Asiens to kulturelle og industrielle spydspidser er denne rejses tema. Gamle traditioner bærer den moderne kultur og forener den med fremgang og velstand. Vi oplever fortidens ro i kejserbyen Gyeongju og den pulserende storby Seoul. Et besøg ved den demilitariserede zone ved grænsen til Nordkorea føjer et ekstra perspektiv til oplevelsen. Efter en kort flyrejse ankommer vi til Japan, og fortsætter turen med det berømte højhastighedstog Shinkansen og videre til Kyotos historiske, UNESCO-fredede seværdigheder, hovedstaden Tokyo samt Hiroshima og den hyggelige by Nara. Vi får en lille bid af Østens mirakel, og vender lidt klogere hjem.
Der er mulighed for at købe en ekstra udflugt til Fuji-bjerget.
Asiens to kulturelle og industrielle spydspidser er denne rejses tema. Gamle traditioner bærer den moderne kultur og forener den med fremgang og velstand. Vi oplever fortidens ro i kejserbyen Gyeongju og den pulserende storby Seoul. Et besøg ved den demilitariserede zone ved grænsen til Nordkorea føjer et ekstra perspektiv til oplevelsen. Efter en kort flyrejse ankommer vi til Japan, og fortsætter turen med det berømte højhastighedstog Shinkansen og videre til Kyotos historiske, UNESCO-fredede seværdigheder, hovedstaden Tokyo samt Hiroshima og den hyggelige by Nara. Vi får en lille bid af Østens mirakel, og vender lidt klogere hjem.
Vi flyver fra København mod Seoul i Sydkorea. Der er fuld forplejning om bord på flyet.
Dag 1
Afrejse fra København
Vi flyver fra København mod Seoul i Sydkorea. Der er fuld forplejning om bord på flyet.
Vi ankommer til hovedstaden Seoul og kaster os straks ud i det spændende program. Seoul er med sine over 12 millioner indbyggere en af verdens store metropoler. Her er alt fra luksuriøse forretningskvarterer med skyskrabere i stål og glas og mere ydmyge traditionelle kvarterer til et rigt forlystelsesliv og store markeder, der er specialiseret i alt fra antikviteter til frisk fisk. Byen er umiddelbart præget af en meget hektisk aktivitet, men man kan også komme væk fra byens travlhed og opleve en ophøjet ro i århundredgamle paladser og templer eller slappe af i nogle af byens parker.Vi besøger et af de meste interessante markeder i Asien. Gwangjang-markedet har eksisteret i mere end 100 år og er i dag et af Koreas største traditionelle markeder med alt fra kvalitetssilke i metervare, sengelinned og et hav af håndlavede varer og souvenirs. Vintage-tøjafdelingen med brugt tøj er blevet utrolig populær hos især de yngre koreanere. Gå ikke glip af de mange små madboder, der serverer gode, frisklavede specialiteter.
Herefter er der lidt tid til afslapning på hotellet, førend vi atter mødes til velkomstmiddag.
Dag 2
Ankomst til Seoul, Sydkorea. Gwangjang-markedet og velkomstmiddag
Vi ankommer til hovedstaden Seoul og kaster os straks ud i det spændende program. Seoul er med sine over 12 millioner indbyggere en af verdens store metropoler. Her er alt fra luksuriøse forretningskvarterer med skyskrabere i stål og glas og mere ydmyge traditionelle kvarterer til et rigt forlystelsesliv og store markeder, der er specialiseret i alt fra antikviteter til frisk fisk. Byen er umiddelbart præget af en meget hektisk aktivitet, men man kan også komme væk fra byens travlhed og opleve en ophøjet ro i århundredgamle paladser og templer eller slappe af i nogle af byens parker.Vi besøger et af de meste interessante markeder i Asien. Gwangjang-markedet har eksisteret i mere end 100 år og er i dag et af Koreas største traditionelle markeder med alt fra kvalitetssilke i metervare, sengelinned og et hav af håndlavede varer og souvenirs. Vintage-tøjafdelingen med brugt tøj er blevet utrolig populær hos især de yngre koreanere. Gå ikke glip af de mange små madboder, der serverer gode, frisklavede specialiteter.
Herefter er der lidt tid til afslapning på hotellet, førend vi atter mødes til velkomstmiddag.
I dag tager vi for alvor fat på eventyret og begiver os mod den demilitariserede zone. Våbenstilstanden mellem Syd- og Nordkorea blev underskrevet i 1953, men de to lande har aldrig formelt sluttet fred, så derfor er den 38. breddegrad ikke en grænse, men en våbenstilstandslinje. Dette betyder, at Nord- og Sydkorea formelt stadig er i krig med hinanden. Men man kan være helt rolig, der er ingen grund til bekymring for sikkerheden. Undervejs bliver vi orienteret om, hvad vi må og ikke må i forbindelse med besøget.Ved Genforeningsbroen vil der være kontrol af vores papirer, inden vi kan fortsætte til én af de underjordiske tunneller, som blev udgravet af Nordkorea i 1960’erne og 70’erne. Ved en af tunnellerne er der mulighed for at se en kort film om tunnellernes tilblivelse. Frokost er undervejs inkluderet.
Tilbage i Seoul besøger vi Kimchigan Museum, et helt museum dedikeret til den koreanske nationalret kimchi, en blanding af fermenterede grøntsager, hvor hovedingrediensen er kinakål og chilli. På museet får vi alt at vide om denne ret, og vi skal også selv lære at tilberede den. Dagen slutter med en udflugt op til Seouls vartegn, det 236 meter høje Seoul-tårn, hvorfra der er en imponerende udsigt ud over millionbyen.
