På denne oplevelsesmættede Indiensrejse borer vi os dybt ned i den indiske sjæl, når vi besøger landets allerstørste seværdigheder i det nordvestlige hjørne af landet, hvor Delhi, Jaipur og Agra danner en historisk og kulturel trekant.
Her skal vi opleve en eventyrlig verden af gamle forter, sydende basarer, smukke paladser og små, traditionelle landsbyer, hvor befolkningen stadig lever på kanten af en anden tidsalder.
I delstaten Rajasthan besøger vi de hellige hindutempler i Mandawa på grænsen til den store Thar-ørken, og ved pilgrimsbyen Pushkar oplever vi det farverige Indien, når det er er allermest autentisk. Herfra fortsætter vi mod den lyserøde by, Jaipur der er defineret ved dens imponerende paladser og markedspladser.
Den store finale har vi i Agra, hvor Taj Mahal – et af verdens syv moderne vidundere – fascinerer med millioner af glimtende halvædelsten, kridhvidt marmor og en symmetri gennemført ned til mindste detalje.
Sammen med den smukke kærlighedshistorie bag gravmausoleet – stormogulen Shah Jahan lod Taj Mahal opføre til minde om sin afdøde yndlingshustru – bidrager det alt sammen til Taj Mahals helt særlige og magiske stemning.
Et besøg her går virkelig ind under huden på en.
På denne oplevelsesmættede Indiensrejse borer vi os dybt ned i den indiske sjæl, når vi besøger landets allerstørste seværdigheder i det nordvestlige hjørne af landet, hvor Delhi, Jaipur og Agra danner en historisk og kulturel trekant.
Midt på eftermiddagen starter vores rejse fra Danmark, hvor kursen er sat mod den indiske hovedstad, Delhi.
Dag 1
Afrejse fra København
Midt på eftermiddagen starter vores rejse fra Danmark, hvor kursen er sat mod den indiske hovedstad, Delhi.
Vi lander i Delhis Indira Gandhi lufthavn tidligt om morgenen og kaster os straks ud i dagens program.
Med en historie på mere end 3.000 år har Delhi haft stor indflydelse på den samlede indiske kulturhistorie. Mens Indiens store kystbyer fortsat kun var rene mudderbanker, var Delhi en sydende hovedstad for et ældgammelt rige. Få byer har været bygget, forsvaret, erobret, plyndret, brændt ned, forladt og genopbygget så mange gange. Herskere er kommet og gået, og ikke færre end to dronninger og 70 konger har regeret her siden 1193. Alle har efterladt sig spor, på både godt og ondt.
Delhi er med andre ord en hovedstad, der spænder over fortid og nutid. Eller rettere er den to byer i én, “Old Delhi” med fortet, moskeerne og de mange basarer, og “New Delhi” bygget og indviet af briterne i 1931. En elegant metropol med brede boulevarder, prægtige bygninger og haver skabt af dygtige landskabsarkitekter.
Den tilsyneladende manglende sammenhæng mellem det gamle og nye er et fælles træk ved mange moderne indiske byer. Men ingen steder er den mere iøjnefaldende end i Delhi. Den gamle, fattige bydel lever sit eget liv, mens den rige og politiske elite sidder tilbagetrukket bag lukkede døre i sofistikerede diplomatiske enklaver og debatterer den åbenlyse fattigdom. Byen er således en afspejling af landet som helhed.
Vi starter dagens program i den nyere bydel, hvor vi bl.a kigger forbi India Gate og byens grønne åndehul, Sir Edward Luytens Park. Senere på dagen begiver vi os mod den gamle bydel, hvor vi skifter bussen ud med cykelrickshaws, der tager os gennem det spændende basarkvarter. Mellem basarens boder med udbud af alskens fremmede frugter og duftende krydderier ligger små ydmyge butikker, hvor skræddere, barberer og håndværkere altid har travlt.
Vi slutter dagen med en velfortjent middag på vores hotel.
Dag 2
Ankomst til Delhi og byrundtur
Vi lander i Delhis Indira Gandhi lufthavn tidligt om morgenen og kaster os straks ud i dagens program.
