestående udstilling af kunst af nordvestkystens oprindelige folkeslag, tårnhøje totempæle og sirlige udskæringer i guld og sølv. Derudover står rejselederen selvfølgelig til rådighed med gode råd og ideer.
Dag 12
Vancouver. Byrundtur og tid på egen hånd
Downtown Vancouver ligger på en lille halvø omgivet af Burrad Inlet, English Bay og False Bay, og i baggrunden ses de smukke, sneklædte bjergtinder, der er så karakteristiske for byen. Vand til de fleste sider betyder også havn, og Vancouver har da også det mest trafikerede havneanlæg på Nordamerikas kyst.
Vancouver var i øvrigt vært for vinter-OL i 2010.
Her i Vancouver ligger Stanley Park, der er opkaldt efter den canadiske generalguvernør Lord Stanley. Parken dækker et område på mere end 1.000 hektar og er dermed større end Central Park i New York. Byens hyggelige gamle bydel kaldes Gastown og er spækket med victorianske bygninger og mange moderne (og billige) forretninger.
Efter morgenmaden begiver vi os ud på en formiddagsbytur til fods, ledet af rejselederen, hvor vi ser de seværdigheder, som ligger i gåafstand fra vores hotel.
Eftermiddagen er afsat til, at du på egen hånd kan gå på opdagelse i byens gader. Se for eksempel Stanley Park og besøg det prisbelønnede Vancouver Aquarium, som giver en flot introduktion til den maritime verden. Her kan du se mere end 8.000 forskellige havdyr fra Stillehavet. I parken kan man endvidere opleve et arktisk eventyr, en dampende varm amazon-safari eller en rejse til bunden af Stillehavet. En anden mulighed er Det Antropologiske Museum med en enestående udstilling af kunst af nordvestkystens oprindelige folkeslag, tårnhøje totempæle og sirlige udskæringer i guld og sølv. Derudover står rejselederen selvfølgelig til rådighed med gode råd og ideer.
Alt efter hvad tid vi skal flyve hjem, vil formiddagen være til fri disposition, og først på eftermiddagen bliver vi hentet i bus og kører på en byrundtur, hvor vi ser de seværdigheder, vi ikke nåede i går.
Sidst på eftermiddagen kører vi til lufthavnen, hvor flyet hjem mod Danmark venter.
Dag 13
Vancouver og hjemrejse
Alt efter hvad tid vi skal flyve hjem, vil formiddagen være til fri disposition, og først på eftermiddagen bliver vi hentet i bus og kører på en byrundtur, hvor vi ser de seværdigheder, vi ikke nåede i går.
Sidst på eftermiddagen kører vi til lufthavnen, hvor flyet hjem mod Danmark venter.
Dag 14
Ankomst til Danmark
På rejsens dag 4-7 kører vi med det canadiske togselskab VIA Rail. For at gøre rejsen behagelig for alle passagerer anbefaler vi, at man begrænser bagage, der medtages i passagervognene, til det nødvendige for selve rejsen. Yderligere bagage kan indskrives i togets bagagevogn ved ombordstigning og udleveres ved ankomsten til Jasper. Kufferter, der medtages om bord, må højst måle 66 x 46 x 23 cm og veje 23 kg.
Rejsens pris inkluderer overnatning på liggeplads (”berth”). Her omdannes sæderne ved sengetid to og to til henholdsvis over- og underkøje med et tæt gardin foran. Om morgenen ændres køjerne igen til to brede sæder. Der er kun to sæder på hver side af midtergangen. Alle vogne har fælles bad og toilet på gangen. Det er også muligt at købe privat kupé til en, to eller flere personer. Disse kupéer har håndvask og eget toilet.
Der er fuld forplejning om bord, dog skal man selv betale for drikkevarer. Der er en afslappet stil i spisevognen, og det er ikke nødvendigt at skifte til mere elegant tøj til måltiderne. Morgenmaden består af toast, wienerbrød o.l., mens frokost og middag byder på supper og valg mellem 3-4 forskellige hovedretter. Til alle måltider serveres kaffe eller te.