Dag 3
Seoul. Udflugt til den demilitariserede zone, kimchi museum og kimchi kursus, Seoul-tårnet
I dag tager vi for alvor fat på eventyret og begiver os mod den demilitariserede zone. Våbenstilstanden mellem Syd- og Nordkorea blev underskrevet i 1953, men de to lande har aldrig formelt sluttet fred, så derfor er den 38. breddegrad ikke en grænse, men en våbenstilstandslinje. Dette betyder, at Nord- og Sydkorea formelt stadig er i krig med hinanden. Men man kan være helt rolig, der er ingen grund til bekymring for sikkerheden. Undervejs bliver vi orienteret om, hvad vi må og ikke må i forbindelse med besøget.Ved Genforeningsbroen vil der være kontrol af vores papirer, inden vi kan fortsætte til én af de underjordiske tunneller, som blev udgravet af Nordkorea i 1960’erne og 70’erne. Ved en af tunnellerne er der mulighed for at se en kort film om tunnellernes tilblivelse. Frokost er undervejs inkluderet.
Tilbage i Seoul besøger vi Kimchigan Museum, et helt museum dedikeret til den koreanske nationalret kimchi, en blanding af fermenterede grøntsager, hvor hovedingrediensen er kinakål og chilli. På museet får vi alt at vide om denne ret, og vi skal også selv lære at tilberede den. Dagen slutter med en udflugt op til Seouls vartegn, det 236 meter høje Seoul-tårn, hvorfra der er en imponerende udsigt ud over millionbyen.
Vi besøger det gamle kejserpalads, Gyeongbok. Paladset, som stammer fra 1395, repræsenterer om noget byen og giver samtidig et indblik i landets turbulente historie gennem de sidste 600 år. Paladsområdet er næsten gået til grunde i forbindelse med gentagne japanske invasioner, og under Koreakrigen i 1950-53 blev store dele ødelagt. I dag er en del af paladset, 40 hektar, restaureret og fremstår, som det oprindeligt blev bygget. Vi besøger også det nærvedliggende nationale folkelivsmuseum og får et lille indblik i landets historie fra kejserrige frem til 1910, hvor Korea blev besat af Japan.
Dernæst tager vi på spadseretur rundt i Bukchon Hanok landsbyen, en traditionel koreansk landsby beliggende midt i Seoul. Landsbyen er meget velbevaret og giver et godt billede af hvordan livet så ud i Korea for 600 år siden under Joseon Dynastiet. Den koreanske traditionelle landsby var klanbaseret og bestod typisk af mange smalle gyder. Hanok er et begreb der bruges til at beskrive traditionelle koreanske huse, hvor husets positionering i forhold til omgivelserne spiller en afgørende rolle. Vi afslutter dagen med et besøg til en af Seouls mange kirker. Kristendommen er i modsætning til i Japan vidt udbredt i Sydkorea og er centreret omkring de to hovedretninger, protestantismen og katolicismen.
Dag 4
Seoul. Byrundtur med kejserpaladset Gyeongbok, det nationale folkloremuseum, Bukchon Hanok landsbyen, kirkebesøg
Vi besøger det gamle kejserpalads, Gyeongbok. Paladset, som stammer fra 1395, repræsenterer om noget byen og giver samtidig et indblik i landets turbulente historie gennem de sidste 600 år. Paladsområdet er næsten gået til grunde i forbindelse med gentagne japanske invasioner, og under Koreakrigen i 1950-53 blev store dele ødelagt. I dag er en del af paladset, 40 hektar, restaureret og fremstår, som det oprindeligt blev bygget. Vi besøger også det nærvedliggende nationale folkelivsmuseum og får et lille indblik i landets historie fra kejserrige frem til 1910, hvor Korea blev besat af Japan.
Dernæst tager vi på spadseretur rundt i Bukchon Hanok landsbyen, en traditionel koreansk landsby beliggende midt i Seoul. Landsbyen er meget velbevaret og giver et godt billede af hvordan livet så ud i Korea for 600 år siden under Joseon Dynastiet. Den koreanske traditionelle landsby var klanbaseret og bestod typisk af mange smalle gyder. Hanok er et begreb der bruges til at beskrive traditionelle koreanske huse, hvor husets positionering i forhold til omgivelserne spiller en afgørende rolle. Vi afslutter dagen med et besøg til en af Seouls mange kirker. Kristendommen er i modsætning til i Japan vidt udbredt i Sydkorea og er centreret omkring de to hovedretninger, protestantismen og katolicismen.
Efter morgenmaden begiver vi os fra hovedstaden Seoul videre gennem den centrale del af Sydkorea. Her passerer vi nogle af landets nationalparker på vores vej fra den vestlige til den østlige del af den koreanske halvø. Vores første stop er den mindre by Punggi, som er kendt for dyrkning af og formidling om ginseng i alle mulige afskygninger. I Korea er ginseng blevet brugt mod sygdomme i mere end 5.000 år, og et dagligt indtag skulle efter sigende ikke blot lysne sindet og forlænge livet, men også øge potensen. Markedet i Punggi, der hører til verdens største, tiltrækker opkøbere fra hele verden og er en oplevelse ud over det sædvanlige.
Efter en velfortjent frokost, der naturligvis også indeholder ginseng, fortsætter vi gennem det smukke landskab til Andong, hvor vi besøger Hahoe landsbyen, en traditionel landsby fra Joseon Dynastiets tid, som er listet på UNESCO’s Verdensarvliste. Landsbyen er formet som en lotusblomst, set ovenfra. Vi besøger også landsbyens maskemuseum, hvorefter vi kører det sidste stykke til Koreas stolte gamle hovedstad, Gyeongju.