Med en historie på mere end 3.000 år har Delhi haft stor indflydelse på den samlede indiske kulturhistorie. Mens Indiens store kystbyer fortsat kun var rene mudderbanker, var Delhi en sydende hovedstad for et ældgammelt rige. Få byer har været bygget, forsvaret, erobret, plyndret, brændt ned, forladt og genopbygget så mange gange. Herskere er kommet og gået, og ikke færre end to dronninger og 70 konger har regeret her siden 1193. Alle har efterladt sig spor, på både godt og ondt.
Delhi er med andre ord en hovedstad, der spænder over fortid og nutid. Eller rettere er den to byer i én, “Old Delhi” med fortet, moskeerne og de mange basarer, og “New Delhi” bygget og indviet af briterne i 1931. En elegant metropol med brede boulevarder, prægtige bygninger og haver skabt af dygtige landskabsarkitekter.
Den tilsyneladende manglende sammenhæng mellem det gamle og nye er et fælles træk ved mange moderne indiske byer. Men ingen steder er den mere iøjnefaldende end i Delhi. Den gamle, fattige bydel lever sit eget liv, mens den rige og politiske elite sidder tilbagetrukket bag lukkede døre i sofistikerede diplomatiske enklaver og debatterer den åbenlyse fattigdom. Byen er således en afspejling af landet som helhed.
Vi starter dagens program i den nyere bydel, hvor vi bl.a kigger forbi India Gate og byens grønne åndehul, Sir Edward Luytens Park. Senere på dagen begiver vi os mod den gamle bydel, hvor vi skifter bussen ud med cykelrickshaws, der tager os gennem det spændende basarkvarter. Mellem basarens boder med udbud af alskens fremmede frugter og duftende krydderier ligger små ydmyge butikker, hvor skræddere, barberer og håndværkere altid har travlt.
Vi slutter dagen med en velfortjent middag på vores hotel.
Det er blevet tid til at tage afsked med den indiske hovedstad og vores videre færd foregår med tog, når vi tilbagelægger den ca. 4,5 timer lange strækning mellem Delhi og Mandawa.
I Indien er en togrejse en helt speciel oplevelse, hvor man kommer rigtig tæt på landet og dets indbyggere. Tidligere foregik en togrejse i Indien i tætpakkede, faldefærdige togvogne, hvor selv trappetrin og tag var fyldt til bristepunktet med halvnøgne menneskekroppe. I dag er indiske jernbaner stadig ikke blandt verdens hurtigste og mest punktlige. Men eksprestogene er hurtige og effektive, og vi kører på en komfortabel klasse med eget sæde og god plads omkring os.
Når vi skal af sted fra stationen i Delhi, er der med garanti trængsel af sælgere, der tilbyder frisk frugt, grøntsager, “bidis” (billig tobak rullet i blade), aviser og magasiner. Til tesælgernes monotone råb “chai-ya” ruller vi snart af sted mod Mandawa.
Vi står af ved den nærliggende togstation og begiver os de sidste 45 km i bus til Mandawa.
Delstaten Rajasthan var tidligere kendt som ”Rajputana” – rajputernes land. Her regerede en række rajputfyrster – maharajaerne – i hver deres selvstændige kongerige. Under det britiske kolonistyre beholdt disse kongeriger en vis form for selvstyre, hvor maharajaerne ikke direkte var underlagt briterne, men var loyale over for disse. I 1947 blev rajputstaterne indlemmet i det uafhængige Indien, og i 1956 dannede man delstaten Rajasthan.
Maharajaernes hang til luksus, storladen livsførelse, fest og farver var legendarisk, og denne livsstil trækker tråde op til i dag, hvor Rajasthan netop er kendt som Indiens mest farvestrålende stat. Dette kommer ikke mindst til udtryk i kvindernes smukke sarier i knaldrød, pink, orange og gul, der lyser op overalt i gadebilledet og i de tørre, støvede ørkenlandskaber. Her tager kvinderne bestemt ikke det gamle, slidte arbejdstøj på, når de skal ud og hjælpe med markarbejdet – det foregår i fuldt farveflor, og derfor er det en oplevelse for alle sanserne at køre på eventyr i Rajasthans landskaber. Mange af Rajasthans mænd står heller ikke tilbage for kvinderne, hvad pynteglæde angår: Fingerringe, ørenringe og stærke farver – her pynter man sig fortsat i bedste maharaja-stil.