Morgenmaden serveres mellem kl. 7 og 10. Der kan være lidt ventetid for en plads. Frokost og middag serveres normalt ved 3 ”seatings”. Rejselederen vil ved indtjekning forsøge at få gruppen samlet den første aften, men dette kan dog ikke garanteres. Bemærk i øvrigt, at der på hele rejsen er mulighed for kaffe, te eller vand samt frugt og snacks uden beregning.
De fleste passagerer vil gerne have en rolig togrejse. Derfor henstilles der til, at man på toget ikke generer medrejsende ved unødig og høj brug af mobiltelefoner, musikafspillere o.l. Brug høretelefoner ved afspilning af musik, og sæt telefonen på lav ringestyrke.
Der er ikke telefonforbindelse på hele strækningen. Trådløs internetforbindelse (WiFi) er en mulighed på stationerne Winnipeg og Edmonton. Spørg rejselederen.
Det er ikke tilladt at ryge på toget. Rygere bedes ryge uden for toget, når det standser. Der henstilles til, at man kun ryger på steder, hvor det er tilladt uden for toget. Toget gør følgende stop undervejs: Capreol, Hornepayne, Sioux Lookout, Winnipeg, Saskatoon og Edmonton.
Man kan købe alkohol om bord, og salget foregår i henhold til lovgivningen i den provins, hvor toget befinder sig. Det gælder også barens åbningstider. Alkohol, der ikke er købt om bord på toget, må kun nydes i den private sovekupé. Provinslovene forbyder indtagelse af alkohol, man selv har indkøbt, alle andre steder på toget.
Du kan læse mere på https://www.viarail.ca/en/explore-our-destinations/trains/rockies-and-pacific/toronto-vancouver-canadian/classes-and-services
Ice Explorer er et specialbygget gletsjerkøretøj, som kører ud på Columbia Icefield, der visse steder er lige så tyk, som Eiffeltårnet er højt.
Ice Explorer er et specialbygget gletsjerkøretøj, som kører ud på Columbia Icefield, der visse steder er lige så tyk, som Eiffeltårnet er højt.
Maligne Lake er den største gletsjersø i Jasper Nationalpark og et af de smukkeste steder i de canadiske Rocky Mountains, med udsigt til sneklædte bjergtoppe.
(Denne udflugt kan ikke tilkøbes i april og maj, da søen er frosset til.)
Maligne Lake er den største gletsjersø i Jasper Nationalpark og et af de smukkeste steder i de canadiske Rocky Mountains, med udsigt til sneklædte bjergtoppe.
(Denne udflugt kan ikke tilkøbes i april og maj, da søen er frosset til.)
Ice Explorer er et specialbygget gletsjerkøretøj, som kører ud på Columbia Icefield, der visse steder er lige så tyk, som Eiffeltårnet er højt.
Maligne Lake er den største gletsjersø i Jasper Nationalpark og et af de smukkeste steder i de canadiske Rocky Mountains, med udsigt til sneklædte bjergtoppe.
(Denne udflugt kan ikke tilkøbes i april og maj, da søen er frosset til.)
Dansk
Ja
Nej
Canadiske dollar
Dansk
Ja
Nej
Canadiske dollar
På denne rejse er det en forudsætning, at man er i almindelig god fysisk form og kan bevæge sig ved egen hjælp, da vi skal besøge nationalparker med kuperet terræn. Derudover er der en del transport i busser og tog med flere daglige af- og påstigninger. Rejsen er derfor ikke egnet for personer, som er dårligt gående eller anvender rollator eller kørestol.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
I Canada kan der, uanset årstid, være køligt, så det er en god idé at pakke varmt tøj til dagene i bjergene.
Medbring også gode sko, du kan vandre i.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Canada: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/canada
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
På denne rejse er det en forudsætning, at man er i almindelig god fysisk form og kan bevæge sig ved egen hjælp, da vi skal besøge nationalparker med kuperet terræn. Derudover er der en del transport i busser og tog med flere daglige af- og påstigninger. Rejsen er derfor ikke egnet for personer, som er dårligt gående eller anvender rollator eller kørestol.