Dag 5
Seoul – Punggi – Gyeongju. Ginsengmarked, smukke landskaber og besøg til Hahoe landsbyen
Efter morgenmaden begiver vi os fra hovedstaden Seoul videre gennem den centrale del af Sydkorea. Her passerer vi nogle af landets nationalparker på vores vej fra den vestlige til den østlige del af den koreanske halvø. Vores første stop er den mindre by Punggi, som er kendt for dyrkning af og formidling om ginseng i alle mulige afskygninger. I Korea er ginseng blevet brugt mod sygdomme i mere end 5.000 år, og et dagligt indtag skulle efter sigende ikke blot lysne sindet og forlænge livet, men også øge potensen. Markedet i Punggi, der hører til verdens største, tiltrækker opkøbere fra hele verden og er en oplevelse ud over det sædvanlige.
Efter en velfortjent frokost, der naturligvis også indeholder ginseng, fortsætter vi gennem det smukke landskab til Andong, hvor vi besøger Hahoe landsbyen, en traditionel landsby fra Joseon Dynastiets tid, som er listet på UNESCO’s Verdensarvliste. Landsbyen er formet som en lotusblomst, set ovenfra. Vi besøger også landsbyens maskemuseum, hvorefter vi kører det sidste stykke til Koreas stolte gamle hovedstad, Gyeongju.
Koreanerne er med rette stolte over Gyeongju-området og beskriver det som et stort historisk og kulturelt museum under åben himmel. De fleste af de historiske fund og ruiner stammer fra det gamle Shilla-dynasti, som regerede dele af Korea gennem næsten 1.000 år og havde Gyeongju som hovedstad gennem lange perioder. Hele dagen er afsat til at udforske dette centrum for koreansk kultur.
Vi starter med Bulguksa-templet, der fra 1995 har været med på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. I området bag templet ligger grotten Seokguram, som også er på UNESCO’s liste, og som anses for at være kronen på værket blandt Shilla-dynastiets mange konstruktioner. Det regnes samtidig for et af de vigtigste buddhistiske monumenter i hele det nordøstasiatiske område. Inden frokost aflægger vi også besøg i Gyeongju Nationalmuseum. Senere begiver vi os til Tumiliparken, hvor vi skal se gravhøje, hvorefter der er tid til egne eventyr og middag. Et besøg til madmarkedet overfor Gyeongju stationen kan anbefales.
Om aftenen skal vi til besøge den oplyste Anabji-sø hvor mange af de største fund, som vi tidligere i dag så på nationalmuseet, stammer fra.
Dag 6
Gyeongju. Templer og natur i skøn forening
Koreanerne er med rette stolte over Gyeongju-området og beskriver det som et stort historisk og kulturelt museum under åben himmel. De fleste af de historiske fund og ruiner stammer fra det gamle Shilla-dynasti, som regerede dele af Korea gennem næsten 1.000 år og havde Gyeongju som hovedstad gennem lange perioder. Hele dagen er afsat til at udforske dette centrum for koreansk kultur.
Vi starter med Bulguksa-templet, der fra 1995 har været med på UNESCO’s liste over verdens kulturarv. I området bag templet ligger grotten Seokguram, som også er på UNESCO’s liste, og som anses for at være kronen på værket blandt Shilla-dynastiets mange konstruktioner. Det regnes samtidig for et af de vigtigste buddhistiske monumenter i hele det nordøstasiatiske område. Inden frokost aflægger vi også besøg i Gyeongju Nationalmuseum. Senere begiver vi os til Tumiliparken, hvor vi skal se gravhøje, hvorefter der er tid til egne eventyr og middag. Et besøg til madmarkedet overfor Gyeongju stationen kan anbefales.
Om aftenen skal vi til besøge den oplyste Anabji-sø hvor mange af de største fund, som vi tidligere i dag så på nationalmuseet, stammer fra.
På denne dag skal vi på køretur mellem det traditionelle Korea og det nutidens industrielle Korea. Vi begynder med materialismens verden og samlebånd, når vi besøger en moderne industrivirksomhed. Vi får en rundvisning i produktionen og et indblik i koreansk lean-filosofi og effektivitet ved samlebåndene - i skærende kontrast til dagens senere besøg i Haedong Yonggungsa-templet, hvor Nirvana synes at være det ultimative mål. Templet ligger placeret på en klippegrund lige ud til det brusende hav; de fleste templer i Korea er ellers typisk placeret på bjergskråningerne omkring store eller små byer.
Herefter besøger vi byens store FN-kirkegård med faldne fra Koreakrigen. Stedet giver et meget spændende indblik i omfanget af denne krig. Fra kirkegården kører vi til Yongdusan-parken, hvor byens vartegn, det 118 meter høje Busan-tårn, ligger. Vi tager op i tårnet for at opleve den store by lidt fra oven, og det siges, at man på dage med klart vejr kan se Japan i horisonten.
Vi slutter dagens byrundtur på det store fiskemarked Jagalchi, der er et af Asiens største og mest berømte. Butikkerne i det flere etager store marked er fyldt med kurve og kasser bugnende af forskellig fisk, både levende og forarbejdede, og i en afdeling sælges tørret fisk i alle afskygninger. Koreanerne har på samme vis som japanerne en stor forkærlighed for rå fisk, og i både havneområdet og resten af byen kan man få sushi på de mange små restauranter og spisesteder.
Om aftenen siger vi farvel til Sydkorea med en afskedsmiddag.