Byen Mandawa var en vigtig handelsby på Silkeruten, der forbandt Kina og Middelhavsområdet. Den dag i dag er byen som et levn fra fortiden med dets mange imponerende paladser opført af rige handelsmænd. Bygningerne, såkaldte Havelis, med deres dekorative facader præger bylivet, hvor vi også kigger forbi byens hyggelige basar.
Om aftenen spiser vi aftensmad på vores centralt beliggende hotel.
Dag 3
Tog Delhi – Mandawa. Oplevelser ombord på toget, samt byrundtur i Mandawa
Det er blevet tid til at tage afsked med den indiske hovedstad og vores videre færd foregår med tog, når vi tilbagelægger den ca. 4,5 timer lange strækning mellem Delhi og Mandawa.
I Indien er en togrejse en helt speciel oplevelse, hvor man kommer rigtig tæt på landet og dets indbyggere. Tidligere foregik en togrejse i Indien i tætpakkede, faldefærdige togvogne, hvor selv trappetrin og tag var fyldt til bristepunktet med halvnøgne menneskekroppe. I dag er indiske jernbaner stadig ikke blandt verdens hurtigste og mest punktlige. Men eksprestogene er hurtige og effektive, og vi kører på en komfortabel klasse med eget sæde og god plads omkring os.
Når vi skal af sted fra stationen i Delhi, er der med garanti trængsel af sælgere, der tilbyder frisk frugt, grøntsager, “bidis” (billig tobak rullet i blade), aviser og magasiner. Til tesælgernes monotone råb “chai-ya” ruller vi snart af sted mod Mandawa.
Vi står af ved den nærliggende togstation og begiver os de sidste 45 km i bus til Mandawa.
Delstaten Rajasthan var tidligere kendt som ”Rajputana” – rajputernes land. Her regerede en række rajputfyrster – maharajaerne – i hver deres selvstændige kongerige. Under det britiske kolonistyre beholdt disse kongeriger en vis form for selvstyre, hvor maharajaerne ikke direkte var underlagt briterne, men var loyale over for disse. I 1947 blev rajputstaterne indlemmet i det uafhængige Indien, og i 1956 dannede man delstaten Rajasthan.
Maharajaernes hang til luksus, storladen livsførelse, fest og farver var legendarisk, og denne livsstil trækker tråde op til i dag, hvor Rajasthan netop er kendt som Indiens mest farvestrålende stat. Dette kommer ikke mindst til udtryk i kvindernes smukke sarier i knaldrød, pink, orange og gul, der lyser op overalt i gadebilledet og i de tørre, støvede ørkenlandskaber. Her tager kvinderne bestemt ikke det gamle, slidte arbejdstøj på, når de skal ud og hjælpe med markarbejdet – det foregår i fuldt farveflor, og derfor er det en oplevelse for alle sanserne at køre på eventyr i Rajasthans landskaber. Mange af Rajasthans mænd står heller ikke tilbage for kvinderne, hvad pynteglæde angår: Fingerringe, ørenringe og stærke farver – her pynter man sig fortsat i bedste maharaja-stil.
Byen Mandawa var en vigtig handelsby på Silkeruten, der forbandt Kina og Middelhavsområdet. Den dag i dag er byen som et levn fra fortiden med dets mange imponerende paladser opført af rige handelsmænd. Bygningerne, såkaldte Havelis, med deres dekorative facader præger bylivet, hvor vi også kigger forbi byens hyggelige basar.
Om aftenen spiser vi aftensmad på vores centralt beliggende hotel.
Efter morgenmaden begiver vi os videre ind i landet, nærmere bestemt til den hellige by Pushkar. Køreturen bringer os gennem det centrale Rajastan og vi gør holdt undervejs for at nyde en lokal frokost.
Pushkar er en af hinduernes vigtigste pilgrimsbyer, og hvert år kommer tusindvis af troende på besøg. Byen er bygget omkring Pushkar-søen, som hinduerne anser for hellig. Mindst én gang i livet skal alle hinduer foretage en pilgrimsrejse til Pushkar og bade i den hellige sø, som de går ned i fra en af de 52 ghats (trappe/passage ned til vandet).