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
I Canada kan der, uanset årstid, være køligt, så det er en god idé at pakke varmt tøj til dagene i bjergene.
Medbring også gode sko, du kan vandre i.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Canada: www.albatros-travel.dk/destinationer/nordamerika/canada
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse.
Læs mere her
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og
medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et
mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber,
hvis dette sker inden for de 5 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme
efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på
http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp
Kommer du med fly til Canada, skal du senest 72 timer før afrejse søge om indrejsetilladelse.
Læs mere her
Her får du en forhåndsgodkendelse til indrejse og et nummer, som du skal printe eller skrive ned og
medbringe på rejsen, da lufthavnsmyndigheder i Danmark og Canada kan kræve at se det. Det koster et
mindre beløb – $7 CAD – som betales med kreditkort. Godkendelsen gælder i 5 år, eller til dit pas udløber,
hvis dette sker inden for de 5 år.
Hvis du rejser sammen med børn, som ikke er dine egne, eller hvis du og dine børn ikke har samme
efternavn, skal du ud over eTA-tilladelsen have en særlig tilladelse. Se mere på
http://www.cic.gc.ca/english/visit/minors.asp
Pladsen ombord på toget er begrænset, og for at gøre rejsen så komfortabel som muligt, er det derfor kun tilladt, at medbringe 1 stk. håndbagage og 1 kuffert med maksimal-målene 66x46x23 cm i kupévognene. Øvrig bagage bliver indskrevet i bagagevognen ved afgang, og udleveres ved ankomst til Jasper. Det er ikke muligt, at få adgang til indskrevet bagage undervejs på togrejsen. Den maksimale vægt er fastsat til 23 kg.
For at gøre rejsen så behagelig som muligt, anbefaler vi at man i kupévognen kun medtager en let sports-/rejsetaske, kun indeholdende det fornødne til togturen.
Man sidder sammen to og to, og for de som har valgt overnatning på liggeplads (”berth” og ved sengetid omdannes sæderne til henholdsvis over- og underkøje, hvor det bag et tæt gardin er muligt, at få en god nats søvn.
Om morgenen ændres køjerne igen til to brede sæder, hvorfra man gennem de store vinduer kan nyde udsigten.
Der er kun 2 sæder på hver side af midtergangen, og alle vogne har fælles bad og toilet på gangen.
Det er muligt, at købe privat kupé til 1, 2 eller flere personer. Disse kupéer har håndvask og eget toilet.
Der er fuld forplejning ombord. Man skal dog selv betale for drikkevarer.
Der er en afslappet stil i spisevognen, og det er således ikke nødvendigt, at klæde om til måltiderne.
Maden er internationalt præget, og til morgenmad kan der normalt vælges mellem 4 forskellige retter, mens frokost og middag byder på supper og valg af mellem 3-4 forskellige hovedretter. Til alle måltider serveres kaffe eller the.
Morgenmaden serveres mellem kl. 7-10. Frokost og middag serveres normalt ved 3 ”seatings”. Rejselederen vil ved indcheckning forsøge at få gruppen samlet den første aften, men dette kan dog ikke garanteres.
Der vil på hele rejsen være mulighed for kaffe, the eller vand, samt frugt og snack uden beregning.
Det er ikke tilladt at ryge på toget. Rygere bedes ryge uden for toget, når det standser. Der henstilles til, at man kun ryger på steder hvor det er tillagt, uden for toget. Toget gør som minimum stop i Capreol, Hornepayne, Sioux Lookout, Winnipeg, Saskatoon og Edmonton.
Bemærk venligst, at stoppene oftest er forholdsvis korte. Længden af det enkelte stop annonceres af togpersonalet umiddelbart inden standsning.
Man kan købe alkohol ombord, og salget foregår i henhold til lovgivningen i den provins toget befinder sig. Det gælder også barens åbningstider.