Dag 7
Gyeongju – Busan. Industri-besøg. Busan byrundtur med Haedong Yonggungsa-templet, FN-kirkegården, Busan-tårnet og fiskemarked. Afskedsmiddag
På denne dag skal vi på køretur mellem det traditionelle Korea og det nutidens industrielle Korea. Vi begynder med materialismens verden og samlebånd, når vi besøger en moderne industrivirksomhed. Vi får en rundvisning i produktionen og et indblik i koreansk lean-filosofi og effektivitet ved samlebåndene - i skærende kontrast til dagens senere besøg i Haedong Yonggungsa-templet, hvor Nirvana synes at være det ultimative mål. Templet ligger placeret på en klippegrund lige ud til det brusende hav; de fleste templer i Korea er ellers typisk placeret på bjergskråningerne omkring store eller små byer.
Herefter besøger vi byens store FN-kirkegård med faldne fra Koreakrigen. Stedet giver et meget spændende indblik i omfanget af denne krig. Fra kirkegården kører vi til Yongdusan-parken, hvor byens vartegn, det 118 meter høje Busan-tårn, ligger. Vi tager op i tårnet for at opleve den store by lidt fra oven, og det siges, at man på dage med klart vejr kan se Japan i horisonten.
Vi slutter dagens byrundtur på det store fiskemarked Jagalchi, der er et af Asiens største og mest berømte. Butikkerne i det flere etager store marked er fyldt med kurve og kasser bugnende af forskellig fisk, både levende og forarbejdede, og i en afdeling sælges tørret fisk i alle afskygninger. Koreanerne har på samme vis som japanerne en stor forkærlighed for rå fisk, og i både havneområdet og resten af byen kan man få sushi på de mange små restauranter og spisesteder.
Om aftenen siger vi farvel til Sydkorea med en afskedsmiddag.
I dag er det blevet tid til at tage afsked med Sydkorea, og vi sætter kursen mod den super moderne storby Fukuoka i Japan, med omkring 1,5 millioner indbyggere. Eller rettere sagt to byer, der oprindeligt var adskilt af floden Nakagawa. Fukuoka, hvor den lokale fyrstes slot var opført, og Hakata på den anden side, hvor de almindelige borgere holdt til.
Efter ankomsten til Fukuoka tjekker vi ind på vores hotel, og eftermiddagens program er i den afslappede ende. Har man lyst til shoppe, ligger Daimyo-gaden, som er Fukuokas svar på Strøget, otte-ti minutters gang fra hotellet. Fukuoka er kendt for sin gode mad, og ikke langt fra hotellet ligger Det berømte Tenjin-madmarked. Hundredvis af madboder tilbyder alt fra den berømte hakata-ramen (nudelsuppe) til motsunabe, en slags japansk fondue.
Dag 8
Busan – Fukuoka, Japan. Tenjin madmarked
I dag er det blevet tid til at tage afsked med Sydkorea, og vi sætter kursen mod den super moderne storby Fukuoka i Japan, med omkring 1,5 millioner indbyggere. Eller rettere sagt to byer, der oprindeligt var adskilt af floden Nakagawa. Fukuoka, hvor den lokale fyrstes slot var opført, og Hakata på den anden side, hvor de almindelige borgere holdt til.
Efter ankomsten til Fukuoka tjekker vi ind på vores hotel, og eftermiddagens program er i den afslappede ende. Har man lyst til shoppe, ligger Daimyo-gaden, som er Fukuokas svar på Strøget, otte-ti minutters gang fra hotellet. Fukuoka er kendt for sin gode mad, og ikke langt fra hotellet ligger Det berømte Tenjin-madmarked. Hundredvis af madboder tilbyder alt fra den berømte hakata-ramen (nudelsuppe) til motsunabe, en slags japansk fondue.
Efter morgenmaden går turen til Hiroshima. De 250 kilometer bliver tilbagelagt på en time og 12 minutter med verdens mest præcise tog, Shinkansen.
Den 6. august 1945 blev Hiroshima lagt i ruiner, og over 130.000 mennesker blev dræbt, da verden for første gang oplevede, at en atombombe blev bragt til sprængning. I dag står en enkel kuppelformet ruinbygning som et minde om de enorme ødelæggelser, eksplosionen forårsagede. Nærved ligger den smukke fredspark med en fredsflamme, der først bliver slukket, når det sidste atomvåben er destrueret. Vi besøger parken og fredsmuseet, der sagligt viser, hvad der skete.
I dag er Hiroshima fuldstændig genopbygget, og byen er anderledes end de fleste andre japanske byer med sine brede gader og velordnede bybillede. Vore dages Hiroshima har en meget åben atmosfære over for sine gæster. Vi spiser frokost i byen og skal om eftermiddagen opleve en af Japans mest berømte, fotograferede og elskede motiver – nemlig den ”svævende” røde torii-port ude i vandet ved øen Miyajima, som vi sejler over til på en lille færge. Det fantastiske er, at selv om torii-porten naturligvis er menneskeskabt, så passer den ind i den omliggende natur, som om naturen havde skabt den, og er erklæret for Unesco-verdensarv.
Sidst på dagen tager vi Shinkansen videre til Kyoto og tjekker ind på vores hotel. Vores bagage er sendt direkte fra Fukuoka til hotellet i Kyoto.
Dag 9
Med Shinkansen til Hiroshima. Tempeløen Miyajima, Fredsparken og A-bombekuplen. Med Shinkansen videre til Kyoto
Efter morgenmaden går turen til Hiroshima. De 250 kilometer bliver tilbagelagt på en time og 12 minutter med verdens mest præcise tog, Shinkansen.
Den 6. august 1945 blev Hiroshima lagt i ruiner, og over 130.000 mennesker blev dræbt, da verden for første gang oplevede, at en atombombe blev bragt til sprængning. I dag står en enkel kuppelformet ruinbygning som et minde om de enorme ødelæggelser, eksplosionen forårsagede. Nærved ligger den smukke fredspark med en fredsflamme, der først bliver slukket, når det sidste atomvåben er destrueret. Vi besøger parken og fredsmuseet, der sagligt viser, hvad der skete.