Der hersker en intens og farverig, religiøs stemning over byen, som er spækket med templer og hengivne hinduistiske asketer. Ifølge en gammel indisk legende blev byen skabt, da guden Brahma lod en lotusblomst falde på det sted, hvor Pushkar ligger. Derfor huser byen også et af verdens meget få Brahma-templer.
Ved ankomst til Pushkar går vi på opdagelse til fods i den hellige by. Byen er på mange måder Indien i en nøddeskal: en lille labyrint af smalle, snoede gader og stræder og smukt udsmykkede templer. Dette – blandet med larmende pilgrimme, beskidte unger og hellige køer – gør byen til en intens oplevelse af lyde, lugte og farver. Meget af den atmosfære, som også pilgrimsbyen Varanasi er kendt for, oplever vi på tætteste hold her i Pushkar.
Efter nogle dejlige oplevelser returnerer vi til vores hotel, hvor vi afslutter dagen med en god middag.
Dag 4
Mandawa – Pushkar. Ankomst til Pushkar og byvandring
Efter morgenmaden begiver vi os videre ind i landet, nærmere bestemt til den hellige by Pushkar. Køreturen bringer os gennem det centrale Rajastan og vi gør holdt undervejs for at nyde en lokal frokost.
Pushkar er en af hinduernes vigtigste pilgrimsbyer, og hvert år kommer tusindvis af troende på besøg. Byen er bygget omkring Pushkar-søen, som hinduerne anser for hellig. Mindst én gang i livet skal alle hinduer foretage en pilgrimsrejse til Pushkar og bade i den hellige sø, som de går ned i fra en af de 52 ghats (trappe/passage ned til vandet).
Der hersker en intens og farverig, religiøs stemning over byen, som er spækket med templer og hengivne hinduistiske asketer. Ifølge en gammel indisk legende blev byen skabt, da guden Brahma lod en lotusblomst falde på det sted, hvor Pushkar ligger. Derfor huser byen også et af verdens meget få Brahma-templer.
Ved ankomst til Pushkar går vi på opdagelse til fods i den hellige by. Byen er på mange måder Indien i en nøddeskal: en lille labyrint af smalle, snoede gader og stræder og smukt udsmykkede templer. Dette – blandet med larmende pilgrimme, beskidte unger og hellige køer – gør byen til en intens oplevelse af lyde, lugte og farver. Meget af den atmosfære, som også pilgrimsbyen Varanasi er kendt for, oplever vi på tætteste hold her i Pushkar.
Efter nogle dejlige oplevelser returnerer vi til vores hotel, hvor vi afslutter dagen med en god middag.
I dag tager vi på opdagelse i området omkring Pushkar, som ligger på kanten af den imponerende Thar-ørken, der dækker omkring 75 procent af Rajasthan-provinsen. Det foretrukne trækdyr i denne del af Indien er fortsat kamelen, som ses overalt på landet. Vi besøger en lille lokal landsby og ser nærmere på, hvordan livet leves her.
Vi skal også besøge den nærliggende muslimske pilgrimsby Ajmer. Muin-ud-din Chishti – en helgen inden for den islamiske mystik-retning sufismen – ligger begravet her, og muslimske pilgrimme fra hele landet strømmer af samme grund hertil. Den persiske sufimystiker Chishti kom til Ajmer i 1192 og boede her frem til sin død i 1233. Hans mausoleum blev færdiggjort af stormogulen Humayun i 1500-tallet og begyndte snart at modtage pilgrimme. Blandt andre tog den yderst religiøst interesserede stormogul Akbar turen hertil fra Agra hvert år.
Centrum for Ajmers andægtighed er Chishtis mausoleum Dargah Sharif, og den evige strøm af hengivne pilgrimme giver stedet en helt anderledes livlig stemning end resten af byen. Dargah Sharif er et stort kompleks af moskeer, pavilloner og gårdhaver, og selve graven ligger i den inderste gård. Det siges, at et besøg ved helgenens grav opfylder et ønske hos den troende. Derfor vil vi se en hel mængde små sedler og bånd med påskrevne ønsker fastgjort til rækværket omkring Chishtis grav. Ud over graven ser vi også nærmere på nogle af de smukke moskeer og pavilloner i det store område.