Alkohol der ikke er købt ombord, må kun nydes i den private sovekupé. Provinslovene forbyder indtagelse af alkohol man selv har indkøbt, alle andre steder på toget.
De fleste passagerer vil gerne have en rolig togrejse. Derfor henstilles der til, at man på toget ikke generer medrejsende ved unødig og høj brug af mobiltelefoner, musikafspillere o.l. Brug høretelefoner ved afspilning af musik, og sæt telefonen på lydløs eller lav ringestyrke.
Vi gør opmærksom på, at der ikke kan forventes dækning for mobiltelefon på store dele af strækningen.
På de større stationer undervejs, findes der trådløst internet i stationsbygningen. Der er ikke internetforbindelse ombord på toget.
Vær i øvrigt opmærksom på, at anvendelse af dit danske telefonabonnement i Canada kan indebære ekstra gebyrer. I din smartphone eller tablet, kan du under indstillinger slå data rooming fra i udlandet.
I kahytterne (ikke ved liggepladserne/berth) findes 120v/60Hz-stikkontakt til feks. Opladere. Stikket der skal anvendes er samme stik som anvendes i Canada i øvrigt. Husk at medbringe adapterstik.
I løbet af togturen skal urene 2 gange stilles 1 time tilbage. Dette annonceres af personalet ombord på toget.
Pladsen ombord på toget er begrænset, og for at gøre rejsen så komfortabel som muligt, er det derfor kun tilladt, at medbringe 1 stk. håndbagage og 1 kuffert med maksimal-målene 66x46x23 cm i kupévognene. Øvrig bagage bliver indskrevet i bagagevognen ved afgang, og udleveres ved ankomst til Jasper. Det er ikke muligt, at få adgang til indskrevet bagage undervejs på togrejsen. Den maksimale vægt er fastsat til 23 kg.
For at gøre rejsen så behagelig som muligt, anbefaler vi at man i kupévognen kun medtager en let sports-/rejsetaske, kun indeholdende det fornødne til togturen.
Man sidder sammen to og to, og for de som har valgt overnatning på liggeplads (”berth” og ved sengetid omdannes sæderne til henholdsvis over- og underkøje, hvor det bag et tæt gardin er muligt, at få en god nats søvn.
Om morgenen ændres køjerne igen til to brede sæder, hvorfra man gennem de store vinduer kan nyde udsigten.
Der er kun 2 sæder på hver side af midtergangen, og alle vogne har fælles bad og toilet på gangen.
Det er muligt, at købe privat kupé til 1, 2 eller flere personer. Disse kupéer har håndvask og eget toilet.
Der er fuld forplejning ombord. Man skal dog selv betale for drikkevarer.
Der er en afslappet stil i spisevognen, og det er således ikke nødvendigt, at klæde om til måltiderne.
Maden er internationalt præget, og til morgenmad kan der normalt vælges mellem 4 forskellige retter, mens frokost og middag byder på supper og valg af mellem 3-4 forskellige hovedretter. Til alle måltider serveres kaffe eller the.
Morgenmaden serveres mellem kl. 7-10. Frokost og middag serveres normalt ved 3 ”seatings”. Rejselederen vil ved indcheckning forsøge at få gruppen samlet den første aften, men dette kan dog ikke garanteres.
Der vil på hele rejsen være mulighed for kaffe, the eller vand, samt frugt og snack uden beregning.
Det er ikke tilladt at ryge på toget. Rygere bedes ryge uden for toget, når det standser. Der henstilles til, at man kun ryger på steder hvor det er tillagt, uden for toget. Toget gør som minimum stop i Capreol, Hornepayne, Sioux Lookout, Winnipeg, Saskatoon og Edmonton.
Bemærk venligst, at stoppene oftest er forholdsvis korte. Længden af det enkelte stop annonceres af togpersonalet umiddelbart inden standsning.
Man kan købe alkohol ombord, og salget foregår i henhold til lovgivningen i den provins toget befinder sig. Det gælder også barens åbningstider.