I dag er Hiroshima fuldstændig genopbygget, og byen er anderledes end de fleste andre japanske byer med sine brede gader og velordnede bybillede. Vore dages Hiroshima har en meget åben atmosfære over for sine gæster. Vi spiser frokost i byen og skal om eftermiddagen opleve en af Japans mest berømte, fotograferede og elskede motiver – nemlig den ”svævende” røde torii-port ude i vandet ved øen Miyajima, som vi sejler over til på en lille færge. Det fantastiske er, at selv om torii-porten naturligvis er menneskeskabt, så passer den ind i den omliggende natur, som om naturen havde skabt den, og er erklæret for Unesco-verdensarv.
Sidst på dagen tager vi Shinkansen videre til Kyoto og tjekker ind på vores hotel. Vores bagage er sendt direkte fra Fukuoka til hotellet i Kyoto.
Kyoto rummer over 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer shogunens Nijo-borg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.
Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under AndenVerdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Kyoto rummer stadig langt flere gamle træhuse end andre store byer i Japan, og enkelte bydele har stadig karakter af levende frilandsmuseer, selv om store sammenhængende kvarterer med smukke træhuse i dag næsten er forsvundet. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor æstetik var i højsædet
Den militære og politiske øverstkommanderende i samurai-tidens Japan var shogunen. I længere perioder var han den mest magtfulde mand i landet. Kejserens rolle har i det meste af historien været tilbagetrukket og mest af symbolsk karakter. Andre har regeret i hans navn. I 1603 opførte Tokugawa-slægten, der netop havde erobret shogun-magten, Nijo-borgen. Bygningerne i denne borg, der er Japans bedst bevarede, er af meget høj kvalitet. De bedste bygningshåndværkere byggede borgen, og datidens bedste kunstnere udsmykkede den. Nattergalegulvet er et godt eksempel på, hvor raffineret borgen er. Gulvet er konstrueret således, at det knirker, når man træder på det, så eventuelle snigmordere ikke kunne nærme sig uden at blive hørt. Træskærerarbejdet og de mange malerier, der pryder vægge og lofter, er af stor kunstnerisk værdi.
I byens nordvestlige udkant ligger det berømte Guldtempel. Den smukke guldbeklædte pavillon er en nøjagtig kopi af den over 500 år gamle bygning, som er brændt ned flere gange i historiens løb, senest i 1950, da en forvirret ung munk satte ild til den.
I samme område skal vi se Kyotos fine sten- og sandhave, Ryoanji, fra det 15. århundrede. I haven ligger 15 sten placeret i et hav af omhyggeligt revet grus. Stenene er symbol på fuldkommenhed ifølge den buddhistiske tro, og man kan ikke fra noget sted se alle sten på en gang.
Vi afslutter dagen med et besøg ved Heian-jingu – et fantastisk tempelområde med japanske haver og bygninger i klassisk stil.
Dag 10
Kyoto. Nijo-borgen, Guldpavillonen, stenhaven Ryoanji, tempelområdet Heian-jingu
Kyoto rummer over 1.600 buddhistiske templer og 270 shintohelligdomme. Hertil kommer shogunens Nijo-borg, kejserlige villaer og haver og en række af Japans bedste museer.
Kyoto blev som den eneste japanske storby skånet for bombeangreb under AndenVerdenskrig. Efter sigende på grund af byens enestående kulturskatte. Kyoto rummer stadig langt flere gamle træhuse end andre store byer i Japan, og enkelte bydele har stadig karakter af levende frilandsmuseer, selv om store sammenhængende kvarterer med smukke træhuse i dag næsten er forsvundet. Især i byens udkant føler man sig hensat til en anden tidsalder, hvor æstetik var i højsædet
Den militære og politiske øverstkommanderende i samurai-tidens Japan var shogunen. I længere perioder var han den mest magtfulde mand i landet. Kejserens rolle har i det meste af historien været tilbagetrukket og mest af symbolsk karakter. Andre har regeret i hans navn. I 1603 opførte Tokugawa-slægten, der netop havde erobret shogun-magten, Nijo-borgen. Bygningerne i denne borg, der er Japans bedst bevarede, er af meget høj kvalitet. De bedste bygningshåndværkere byggede borgen, og datidens bedste kunstnere udsmykkede den. Nattergalegulvet er et godt eksempel på, hvor raffineret borgen er. Gulvet er konstrueret således, at det knirker, når man træder på det, så eventuelle snigmordere ikke kunne nærme sig uden at blive hørt. Træskærerarbejdet og de mange malerier, der pryder vægge og lofter, er af stor kunstnerisk værdi.
I byens nordvestlige udkant ligger det berømte Guldtempel. Den smukke guldbeklædte pavillon er en nøjagtig kopi af den over 500 år gamle bygning, som er brændt ned flere gange i historiens løb, senest i 1950, da en forvirret ung munk satte ild til den.
I samme område skal vi se Kyotos fine sten- og sandhave, Ryoanji, fra det 15. århundrede. I haven ligger 15 sten placeret i et hav af omhyggeligt revet grus. Stenene er symbol på fuldkommenhed ifølge den buddhistiske tro, og man kan ikke fra noget sted se alle sten på en gang.
Vi afslutter dagen med et besøg ved Heian-jingu – et fantastisk tempelområde med japanske haver og bygninger i klassisk stil.