Vi returnerer til Pushkar sidst på eftermiddagen og slutter dagen med aftensmad på vores hotel.
Dag 5
Pushkar – Ajmer - Pushkar. Besøg i lokal landsby, samt oplevelser i pilgrimsbyen Ajmer
I dag tager vi på opdagelse i området omkring Pushkar, som ligger på kanten af den imponerende Thar-ørken, der dækker omkring 75 procent af Rajasthan-provinsen. Det foretrukne trækdyr i denne del af Indien er fortsat kamelen, som ses overalt på landet. Vi besøger en lille lokal landsby og ser nærmere på, hvordan livet leves her.
Vi skal også besøge den nærliggende muslimske pilgrimsby Ajmer. Muin-ud-din Chishti – en helgen inden for den islamiske mystik-retning sufismen – ligger begravet her, og muslimske pilgrimme fra hele landet strømmer af samme grund hertil. Den persiske sufimystiker Chishti kom til Ajmer i 1192 og boede her frem til sin død i 1233. Hans mausoleum blev færdiggjort af stormogulen Humayun i 1500-tallet og begyndte snart at modtage pilgrimme. Blandt andre tog den yderst religiøst interesserede stormogul Akbar turen hertil fra Agra hvert år.
Centrum for Ajmers andægtighed er Chishtis mausoleum Dargah Sharif, og den evige strøm af hengivne pilgrimme giver stedet en helt anderledes livlig stemning end resten af byen. Dargah Sharif er et stort kompleks af moskeer, pavilloner og gårdhaver, og selve graven ligger i den inderste gård. Det siges, at et besøg ved helgenens grav opfylder et ønske hos den troende. Derfor vil vi se en hel mængde små sedler og bånd med påskrevne ønsker fastgjort til rækværket omkring Chishtis grav. Ud over graven ser vi også nærmere på nogle af de smukke moskeer og pavilloner i det store område.
Vi returnerer til Pushkar sidst på eftermiddagen og slutter dagen med aftensmad på vores hotel.
Efter nogle spændende oplevelser i Pushkar fortsætter vi mod Jaipur, Rajasthans sydende hovedstad. Jaipur er også kendt som “den lyserøde by” på grund af husenes farve i den gamle bydel. Byen blev grundlagt i 1727 af maharaja Jai Singh II efter de arkitektoniske principper beskrevet i den gamle, hinduistiske afhandling, Shilpa-Shastra. Den lyserøde farve er dog af lidt nyere dato. Den er nemlig påmalet byens huse til ære for Edward VII, den daværende prins af Wales der besøgte Jaipur i 1876. Endnu den dag i dag er beboerne i byens gamle bydel forpligtet til at bibeholde den lyserøde farve på deres huse.
Med sin beliggenhed omkranset af bjerge og en overdådighed af fornemme paladser, farvestrålende basarer og det nært ved liggende Amber Fort fremstår byen næsten eventyragtig. Ved ankomst til Jaipur kigger vi forbi det store paladskomplekset City Palace i det centrale Jaipur, der næsten er en by i byen. Vi ligger også vejen forbi Hawa Mahal, Vindenes Palads, hvorfra maharajaens harem i sin tid kunne iagttage det farvestrålende gadeliv uden selv at blive set.
Vi slutter dagen med en velfortjent middag på vores hotel i Jaipur.
Dag 6
Pushkar - Jaipur. Byrundtur i Jaipur inkl. City Palace og Vindenes Palads
Efter nogle spændende oplevelser i Pushkar fortsætter vi mod Jaipur, Rajasthans sydende hovedstad. Jaipur er også kendt som “den lyserøde by” på grund af husenes farve i den gamle bydel. Byen blev grundlagt i 1727 af maharaja Jai Singh II efter de arkitektoniske principper beskrevet i den gamle, hinduistiske afhandling, Shilpa-Shastra. Den lyserøde farve er dog af lidt nyere dato. Den er nemlig påmalet byens huse til ære for Edward VII, den daværende prins af Wales der besøgte Jaipur i 1876. Endnu den dag i dag er beboerne i byens gamle bydel forpligtet til at bibeholde den lyserøde farve på deres huse.