Alkohol der ikke er købt ombord, må kun nydes i den private sovekupé. Provinslovene forbyder indtagelse af alkohol man selv har indkøbt, alle andre steder på toget.
De fleste passagerer vil gerne have en rolig togrejse. Derfor henstilles der til, at man på toget ikke generer medrejsende ved unødig og høj brug af mobiltelefoner, musikafspillere o.l. Brug høretelefoner ved afspilning af musik, og sæt telefonen på lydløs eller lav ringestyrke.
Vi gør opmærksom på, at der ikke kan forventes dækning for mobiltelefon på store dele af strækningen.
På de større stationer undervejs, findes der trådløst internet i stationsbygningen. Der er ikke internetforbindelse ombord på toget.
Vær i øvrigt opmærksom på, at anvendelse af dit danske telefonabonnement i Canada kan indebære ekstra gebyrer. I din smartphone eller tablet, kan du under indstillinger slå data rooming fra i udlandet.
I kahytterne (ikke ved liggepladserne/berth) findes 120v/60Hz-stikkontakt til feks. Opladere. Stikket der skal anvendes er samme stik som anvendes i Canada i øvrigt. Husk at medbringe adapterstik.
I løbet af togturen skal urene 2 gange stilles 1 time tilbage. Dette annonceres af personalet ombord på toget.
Den nordamerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i Canada og USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i Canada og USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.
De busser, man benytter i Canada og USA, har et helt andet design og en helt anden udformning, end vi er vant til fra Europa, hvilket de fleste kan genkende fra film og TV. Man har på en såkaldt turistbus ikke samme typer som i Europa, hvorfor allerede designet får busserne til at fremstå som noget, vi havde for 20 år siden. Alle de busser, vi bruger, er naturligvis funktionelle, godkendte, synede og intakte. Busserne har ofte kun én indgang forrest i bussen og ingen bagdør, som vi kender det hjemmefra. Desuden er der ofte ikke kopholder og net i sædet foran. Derfor er det en god idé at medbringe en god rygsæk, som kan benyttes til personlige ejendele under udflugter og undervejs i bussen.
Den nordamerikanske morgenmadskultur er forholdsvis simpel, sammenlignet med den skandinaviske. Morgenmaden på de fleste standardhoteller i Canada og USA er den såkaldte ”continental breakfast”, hvilket typisk indebærer kaffe/te, juice og toastbrød med smør og marmelade. Det er ikke unormalt, at man på hoteller i Canada og USA kun har papservice ved morgenmaden, da mange bruger den som en ”to go”-løsning på farten.
De busser, man benytter i Canada og USA, har et helt andet design og en helt anden udformning, end vi er vant til fra Europa, hvilket de fleste kan genkende fra film og TV. Man har på en såkaldt turistbus ikke samme typer som i Europa, hvorfor allerede designet får busserne til at fremstå som noget, vi havde for 20 år siden. Alle de busser, vi bruger, er naturligvis funktionelle, godkendte, synede og intakte. Busserne har ofte kun én indgang forrest i bussen og ingen bagdør, som vi kender det hjemmefra. Desuden er der ofte ikke kopholder og net i sædet foran. Derfor er det en god idé at medbringe en god rygsæk, som kan benyttes til personlige ejendele under udflugter og undervejs i bussen.
På toget er der mulighed for at tilkøbe privat kupé til 1, 2 eller flere personer. Disse kupéer har håndvask og eget toilet.
Pris: 9.998,- kr. pr. person
Man sidder to og to i toget, og ved sengetid omdannes disse til henholdsvis over- og underkøje. Ønsker man at være garanteret en underkøje (lower berth) på toget, vil det alt efter tilgængelighed være muligt at købe https://www.viarail.ca/en/resources/couchette-en
Pris: 2.198,- kr. pr. person
Privat kupé eller underkøje (lower berth) på toget er på forespørgsel, og afhænger af plads, hvorfor vi desværre ikke kan garantere ledig plads.