Vi tager syd for Kyoto til den hyggelige by Nara, der var en af Japans tidlige hovedstæder. Nara rummer nogle af de ældste og mest imponerende bygninger i landet. Her besøger vi en af verdens største træbygninger, Todaiji-templet, som er på størrelse med en tolvetagers beboelsesejendom og blandt andet rummer verdens største bronzefigur, en 22 meter høj Buddha. Vi besøger også Kasuga Taisha, en 1.335 år gammel shintohelligdom. Vejen dertil er flankeret af ikke mindre end 3.000 sten- og bronzelygter. I hele Naras parkområde går mere end 1.000 shikahjorte rundt. Mange er efterhånden blevet så tamme, at de nærmest stjæler maden ud af hænderne på de besøgende.
Vi vender tilbage til Kyoto, og resten af dagen kan bruges på selv at gå på opdagelse, for eksempel til det berømte Gion-kvarter. Her ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte geishaer arbejder. Er du heldig, ser du nogle af dem trippe af sted i deres dyre kimonoer og med smukt opsat hår.
Man kan også udforske området omkring Kyotos hovedbanegård. Selve stationens fantastiske futuristiske kæmpebygning, der rummer stormagasiner, restauranter, koncertscener og meget mere, er i sig selv et besøg værd. Du kan også lægge vejen forbi Kyotos berømte Nishiki-marked. Her finder man et væld af japanske specialiteter smukt præsenteret – fra frugt og grønt til fisk, kød, pickles og snacks. Kyoto er berømt for sin ypperlige kvalitet af grøn te, så prøv også at kigge ind hos en af de mange små specialbutikker med te, og køb en lille smagsprøve på Japan med hjem. Skal oplevelsen være fuldkommen, er der også masser af muligheder for at købe håndlavet keramik, heriblandt tekrus, med hjem.
Har man mod på at se flere UNESCO-fredede seværdigheder, kan man tage til Kiyomizu-templet i bjergene øst for Kyoto. Templet kan dateres tilbage til år 798, men den nuværende bygning er opført i 1633 – uden brug af ét eneste søm!
Dag 11
Kyoto. Udflugt til Nara og tid på egen hånd
Vi tager syd for Kyoto til den hyggelige by Nara, der var en af Japans tidlige hovedstæder. Nara rummer nogle af de ældste og mest imponerende bygninger i landet. Her besøger vi en af verdens største træbygninger, Todaiji-templet, som er på størrelse med en tolvetagers beboelsesejendom og blandt andet rummer verdens største bronzefigur, en 22 meter høj Buddha. Vi besøger også Kasuga Taisha, en 1.335 år gammel shintohelligdom. Vejen dertil er flankeret af ikke mindre end 3.000 sten- og bronzelygter. I hele Naras parkområde går mere end 1.000 shikahjorte rundt. Mange er efterhånden blevet så tamme, at de nærmest stjæler maden ud af hænderne på de besøgende.
Vi vender tilbage til Kyoto, og resten af dagen kan bruges på selv at gå på opdagelse, for eksempel til det berømte Gion-kvarter. Her ligger stemningsfulde spisesteder side om side med de traditionelle, diskrete tehuse, hvor byens berømte geishaer arbejder. Er du heldig, ser du nogle af dem trippe af sted i deres dyre kimonoer og med smukt opsat hår.
Man kan også udforske området omkring Kyotos hovedbanegård. Selve stationens fantastiske futuristiske kæmpebygning, der rummer stormagasiner, restauranter, koncertscener og meget mere, er i sig selv et besøg værd. Du kan også lægge vejen forbi Kyotos berømte Nishiki-marked. Her finder man et væld af japanske specialiteter smukt præsenteret – fra frugt og grønt til fisk, kød, pickles og snacks. Kyoto er berømt for sin ypperlige kvalitet af grøn te, så prøv også at kigge ind hos en af de mange små specialbutikker med te, og køb en lille smagsprøve på Japan med hjem. Skal oplevelsen være fuldkommen, er der også masser af muligheder for at købe håndlavet keramik, heriblandt tekrus, med hjem.
Har man mod på at se flere UNESCO-fredede seværdigheder, kan man tage til Kiyomizu-templet i bjergene øst for Kyoto. Templet kan dateres tilbage til år 798, men den nuværende bygning er opført i 1633 – uden brug af ét eneste søm!
Endnu en gang begiver vi os mod hovedbanegården for at blive transporteret til vores næste destination: den japanske hovedstad. På togrejsen får vi et indtryk af, hvor tætbefolket Japan er, og om vejret vil det, kan vi undervejs være heldige at se det hellige Fuji-bjerg. Inden vi stiger om bord på toget, er der mulighed for at købe en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke, til toget. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter som for eksempel fisk, kød, grøntsager og forskellige salater. Lækkert og ikke særlig dyrt!
Tokyo var engang et lille fiskerleje, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.
Vi lægger ud med Asakusa, en gammel bydel, der ligger i ”den lave by” langs Sumida-floden. Her skal vi se Sensoji-templet og Kaminari-porten (Torden-porten) med dens markante, store røde lanterne, og her kan man få indtryk af det traditionelle Tokyo. Der er stadig enkelte gamle velbevarede træhuse, der overlevede Anden Verdenskrigs ødelæggelser. Gå lidt på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her.
Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkengaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end alt til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern, grøn te, skarpe knive og meget andet.
Efter Asakusa besøger vi lige på den anden side af Sumida-floden Tokyos højeste bygning, tv-tårnet Skytree, og betragter udsigten over den gigantiske millionby fra tårnets top.