Med sin beliggenhed omkranset af bjerge og en overdådighed af fornemme paladser, farvestrålende basarer og det nært ved liggende Amber Fort fremstår byen næsten eventyragtig. Ved ankomst til Jaipur kigger vi forbi det store paladskomplekset City Palace i det centrale Jaipur, der næsten er en by i byen. Vi ligger også vejen forbi Hawa Mahal, Vindenes Palads, hvorfra maharajaens harem i sin tid kunne iagttage det farvestrålende gadeliv uden selv at blive set.
Vi slutter dagen med en velfortjent middag på vores hotel i Jaipur.
Jaipur har ikke altid været hovedstad i Rajasthan. Indtil 1727 var den nærliggende by Amber hovedstad. Men pladsen blev efterhånden for trang her, og derfor flyttede man hovedstaden mod syd til det nuværende Jaipur. I Amber står stadig maharajaernes gamle palads, Amber Fort, og her begynder vi dagens sightseeing.
Højt og dramatisk beliggende på en bakkekam og omgivet af vagttårne er det hvide fort endnu et smukt og storslået bygningsværk. Fortets vidtstrakte sale og terrasser spejler sig flot i Moata-søen nedenfor, og udsigten over det omkringliggende landskab er lige så imponerende som selve bygningen.
Når vi træder ind i fortet, forstår vi måske de følelser, som den berejste biskop Heber gav udtryk for i sine beskrivelser af stedet i starten af det 19.årh: ”På grund af de mange forskellige maleriske effekter, de mange billedskærerarbejder, stedets vilde skønhed og på grund af antallet af værelser og deres romantiske særegenhed, er jeg ikke i stand til at sammenligne Amber med noget andet.”
Vi returnerer til Jaipur om eftermiddagen, hvor der er rig lejlighed til at gå på opdagelse mellem byens mange butikker.
Dag 7
Jaipur. Udflugt til Amber Fort og tid på egen hånd
Jaipur har ikke altid været hovedstad i Rajasthan. Indtil 1727 var den nærliggende by Amber hovedstad. Men pladsen blev efterhånden for trang her, og derfor flyttede man hovedstaden mod syd til det nuværende Jaipur. I Amber står stadig maharajaernes gamle palads, Amber Fort, og her begynder vi dagens sightseeing.
Højt og dramatisk beliggende på en bakkekam og omgivet af vagttårne er det hvide fort endnu et smukt og storslået bygningsværk. Fortets vidtstrakte sale og terrasser spejler sig flot i Moata-søen nedenfor, og udsigten over det omkringliggende landskab er lige så imponerende som selve bygningen.
Når vi træder ind i fortet, forstår vi måske de følelser, som den berejste biskop Heber gav udtryk for i sine beskrivelser af stedet i starten af det 19.årh: ”På grund af de mange forskellige maleriske effekter, de mange billedskærerarbejder, stedets vilde skønhed og på grund af antallet af værelser og deres romantiske særegenhed, er jeg ikke i stand til at sammenligne Amber med noget andet.”
Vi returnerer til Jaipur om eftermiddagen, hvor der er rig lejlighed til at gå på opdagelse mellem byens mange butikker.
Efter morgenmaden kører vi mod Agra. Undervejs lægger vi vejen forbi den historiske by Fatehpur Sikri, som blev anlagt af stormogulen Akbar i begyndelsen af 1570’erne, og som fungerede som hovedstad for Mogulriget fra 1571 til 1585. Selvom det tog hele 15 år at bygge paladsområdet, forlod stormogulen og hans følge området efter blot 14 år, da der ikke var tilstrækkeligt med vandforsyninger. Paladset og den tilhørende moské figurerer i dag på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.