Dag 12
Med Shinkansen til Tokyo. Asakusa-templet, Tokyo Sky Tree
Endnu en gang begiver vi os mod hovedbanegården for at blive transporteret til vores næste destination: den japanske hovedstad. På togrejsen får vi et indtryk af, hvor tætbefolket Japan er, og om vejret vil det, kan vi undervejs være heldige at se det hellige Fuji-bjerg. Inden vi stiger om bord på toget, er der mulighed for at købe en ”o-bento”, en typisk japansk madpakke, til toget. En o-bento fås i et hav af varianter og består typisk af ris og forskellige former for lækkert tilbehør og småretter som for eksempel fisk, kød, grøntsager og forskellige salater. Lækkert og ikke særlig dyrt!
Tokyo var engang et lille fiskerleje, men er i dag en af verdens største og mest moderne storbyer. Tokyo består af mange små bydele, og de næste par dage skal vi besøge nogle af de mest spændende.
Vi lægger ud med Asakusa, en gammel bydel, der ligger i ”den lave by” langs Sumida-floden. Her skal vi se Sensoji-templet og Kaminari-porten (Torden-porten) med dens markante, store røde lanterne, og her kan man få indtryk af det traditionelle Tokyo. Der er stadig enkelte gamle velbevarede træhuse, der overlevede Anden Verdenskrigs ødelæggelser. Gå lidt på opdagelse i de små sidegader omkring templet, hvor de små snackboder frister med både sødt og salt. Prøv for eksempel friskristet senbei, de berømte japanske saltkiks, som findes i et hav af smagsvarianter og størrelser. De fås ikke bedre end her.
Vil du gerne have dit køkken spædet op med japanske køkkenting – eller vil du bare gerne have en Tokyo-oplevelse ud over det sædvanlige – så læg vejen forbi køkkengaden Kappabashidori, som kan nås til fods fra templet. Her fås intet mindre end alt til køkkenet: fra plastikmad-figurer til gryder, spisepinde, japansk keramik, tekander i støbejern, grøn te, skarpe knive og meget andet.
Efter Asakusa besøger vi lige på den anden side af Sumida-floden Tokyos højeste bygning, tv-tårnet Skytree, og betragter udsigten over den gigantiske millionby fra tårnets top.
I dag kan du tilbringe tiden i Tokyo på egen hånd eller købe dagens udflugt til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol og et af landets helligste steder. Hvis vejret tillader det, kan bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken. Med sine 3.776 meter over havet er Fuji-bjerget Japans højeste. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, oplever vi en tur med kabelbane op i bjergene, den aktive vulkanske Owakudani-dal med dens mange svovldampe samt bagefter en sejlads på kratersøen.
Vi får frokost med udsigt til søen og er tilbage i Tokyo først på aftenen.
Dag 13
Tokyo. Tid på egen hånd eller udflugt til Hakone Nationalpark og Fuji-bjerget (tilkøb)
I dag kan du tilbringe tiden i Tokyo på egen hånd eller købe dagens udflugt til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol og et af landets helligste steder. Hvis vejret tillader det, kan bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken. Med sine 3.776 meter over havet er Fuji-bjerget Japans højeste. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, oplever vi en tur med kabelbane op i bjergene, den aktive vulkanske Owakudani-dal med dens mange svovldampe samt bagefter en sejlads på kratersøen.
Vi får frokost med udsigt til søen og er tilbage i Tokyo først på aftenen.
Vi begynder dagen i et af byens mest berømte områder overhovedet – både blandt japanerne selv og blandt turister – nemlig Shibuya, hvis station er et af Tokyos trafikale knudepunkter. I Shibuya-krydset vælter neonlys og storskærme med reklamer og musikvideoer ud fra højhusene, og hundredvis af fortravlede japanere – fra forretningsmænd til skoleelever i deres skoleuniformer og trendy unge med vilde frisurer – haster ud i fodgængerfeltet, når lyset skifter til grønt. Foran stationen er der en lille statue af en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte mødested. Historien om den loyale hund Hachiko, der dag efter dag trofast venter på sin herre foran stationen – selv efter dennes død –blev filmatiseret i Japan i 1980’erne, inden den i 2009 kom i en Hollywood-udgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens ejer.
Derefter er der tid på egen hånd til sidste-øjebliks shopping, indtil vi om aftenen mødes til en hyggelig afskedsmiddag.
Dag 14
Tokyo. Cool Tokyo – Shibuya-distriktet og tid på egen hånd. Afskedsmiddag
Vi begynder dagen i et af byens mest berømte områder overhovedet – både blandt japanerne selv og blandt turister – nemlig Shibuya, hvis station er et af Tokyos trafikale knudepunkter. I Shibuya-krydset vælter neonlys og storskærme med reklamer og musikvideoer ud fra højhusene, og hundredvis af fortravlede japanere – fra forretningsmænd til skoleelever i deres skoleuniformer og trendy unge med vilde frisurer – haster ud i fodgængerfeltet, når lyset skifter til grønt. Foran stationen er der en lille statue af en hund – Hachiko-statuen – som er byens mest berømte mødested. Historien om den loyale hund Hachiko, der dag efter dag trofast venter på sin herre foran stationen – selv efter dennes død –blev filmatiseret i Japan i 1980’erne, inden den i 2009 kom i en Hollywood-udgave med Richard Gere i hovedrollen som hundens ejer.
Derefter er der tid på egen hånd til sidste-øjebliks shopping, indtil vi om aftenen mødes til en hyggelig afskedsmiddag.
Efter en uforglemmelig rejse har vi i dagen på egen hånd i Tokyo, inden det er tid til at forlade hotellet og køre mod lufthavnen, for at sætte os til rette i flyet hjemad.
Dag 15
Tokyo. Hjemrejse
Efter en uforglemmelig rejse har vi i dagen på egen hånd i Tokyo, inden det er tid til at forlade hotellet og køre mod lufthavnen, for at sætte os til rette i flyet hjemad.
Dag 16
Hjemkomst til København
I Japan rejser vi rundt med Japan Rails berømte højhastighedstog, Shinkansen, som siden 1964 har forbundet Tokyo med (flere og flere af) Japans større byer. Maksimalhastigheden er 320 km/t, og årligt fragter togene omkring 300 mio. passagerer rundt i landet. Togene kan bestå af op til 16 vogne og være 400 meter lange. Da Shinkansentog kører på særlige skinner, som det kun er dem, der bruger, er der meget få forsinkelser – den gennemsnitlige forsinkelse per tog var i 2012 sølle 36 sekunder.
Togene er komfortable, med god benplads og drejelige sæder, så man altid sidder fremadrettet. Rygning er ikke tilladt, bortset fra på de nyeste tog, der er udstyret med særlige rygekabiner.
Læs mere på http://english.jr-central.co.jp/about/
Udflugten går til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol, et af landets helligste steder og med sine 3.776 meter over havet landets højeste. Bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken, hvor vi også passerer landlige områder.
Hvis vejret tillader det, kører vi til bjergets femte station, hvorfra der i klart vejr er en fantastisk udsigt til Stillehavet. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, bevæger vi os senere mod Hakone, hvor vi stiger om bord på en båd, der vil fragte os over Ashi-søen til haven Hakone-en. Fra haven tager vi svævebanen til Komagatake-bjerget, hvor vi bliver mødt af en spektakulær udsigt over landskabet, Fuji-bjerget og dalen for foden af bjerget. Vi er tilbage i Tokyo sidst på aftenen.
Udflugten skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse og gennemføres med dansk rejseleder ved minimum 12 tilmeldte.
Udflugten går til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol, et af landets helligste steder og med sine 3.776 meter over havet landets højeste. Bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken, hvor vi også passerer landlige områder.
Hvis vejret tillader det, kører vi til bjergets femte station, hvorfra der i klart vejr er en fantastisk udsigt til Stillehavet. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, bevæger vi os senere mod Hakone, hvor vi stiger om bord på en båd, der vil fragte os over Ashi-søen til haven Hakone-en. Fra haven tager vi svævebanen til Komagatake-bjerget, hvor vi bliver mødt af en spektakulær udsigt over landskabet, Fuji-bjerget og dalen for foden af bjerget. Vi er tilbage i Tokyo sidst på aftenen.
Udflugten skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse og gennemføres med dansk rejseleder ved minimum 12 tilmeldte.
Udflugten går til Hakone Nationalpark vest for Tokyo. Det smukke og majestætiske Fuji-bjerg er Japans mest berømte symbol, et af landets helligste steder og med sine 3.776 meter over havet landets højeste. Bjerget ses fra flere vinkler på vores vej til nationalparken, hvor vi også passerer landlige områder.
Hvis vejret tillader det, kører vi til bjergets femte station, hvorfra der i klart vejr er en fantastisk udsigt til Stillehavet. Her i det vulkanskabte landskab, der kun er 40.000 år gammelt, bevæger vi os senere mod Hakone, hvor vi stiger om bord på en båd, der vil fragte os over Ashi-søen til haven Hakone-en. Fra haven tager vi svævebanen til Komagatake-bjerget, hvor vi bliver mødt af en spektakulær udsigt over landskabet, Fuji-bjerget og dalen for foden af bjerget. Vi er tilbage i Tokyo sidst på aftenen.
Udflugten skal købes hjemmefra senest 45 dage inden afrejse og gennemføres med dansk rejseleder ved minimum 12 tilmeldte.
Dansk
Nej
Ja
Yen og Won
Dansk
Nej
Ja
Yen og Won
På denne rejse benytter vi det japanske eksprestog Shinkansen, hvor der er begrænset plads til bagagen, hvorfor denne vil blive transporteret separat til næste bestemmelsessted. Dette kan betyde, at bagagen ofte skal transporteres dagen før. Det er derfor en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til at pakke det mest nødvendige. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Da der på denne rejse gøres brug af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte udflugter, vil der være forholdsmæssigt mange gåture. Rejsen egner sig således ikke for gangbesværede.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Sydkorea: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/sydkorea
Japan: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan
Eller læs vores artikel om togrejser, mad og alt det bedste ved Japan
På denne rejse benytter vi det japanske eksprestog Shinkansen, hvor der er begrænset plads til bagagen, hvorfor denne vil blive transporteret separat til næste bestemmelsessted. Dette kan betyde, at bagagen ofte skal transporteres dagen før. Det er derfor en god ide at medbringe en mindre rygsæk eller taske til at pakke det mest nødvendige. Det er ikke nødvendigt at medbringe håndklæde.
Denne rejse kræver et deltagerantal på minimum 15 personer. Hvis dette antal ikke nås, forbeholder vi os retten til at annullere rejsen – dette vil typisk ske senest 4-6 uger før planlagt afrejsedato. I henhold til Lov om Pakkerejser § 17 stk. 1 er vi som rejsearrangør ikke erstatningsansvarlige for eventuelle tab, man som kunde måtte blive påført som følge af annulleringen. Vi er alene forpligtede til at refundere rejsens pris.
Da der på denne rejse gøres brug af offentlig transport i Japan i forbindelse med de planlagte udflugter, vil der være forholdsmæssigt mange gåture. Rejsen egner sig således ikke for gangbesværede.
Vil du vide mere om klima og vejr, tidsforskelle, drikkepenge og se om du skal have visum eller vaccineres, så læs mere herunder.
Sydkorea: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/sydkorea
Japan: www.albatros-travel.dk/destinationer/asien/japan
Eller læs vores artikel om togrejser, mad og alt det bedste ved Japan