Midt på eftermiddagen er vi fremme i Agra. Man kender kun meget lidt til byens tidlige historie, og faktisk var det først i starten af det 16. århundrede, hvor byen blev gjort til hovedstad i stormogulernes rige, at Agra for alvor blev et magtfuldt center på det indiske subkontinent. Stormogulerne var mere end blot en muslimsk stamme, der fra det afghansk-persiske område invaderede store dele af det nordlige Indien. Med en regeringstid, der strakte sig fra år 1500 til 1700, var stormogulerne nok de mest betydningsfulde af alle udefrakommende herskere. Det var stormogulen Shah Jahan, der opførte Det Røde Fort i både Delhi og Agra. Og det var ligeledes ham, der opførte Taj Mahal.
Ved ankomst til Agra kører vi direkte til Agra Fort, som er opført i rød sandsten af herskeren Akbar i årene 1565-73. Fortet er et imponerende og velholdt bygningsværk, der dog tydeligt bærer præg af tidernes skiftende herskere: fra Akbars røde sandsten til Shah Jahans silkehvide, ædelstensindlagte marmorflader. Udsigten over Yamuna-floden til Taj Mahal er blændende. Da stormogulen Shah Jahans magtsyge søn Aurangzeb overtog magten efter sin far, dræbte han sin yngre bror og gjorde herefter sin far til fange på netop Agra Fort. Herfra kunne Shah Jahan, indtil han døde i 1666, nyde udsigten fra en smukt udskåret marmorbalkon til Taj Mahal, som vi besøger den efterfølgende morgen.
Vi kører nu til vores hotel, hvor vi spiser en middag sammen.
Dag 8
Jaipur – Agra. Spøgelsesbyen Fatehpur Sikri og Agra Fort
Efter morgenmaden kører vi mod Agra. Undervejs lægger vi vejen forbi den historiske by Fatehpur Sikri, som blev anlagt af stormogulen Akbar i begyndelsen af 1570’erne, og som fungerede som hovedstad for Mogulriget fra 1571 til 1585. Selvom det tog hele 15 år at bygge paladsområdet, forlod stormogulen og hans følge området efter blot 14 år, da der ikke var tilstrækkeligt med vandforsyninger. Paladset og den tilhørende moské figurerer i dag på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.
Midt på eftermiddagen er vi fremme i Agra. Man kender kun meget lidt til byens tidlige historie, og faktisk var det først i starten af det 16. århundrede, hvor byen blev gjort til hovedstad i stormogulernes rige, at Agra for alvor blev et magtfuldt center på det indiske subkontinent. Stormogulerne var mere end blot en muslimsk stamme, der fra det afghansk-persiske område invaderede store dele af det nordlige Indien. Med en regeringstid, der strakte sig fra år 1500 til 1700, var stormogulerne nok de mest betydningsfulde af alle udefrakommende herskere. Det var stormogulen Shah Jahan, der opførte Det Røde Fort i både Delhi og Agra. Og det var ligeledes ham, der opførte Taj Mahal.
Ved ankomst til Agra kører vi direkte til Agra Fort, som er opført i rød sandsten af herskeren Akbar i årene 1565-73. Fortet er et imponerende og velholdt bygningsværk, der dog tydeligt bærer præg af tidernes skiftende herskere: fra Akbars røde sandsten til Shah Jahans silkehvide, ædelstensindlagte marmorflader. Udsigten over Yamuna-floden til Taj Mahal er blændende. Da stormogulen Shah Jahans magtsyge søn Aurangzeb overtog magten efter sin far, dræbte han sin yngre bror og gjorde herefter sin far til fange på netop Agra Fort. Herfra kunne Shah Jahan, indtil han døde i 1666, nyde udsigten fra en smukt udskåret marmorbalkon til Taj Mahal, som vi besøger den efterfølgende morgen.
Vi kører nu til vores hotel, hvor vi spiser en middag sammen.
Efter morgenmaden skal vi besøge et af turens allerstørste højdepunkter – Taj Mahal. Taj Mahal, som Shah Jahan opførte som gravmausoleum over sin yndlingshustru, Mumtaz Mahal, der døde i barselsseng med deres 14. barn, er berømmet over hele verden. Det tog 20.000 arbejdere 25 år at bygge mausoleet (1632-47), der siden 1983 har været på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.
Taj Mahal er bygget i persisk stil og er anlagt på en fire meter høj sokkel, omgivet af fire slanke minareter. Mausoleet står i tindrende hvidt marmor og er dekoreret med millioner af halvædelstene, blandt andet den rødlige karneol, som var Mumtaz Mahals yndlingssten. Hele bygningen udstråler en unik ro og harmoni, og det kan være svært at løsrive sig fra dette pragtværk.
(Bemærk, at på afgange, der ankommer til Agra om torsdagen, besøger vi Taj Mahal denne dag, da Taj Mahal er lukket om fredagen)
Agra byder på nogle af de fineste butikker og senere på dagen bliver der rig mulighed for at fylde kufferten op med alt fra kunsthåndværk til røgelsespinde.
Om eftermiddagen forlader vi Agra og kører til Delhi. Før i tiden tog det lang tid at køre denne strækning, men nu går det hurtigt via den relativt nye Yamuna Expressway. Når vi er fremme i Delhi, indkvarteres vi på vores hotel og nyder om aftenen en hyggelig afskedsmiddag.
Dag 9
Agra – Delhi. Taj Mahal, shopping og afskedsmiddag
Efter morgenmaden skal vi besøge et af turens allerstørste højdepunkter – Taj Mahal. Taj Mahal, som Shah Jahan opførte som gravmausoleum over sin yndlingshustru, Mumtaz Mahal, der døde i barselsseng med deres 14. barn, er berømmet over hele verden. Det tog 20.000 arbejdere 25 år at bygge mausoleet (1632-47), der siden 1983 har været på UNESCO’s liste over verdens kulturarv.
Taj Mahal er bygget i persisk stil og er anlagt på en fire meter høj sokkel, omgivet af fire slanke minareter. Mausoleet står i tindrende hvidt marmor og er dekoreret med millioner af halvædelstene, blandt andet den rødlige karneol, som var Mumtaz Mahals yndlingssten. Hele bygningen udstråler en unik ro og harmoni, og det kan være svært at løsrive sig fra dette pragtværk.
(Bemærk, at på afgange, der ankommer til Agra om torsdagen, besøger vi Taj Mahal denne dag, da Taj Mahal er lukket om fredagen)
Agra byder på nogle af de fineste butikker og senere på dagen bliver der rig mulighed for at fylde kufferten op med alt fra kunsthåndværk til røgelsespinde.
Om eftermiddagen forlader vi Agra og kører til Delhi. Før i tiden tog det lang tid at køre denne strækning, men nu går det hurtigt via den relativt nye Yamuna Expressway. Når vi er fremme i Delhi, indkvarteres vi på vores hotel og nyder om aftenen en hyggelig afskedsmiddag.
Efter en oplevelsesrig rejse er det tid til at sige farvel til det nordlige Indien. Vi oplever for sidste gang Indiens fascinerende kaotiske stemning i lufthavnen, inden vi flyver fra Indien. Vi er hjemme i Danmark om eftermiddagen.
Dag 10
Delhi – København
Efter en oplevelsesrig rejse er det tid til at sige farvel til det nordlige Indien. Vi oplever for sidste gang Indiens fascinerende kaotiske stemning i lufthavnen, inden vi flyver fra Indien. Vi er hjemme i Danmark om eftermiddagen.
Dansk
Ja
Ja
Rupi
Dansk
Ja
Ja
Rupi
Der kræves visum ved indrejse til Indien. Læs mere: her
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
På rejsen har vi indlagt enkelte besøg på små virksomheder og kooperativer, som producerer nogle af de ting, som er karakteristisk for Indien: tekstiler, marmor og juveler. Der vil naturligvis være mulighed for indkøb på disse stop.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Indien: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/indien
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.
Der kræves visum ved indrejse til Indien. Læs mere: her
Det er en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til dagsture/udflugter og rejsedage, hvor du oftest ikke ser din bagage igen før om aftenen. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
På rejsen har vi indlagt enkelte besøg på små virksomheder og kooperativer, som producerer nogle af de ting, som er karakteristisk for Indien: tekstiler, marmor og juveler. Der vil naturligvis være mulighed for indkøb på disse stop.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 20 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 20 stk. 1 og stk. 3 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Her kan du få mere at vide om Indien: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/indien
Læs blandt andet om klima og vejr, tidsforskel, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres.